Byta ner från 19" till 18" på crossen.

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Kawasaki kxf 450 - 06
Körde på en sten riktigt hårt och ventilen släppte från slangen bak. Tog isär allt och ser att ja behöver 12 nya ekrar, slangskydd, slang, gärna däck, och fälgen är skavd.

Tänker då såhär.
Om man kunde få tag i en fälg som är 18tum istället som är i bra skick så får man lite lättare att harva runt på 1an som är väldigt högt tilltagen på dessa maskiner.
Eller är det bara och skrota idén för det inte blir någon större skillnad och kosta på reparationerna istället?
Är det idé att dreva den istället? Saken är att drev och kedja är näst intill nytt redan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Totala omkretsen på hjulet brukar bli samma med 18 och 19. Högre profil på 18"däck.

Leta upp det bakhjul du får tag på och byt istället framdrevet för 200kr om du vill ha annan utväxling
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Jajjemen. Man ska lära sig något hela tiden :) tack tack
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag anser nog att det hänger på vad du använder hojen till, det finns en anledning till varför crosshojar har 19" och enduro har 18". Med 18" får man mer "däck" att jobba med och risken för genomslag i dålig terräng minskar.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Precis och riktigt stora stenar brukar de vara ont om på crossbanan. Så 18tum är kanske de som gäller för ts?
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Precis och riktigt stora stenar brukar de vara ont om på crossbanan. Så 18tum är kanske de som gäller för ts?

ja slutsatsen kanske skulle kunna vara att något mer gummi skulle göra mer gott än ont.
Har fått tag på ett helt original-hjul sprillenytt för en ok peng så de får bli det så länge.

Däremot så hittar jag inget 12kuggs drev. 13 är original, 14 och 15 finns..

Sen såg jag att kopplingswiren var klämd på ett ställe och vikt på ett annat. så nu vart kopplingen mycket mer lätthanterlig när den vart lättare och mjukare. såg detta i samband med service innan jag åkte ut och fick punktering så jag skulle tro att mina klagomål vart "befogade" i viss mån. och att ett 12kuggs skulle sitta som ett smäck :)
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ett mindre framdrev sliter väldigt mycket mer på kedjan, jag skulle ändra på bakdrevdet istället. Gå in här https://www.gearingcommander.com/ och se vilken drevning som skulle passa dig.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Ett mindre framdrev sliter väldigt mycket mer på kedjan, jag skulle ändra på bakdrevdet istället. Gå in här https://www.gearingcommander.com/ och se vilken drevning som skulle passa dig.

hur mycket mer sliter 1 kugg menar du?
minns min gamla DT50R som hade 10kugg fram å den fick smaka trimmat direkt. de tålde inte framdrevet nå vidare fören man gick upp till 12. då höll det kanske 500 mil istället för 150.
polarns mt50 hade 13 fram original tror jag och de vart ett 14 där. Hanns höll faktiskt bättre men har för mig vi bytte kedjor och drev lite om vartannat endå. Blev mycket åka i grusgropar och dammiga grusvägar.

Har hittat ett 12 och beställt. så det får åka dit hur som, om det blir tillfälligt eller "permanent" får vi se när jag provat lite.
blir inte klok på sidan, och datorn skriker på adblocken och sen virus. men var det inte 5 kugg bak = ett kugg fram som ett ca?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag vet inte hur mycket mer det slits, men som du själv har upplevt ökar slitaget med ett mindre framdrev.

Jag har inga problem med att öppna sidan, så jag lekte lite åt dig. Tyvärr fann det bara en KFX 450R 08-12, vet inte vad som skiljer mot din hoj men det ger en fingervisning.

Med originaldrevning 14/38
Standard.PNG

Med 13/38
Mindre framdrev.PNG

Med 14/41
Större bakdrev.PNG

Så ett kugg fram = tre kugg bak.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
de som skiljer är att jag har 13-50 original i drevning. hittat ett 53 bakdrev. så blir jag nöjd med ett 12 fram kan man ju skaffa ett sånt bakdrev och byta tillbaka till 13 fram igen då.
vore ju lite skoj om man hade de faktiskt, så kan man ju dreva ner ordentligt när man ska köra med dom som har 4-hjulingar, så kanske man slipper stå och vänta på dem hela tiden :)
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
har nu bytt bakhjulet och framdrev. måste säga att den vart i princip precis som jag tycker den ska vara från början :)

har ett par snabba följdfrågor bara. vilket lufttryck tycker ni är lämpligt för sämre skogsvägar och diverse stigar?
110/90-19 bak och fram har jag inte kollat dimensioner på.

sen när jag skulle dra fast bakhjulet, så drar den ihop vaggan några mm innan den får kontakt med distanserna på lagren i fälgen. hur hårt ska man dra sen? drar man för hårt så nyper det ju. men har man ett lite längre spärrskaft så känner man inte ens att det börjat ta emot förens bakdäcket går tungt.

Jag har en instruktionsbok, men den har gömt sig i garaget någonstans, eller så har min far den hemma hos sig i något skåp som står dumt till så ja hittar inte den just nu.....

Åter igen tack :)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
sen när jag skulle dra fast bakhjulet, så drar den ihop vaggan några mm innan den får kontakt med distanserna på lagren i fälgen. hur hårt ska man dra sen? drar man för hårt så nyper det ju. men har man ett lite längre spärrskaft så känner man inte ens att det börjat ta emot förens bakdäcket går tungt.

För mig låter det som om något inte är riktigt rätt, att någon distans, hylsan mellan lagren i navet, någon bricka eller något sånt saknas.

Som jag är van från mina hojar så ska det gå att dra stumt utan att hjulet ska gå tungt. Sen kan kan förstås inte dra hur hårt som helst ändå eftersom det skadar gängorna men hjulet ska inte gå tungt.

Mvh,
Ingvar
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
ja måste ta och kolla upp det extra noga. kom att tänka på bromsoket. om det kanske kom tillbaka på sniskan eller något. sitter en distans på varje sida och en bricka till bulten. skulle inte vara några problem tycker jag.......
det enda jag förlorade i processen var 2 o-ringar till kedjelåset. men hade en ask med 2 st som passade :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som Ingvar säger, nåt är fel, troligen har du tappat bort rörstumpen som sitter mellan lagren i hjulet.

Ang lufttryck så kör man med så lågt man kan under rådande förhållande utan att ta allt för stor risk för genomslag och punktering.

Är det ont om sten och liknande som kan ge genomslag kan man köra på 0.8 bar, är det mycket sten och stor risk för genomslag kan man gå upp till 1.2 bar.

Fegislösningen är väl att alltid köra 1.2 bar.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
ja får plocka lös det och ställa fälgarna sida sida och undersöka om det blivit något tokigt. ja vill inte tro att jag missat något men de ska väll inte förvåna mig.

då kör vi en fegislösning på 1.2bar :D tror de är 1bar i nu
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Nu. Röret innanför lagren var lite kortare än på min gamla fälg. Lösningen? Byta lager och röret mellan, längre distanser.
Men de vart väldigt bra med speciella brickor som förlängde distanserna precis till 20mm totalt :)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Nu. Röret innanför lagren var lite kortare än på min gamla fälg. Lösningen? Byta lager och röret mellan, längre distanser.
Men de vart väldigt bra med speciella brickor som förlängde distanserna precis till 20mm totalt :)

:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top