Tips inför resa genom Europa

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tja!

Nu med ny hoj hade jag tänkt ta den på semester ner genom Europa till södra Frankrike och ev via en kompis i Munchen på vägen hem. Kommer stanna i södra Frankrike några veckor. Har aldrig gjort någon så lång resa tidigare och tänkta ta åt mig av all kunskap och erfarenhet som måste finnas här.

Ett par saker jag tänkt göra är iaf att byta originaldäcken som sitter på nu till Angel GT. Sätta på en GPS och ev någon extra väska bakpå om jag märker att det behövs. Jag har ju 2 sidoväskor. Måste väl också kunna lösa en punktering så tänkte ha med Biltemas kit. På så lång sträcka kommer kedjan behöva underhållas också.

Jag tänker också att jag löser boende på vägen och försöker inte planera mina stopp för att slippa någon som helst stress att ta mig fram.

Vad finns det mer att tänka på och har ni några tips för att underlätta resan?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Den största utmaningen är att komma iväg. Resten löser sig.

Packa det du tror du behöver. Ta sedan bort 1/3, för det är sannolikt prylar du egentligen inte behöver.

Punkafix, kedjespray, regntåliga kläder/handskar (eller överdragshandskar) är bra att ha.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
När är det tänkt? Jag drar söderut i runt mitten av juli, ev något tidigare.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Soppamackarna i Tyskland tar inte alltid kort. Hände bara en gång nu i våras. Jag hade cash dessutom hade den macken en bankomat i lokalen.

Lag på reflexväst i Frankrike. 70 euro i böter annars. Jag köpte en reflexväst som jag sydde in och donade med. Jag såg ingen i Frankrike som åkte med reflex/varseelväst. Jag passerade många poliser som inte brydde sig. Det kanske bara gäller om man får stopp utmed vägen, som för bilister.

Jag fick rådet av en meck i Frankrike att bara tanka 98 oktan då de kör 10% etanol i 95 oktan. Ibland 10% även om det står E5. Min TDM går betydligt bättre mellan 2-3000 varv på 98 oktan. Jag körde 98 oktan tills jag kom hem igen.

Ha kontanter med dig. 200 euro kan vara lagom. Krångligt att leta upp bankomat. Bodde på ett hotell som inte tog kort!

Registreringsbevis, försäkringsintyg (grönt kort) och plastkortet från försäkringskassan är bra att ha.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Tänk på att många vägar i Europa är betalvägar, mest motorvägar. En del pass och tunnlar kostar också pengar. Därför är det bra med lite pengar i olika valörer som du har lätt åtkomligt. Man kan givetvis betala med kort också, men alltid bra med kontanter. Står man och krånglar för länge vid en bom blir det ganska stressigt..
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Krav på alcomätare i Frankrike har jag för mig. Finns engångs på mackarna.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
jula har engångsmätare, du måste ha 2st.
Skippa överdragen till stövlarna, kör med plastpåsar i stövlarna vid regn:tummenupp
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ett generellt tips är väl att åker du vilse eller fel, se det som en del av grejen även fast du tappar i planeringen du lagt upp i förtid. Då det mesta är nytt så gäller det att ta det piano. :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Soppamackarna i Tyskland tar inte alltid kort. Hände bara en gång nu i våras. Jag hade cash dessutom hade den macken en bankomat i lokalen.

Lag på reflexväst i Frankrike. 70 euro i böter annars. Jag köpte en reflexväst som jag sydde in och donade med. Jag såg ingen i Frankrike som åkte med reflex/varseelväst. Jag passerade många poliser som inte brydde sig. Det kanske bara gäller om man får stopp utmed vägen, som för bilister.

Jag fick rådet av en meck i Frankrike att bara tanka 98 oktan då de kör 10% etanol i 95 oktan. Ibland 10% även om det står E5. Min TDM går betydligt bättre mellan 2-3000 varv på 98 oktan. Jag körde 98 oktan tills jag kom hem igen.

Ha kontanter med dig. 200 euro kan vara lagom. Krångligt att leta upp bankomat. Bodde på ett hotell som inte tog kort!

Registreringsbevis, försäkringsintyg (grönt kort) och plastkortet från försäkringskassan är bra att ha.

Man måste ha med en varselväst i Frankrike men behöver inte ha på den om man inte blir ståendes längs vägen. Då måste man sätta på den.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Men herregud vilka knöliga regler! Bryr de sig verkligen om att bötfälla en vilsen turist, eller har de förståelse för att vi inte känner till varje liten fjölregel i varje litet skitland i hela Europa??
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tror att man måste ha en reflexväst med sig att kunna ta på om man får haveri på autobahn i Tyskland. Jag har en liten som inte tar någon plats i väskan.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men herregud vilka knöliga regler! Bryr de sig verkligen om att bötfälla en vilsen turist, eller har de förståelse för att vi inte känner till varje liten fjölregel i varje litet skitland i hela Europa??

Frankrike, ja.

Saken kompliceras av att Frankrike sladdar runt och aviserar speciallagar som sedan antingen inte införs, eller införs men inte effektueras.

Alkotestlagen är exempel på det senare: infördes, men bötessumman har tagits bort.
Fortfarande lagkrav, dock.

