Bild Till oss som gillar 90talet... också!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I o f s i fel tråd men ändå,
Jag har åttitalare, nittiotalare och tvåtusentalare.
Jag vill inte ha så nytt som tvåtusentiotalare så jag måste ju gå åt andra hållet. Vad för sjuttiotalare vill jag ha?
Jag har haft Honda 750 och tyckte inte det var kul så det går bort.
Men sjuttiotalet var ju fullt av kul hojar.
En Yamaha trecylindrig kanske, en 850, de är ju ovanliga.
Eller XS1100?
Jag är inte ute efter investeringsobjekt så tidiga Z900 och sånt går bort.
BMW? R100 kanske, men de är väl snart dyra också.

Då borde en GS vara högintressant, har sett en enda på över tio års hängande på Blocket.
GS 1000S alltså.
GS 1000 S 1979.jpg

Du nämner BMW R100, då kanske en R90S skulle passa? Den av ett fåtal jag sett, låg ute ca en vecka och försvann igår. Och jodå, givetsvis var den i "California orange" också....
BMW R90S.jpg

Det var mina förslag. :hej
 

Bifogat

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    108.5 KB · Visningar: 62
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Härliga hojar, men vems var det du lånade?

Yamahan finns kvar i Göteborg.
Moto Speed har tagit hit den ifrån USA, Racerhoj, Daytona sägs det. Såldes till någon som förstörde allt gatreggade den och målade om den.... Sedan kom den till Göteborg.

Castrolhondan med fulff HRC trim, ägd och körd i Holland, deras superbike-serie. Även använd utav Vildcard på Assen utav en holländare. Kom till en Roland i Alingsås och gjordes till detta skicket.... men blev såld till utlandet. så borta nu.
Mvh
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
3 gröna..... ninjor och en röd ;-)
:tummenupp
IMG_4256 cut.jpg IMG_20190930_135341 cut.jpg
Den lille röde fick va med, dock en 80-talare.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Mycket fina

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I o f s i fel tråd men ändå,
Jag har åttitalare, nittiotalare och tvåtusentalare.
Jag vill inte ha så nytt som tvåtusentiotalare så jag måste ju gå åt andra hållet. Vad för sjuttiotalare vill jag ha?
Jag har haft Honda 750 och tyckte inte det var kul så det går bort.
Men sjuttiotalet var ju fullt av kul hojar.
En Yamaha trecylindrig kanske, en 850, de är ju ovanliga.
Eller XS1100?
Jag är inte ute efter investeringsobjekt så tidiga Z900 och sånt går bort.
BMW? R100 kanske, men de är väl snart dyra också.

Du nämner BMW R100, då kanske en R90S skulle passa? Den av ett fåtal jag sett, låg ute ca en vecka och försvann igår. Och jodå, givetsvis var den i "California orange" också....

Det var mina förslag. :hej

Häpp, här är en till (eller är det samma?):

Skärmbild (132).png
https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_r90s_klassiker_till_salu/90033787
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Tyvärr. Jag är väldigt leden att behöva säga det men: 90-talet innebar inget nytt. 90-talet finns inte, det har försvunnit ut mänskligt medvetande. 80-talet är kult. Lite töntigt, men 80-talet har ändå sin karaktär. Så har dessvärre inte 90-talet. Det finns inget som man förknippar med 90-tal, inget som är specifikt 90-tal.
När man i framtiden talar om 1900-talet så kommer det bara vara 90 år, eftersom de sista tio åren inte finns.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat

:D, tack för tipset, men nej den lockar tyvärr inte, har haft några nyare bladar men sålt dom efter ett tag, kanoncyklar men inte det där lilla extra.

På tal om det där lilla extra så har jag kört både Fireblade -92 och R1 -98 idag.

Mina bladar kör jag regelbundet men R1an har en tendens att bara luftas 1 eller ett par gånger per år, vet egentligen inte varför, men jag blir lika överraskad varje gång hur grymt kul den är att köra, makalös manick fortfarande och det är lätt att minnas(och förstå) hypen när den kom:tummenupp
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:D, tack för tipset, men nej den lockar tyvärr inte, har haft några nyare bladar men sålt dom efter ett tag, kanoncyklar men inte det där lilla extra.

På tal om det där lilla extra så har jag kört både Fireblade -92 och R1 -98 idag.

