Parkering av mc i stad och tråkig attityd mot hojägare

Mopperäser

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2018
Ort
Dalarna
Hoj
Suzuki gsxr 750 k8
Hej på er alla!

Tänkte diskutera lite hur ni löst parkeringar för era dyrgripar (särskilt ni som bor i stad och lägenhet) och den allmänna tonen mot mcägare.

Lite bakgrund:
Nyss nyinflyttad i Linköping med min flickvän. I nuläget har vi en parkering till lägenheten, äger en bil och en mc.
Ringer till hyresvärden och tänkte kolla möjligheter till parkering, det jag önskade var ev plats i låst garage som finns på innergården eller att nyttja ett oanvänt område i skymundan på innergården, givetvis mot nån form av hyra, alternativt kolla möjligheten att ställa mcn tillsammans med bilen.
Får inget svar utan lämnar uppgifter och blir uppringd med en svårt irriterad hyresvärd/fastighetsägare.

Jag får börja med att försvara mig i 10 minuter mot allmänna anklagelser som någon mcägare gjort någon gång i tiden på parkeringar och källarförråd, hälften hade han förmodligen hört rykten om.

Efter 10 minuter kan jag börja diskutera ev möjligheter, säger att jag får be om ursäkt för alla mina hemska medtrafikanter och han fattar vinken att jag faktiskt inte gjort något fel.
Vilket mynnar ut i följande:
Om jag eventuellt skulle få stå på parkeringen vi betalar för ska jag använda en planka för stödet så inte asfalten går sönder. Men det är ingen idé för jag kommer inte följa deras bestämmelser ändå, det är sen gammalt.

Sen får jag också veta hur farligt det är att ställa en mc i källarförrådet, trots att jag förklarar att jag inte har för avsikt att förrådsställa den där. Ja ni förstår hur samtalet låter. Vidare så blir jag idiotförklarad för att jag inte har en plats innan jag skaffar mc för "så gör alla andra". Han säger också att hans grannes mc nyss blivit vandaliserad så det är bara dumt att ha en mc.

Jag frågar dum som jag är om det är några begränsningar på hur många fordon man har parkerade på en ruta, då en mc utan problem skulle få plats innanför vår bil på rutan. Svaret låter inte vänta utan han ska minsann måla om rutan så den blir mindre och så får man inte göra. Det hade han givetvis kunnat svara på ett trevligt sätt. Vidare hade lastbilar parkerat på platserna tidigare och det var på något sätt kopplat till att ha en mc på platsen med.

Ovanstående höll på i 15 minuter där jag knappt fick en syl i vädret.

Jag har då bott i lägenheten i en vecka, har absolut inte varit i nån konflikt med varken hyresvärd eller grannar.

Äger en sporthoj som jag tycker det är kul att puttra runt på gatan med, men åker helst bana där jag kan gasa utan att behöva riskera trafikanter som inte har samma villkor som mig.

Jag själv är en väl så ordnad person, 30 år och haft kort sen i höstas. jag gissar att han hade hunnit tänka HULIGAN PÅ MC 200 KNYCK PÅ PARKERINGEN OCH HELLS ANGELS innan jag ens hade sagt hej. Vilket såklart är jättetråkigt. Och borde kanske inte spela så stor roll egentligen. Hyresvärden är en privatperson förövrigt.

Så då mina frågor: (och tycker mod att tråden saknar syfte så ber jag om ursäkt)

×Blir vi alltid bemötta på det här sättet?
×Hur hanterar man personer som ovan?
×Hur löser ni i lägenheter parkering (vissa tips kanske inte ska dryftas öppet iofs, mht stöldrisk osv).
×Finns det några vettiga ställen i Linköping att parkera på?

Edit:
Har givetvis någonstans att ställa hojen, det innebär tyvärr några mil med bil till utanför stan och det känns lite omständigt.

Ha en bra kväll!
 
Last edited:

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Hej på er alla!

Tänkte diskutera lite hur ni löst parkeringar för era dyrgripar (särskilt ni som bor i stad och lägenhet) och den allmänna tonen mot mcägare.