Lagen om hjälmreflexer visade sig mest gälla inhemska motorcyklister, men svarta reflexer accepterades inte, trots E-märkning och allt.

Kravet på varselväst är verkligt: € 11 i böter om det inte finns med i packningen, men nästan tiodubbla summan om man inte har den på sig om man stannat vid vägkanten för att pissa. Dubbla summan om man har passagerare.

Handsklagen är verklig också. Dessutom duger endast CE-märkta handskar. Strax under 100 € i böter, och det upplevs som bara turister kollas.

När det gäller lanesplitting så är det faktiskt förbjudet i Frankrike!
Återigen något som känns tillåtet för infödda, men efterföljs hårt för turister.

Ett nyligen antaget undantag från förbudet ser ut så här:
På tillfarts- och ringleder i fyra städer; Paris, Marseille, Bordeaux, och Lyon kan lanesplitting vara tillåtet om:

# Hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller högre.

# Om all trafik står helt stilla

# Om motorcykeln använder utrymmet mellan de två körfälten längst till vänster

# Om motorcykelns hastighet är högst 50 km/h

# ...och framförs med försiktighet.


Då. Kanske.

Men, även om vi som turister kommer vara de enda som verkligen försöker följa dessa regler, så känns det också som vi är dom enda som kommer att stoppas och lagföras för att vi försöker följa lagen.
Obs "känns".
Det är min personliga känsla utav Frankrike.

Vidare: man har infört miljözoner i vissa städer där motorcyklar godtyckligt spärras ute baserat på årsmodell, inte miljöklassning.
"Äldre än 2000? INTERDIT!"

Typ.

Jag har inte satt mig in i det för jag tycker det är så... ...ovärdigt av en nation inom den Europeiska Unionen att hålla på med blindbockslagstiftning helt på egen hand och utan att veta vad man vill åstadkomma.
För egen del så skiter jag i Frankrike. I vart fall det urbana.
Alperna ligger där dom ligger och vill man köra den franska delen av dem, ja, då får man bita i det sura äpplet.


...och, om man som jag väljer att köra det småskaliga, finmaskiga vägnätet i Frankrike, hellre än att bli rråånnaadd ute på betalvägarna så finns det en MYCKET viktig regel att notera: högerregeln - ‘Priorité à droite’.

Den var absolut, för decennier sedan. Mycket har hänt sedan dess, men kanske inte på landet, och speciellt inte bland äldre förare.
Vilket sorts fordon som helst, från mopedbil till stor jordbrukstraktor, kan dra ut framför dig i precis vilket läge som helst, även ut på huvudled och Route National.
Det handlar inte om att dom inte ser dig, eller inte bryr sig om att titta - dom tror dom har rätt till det, för så gjorde vi förr, och så gör vi nu med - i vart fall i vårt arrondissement.


Här är ett litet stöd inför en eventuell Frankrikeresa.

Get_Your_Priority_Right_500_xn.jpg

Notera skillnaden i betydelse gentemot Sverige för märket "Varning för vägkorsning".
 
Last edited:

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Genom Tyskland så ställer du GPS på ej motorväg.
Du åker i 100 på "gamla" motorvägen
Du slipper köerna

Tvådelat regnställ typ
[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://lellesmcklader.se/racing-touring-custom/regnklader/dainese-regnjacka-svart-73103.html[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif][FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://lellesmcklader.se/racing-touring-custom/regnklader/dainese-d-crust-basic-pant-black.html

Om det blir lite kyligt så har du dessa som värmelager[/FONT]


[/FONT]
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Genom Tyskland så ställer du GPS på ej motorväg.
Du åker i 100 på "gamla" motorvägen
Du slipper köerna

Tvådelat regnställ typ
[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://lellesmcklader.se/racing-touring-custom/regnklader/dainese-regnjacka-svart-73103.html[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif][FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://lellesmcklader.se/racing-touring-custom/regnklader/dainese-d-crust-basic-pant-black.html

Om det blir lite kyligt så har du dessa som värmelager[/FONT]


[/FONT]

Jag åkte för några år sedan med moped till Italien t o r genom tyskland. Småvägar varvat med supersmå vägar. Tyskland är grymt fint, speciellt östra och västra sidan.....
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tackar väldigt mycket för alla tips! Har kört lite bil i Frankrike och känner mig inte allt för orolig. Mest bra att ha koll på krav på väst och sånt. Kommer nog undvika betalvägar, tänker att det blir en roligare upplevelse då även om det tar lite längre tid.

Är nog mest orolig för att det kommer vara så varmt som det varit senaste dagarna och att jag konstant kommer behöva leta vatten. Jag kommer se till att jag har det i packningen men det kan väl alltid ta slut när man åker en hel dag.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag åkte för några år sedan med moped till Italien t o r genom tyskland. Småvägar varvat med supersmå vägar. Tyskland är grymt fint, speciellt östra och västra sidan.....

Men du la väl upp resan på YT? Länka för tusan, grymt ju! :rock
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Har löst det mesta men inte förstått mig på vad det är för grönt kort du menar. Vad för typ av försäkringsintyg är det?

Du ringer ditt försäkringsbolag (mc-försäkringen) och ber om ett grönt kort. Går givetvis att fixa på försäkringsbolagets hemsida också. Man behöver inte det gröna kortet i alla länder, men jag brukar ha det med ändå.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top