Er6 som rycker/hugger lite vid jämn gas runt 3000rpm

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Börjar bli så bekant med min cykel nu att man börjar känna av saker man tycker verkar vara fel. En sak är att oavsett växel med jämn gas runt 3000rpm så pendlar den aningen i små ryck från typ 2950-3050rpm. Den kanske gör det vid högre varvtal med med det är runt 3000 som jag märkt av det och kunnat återskapa "felet". Inget jättestörande fel än så länge men jag jag skulle ändå vilja få ordning på det. Jag tänkte att jag skall börja med ett nytt luftfilter och tändstift. Oljan är bytt jättenyligen. Cykeln är helt original bortsett från ett Arrow slipon.

Tips o råd önskas.


/D
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej

Du behöver mappa den hos en duktig mappare och köpa en pc3 med en lamdaeliminator samt plugga pairvalven då får du bort div ryckigheter och ett betydligt kraftigare mellanregister. Försök att hitta en beggad pc3 på tex eBay

/Hobbe
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Hej

Du behöver mappa den hos en duktig mappare och köpa en pc3 med en lamdaeliminator samt plugga pairvalven då får du bort div ryckigheter och ett betydligt kraftigare mellanregister. Försök att hitta en beggad pc3 på tex eBay

/Hobbe

Vad får dej att säga detta? Är det mitt slipon som orsakar detta?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag har själv haft en er6 original först och innan den mappades så satte jag på ett slipon en kortare period och då blev den som du beskriver. Efter mappning så gick den riktigt fint och blev rejält pigggare i mellanregistret. Du kan antingen montera på kat och original system igen då blir den inte så ryckig som den är nu eller köpa pc3 och hitta en duktig mappare som fixar till hojen utan hänsyn tagen till div avgaskrav och dyligt :tummenupp

/ Hobbe
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fenomenet är att den går för snålt med slipon då rycker det på vissa varvtal de kan hända på nästan alla hojar. Om du har fullt öppet slipon prova stoppa i insats i dämparen de kan ta bort ryckningen.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Fenomenet är att den går för snålt med slipon då rycker det på vissa varvtal de kan hända på nästan alla hojar. Om du har fullt öppet slipon prova stoppa i insats i dämparen de kan ta bort ryckningen.

Har insatsen i och den rycker o har sej iaf men jag har även originalet liggande i en kartong. Jag testar o sätta dit original och ser om det försvinner. Att den går, magert på vissa varv kan väl inte vara bra?
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Gick jämnt som bara den med originalsystem. Ljudmässigt inte mycket skillnad från Arrowsystemet (db killer menterad).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top