Tips inför resa genom Europa

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men herregud vilka knöliga regler! Bryr de sig verkligen om att bötfälla en vilsen turist, eller har de förståelse för att vi inte känner till varje liten fjölregel i varje litet skitland i hela Europa??

Du har inte begripit att bötfälla en turist
ger inkomster som betalar min lön
inte gör någon i mitt land ledsen sur utan tvärtom tycker alla jag sköter mig !

Hur många % i Sverige tror du misstycker till att polisen i Sverige sätter ditt några Cannonball bilister för fortkörning ?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du har inte begripit att bötfälla en turist
ger inkomster som betalar min lön
inte gör någon i mitt land ledsen sur utan tvärtom tycker alla jag sköter mig !

Hur många % i Sverige tror du misstycker till att polisen i Sverige sätter ditt några Cannonball bilister för fortkörning ?

Tja, om man bötfäller en pizzaälskande ducatipilot för att hen delat p-ruta med sina ett par andra piloter från spaghettins förlovade land, så tycker iaf jag personligen att det är löjligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi får nog acceptera att EU-samordningen inte slagit igenom FULLT UT eftersom det troligen också hade inneburit att vi i Sverige hade fått ett gäng till bestämmelser att högaktningsfullt strunta i.

Frankrike - i synnerhet - tänker likadant. Observera också att Frankrike i sina egna medborgares ögon är en Stormakt, och inte alls särskilt intresserade av att bli tillrättavisade om lämpligheten av deras egna bestämmelser av underutvecklade vildar från skitländer i norr.

Tyskar har inte riktigt samma syn på världen, men anser sig å andra sidan ha väldigt lite att lära av vinglande nybörjartrafikanter från länder med 80 km/h-hastighetsgränser på fyrfiliga vägar. Särskilt polisen, som ju har sett&hört det mesta av trafikidioti, har kort tålamod med turister som inte har bra däck, rätt utrustning och svagt intresse av att ens kolla upp vad som gäller innan de ger sig ut och med orutin orsakar tre timmars "stau" i rusningstid utanför Hamburg, medan de sorgliga resterna av turisten och hens fordon sopas upp från vägbanan och området runtom.

Jag har full förståelse för att polisen skärskådar turister på samma sätt som jag har full förståelse för att svenska poliser skärskådar tex utländska lastbilar (i mån av tid i sin underbemannade vardag).

När man ser vilket erbarmligt skick som svenska motorcyklister kan köra omkring med på däck, bromsar och skyddsutrustning uppmuntrar jag hellre till obligatorisk säkerhetsbesiktning redan vid färjeläget på svenska sidan. Utifrån färdplan - finns rätt utrustning med?

Kanske någon vettig person kunde knåpa ihop en app som sammanställer en utrustningslista baserad på inmatade länder?:fakta
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Frankrike, ja.

Saken kompliceras av att Frankrike sladdar runt och aviserar speciallagar som sedan antingen inte införs, eller införs men inte effektueras.

Alkotestlagen är exempel på det senare: infördes, men bötessumman har tagits bort.
Fortfarande lagkrav, dock.

Lagen om hjälmreflexer visade sig mest gälla inhemska motorcyklister, men svarta reflexer accepterades inte, trots E-märkning och allt.

Kravet på varselväst är verkligt: € 11 i böter om det inte finns med i packningen, men nästan tiodubbla summan om man inte har den på sig om man stannat vid vägkanten för att pissa. Dubbla summan om man har passagerare.

Handsklagen är verklig också. Dessutom duger endast CE-märkta handskar. Strax under 100 € i böter, och det upplevs som bara turister kollas.

När det gäller lanesplitting så är det faktiskt förbjudet i Frankrike!
Återigen något som känns tillåtet för infödda, men efterföljs hårt för turister.

Ett nyligen antaget undantag från förbudet ser ut så här:
På tillfarts- och ringleder i fyra städer; Paris, Marseille, Bordeaux, och Lyon kan lanesplitting vara tillåtet om:

# Hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller högre.

# Om all trafik står helt stilla

# Om motorcykeln använder utrymmet mellan de två körfälten längst till vänster

# Om motorcykelns hastighet är högst 50 km/h

# ...och framförs med försiktighet.


Då. Kanske.

Men, även om vi som turister kommer vara de enda som verkligen försöker följa dessa regler, så känns det också som vi är dom enda som kommer att stoppas och lagföras för att vi försöker följa lagen.
Obs "känns".
Det är min personliga känsla utav Frankrike.

Vidare: man har infört miljözoner i vissa städer där motorcyklar godtyckligt spärras ute baserat på årsmodell, inte miljöklassning.
"Äldre än 2000? INTERDIT!"