Mina bladar kör jag regelbundet men R1an har en tendens att bara luftas 1 eller ett par gånger per år, vet egentligen inte varför, men jag blir lika överraskad varje gång hur grymt kul den är att köra, makalös manick fortfarande och det är lätt att minnas(och förstå) hypen när den kom:tummenupp

Men om du är smidig får du juh med en pyjamas! :7peta

Hur kan man motstå köp då? :va

För min del var det länge sedan jag körde en tidig FireBlade och då var den hyfsat ny på 90-talet.
Jag var i Skottland en vinter och fick höra att de hade en skidbacke öppen. Inte en snöflinga hade jag sett men att sånglärkan är stannfågel både hörde och såg jag. Men jag tog en sväng förbi och visst fanns det snö i backen!
https://www.nevisrange.co.uk/activities/ski-board/
Parkeringen var snöfri och när jag en massa år senare passerade Stryn kändes det igen. Men då var det juni, inte februari och i sadeln på en Daytona, inte en FireBlade.
http://strynsommerski.com/

After ski heter det f.ö. på "svenska" men vad säger man i UK? :tungan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr. Jag är väldigt leden att behöva säga det men: 90-talet innebar inget nytt. 90-talet finns inte, det har försvunnit ut mänskligt medvetande. 80-talet är kult. Lite töntigt, men 80-talet har ändå sin karaktär. Så har dessvärre inte 90-talet. Det finns inget som man förknippar med 90-tal, inget som är specifikt 90-tal.
När man i framtiden talar om 1900-talet så kommer det bara vara 90 år, eftersom de sista tio åren inte finns.

Trollar du efter reaktioner? :7peta

Nog hände det grejer på 90-talet. Förvisso försvann det där klassiska designen på 80-talet och ingen historisk sporthojsbomb som 1985 GSXR750 kommer vi kanske någonsin se. Iofs skulle jag ju vilja placera RD500 1984 som steget före GSXR750 in i den nya kategorin av sporthojar.

1991 CBR600 F2, första 600an som angav 100hk blev ju legendarisk direkt den kom men känns nu ganska bortglömd
1992 CBR 900 en icke bortglömd milstolpe
1998 R1 ytterligare en milstolpe


På crossbanan
1997 CR250 kom med den första aluminiumramen
1998 YZ400F kom med den första konkurrenskraftiga fyrtaktaren och spelplanen ändrades totalt då Doug Henry vinner AMA nationals 1998 och Andrea Bartolini MXGP 1999 på fabriksmaskiner.

Förvisso 4t 450cc mot 2t på bara 250cc enligt reglementet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trollar du efter reaktioner? :7peta

Nog hände det grejer på 90-talet. Förvisso försvann det där klassiska designen på 80-talet och ingen historisk sporthojsbomb som 1985 GSXR750 kommer vi kanske någonsin se. Iofs skulle jag ju vilja placera RD500 1984 som steget före GSXR750 in i den nya kategorin av sporthojar.

1991 CBR600 F2, första 600an som angav 100hk blev ju legendarisk direkt den kom men känns nu ganska bortglömd
1992 CBR 900 en icke bortglömd milstolpe
1998 R1 ytterligare en milstolpe


På crossbanan
1997 CR250 kom med den första aluminiumramen
1998 YZ400F kom med den första konkurrenskraftiga fyrtaktaren och spelplanen ändrades totalt då Doug Henry vinner AMA nationals 1998 och Andrea Bartolini MXGP 1999 på fabriksmaskiner.

Förvisso 4t 450cc mot 2t på bara 250cc enligt reglementet

90-talet är nog bortglömt för att många tar det för självklart... :(

Med Daytonan gick Triumph ifrån modulbyggandet och försökte sig på att bygga en riktig SportHoj.
Skulle vara som en FireBlade och 916 lovade Triumph men det visade sig att det inte räckte riktigt ända fram, särskilt inte på bana. Och när R1 kom var den helt ute för de som måste ha det värsta.
Men som SportHoj som mest körs på landsväg är den underbar. :kär
Att jag blir ifrånkörd av de flesta på bana kan jag stå ut med... :fakta

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/triu/triumph_daytona_t959 97.htm
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
:D, tack för tipset, men nej den lockar tyvärr inte, har haft några nyare bladar men sålt dom efter ett tag, kanoncyklar men inte det där lilla extra.

På tal om det där lilla extra så har jag kört både Fireblade -92 och R1 -98 idag.

Mina bladar kör jag regelbundet men R1an har en tendens att bara luftas 1 eller ett par gånger per år, vet egentligen inte varför, men jag blir lika överraskad varje gång hur grymt kul den är att köra, makalös manick fortfarande och det är lätt att minnas(och förstå) hypen när den kom:tummenupp

Tänkte att när den dels är i princip är helt ny och dessutom en SP så kanske den kunde vara nåt att ha på hyllan. Men lockar inte modellen så blir den ju mest i vägen.

När kommer det en bild på hela hojsamlingen? :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Trollar du efter reaktioner? :7peta
Bara lite. Jag tycker att 90-talet är lätt glömt både vad gäller bilar och mc, men det kanske tar ett tag att upptäcka det som var bra.


Nog hände det grejer på 90-talet. Förvisso försvann det där klassiska designen på 80-talet och ingen historisk sporthojsbomb som 1985 GSXR750 kommer vi kanske någonsin se. Iofs skulle jag ju vilja placera RD500 1984 som steget före GSXR750 in i den nya kategorin av sporthojar.

