Funderingar om skydd i kläderna mot lösa skydd

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som ni kanske läst har jag testat krascha i ca 20 km/h och krossat knäet trots att i övrigt inte fått en skråma eller blåmärke på resten av kroppen.

Vad som hände i kraschen vet jag inte men jag kan misstänka att knäskyddet i allväderstället flyttade från knäet om byxan rörde sig. Vill höra vad ni säger om lösa knäskydde och plocka ur knäskyddet ur byxan men ha kvar höftskydden, sen plocka ur armbåge och axelskydd ut jackan och ha skyddsjacka och ryggskydd under allvädersjackan.

Vad säger ni om detta resonemang då det gäller offroad hojen som också kan köras lite på asfalt. Då det kommer till åka Trajan på asfalt så blir det väl skinnjackan och skinnbyxan med de istoppade skydden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Frågan är vad som hände vid kraschen ?
1) Skadade du knäet för knäet slog i något hårt vid markkontakten, det räcker med packad torr lera.
eller
2) Skadade du knäet för knäet kom under hojen vid kraschen, det är du som gjort en grund repa i tanken !

1) Då tror jag på knäskydd som sitter på kroppen.
2) Tvivlar på att knäskydd hjälper.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan bara spekulera vad som hände, men knäet har slagit i "vägbanan" bestående av hårt packad spårig jord och säkert lite grus. Om jag fått hojen på knäet vet jag inte men repan på tanken är på mer på ovansidan av tanken så den har nog uppkommit av höger fots stövel eller iknade.

Vad jag är ute efter är att få höra era åsikter om vad som man tänkas vara bäst, i mitt fall hade jag knäskydde i byxan och det kanske skyddade eller inte det är ju också spekulation. Är ju svårt att säga vad som hände, man var ju trots allt lite omskakad och var snabbt uppe och reste upp hojen och sen kom smärtan och jag kom inte upp på den. Nu är ju skadan redan skedd men jag tänker nu på vad som är bäst överlag vid offroad åka på lite sämre vägar då det kommer till skydd för mitt mål är i alla fall att fortsätta köra hoj om det se känns lika roligt eller om man börjar tänka på faror då nån hoppar upp på en hoj får vi väl se.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hoppas verkligen att du får ett snabbt tillfrisknande, skadade knän är inte så skoj....:gnissla

Skyddskläder då: (lång text mode ON)

Enligt min mening har du två vägar att gå. Antingen åker du i skinnställ, ett tight sådant, med bra passform, så att skydden sitter på plats om nånting händer, se till att knäskydden är av den längre sorten som även skyddar skenbenen och inte bara sitter över knäna. Detta kompletteras med ett bra ryggskydd och dito bröstplatta. Den vanligaste dödsorsaken vid plötsliga stopp, oavsett bil eller MC är att aortan slits av när inälvorna, hjärta, lungor m m flyttar sig när stoppet kommer.

Alternativ två är då allvädersställ. De är sköna och bekväma och kan användas i ur och skur, åtminstone de riktigt dyra grejerna. Det finns mycket billig skit här precis som bland skinnställen.
Nackdelen med allväderställen är att de är bekväma av en anledning, de sitter inte lika tight som ett bra skinnställ, vilket innebär att de inbyggda skydden i bästa fall sitter i närheten av vad de ska skydda.

Jag har alltid och kommer alltid att tömma jacka och byxor på allt vad skydd heter och investera i en bra safety jacket, som man använder inom motocross och enduro. De finns med hårda eller mjuka skydd och i många olika modeller. Personligen föredrar jag hårda skydd och en skyddsjacka som har allt, axel, armbågar, underarmar, ryggskydd, bröstskydd och även njurbälte med skydd.

https://www.evanscycles.com/en-se/f...MIraTYnZvT4gIVweWaCh3UngflEAQYASABEgIsivD_BwE

Men, jag har börjat snegla på 3DAirfit jackor, det är mjuka skydd som blir hårda när man slår på dem. Synnerligen bekväma att bära.


https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...MIrLOLsZvT4gIVwsAYCh1txwZsEAQYASABEgLxz_D_BwE

Fördelen med skyddsjackor är att man kan ha vad som helst utanpå. En bra allvädersjacka om det är kallt och blött eller bara en crosströja om det är riktigt varmt.

Sen kompletterar man med riktigt bra skyddsbyxor:

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...-Short/SubProducts/Acerbis-Soft-20-Short-0001

...och givetvis knee brace, dvs knäskydd som är gjorda för att skydda för vridning och översträckning.
Det finns tyvärr inga billiga sådana. Är de billigt så skyddar de inte så bli inte lockad av billigt skit.

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sv_SE/?ObjectID=106945457&ViewAction=ViewProduct

Det finns även ännu häftigare grejer, ortopediska knäortoser som kostar en förmögenhet men är det enda som VERKLIGEN skyddar mot t ex vridning.

Du måste givetvis också ha riktigt bra skor och handskar, titta på avdelningen för racegrejer om du ska köra skinnställ på gata. Skor som tål en rejäl smäll och inte komprimeras när du fastnar under en 230kg:s hoj som studsar över asfalten.
Själv kör jag i crossstövlar även på gathojen, det finns jättesköna crossstövlar som är som en toffla att ha på sig men skyddar oerhört bra.
Köp INTE mjuka touringstövlar, de är lika bra som en mockasin när det gäller skydd.
Lägg stöveln på marken och ställ dig på den ungefär där fotknölarna sitter. Komprimeras stöveln så tittar du på något annat.

