Nån med koll på vad ett sånt här verktyg heter?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag vet, använd inte sån Kina-skit som bara runddrar skallar men ibland har den varit guld värd. Speciellt vid rör o slangdemontering där man ändå skall byta ut det runddragna. Den funkar ju lite grann som en rörtång i liten skala. Hade hoppats på att en vettig tillverkare hade gjort nåt liknande i kvalitetsstål.


IMG_20190605_185353.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Betydligt bättre att lossa för hårt åtdragna muttrar med än att använda en Polly! När en fast nyckel har glapp så klämmer denna mer ju mer kraft som läggs på. Med bra kvalitet så flexar det inte heller! :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vet, använd inte sån Kina-skit som bara runddrar skallar men ibland har den varit guld värd. Speciellt vid rör o slangdemontering där man ändå skall byta ut det runddragna. Den funkar ju lite grann som en rörtång i liten skala. Hade hoppats på att en vettig tillverkare hade gjort nåt liknande i kvalitetsstål.


View attachment 449446

Generiskt så går dom under namnet Universal Wrench. Finns en varumärkesskyddad variant som heter Snap n' Grip.

2pcs-Multifunction-Universal-Quick-Snap-N-Grip-Adjustable-Wrench-Spanner-Set-Red-Black_320x320.jpg

Betydligt bättre att lossa för hårt åtdragna muttrar med än att använda en Polly! När en fast nyckel har glapp så klämmer denna mer ju mer kraft som läggs på. Med bra kvalitet så flexar det inte heller! :tummenupp

Inget för vardagsmekat, men utmärkta i vissa lägen. Tacksamma att jobba med på skruvskallar som är utsatta för nötning som stensprut och annat.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Äger inte, men har jobbat med det ngn gång.

Snäppet bättre, om ordleken tillåts.

Det plastbeklädda skaftet gör att man kan ta i lite mer utan att känna obehag i handflatan.

Mindre glapp där huvudet är nitat och bättre legering i stålet gör att dimensionerna hålls nere genom att själva halvmånen blir mindre bulkig. Resultatet blir att man kommer in där det är trångt och att sidoförskjutningen mellan de två aktiva delarna på vetktyget blir mindre.

Alltså större chans att kunna nypa tag även i klena skruvskallar eller muttrar, och mindre risk att skada objektet, verktyget, omgivningen eller sig själv.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det är inte främst till rundade skallar jag tänkt dem utan trånga utrymmen är tanken.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det är inte främst till rundade skallar jag tänkt dem utan trånga utrymmen är tanken.
Jag har några nedslipade ringnycklar att ta till där det är trångt. Typ 1,5 mm gods på tunnaste sektionen. Kanske inte de mest hållbara, men om man har ordentligt med kylvatten när man slipar så är de ändå hyfsat starka.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top