Lite bakgrund:
Nyss nyinflyttad i Linköping med min flickvän. I nuläget har vi en parkering till lägenheten, äger en bil och en mc.
Ringer till hyresvärden och tänkte kolla möjligheter till parkering, det jag önskade var ev plats i låst garage som finns på innergården eller att nyttja ett oanvänt område i skymundan på innergården, givetvis mot nån form av hyra, alternativt kolla möjligheten att ställa mcn tillsammans med bilen.
Får inget svar utan lämnar uppgifter och blir uppringd med en svårt irriterad hyresvärd/fastighetsägare.

Jag får börja med att försvara mig i 10 minuter mot allmänna anklagelser som någon mcägare gjort någon gång i tiden på parkeringar och källarförråd, hälften hade han förmodligen hört rykten om.

Efter 10 minuter kan jag börja diskutera ev möjligheter, säger att jag får be om ursäkt för alla mina hemska medtrafikanter och han fattar vinken att jag faktiskt inte gjort något fel.
Vilket mynnar ut i följande:
Om jag eventuellt skulle få stå på parkeringen vi betalar för ska jag använda en planka för stödet så inte asfalten går sönder. Men det är ingen idé för jag kommer inte följa deras bestämmelser ändå, det är sen gammalt.

Sen får jag också veta hur farligt det är att ställa en mc i källarförrådet, trots att jag förklarar att jag inte har för avsikt att förrådsställa den där. Ja ni förstår hur samtalet låter. Vidare så blir jag idiotförklarad för att jag inte har en plats innan jag skaffar mc för "så gör alla andra". Han säger också att hans grannes mc nyss blivit vandaliserad så det är bara dumt att ha en mc.

Jag frågar dum som jag är om det är några begränsningar på hur många fordon man har parkerade på en ruta, då en mc utan problem skulle få plats innanför vår bil på rutan. Svaret låter inte vänta utan han ska minsann måla om rutan så den blir mindre och så får man inte göra. Det hade han givetvis kunnat svara på ett trevligt sätt. Vidare hade lastbilar parkerat på platserna tidigare och det var på något sätt kopplat till att ha en mc på platsen med.

Ovanstående höll på i 15 minuter där jag knappt fick en syl i vädret.

Jag har då bott i lägenheten i en vecka, har absolut inte varit i nån konflikt med varken hyresvärd eller grannar.

Äger en sporthoj som jag tycker det är kul att puttra runt på gatan med, men åker helst bana där jag kan gasa utan att behöva riskera trafikanter som inte har samma villkor som mig.

Jag själv är en väl så ordnad person, 30 år och haft kort sen i höstas. jag gissar att han hade hunnit tänka HULIGAN PÅ MC 200 KNYCK PÅ PARKERINGEN OCH HELLS ANGELS innan jag ens hade sagt hej. Vilket såklart är jättetråkigt. Och borde kanske inte spela så stor roll egentligen. Hyresvärden är en privatperson förövrigt.

Så då mina frågor: (och tycker mod att tråden saknar syfte så ber jag om ursäkt)

×Blir vi alltid bemötta på det här sättet?
×Hur hanterar man personer som ovan?
×Hur löser ni i lägenheter parkering (vissa tips kanske inte ska dryftas öppet iofs, mht stöldrisk osv).
×Finns det några vettiga ställen i Linköping att parkera på?

Edit:
Har givetvis någonstans att ställa hojen, det innebär tyvärr några mil med bil till utanför stan och det känns lite omständigt.

Ha en bra kväll!