Den typ av skador som är värst ur rehabsynvinkel är fötter, knän, händer, armbågar och axlar. Det är väldigt vanligt med skor på dessa kroppsdelar och utan bra skyddsgrejer så blir det ingen mer fotboll och inget mer spelande på fiolen.

Visst, jag raljerar och jag är väldigt kategorisk men jag har också sett ganska mycket genom åren och själv varit utsatt för diverse skador så en viss erfarenhet har jag.
Titta runt efter bra grejer men är det väldigt billigt så är det i regel skit, i det här fallet får man faktiskt vad man pröjsar för...
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Jag har alltid tänkt mig att skydden mer är till för att undvika vikningar och ta emot när man glider på asfalt, dvs inte speciellt mot tryck och hårda stötar (även om kraften kan fördelas på en något större area). Knäskydden håller ju inte alla delarna på plats heller, som exempelvis stövlar och riktiga handskar gör. Får man tryck på sidan eller på framsidan av nedre benet så hjälper ju inte skyddet alls.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har alltid tänkt mig att skydden mer är till för att undvika vikningar och ta emot när man glider på asfalt, dvs inte speciellt mot tryck och hårda stötar (även om kraften kan fördelas på en något större area). Knäskydden håller ju inte alla delarna på plats heller, som exempelvis stövlar och riktiga handskar gör. Får man tryck på sidan eller på framsidan av nedre benet så hjälper ju inte skyddet alls.

Jo, riktiga kneebrace skyddar just där...också.
Gör man lowsider så blir inte stöten så hård, då är det viktigt att ha kläder som tål att glida över asfalt och grus. Skinn gör det, ibland flera gånger. Allväderställ gör det en gång sen blir de i regel mos.
Gör du en highsider och flyger upp i luften så vill man ha så bra stötupptagande skydd som det bara går...
Jag hade bra skydd 2012 när jag gjorde en highsider, min axel gick ändå sönder... vill inte tänka på hur det hade kunnat gå med dåliga skydd...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl helt klart så att skydden inte hjälper alltid och det kan men ju inte räkna med, i mitt fall kan man ju bara spekulera efter som att jag inte hundra kan säga vad som hände vid krachen, kanske hade lösa knäskydd hjälpt eller var våldet så stort att det inte spelat nån roll. Gjort är gjort och det är bara gilla läget, resonerar lite så här att sätter man sig på en hoj får nån vara beredd att ta riskerna och att det kan sluta illa och det är inget att gräma sig över och nu är det bara se framåt och göra allt man kan för att komma tillbaka så fort det går.

Är helt klart inne på lösa skydd, för just på offraden vill jag gärna ha lite lösare ledigare kläder ju ha lite finns det någon nackdel med att ha typ crosskydd under skinnjackan och skinnbyxor, har en Sweep jacka och Lindstrands byxor då man åker asfalt med Thruxtonen? Dessa skinnkläder sitter hyfsat tajt på mig men ändå får jag för mig att lösa skydd inte skulle vara nån nackdel.

Tänker att lösa skydd också går att ha under skotetstället istället för att bara ha ryggskydd, för även om jag inte kör nåt extremt mec skotetn utan mest drar pulka med ungarna behöver det ju inte gå fort för att gå dåligt det har jag ju nu testat med hojen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är väl helt klart så att skydden inte hjälper alltid och det kan men ju inte räkna med, i mitt fall kan man ju bara spekulera efter som att jag inte hundra kan säga vad som hände vid krachen, kanske hade lösa knäskydd hjälpt eller var våldet så stort att det inte spelat nån roll. Gjort är gjort och det är bara gilla läget, resonerar lite så här att sätter man sig på en hoj får nån vara beredd att ta riskerna och att det kan sluta illa och det är inget att gräma sig över och nu är det bara se framåt och göra allt man kan för att komma tillbaka så fort det går.

Är helt klart inne på lösa skydd, för just på offraden vill jag gärna ha lite lösare ledigare kläder ju ha lite finns det någon nackdel med att ha typ crosskydd under skinnjackan och skinnbyxor, har en Sweep jacka och Lindstrands byxor då man åker asfalt med Thruxtonen? Dessa skinnkläder sitter hyfsat tajt på mig men ändå får jag för mig att lösa skydd inte skulle vara nån nackdel.

Tänker att lösa skydd också går att ha under skotetstället istället för att bara ha ryggskydd, för även om jag inte kör nåt extremt mec skotetn utan mest drar pulka med ungarna behöver det ju inte gå fort för att gå dåligt det har jag ju nu testat med hojen.

Poängen är att grejerna ska sitta på kroppen, inte i kläderna, då ökar ju chansen att de sitter där de ska när kraschen sker :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska börja kolla på lösa skydd, bör ju gå att hitta billigare framåt sensommaren, hösten för jag lär ju inte behöva dom de närmaste tre månaderna.
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Tycker att de insydda knäskydden verkar helt värdelösa i vanliga åkbyxor, så det jag gör istället är att trä på en rehabstrumpa över knäet och fäster skyddet direkt på kroppen istället.
https://www.alibaba.com/product-detail/KS-381-High-quality-cotton-knee_60613663096.html

Har aldrig klotat så jag kan inte säga hur det funkar vid en marksyning men de sitter iaf 100 gånger bättre än vad de gör i byxan. För extra komfort sätter jag på två lager, ett under skyddet och ett över.

En fördel med denna metod är att det är lätt att få ut skydden när är på hembesök/fika.

Skydden vid höfterna och jackan låter jag vara kvar i plagget då de sitter bra där de är.

Edit: Ytterligare en länk

https://www.aliexpress.com/item/2pc...ae-4341-8109-34896c25dcbc&transAbTest=ae803_5
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top