Typ.

Jag har inte satt mig in i det för jag tycker det är så... ...ovärdigt av en nation inom den Europeiska Unionen att hålla på med blindbockslagstiftning helt på egen hand och utan att veta vad man vill åstadkomma.
För egen del så skiter jag i Frankrike. I vart fall det urbana.
Alperna ligger där dom ligger och vill man köra den franska delen av dem, ja, då får man bita i det sura äpplet.


...och, om man som jag väljer att köra det småskaliga, finmaskiga vägnätet i Frankrike, hellre än att bli rråånnaadd ute på betalvägarna så finns det en MYCKET viktig regel att notera: högerregeln - ‘Priorité à droite’.

Den var absolut, för decennier sedan. Mycket har hänt sedan dess, men kanske inte på landet, och speciellt inte bland äldre förare.
Vilket sorts fordon som helst, från mopedbil till stor jordbrukstraktor, kan dra ut framför dig i precis vilket läge som helst, även ut på huvudled och Route National.
Det handlar inte om att dom inte ser dig, eller inte bryr sig om att titta - dom tror dom har rätt till det, för så gjorde vi förr, och så gör vi nu med - i vart fall i vårt arrondissement.


Här är ett litet stöd inför en eventuell Frankrikeresa.

View attachment 449438

Notera skillnaden i betydelse gentemot Sverige för märket "Varning för vägkorsning".
Jo du är väldigt insatt i regler och lagar när det gäller Frankrike och har många åsikter. -Men ärligt, när fick du en bot i Frankrike senast ? Att måla upp Frankrike som helvetet på jorden är trams. Visst, betalvägarna är dyra men man kör ju hellre på dom fina landsvägarna som är helt gratis :) Frankrike är ett fint land att turista i och inte alls så dåligt som gamla rykten säger.. Själv besöker jag Frankrike regelbundet och har aldrig haft problem med varken polisen eller språket. Frankrike har allt man kan önska sig.
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Ett annat tips som kan vara bra att tänka på. Ta med en gammal (eller ny för den delen) papperskarta. Lita inte blint på gps:en, min havererade i norra Italien och fick spatt, men med en hederlig papperskarta så löste sig allt till slut. Nu började den iofs att fungera som vanligt igen efter 3 dagar, men då var jag redan på väg hem igen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo du är väldigt insatt i regler och lagar när det gäller Frankrike och har många åsikter. -Men ärligt, när fick du en bot i Frankrike senast ? Att måla upp Frankrike som helvetet på jorden är trams. Visst, betalvägarna är dyra men man kör ju hellre på dom fina landsvägarna som är helt gratis :) Frankrike är ett fint land att turista i och inte alls så dåligt som gamla rykten säger.. Själv besöker jag Frankrike regelbundet och har aldrig haft problem med varken polisen eller språket. Frankrike har allt man kan önska sig.

 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Kalsonger av olika modell så man inte får sömmarna på samma ställe varje dag lärde jag mig när jag tog en sväng till Italien och köpte mig en glass.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
På tal om Frankrike, hur är det nu med krav på att ha egen alkoholmätare med sig?
Jag har något svagt minne av att det inte gäller längre?

Lagen är skrotad sedan början 2020.



Man kan läsa mer om den sorgliga hanteringen här:

 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Roligt med dessa trådlyft, håller en sysselsatt.
Började läsa utan att notera datumet på första inlägget och tänkte jaha, är det möjligt nu att börja resa ut i europa med tanke på covid. Coolt att någon vågar. Nu inser jag att tråden är gammal :gnissla

Eftersom resan bör vara gjord hade det varit kul med en lite summering av TS hur det gick, vilken rutt det blev osv.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mespropp! Vi som deltog i regementsmästerskapen i skidor -79 under tvåveckorsövningen i Kungsfors fick iaf duscha i 4-gradigt kallvatten, utan ombyte. :näsblod
Jo, får nog erkänna att jag är en liten pussy, har säkert med uppväxten med puder mellan skinkorna att göra...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
För de som vill ha rent under stället (inte särskrivning), så finns det ju i varje lite större håla i Tyskland, Frankrike, Spanien osv tvättomater.
Kostar ett par Euro, brukar ta dryga halvtimmen inkl torktumling
Brukar vara lagom att käka lunch i närheten, så är det klart efter glassen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För de som vill ha rent under stället (inte särskrivning), så finns det ju i varje lite större håla i Tyskland, Frankrike, Spanien osv tvättomater.
Kostar ett par Euro, brukar ta dryga halvtimmen inkl torktumling
Brukar vara lagom att käka lunch i närheten, så är det klart efter glassen.

Underkläder tvättar man upp i en balja eller direkt i badet…
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top