Kolla om stångåstaden har något garage du kan hyra i närheten av vart du bor.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Bor själv i Linköping och måste fråga vilken hyresvärd du har? Lät inte som nån höjdare.
Jag hade själv tur förra året att jag fick dela en plats med en kompis i garage så jag lider med dig!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hos oss är det ett fordon per hyrd plats i garaget - alltså fick jag hyra en separat mc-plats trots att hojen egentligen får plats framför bilen. I samma veva ringde jag både hyresvärden och p-bolaget och tipsade om alla moppar som står på bilplats, framför bilarna. Och lämnade foto och regnummer på bilarna som alltid står på Sunfleets platser. Ja, jag är en sån. Rätt ska vara rätt! :D Alla moppar utom en är borta, ingen har parkerat på Sunfleet-platserna. I did gooood. :hej:rofl

I övrigt har jag inte stött på problem alls, varken här eller i annat boende. Jag förstår dock hyresvärden lite grann (även om du inte hade med det att göra alls och han inte borde ta ut något på dig!), det ställs fordon i förråd (ej brandklassat för det), bildäck på p-platser och i förråd (ej brandklassat för bildäck heller i regel) osv osv. Hyresgäster kan vara riktigt jävla bös, och behöver hållas hårt i kragen, annars ballar det snabbt ur totalt.

Jag har bott i HR i typ 25 år, och fan sett allt. Visst finns det knepiga, oseriösa och dryga hyresvärdar, men långt fler knepiga, oseriösa och dryga hyresgäster. I regel har hyresvärdarna sett tillräckligt mycket fanskap för att bli rejält bittra (trots alla fina pengar de gjort på värdestigningen av fastigheterna genom åren).

Hoppas du hittar en lösning med din värd, det brukar lösa sig. Han hade kanske en dålig dag, låt värmen i pannan hos gubben svalna lite, och ring om en vecka igen. :krama
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: tråkig attityd mot hojägare
Gissar på tråkig chef eller tråkig sambo.
Katten på råttan, råttan på repet....
 

Mopperäser

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2018
Ort
Dalarna
Hoj
Suzuki gsxr 750 k8
Kolla om stångåstaden har något garage du kan hyra i närheten av vart du bor.

Tackar, det verkar eventuellt finnas en lösning på problemet, ska kontakta de imorrn!

Bor själv i Linköping och måste fråga vilken hyresvärd du har? Lät inte som nån höjdare.
Jag hade själv tur förra året att jag fick dela en plats med en kompis i garage så jag lider med dig!

En mindre, behöver inte hänga ut de än känner jag, jag ska ge det ett försök till, tänkte åtminstone försöka skaka hand med personen i fråga och säga hej :hej

Hos oss är det ett fordon per hyrd plats i garaget - alltså fick jag hyra en separat mc-plats trots att hojen egentligen får plats framför bilen. I samma veva ringde jag både hyresvärden och p-bolaget och tipsade om alla moppar som står på bilplats, framför bilarna. Och lämnade foto och regnummer på bilarna som alltid står på Sunfleets platser. Ja, jag är en sån. Rätt ska vara rätt! Alla moppar utom en är borta, ingen har parkerat på Sunfleet-platserna. I did gooood.

I övrigt har jag inte stött på problem alls, varken här eller i annat boende. Jag förstår dock hyresvärden lite grann (även om du inte hade med det att göra alls och han inte borde ta ut något på dig!), det ställs fordon i förråd (ej brandklassat för det), bildäck på p-platser och i förråd (ej brandklassat för bildäck heller i regel) osv osv. Hyresgäster kan vara riktigt jävla bös, och behöver hållas hårt i kragen, annars ballar det snabbt ur totalt.

Jag har bott i HR i typ 25 år, och fan sett allt. Visst finns det knepiga, oseriösa och dryga hyresvärdar, men långt fler knepiga, oseriösa och dryga hyresgäster. I regel har hyresvärdarna sett tillräckligt mycket fanskap för att bli rejält bittra (trots alla fina pengar de gjort på värdestigningen av fastigheterna genom åren).

Hoppas du hittar en lösning med din värd, det brukar lösa sig. Han hade kanske en dålig dag, låt värmen i pannan hos gubben svalna lite, och ring om en vecka igen.

Jo ett fordon per plats är helt rimligt, inte det jag stör mig på heller utan attityden, man kan ju säga "hej vad kul att du valde mig som hyresvärd, men det tillåter vi inte", hade ju inte pratat med de innan i och med att jag flyttade ihop med tjejen.

