Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Citat Ursprungligen postat av kinotho Visa inlägg
    Tror att det är fullt lagligt att köra denna modell tills du fyller 21:

http://i.bosscdn.com/product/9e/d8/a...9vLmNvbQ%3D%3D
    Tveksamt på motorväg

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Begreppsförvirring här? Eller?

Är det bara jag som likställer ordet "trike" med en trehjuling med två hjul bak? Sådana som ofta byggdes på 70-talet med en VW-motor längst bak. Eller som de Goldwing-trikarna som man ser ibland.

Till skillnad från scootrar och mc med med två hjul fram? Som tex Piaggios MP3 och Yamahas Niken. Dessa skulle jag kalla trehjulig mc. De lutar ju och svänger som en mc, till skillnad från en trike (enligt min defintion ovan) som är "styv" i svängarna och inte lutar.

Har jag rätt eller har jag rätt?

De två konstruktionerna ställer ju (delvis) olika krav på föraren.
    Det finns ju trehjuliga åbäken med framänden från en bil och bakänden från en hoj med, och de brukar ju kallas för trike med.
    Yamaha Niken är ju dessutom ännu värre än de där pendlingspulkorna vad gäller trikedefinitionen. Och som sagt, de gamla trehjuliga bilarna. En faslig röra i begreppen hela den här soppan!

Har för mig att tramsportstyrelsen definierar de där pendlingspulkorna som tvåhjuliga motorcyklar med tre hjul, men kommer inte ihåg vad deras bedömningsregler var.
    Senast redigerat av Ulvhamne den 2019-06-11 klockan 13:00.

Nybliven kåphojs-riddare RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    En Japan & en Österrikare
    Niken är dessutom klassad som (tvåhjulig?)motorcykel och kräver A-behörighet.

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Niken är dessutom klassad som (tvåhjulig?)motorcykel och kräver A-behörighet.
    Piaggio MP3 finns eller iaf fanns i två varianter. Den ena kunde/kan köras på B-kort medans den andra krävde A-kort. Det enda som skiljde var avståndet mellan framhjulen.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11, Yamaha Super Ténéré -91, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Dragstar 650, Bandit 600 S
    Två hjul räknas som ett om det är mindre än 460 mm spårvidd (tror jag).

Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Hoj
    Många Hyndor
    Ja, satan i gatan! Letar man tillräckligt länge så finner man tillslut i alla fall NÅGOT gott som faktiskt parkeringsavgifterna för mc i Stockholm fört med sig. Att MP3:orna i stort sett försvunnit från mc-platserna. Ja, tillsammans med de som mc-platserna faktiskt var ämnade för då, förstås...
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    CB750
    Citat Ursprungligen postat av DampKid Visa inlägg
    Ja, satan i gatan! Letar man tillräckligt länge så finner man tillslut i alla fall NÅGOT gott som faktiskt parkeringsavgifterna för mc i Stockholm fört med sig. Att MP3:orna i stort sett försvunnit från mc-platserna. Ja, tillsammans med de som mc-platserna faktiskt var ämnade för då, förstås...
    Pendlade till sthlm för några år sedan, tyckte att det inte var ett så stor problem med MP3:orna då de inte tog större plats än en glidare. Skulle aldrig sätta mig i en trike, men ju fler såna finns desto färre cagers är det ute i trafiken.

Värre var det med mopedbilar, men de förbjöds tack och lov att parkera i rutorna. Vilket tycks vara ett onödigt beslut de ändå skulle parkera där p.g.a avgifterna. Dags för gula västarna uppror inom MC-kollektivet?

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    För mig är det mest mystiska att det öht är en MC. Den kräver B kort. Den välter inte av sig själv. Den lutar inte i svängar (ja jag vet att vissa lutar...). Det är ett tråkfordon. Det blir noll ligga. Man behöver inte borra i tCket kJetting för ingen vill sno den (även tjuvar vill ligga). En trehjulig bil är det. Klassa om!
    Buy quality, cry once.

Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Hoj
    Många Hyndor
    Citat Ursprungligen postat av kinotho Visa inlägg
    ...Dags för gula västarna uppror inom MC-kollektivet?

Ja, känns förbaskat avlägset nu, tiden-före-Helldén, då Trafikkontoret i Stockholm fortfarande verkade ha en ganska generös attityd till hojfolket. Vad vet jag, en gång i tiden kanske vi rent av sågs som en del av lösningen, inte en del av problemet? Framkomlighetsproblemet, alltså. Några pennstreck senare är det förstås inte oss man klappar på axeln och hyllar när man säger sig sträva efter ökad framkomlighet. Världsrekord i hyckleri? Ingalunda. Men Stella Fares cykelbanor mitt i vägbanan får något lätt romantiskt, godtroget skimmer över sig i jämförelse med dagens miljöbastarder som inte längre ens bemödar sig med att hänvisa till vetenskap, siffror eller statistik: Greta Thunberg-grejen gäller. DE har rätt. Vi andra ska bara hålla käft...

Och vi har väl knappt sett början, än!
    Senast redigerat av DampKid den 2019-06-11 klockan 20:25.
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Medlem McMaxs avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Hoj
    Gasgas Ec125
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Jag som förväntade mig en tråd om att köra trike utan att vara långt upp i gubbålder, och effekten på det sociala av det.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	rialto.jpg
Visningar:	19
Storlek:	12,5 KB
Id:	449506
    kan ju nämna att det inte är en vanligt trike utan en reliant rialto

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kollade med polisen angående drograttfylla då jag gick på samma piller: 'OK om läkare föreskrivet tabletterna, bara att köra'.

Vincent H
Vill du annonsera ovan? Klicka här