Passar alla drev alla motorcyklar?

mattla

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2019
Ort
Göteborg
Hoj
Dl1000
Som topic. Har en DL1000 som jag behöver köpa nytt drivpaket till. Sett flera på nätet som säger att det är värt att byta till 530 istället för 525 som är orginal så jag funderar på göra det samma.

Men kan jag köpa vilka drev som helst och det kommer passa? är det standardstorlekar på hål m.m?

Är det endast utväxlingen, kedjestorlek och antal skruvhål som man behöver titta på?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du måste såklart köpa modellanpassade drevpaket för din hoj de finns både i 525 och 530. Fördel 530 är att den håller längre än en 525 kedja om de är av samma styrka och modell . De finns dyrare starkare 525 kedjor som håller bättre än en billig 530 kedja.
De finns 3 kedjor med samma länklängd 520/525/530 de är endast bredden som skiljer. Som ex kan man inte köra en smal 520 kedja på 525/530 drev för de dreven är för bred. Köper man 525 kedja så måste man ha 525 drev osv.
Fördel med 525 kedja o drev är att den är lättare och rullar lättare än en 530 så man sparar soppa och förlorar mindre effekt till bakhjulet.
Jag kör också 1000cc v tvinn och de äter mer kedja än radmotorer men jag håller mig till 525 kedja men jag köper nästa värsta modellen som Rk eller DiD har. De är visserligen dyrare alt än köra billig 530 kedja men jag tål inte effektborfall och mer soppadragande i onödan. En starkare 525 kedja håller minst lika länge som en billig 530 kedja. De finns 525 kedjor som är svinstarka men då kostar enbart kedjan 2500kr! I mitt fall köper jag 525 RK kedja som är näst dyraste x ringskedjan de har.

Annars har du 530 drivpaket här till dl1000 obs jag har inte kollat årgång på drivpaketet.
https://www.ebay.com/itm/JT-GOLD-X-...476334?hash=item2838e8daee:g:1~oAAOxygj5ShUn3

Här har du fabrikatet Rk starkaste 525 zxw kedja till dl 1000.
https://www.ebay.com/itm/Rk-X-Ring-...791433?hash=item1a66ad6d49:g:w-AAAOSw1hJb9rmO
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kort sagt. Alla drev passar inte på alla hojar. Du måste köpa drev som passar på din hoj. Du måste ju byta både fram och bakdrev så att det är samma. Och det måste vara rätt storlek på främre axeln för drevet samt rätt dimensioner och cirkel på bulthålen för bakre drev.

Vad gäller byte av 525 till 530 så är ju en 530 kedja starkare och kommer därigenom att hålla lite längre om du köper samma kvalitet. Du får ett något större effektbortfall med en grövre kedja men det är så litet att det inte finns någon chans att du märker det om du inte är tävlingsförare på relativt hög nivå. Vi pratar om maximalt någon tiondels procent vilket innebär att du märker det inte annat än om du är mer eller mindre professionell förare och mäter varvtider på bana med precision på hundradels sekunder.

Hur stor skillnaden i licslängd för kedjan blir är svårt att säga på för det är så många faktorer som påverkar i övrigt. Hur stor vinsten blir beror på vilken hoj det är, hur motorkarakteristiken är, körstil och mycket annat så dom enda som kan uttala sig om hur stor vinsten blir är dom som faktiskt bytt och testat som kan säga att kedjan håller si eller så många mil längre.

Ett alternativ är ju som Boost skriver att välja en 525 av högre kvalitet istället men jag skulle tro att om du är ute efter livslängd så får du mer livslängd för samma pengar med en 530. Men jag kan som sagt var inte uttala mig säkert eftersom det beror på hojen.