I övrigt håller jag med om allt du skriver, jag har också sett när folk "har tänkt att" och "jag skulle bara" ;)

Och förstår att det inte är hans problem, att jag just nu inte har en vettig parkering, behövde nog skriva av mig i lite affekt efter samtalet :bladder

Din hyresvärd är dum i huvvet, så enkelt är det.

Kan mycket väl vara så, men jag ska leta vidare och försöka fråga mig runt om lämpliga platser, ska försöka att vara bror duktig och inte svara på nivån han valde.

Så har ni tips runt ån vid hejdegården/Tannefors så hojta till!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Står det någonstans att det är ett fordon per ruta där?
Om inte så hade jag ställt hojen framför bilen, investera i en planka också om rikspuckot nu är rädd för att asfalten ska gå sönder.

Alternativt försök få tag på någon högre upp än han du pratade med och förklara att hen har en anställd som är dum i huvudet.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Privat hyresvärd? Hur ser hyran ut?

Träffa honom personligen och om han inte är öppen för en lämplig lösning så kan du hinta att hyresgästföreningen hörde av sig och hade synpunkter på hyressättningen... ”känns så otroligt trist att vi ska ödsla tid på sådana här småsaker - visst kan vi komma överens?”
 

rpettersson

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2018
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Vet inte vad som hände med mitt inlägg ovan..

Att alla som köper hoj redan fixat parkering kan väl inte stämma? Kan ju bli lång tid då man betalar för en parkering som inte används.

Om din hyresvärd har hus i hejdegården/tannefors så har jag en känsla om vem det är..
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Privat hyresvärd? Hur ser hyran ut?

Träffa honom personligen och om han inte är öppen för en lämplig lösning så kan du hinta att hyresgästföreningen hörde av sig och hade synpunkter på hyressättningen... ”känns så otroligt trist att vi ska ödsla tid på sådana här småsaker - visst kan vi komma överens?”

Hear hear! Just så.

Tillägg - som någon ovan skrev, kan du kontakta vederbörandes chef? Kör en rejäl gråthistoria, "vill bara göra rätt för mig, fick hemsk behandling, kontaktat den och den för att se vad som gäller...".
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vet inte vad som hände med mitt inlägg ovan..

Att alla som köper hoj redan fixat parkering kan väl inte stämma? Kan ju bli lång tid då man betalar för en parkering som inte används.

Om din hyresvärd har hus i hejdegården/tannefors så har jag en känsla om vem det är..
Nä, det stämmer garanterat inte.
Majoriteten har säkert löst sådant innan, men inte alla.
Och man kan ju flytta, det är inte alltid man kan få en vettig parkering till hojen direkt.
Min hyresvärd har bara vanliga parkeringsplatser, jag vägrar ställa min hoj öppet och synlig i stan så den står i föräldrarnas låsta garage en mil bort istället..

När vi flyttade dit vi bor nu fick jag ringa och jaga hyresvärden som en idiot för att ens få en parkering till min bil, fick aldrig något vettigt svar mer än "du står i kö".
I samma vecka som vi skulle flytta in blev jag förbannad och ringde igen och förklarade att om jag inte får en parkering så är lägenheten inte aktuell längre och då hade den stått tom ett tag till innan en ny hyresgäst hade fått den och kunnat flytta in.
Var inte så roligt att tappa den inkomsten tydligen för helt plötsligt kunde det ordnas "en tillfällig plats tillsvidare."
Har haft den platsen i över ett år nu, det lönar sig att bli lack och ställa krav, till slut tröttnar dom på dig och viker sig.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man ska inte bo på annans egendom. :fakta

Fast att man inte ska få dela samma ruta som bilen om det finns plats? Har folk verkligen så tråkiga liv att de ids bry sig om sådant? :va
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ställ bilen och motorcykeln på samma ruta och vänta tills han säger till. Sannolikt händer det inte.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ställ bilen och motorcykeln på samma ruta och vänta tills han säger till. Sannolikt händer det inte.

