Byta ut Supertrapp ljuddämpare mot Delkevic

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan ju inte ha så mycket för mig nu efter min krasch utan det är lite rehabträning men mest blir det att sitta eller ligga med benet högt vilket gör att mina aktiviteter består av att kolla tv och surfa på nätet. Så jag har ju tid att kolla upp det mesta jag funderar på via nätet och lite där till.

Googlade lite avgassystem till KLR650 och hittade dessa avgassystem https://delkevic.co.uk/s/Kawasaki/KLR650 C/1999 som ser ut snyggare än en små sliten Supertrapp dämpare, verkar ju billiga men ser ut fina och i rostfritt men db-killer. Vad tror ni om att byta ut Supertrapp systemet mot Delkevic tycker att dessa i alla fall ser ut snyggare än Supertrapp, vad kan man tro att att skillnaden blir ljudmässigt, om det låter dovare och mindre aggressivt skulle inte göra nåt.

Är denna modell av system som jag är mest intresserad av och pristet borde hamna på runt 2400 kr med frakt https://delkevic.co.uk/Kawasaki/KLR650 C/1999/tri-oval-320mm-r-h-silencer-stainless-steel-klr650c-1995-2003-to-fit-kawasaki-klr650-c-650-1995-2003.html?search=
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag hade en klr 650 för många år sedan, om jag minns rätt var den från 1995. Hade ett laser produro slipon till den, dovt och lagomt högt ljud som jag gillade. Kan rekommendera ett sådant :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är inte så sugen på att lägga några större pengar på ett nytt avgassystem och detta verkade ju både snyggt och rätt i pris, ska man köpa får man väl passa på medan Engelsmännen är kvar i EU.

Tänkte att jag beställer allt som kan tänkas behövas för att serva upp KLR:en nu då jag är mer eller mindre fast i sängen och fåtöljen med foten i högläge så man har grejerna hemma till man i alla fall kan börja vara kortare stunder i garaget.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tänkte att jag beställer allt som kan tänkas behövas för att serva upp KLR:en nu då jag är mer eller mindre fast i sängen och fåtöljen med foten i högläge så man har grejerna hemma till man i alla fall kan börja vara kortare stunder i garaget.


qZHNbF3.gif
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan blir dyrt innan 8 veckor till går gått ;)

Hoppas kunna börja röra mig lite för detta med att sitta flera timmar om dagen med surfplattan kan skapa mycket idéer och helt plötsligt är det mycket som man behöver köpa ;)

Tråden skulle hamnat under teknik och mekhörnan men det gör kanske inte så mycket att den hamnade lite fel.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var nära att köpa Delkevic systemet idag, får se hur jag gör. Om man nu byter ut bakre röret och dämpare mot rostfritt hade ju detta rör suttit fint så hade det blivit rostfritt och snyggt rakt igenom, var ju måttligt dyrt. Ska man köpa värmefärg får ju några hundra i en sprayburk och rostfritt är ju mycket snyggare även om det blir både gult och blått av värmen https://www.ebay.com/itm/Exhaust-He...11dffd1c948938fdaf1fb66467140&redirect=mobile

Får ta mig en fundering hur jag ska göra:va
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Hur går det med funderingarna ?? Delkevic verkar ju både billigt och snyggt.. Undrar vad det ger för helhetsintryck ? Vågar du beställa..? :tungan
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tanken med denna hoj var ju mer att bara fixa till den lite med allmän service och översyn och åka, byta balanskedjespännaren, nya tärningar och olja i gaffeln, oljebyte, bromsoljebyte, byta av kylvätskan och lite översyn, men som sagt det ska till mycket tur om det blir nåt mer åka denna säsong då jag inte kommer att få belasta benet på två månader till och sen sätter man nog sig inte på en hoj det första man gör om man inte gått med benet på tre ca månader.

Nu tänker jag som sagt fixa till den lite och förhoppningsvis kan jag på nåt tag börja greja på lite gaeaget även om jag inte får belasta benet, avgassystemet hade jag som inte tänkt byta men för just över tre tusen får man ju helt nytt i rostfritt med krök och allt till denna hoj och det är väl överkomligt även om det är lite onödigt.

Dock skulle jag velat hitta värmeskyddet till kröken i rostfritt, då man kollar bilder på KLR650 ser man ibland blanka värmeskydd som ser ut som original men nåt sånt här han inte hittat än. Finns ju universal men dom tycker jag ser ut lite billiga men är väl inte otroligt att man inte kan hitta nåt sånt om man söker.

