Synkroniserat förgasarna på tomgång

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Synkroniserade förgasarna på min gamla Honda. Perfekt balanserade på tomgång runt 1200 rpm men ändras tomgången aningen är dem inte längre balanserade. Det innebär även att så fort man gasar är de inte längre balanserade.

Gissar på att det är normalt för en gammal 80-talare, är det så?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
1. Kolla ventilspel före synkning.
2. De flesta hojar har ett mekaniskt länkage mellan förgasarna som kan behöva justeras. I andra fall är det som på min hoj: En wire per förgasare. Då får man justera med kabellängd.

Det blir aldrig perfekt över hela registret men tomgång ska vara bra och sedan får man kolla lite olika trottelöppningar/varvtal och kompromissa med länkage/wirelängd.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ventilerna har jag justerat. Jag har ett länkage mellan förgasarna och märker att vänstra suger hårdare så fort varvtalen går upp. Har för mig att jag även har aningen högre kompression på vänstra cylindern 155 mot 150 eller liknande så det kanske spelar roll?

Jag kan kompromissa som du säger fast jag tror jag låter det vara, blir nog aldrig perfekt ändå. Jag ser inga värden utan bara balans eller obalans.

Jag använde två flaskor med vatten i som hjälpmedel.

View attachment 449449
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
glapp i vajrar/länkage.
Testa med att ha gasvajern lite spänd när du synkar. Noll-läget för förgasarna kan vara olika beroende på länkaget.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
På tomgång syncar du med tomgångsskruvarna därefter ökar du varvet något och justerar på länkaget.
Exakt hur du ska justera med länkaget beror på konstruktion.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Blev inte klok mest pga. när låsmuttern ska dras åt. Skruven följer med lite när man drar åt låsmuttern så det får man beräkna innan men drar man åt lite till blir det obalans åt andra hållet vilket är riktigt märkligt. Borde vara fysiskt omöjligt men så blev det hela tiden.
Fick ändå till det hyfsat bra från ca 2000 varv och uppåt men det blir fel vid tomgång på 1200 varv. Det måste väl ändå vara bättre än att ha bra tomgång och fel vid högre varvtal?

Josef:
Jag har bara en tomgångsskruv för båda förgasare.
Det finns även luft/bränsleskruv på varje förgasare. 1 1/2 varv ut ska dem vara om allt är orginal men jag har andra munstycken, avgas och podfilter. Jag körde ca 3 varv ut på båda. Är det dem du menar?
Enligt manualen uppfattar jag det inte som att förgasarna synkas med dem utan det är tomgången som ställs in. Går till så att du skruvar på en förgasare tills högsta varvtal nås därefter ställer man ned till ca 1200 varv på tomgångsskruven sedan göra man likadant på andra förgasaren.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tomgång? När du känner att den dippar så är det ju bara att blippa till lite med gasen :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, precis :) fast tomgången är stabil. Bara det att förgasarna är lite ojämna men blir mer stabil när jag gasar. Dock inget jag märker utan synkverktyget. Måste vara som du skrev att det är glapp i länkage.

Om inget mer finns att säga så tackar jag er båda. Tror vi kom fram till bästa lösning.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På min CB250 fick man ställa justerskruven lite fel så det blev synk då man låste låsmuttern, lite pill men det gick att få till hyfsat. Förmodligen är det ju både svårt att hålla still skruven då man ska dra låsmuttern och kan ju även finnas glapp i gängan som försvinner då låsmuttern tajtas till.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Bosse: jo, så är det precis som du säger men det svåra är att veta hur hårt man ska dra åt. När man drar åt låsmuttern drar man även åt synkskruven lite. Allt går medurs och synkverktyget svarar precis som det ska när man skruvar medurs men drar man åt lite till blir det precis som att man skruvat moturs och synkverktyget svarar åt andra hållet vilket jag inte kan förstå för allt borde fortsätta att dras medurs.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top