Fungerar inte när du har en sån här granne! :7peta
Ingen ska hade bättre än mig! :huvet

Hos oss är det ett fordon per hyrd plats i garaget - alltså fick jag hyra en separat mc-plats trots att hojen egentligen får plats framför bilen. I samma veva ringde jag både hyresvärden och p-bolaget och tipsade om alla moppar som står på bilplats, framför bilarna. Och lämnade foto och regnummer på bilarna som alltid står på Sunfleets platser. Ja, jag är en sån. Rätt ska vara rätt! :D Alla moppar utom en är borta, ingen har parkerat på Sunfleet-platserna. I did gooood. :hej:rofl
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fungerar inte när du har en sån här granne! :7peta
Ingen ska hade bättre än mig! :huvet

Ja det är ju otroligt fel av mig att vara en skvallerbytta. I just vårat hus och garage finns det flera anledningar till att jag gör som jag gör. Det är och har varit problem i garaget med stölder, förstörda cyklar, brandsläckare som tömts osv. Enda sättet att få ordning är att få hyresvärden uppmärksam och skapa ordning.

Jag gör inte detta för det är skitroligt, utan för allas bästa i garaget och huset. Det har varit lugnt där nere en stund nu, till skillnad mot innan. Flertalet av mina grannar jag pratat med är glada att någon (jag) tagit tag i problemen som ingen annan vågar eller orkar.
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Så för att få hyresvärden att få koll på garaget ser du till så att ingen parkerar motorcykeln/mopeden framför deras bil? Avundsjukan är tydlig och jag är glad att vi inte bor grannar.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Så för att få hyresvärden att få koll på garaget ser du till så att ingen parkerar motorcykeln/mopeden framför deras bil? Avundsjukan är tydlig och jag är glad att vi inte bor grannar.
Antar att du menar att ägaren till motorcykeln/mopeden inte parkerar framför sin egen bil och inte som man kan tolka det nu, att motorcykeln/mopeden parkeras framför hyresvärdens bil?
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Ja det är ju otroligt fel av mig att vara en skvallerbytta. I just vårat hus och garage finns det flera anledningar till att jag gör som jag gör. Det är och har varit problem i garaget med stölder, förstörda cyklar, brandsläckare som tömts osv. Enda sättet att få ordning är att få hyresvärden uppmärksam och skapa ordning.

Jag gör inte detta för det är skitroligt, utan för allas bästa i garaget och huset. Det har varit lugnt där nere en stund nu, till skillnad mot innan. Flertalet av mina grannar jag pratat med är glada att någon (jag) tagit tag i problemen som ingen annan vågar eller orkar.

Den som saboterat i garaget hade säkert också ett följe där flertalet av dem tyckte det var en bra idé.:huvet Pogromer hade ett stort stöd genom hela Europa då det begav sig och Hitler blev vald till Rikskansler genom demokratiska val...:fakta
Sprider du Aids också bara för att du blev drabbad?

Har du sett hur kriminella psykopater reagerar på sånt beteende i fängelsefilmer när skvallerbytta bingbong golar ner de andra bara för att just han torskade på kontraband under visitationen?:slicka Haha. Jag tror egentligen att du vet vad vi menar. Vi gör alla dumma grejer i affekt ibland men det är en bra grej att med lite självdistans erkänna det också.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ni är för gulliga. :arsele:D

Vi är en hög grannar som försöker få ordning i vårat i övrigt fina hus, tillsammans med hyresvärden. Det handlar inte om någon osämja, avundsjuka eller att "om inte jag får, får inte han heller". Utan bara ett enkelt tänk - ordning skapar ordning. Med de här (få) grannarna som inte kan sköta sig behövs att alla vi andra föregår med gott exempel också.

Men visst - vill man fortsätta multi-kulti-anarki-vänster-vurmen där alla får göra precis som dom vill hela tiden, lycka till. Det funkar inte i Malmö. Jag lovar. Vi måste våga sätta ner foten. Det eller bli totalt överkörda. Man the fuck up!
Jag smyger inte omkring och knyter näven i fickan som alla andra. Om andra har en annan åsikt, då pratar vi. Men det svenniga att muttra tyst för sig själv - det är en del av svenskheten som inte flyger längre.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top