Är nog inte omöjligt att det inte blir ett köp närmaste dagarna
 

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Norrfjärden
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Jag har ett delkevic 4-1 system på kawan och beställde precis en 350mm kolfiberburk till lill SVn. Jag tycker det är bra kvalla för pengarna.
4-1an levde dock om betydligt mer än vad jag hade räknat med :tungan
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det gjort, beställde den rostfria modellen på 320 mm. Beställde också en ny rostfri krök på eBay, totalt gick allt på 3150 kr vilket väl inte är mycket att säga om för ett helt nytt avgassystem i rostfritt. Nu återstår att se vilken kvalla det är på grejerna om det är ett bra köp?
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hade en Delkevic slipon på min förra sv650, blev ändå överraskad hur gedigen den kändes mot priset. Lät riktigt gött också med det var nog mer v-twinljudet :yoparty

Men för dom pengarna så var jag helt klart nöjd
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Låter ju ut lovande:) Nu är jakten på ett blankt värmeskydd på gång, om jag skulle hitta ett sånt skulle jag bli glad. Gänga till lambdasond har jag också hemma så det blir nog att löda in en sån med silverlod om man vill kolla bränsle/luftblandningen vid bestyckning av förgasaren.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag Delkevic systemet hemma, kom i fredag men sambon hämtade ut det på Coop igår. Är lite dåligt läge just nu då jag inte kan hämta paketen jag ligger och beställer från sjuksängen själv. Det är lite svårt att mörka att man köper hojgrejer ;) Hittade kanske en lösning på detta problem, det verkar som att man kan beställa utkörning via postmord då man har lantbrevbäring så nu har jag testat detta med de miniblinkers jag beställt, får se hur det går om det går och hur länge man får vänta på paketet.

Om vi går tillbaka till avgassystemet så ser det ju ut riktigt bra, är förvånad att det är den kvallan som det är för de pengarna. Ska bli spännande att montera det på hojen men det får bli längre fram i tiden för jag är inte ännu i form för nåt sånt skruvande. Nu väntar jag på avgaskröken som enligt postmord ska komma i imorgon, får väl ta och försöka fixa utkörning på den med;) Sen får jag borra in och löda dit gängan till bredbandslambda innan jag byter ut hela systemet till rostfritt.

Blir nog snyggt med rostfritt rakt igenom men frågan är hur man ska göra med värmeskyddet, hade ju varit snyggt med ett rostfritt men hittar inga. Verkar vara blanka värmeskydd på nyare den 2 av KLR men jag vet inte om det passar från dom, verkat inte vara samma krökar mellan gen 1 och gen 2 av KLR. Tar gärna tips på snygga rostfria universal värmeskydd om det finns, finns ju mycket på ebay men dom flesta ser ju ut som dom kostar billiga.

Så här ser det i alla fall ut, ser ut att bli betydligt snyggare än Supertrapp systemet, hoppas det låter dovt och fint och inte så högt.

 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu sitter systemet på och har inget att klaga på passformen hos Delkevic grejerna bara att skruva dit utan nåt brytande och bändande. Kröken som jag köpte på eBay var lite bångstyrig och ville lite åt upp men den gick dit efter milt våld, lämnade kröken till en kille som svetsar tig så han svetsade fast muttern för bredbandslambdan åt mig. Lackade även värmeskyddet med Auto K 800 graders värmefärg som fick härda 250 grader i min nyinköpta ugn att ha i garaget och det visade sig att även muttern för lambdan fick plats under värmeskyddet, trodde jag skulle måsta fixa till det på nåt vis med en upphöjning för att den skulle få plats.

Fick lite klagomål på besiktningen att jag kunde lånat lite ljuddämpare från KLR:en till Hondan för den låter ju ingenting, jag kan säga att detta klagomål är åtgärdat nu ;) Har bara testa med dB-killern i och den får nog stanna kvar i för den låter ganska lagom i övre gränsen enligt mig. Är då tveksamt att man klarar ljudnivån på en besiktning men berömvärt det lilla jag nu har testat är ljudnivån är nog något högre än Thruxtonen med TOR dämparna så enlig mig ganska lagom. Får väl testa nåt utan dB-killern men tror den blir nog så högljudd då.

Körde faktiskt KLR:en för första gången idag men bara mellan garagen, det jag noterade var värmeskyddet blir väldigt varmt ska ta och fixa distanser så det kommer lite längre ifrån röret. Tror det kan bli varmare för den nya kröken är inte av dubbelmantlat rör och har redan börjat bli så där snyggt brunt:)

Så här blev det




 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top