1991 CBR600 F2, första 600an som angav 100hk blev ju legendarisk direkt den kom men känns nu ganska bortglömd
1992 CBR 900 en icke bortglömd milstolpe
1998 R1 ytterligare en milstolpe


På crossbanan
1997 CR250 kom med den första aluminiumramen
1998 YZ400F kom med den första konkurrenskraftiga fyrtaktaren och spelplanen ändrades totalt då Doug Henry vinner AMA nationals 1998 och Andrea Bartolini MXGP 1999 på fabriksmaskiner.

Förvisso 4t 450cc mot 2t på bara 250cc enligt reglementet

Har ingen koll på cross, men inte har 90-talet producerat klassiker på samma sätt som 70- och 80-talet?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tänkte att när den dels är i princip är helt ny och dessutom en SP så kanske den kunde vara nåt att ha på hyllan. Men lockar inte modellen så blir den ju mest i vägen.

När kommer det en bild på hela hojsamlingen? :)

Ja det hade vart trevligt att ha, men logestiken är för tung, jag har cyklarna fördelade på tre garage med ett par mil emellan, men en vacker dag kanske jag tar hem hela bunten.

Problemet med att bo på Smögen är att man har extremt begränsade möjligheter(läs inga)att bygga ett garage av någorlunda storlek:död
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja det hade vart trevligt att ha, men logestiken är för tung, jag har cyklarna fördelade på tre garage med ett par mil emellan, men en vacker dag kanske jag tar hem hela bunten.

Problemet med att bo på Smögen är att man har extremt begränsade möjligheter(läs inga)att bygga ett garage av någorlunda storlek:död

Jag förstår och lider med dig, mloren.

Problemet är detsamma som samlare ofta har. Man har en radda hojar som har fått skohornats in i perfekt årsmodellordning i lokalen I närheten. Denna ordning tenderar att spräckas vartefter nya hojar köps in som kräver nya ytor att parkera dem på. De hamnar helt enkelt där de får plats och i den tur de köptes in, dvs i total anarki vad det gäller år- och modelltillhörighet.

Att det är rörigt känner jag till, ojojoj. En hoj är på mysrenovering, en står på lyften för lite mysmek och ett par hojar har tillkommit som inte riktigt vet vart de hör hemma. Den strikta ordning man känner tex sedan Bikekatalogen är en utopi. Dock är mina samlade i samma lokal, konstigt nog.



Ovanstående kan vara kryddat med ett visst mått ironi. Ät ej om du är känslig. :zpy
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag förstår och lider med dig, mloren.

Problemet är detsamma som samlare ofta har. Man har en radda hojar som har fått skohornats in i perfekt årsmodellordning i lokalen I närheten. Denna ordning tenderar att spräckas vartefter nya hojar köps in som kräver nya ytor att parkera dem på. De hamnar helt enkelt där de får plats och i den tur de köptes in, dvs i total anarki vad det gäller år- och modelltillhörighet.

Att det är rörigt känner jag till, ojojoj. En hoj är på mysrenovering, en står på lyften för lite mysmek och ett par hojar har tillkommit som inte riktigt vet vart de hör hemma. Den strikta ordning man känner tex sedan Bikekatalogen är en utopi. Dock är mina samlade i samma lokal, konstigt nog.



Ovanstående kan vara kryddat med ett visst mått ironi. Ät ej om du är känslig. :zpy

Jag är inte så känslig:)
Men en liten brasklapp är att jag inte ser mig som en samlare, jag har bara många motorcyklar och jag är dum nog att köra allihop varje säsong, dock i varierande grad, men alla ska rulla.
Så sorteringen blir egentligen mer efter vilka som för stunden används mest frekvent, dessa står då i garaget hemmavid och sen rullar de runt.

Men det är ett jäkla jobb att hålla 20+ rullande med bra batterier och färska däck, för att inte tala om besiktningar.
Servicar sker regelbundet o dom sköter jag själv på allt som inte har garanti.

Men visst, ibland känns det övermäktigt o ett jäkla slit, men då finns en bra medecin:
Att rulla ut en Gixxer 750 -85, blade -92, R1 -98 och en RSV4 Factory och sedan köra dom i nämnd ordning på 10 mils favoritvägar efter varann, då känner man typ 30 års utveckling på några timmar, o då är det värt allt slit(och pengar):tummenupp

En liten ögonblicksbild från hemmagaraget i slutet av juli(grabbens 125a i förgrunden)
IMG_20200730_115558 (1).jpg
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
TZR1.jpg
TZR2.jpg
TZR3.jpg

Efter 3 år så fick jag äntligen tummen ur och renoverade min 90-talare! :tummenupp

YAMAHA TZR125RR Belgarda -92

Startade direkt och går som en dröm. 32hp/126kg-kul! :krama
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top