Köra trehjulig Mc utan åldern inne, konsekvenser?

McMax

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
mitten till höger
Hoj
Gasgas Ec125
Jag har fråga angående straff om man kör en trehjulig Mc på B-kort, det är så att jag har bilkörkortet men har inte fyllt 21 än. Så vad kan konsekvensen bli om man blir stoppad av polisen och har rätt körkort för fordonet men inte åldern? Finns det en risk att körkortet blir indraget på grund av det?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Indraget körkort är väl alltid en risk vid olovlig körning?
Beror säkert på hur påläst polisen är också, jag kom undan med att ha en TL1000 reggad på 34kw trots att mitt körkort var A.beg och jag fick ha max 25kw, vissa poliser har inte helt koll.
Slog upp regnr och granskade mitt körkort i några minuter dessutom, fortfarande osäker på om det var sköna poliser som tittade åt annat håll eller om det var puckon.
Dumt att chansa dock :tummenupp
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
I 3 § i Lagen om straff för vissa trafikbrott finnes straffstadgandet om olovlig körning. Där framgår att den som uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad därtill döms till böter. Om inte bötesformen är föreskriven, vilket är fallet med olovlig körning, ådöms dagsböter enligt 25:1 Brottsbalken (BrB). Antalet dagsböter bestäms till ett antal av minst 30 och högst 150. Beloppet varierar det också och bedöms efter vad som är skäligt med hänsyn till bland annat den tilltalades inkomst och förmögenhet (25:2 BrB).

I 3 § i Lagen om straff för vissa trafikbrott föreskrivs vidare att den tilltalade kan dömas till fängelse i högst sex månader om brottet är att anses som grovt. Om den tilltalade tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller om brottet har skett vanemässigt eller eljest är att anse som grovt kan han eller hon som gjort sig skyldig till olovlig körning dömas till fängelse. Bland omständigheter som kan föranleda att brottet bedöms som grovt kan nämnas att gärningsmannen fört motorfordon efter att ha vägrats körkort på grund av uppenbar olämplighet eller att det varit fråga om olovlig körning i större omfattning
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att bli tagen av polisen är väl jnte hela värden, kör man utan körkort tar man med det i kalkylen och första gången är det väl böter som gäller.

Men vad händer om du är inblandad i en olycka? Triken eller nån annans fordorn blir skadade, du blir skadad, ännu värre att nån annan blir skadad? Det är ju då som problemen kan komma med försäkringar och ersättningar. Du saknar körkort i och med åldern och då tror jag som lite sämre läge än om man hade kortet.

Dock tror jag att det är många som kört hoj utan kört innan dom tagit det, jag vet i alla fall av en ;)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kör du ihjäl någon ska du leva med vetskapen att du inte hade på vägen att göra resten av livet.

Köp en rolig cabbe istället. Eller tälta och sup bort sommaren. Båda är bättre val.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har svårt att förstå folks dragning till att köpa saker som de inte får använda. Enstaka provturer med kamraters fordon är mer begripligt. Att ge sig ut regelbundet i trafiken med ett fordon som är bortom ens gränser är korkat på så många plan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, men man måste ha fyllt 21.

Åfan, lärt sig något nytt idag då... Dock får jag ju medge att det öppnar upp en hel värld av nya frågor. Kan ju börja med den mest uppenbara: Varför? Bilar är väl så gott som alltid både snabbare och tyngre (och därmed farligare för omgivningen) än vad en trike är? Och en bil får framföras från 18 års ålder, helt utan krav på måttlig effekt och dylikt (dock halvkul att försäkra en sportbil som 18-åring med färsk lapp), men för att köra trike ska man vara 21? Har det skett så många olyckor med trehjulingar som framförts av förare i ålder mellan 18 och 21 att detta måste regleras?? Hur ofta ser man ens en trike ute i trafiken? Någon gång per sommar känns det som, de är inte överdrivet vanliga häromkring iallafall... Ärligt talat, den där regeln förstår jag inte alls... Någon vänlig själ som kan förklara?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har svårt att förstå folks dragning till att köpa saker som de inte får använda. Enstaka provturer med kamraters fordon är mer begripligt. Att ge sig ut regelbundet i trafiken med ett fordon som är bortom ens gränser är korkat på så många plan.

För en Trike kan du ju köra per automagik från den dagen du fyller 21, innan dess är de helt okontrollerbara... :rolleyes: Är det inte mer orimligt isåfall att 18-åringar får köpa vilken bil de vill? Jag skulle nog hellre se en 18-åring på trike än i en BMW M5 eller motsvarande...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
För mig är det mest mystiska att det öht är en MC. Den kräver B kort. Den välter inte av sig själv. Den lutar inte i svängar (ja jag vet att vissa lutar...). Det är ett tråkfordon. Det blir noll ligga. Man behöver inte borra i tCket kJetting för ingen vill sno den (även tjuvar vill ligga). En trehjulig bil är det. Klassa om! :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För mig är det mest mystiska att det öht är en MC. Den kräver B kort. Den välter inte av sig själv. Den lutar inte i svängar (ja jag vet att vissa lutar...). Det är ett tråkfordon. Det blir noll ligga. Man behöver inte borra i tCket kJetting för ingen vill sno den (även tjuvar vill ligga). En trehjulig bil är det. Klassa om! :D

Hur dom än registreras så blir det...

MC-OLYCKA!

...som rubrik i media när ett sådant här paragraffordon kör åt helvete, och brödtexten nämner sällan att föraren varken hade utbildning eller ens behörighet att framföra maskinen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag som förväntade mig en tråd om att köra trike utan att vara långt upp i gubbålder, och effekten på det sociala av det. :hihi
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Begreppsförvirring här? Eller?

Är det bara jag som likställer ordet "trike" med en trehjuling med två hjul bak? Sådana som ofta byggdes på 70-talet med en VW-motor längst bak. Eller som de Goldwing-trikarna som man ser ibland.

Till skillnad från scootrar och mc med med två hjul fram? Som tex Piaggios MP3 och Yamahas Niken. Dessa skulle jag kalla trehjulig mc. De lutar ju och svänger som en mc, till skillnad från en trike (enligt min defintion ovan) som är "styv" i svängarna och inte lutar.

Har jag rätt eller har jag rätt? ;)

De två konstruktionerna ställer ju (delvis) olika krav på föraren.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För en Trike kan du ju köra per automagik från den dagen du fyller 21, innan dess är de helt okontrollerbara... :rolleyes: Är det inte mer orimligt isåfall att 18-åringar får köpa vilken bil de vill? Jag skulle nog hellre se en 18-åring på trike än i en BMW M5 eller motsvarande...

Jag sa inte att det var logiskt utan menar att regelverket finns där att förhålla sig till. En enstaka provkörning är lika olaglig, men jag tror att det ofta sker med lite mer sans i framfarten än om man dagligdags använder ett fordon. Att konstant köra olovligt kan ställa till det ganska ordentligt för en själv i framtiden.

På ren svenska: att oftast följa lagen brukar löna sig i längden.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Trike för mig är ett motoriserat fordon på tre hjul. Trehjuling åkte man innan man lärt sig att två räcker.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag skulle trots både körkort och ålder inte våga köra en gammaldags trike...

Skulle köra ihjäl mig direCkt!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mycket är ju ologiskt finns ju trehjuling bilar som Messerschmith, BMW Isetta och Reliant? Vad avgör om det är en trehjuling motorcykel eller en trehjuling bil?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top