Min erfarenhet är att twin motorer är rejält mycket elakare mot kedjan än fyrcylindriga. Min förra hoj (TDM 850) slet ut en kedja på 3000 mil. Min nuvarande (VFR 800) verkar inte slita på kedjan alls. Jag har kört 3000 mil med den och vet inte hur gammal kedjan var när jag köpte den och den verkar inte sträckas nämnvärt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Största anledning till att gå ner är (väl?) att få ner vikten på den roterande massan så att hojen svänger lättare.
Tämligen onödig tanke på en ren gathoj, bra för själen när man kör bana.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min erfarenhet är att twin motorer är rejält mycket elakare mot kedjan än fyrcylindriga. Min förra hoj (TDM 850) slet ut en kedja på 3000 mil. Min nuvarande (VFR 800) verkar inte slita på kedjan alls. Jag har kört 3000 mil med den och vet inte hur gammal kedjan var när jag köpte den och den verkar inte sträckas nämnvärt.

Att hondan inte sträcker kedjan beror helt eNkelt på att honda är mellan mjölk mot yamaha som är som stark öl:tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu vet jag ju inte om du har nya eller gamla modellen av DL1000(nya har lite andra drev samt 116 kedja)

Japanhojar kommer från fabrik med JT drev och nån av kedjorna RK,EK eller DID. DL 1000(gamla modellen har 17/41 drev och en 112 länkars 525 kedja.

Boost 3 nämner RK´s starkaste kedja ZXW. Den är totalt overkill. Redan GXW kedjan är overkill. Jag brukar rekommendera den till 1290 ADV om man kör riktigt hardcore offroad/grussmisk med mycket ryck och slit. Annars så duger GXW:n för vanlig aktiv körning även för 1290ADV.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att 530 är starkare än 525 som är starkare än 520 är väl också en sanning med modifikation. Även 520-kedjor av idag är garanterat tillräckligt starka för 99% av alla hojar på marknaden, åtminstone de av lite högre kvalitet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att hondan inte sträcker kedjan beror helt eNkelt på att honda är mellan mjölk mot yamaha som är som stark öl:tummenupp

Haha. Ja så kan det ju förstås vara.
Fast jag tror att det faktum att det är twin vs en fyrcylindrig motor har en viss inverkan också.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Borde inte en bredare kedja ge lägre yttryck mellan kedjans rullar och dreven? Alltså borde dreven slitas mindre?
Jag inbillar mig att körsätt och underhåll spelar större roll för livslängden än vilken kvalitetskedja man väljer.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Min erfarenhet är att twin motorer är rejält mycket elakare mot kedjan än fyrcylindriga. Min förra hoj (TDM 850) slet ut en kedja på 3000 mil. Min nuvarande (VFR 800) verkar inte slita på kedjan alls. Jag har kört 3000 mil med den och vet inte hur gammal kedjan var när jag köpte den och den verkar inte sträckas nämnvärt.

Mätte kedjan på min Viffer förra veckan och jag har kört dryga 1000 mil på den utan att spänna och den är fortfarande inom specen för slack. Köpte knarren på 1800 mil och den har gått dryga 3000 nu, gissningsvis originalkedja.
Er6an jag hade innan käns det som jag spännde morgon och kväll.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är stor skillnad på billig vs dyr kedja av samma sort och märke de märktes tydligt när jag körde xr650r enstånka som inte har ryckutjämning. När jag köpte billigare (inte billigast) oringskedja fick jag sträcka efter 50 mil vs dyraste kedja gick minst 100 + mil mellan sträckningar.
På min nuvarande KTM 990 tvinn har jag kört närmare 500-700 mil utan att behöva sträcka kedjan men då har den ryckutjämnare i bakhjulet och dyr kedja.
Billigare kedjor är mjukare i stålet helt enkelt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mätte kedjan på min Viffer förra veckan och jag har kört dryga 1000 mil på den utan att spänna och den är fortfarande inom specen för slack. Köpte knarren på 1800 mil och den har gått dryga 3000 nu, gissningsvis originalkedja.
Er6an jag hade innan käns det som jag spännde morgon och kväll.

Det stämmer rätt bra med min upplevelse. Jag har för mig att jag gjorde en justering för två år sedan. Dvs jag har justerat kedjespänningen en gång efter att jag kört kanske 1500-2000 mil på hojen. Så det kanske snart är dags igen för jag har nog kört 1500 mil sedan jag justerade senast.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top