Kan ni lyssna om ni hör något onormalt från min cross?

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Kawasaki 450kxf -06
Tänkte byte olja och filter i motorn men man måste ju se om den startar först och ta en 5minuters sväng för att se så allt är som de ska.

Ifjol fastnade jag på ett hygge och den blev varm, den stannade då några gånger och jag väntade 5-10 min mellan varven och bökade på en stund tills den blev trött eller jag kände att de började lukta glykol.

tycker inte den låter speciellt annorlunda och den startade på 3:dje kicken efter 10 månader, inget vatten har försvunnit å oljenivån är som den ska, bytte såklart bränsle först (98okt)

Som vanligt så hörs "tickandet" högre via kameran än "i verkligheten" tycker jag.
https://youtu.be/3cBn6cGhgTc

Tack så länge :)
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Den låter inte underligt. Men vill du vara säker på att allt är OK finns inga genvägar, bara att plocka ner och inspektera. Att den gått varm måste inte vara en katastrof, men har du otur kan något givetvis vara på väg att gå åt skogen. En titt på kamaxellagringarna brukar avslöja en hel del om allmänt mående på en 4t-cross.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
ok tack! :) De har jag inte hört om förut så ska inspektera lagringarna så snart jag har möjlighet. Å givetvis kolla ventilspelet igen, även om det bara är ca 4 timmars körning sedan jag kollade sist :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vad jag känner till kan tickande ljud generellt vara ventiler som behöver justeras, kamkedja eller luft/avgaser som läcker.
 

Frrla

Medlem
Gick med
9 Jun 2012
Ort
Ånge
Hoj
Kawasaki KXF 450 -06
Har bytt olja, filter och den blev mycket tystare. Typ som den va när ja köpte den. Tog en provtur på ca en timme. Ska plocka ner vaggan och hä i nytt fett mm. Så det får bli en kontroll av diverse, ta ut kedjan osv..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top