R6 racehoj - tänderna gör ont

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ifall jag låter R6:an trilla ner mot 9000RPM och slår på fullt igen så blir det en sjukt knepig effekt någonstans mellan 10500 och 11500 RPM.

Upplevelsen är som att öronpropparna åker ur vid just det varvtalsintervallet och det gör tandläkaront i tänderna.
Det är inget nytt men efter att ha fått ett återfall att köra lite så stör det mig något vansinnigt.

Jag tror det handlar om någon slags resonans.
Är jag ensam om detta? Vad tusan beror det på?

Luftintaget är ett Motoholders i metall och jag har alltid haft samma hjälmmodell, en Shoei x1100 eller vad den nu heter.

Antar att det kommer komma en massa roliga skämt men frågan är seriöst ställd, det är obehagligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Pratar vi bara vibrationer, eller låter det också? Vilken årsmodell?

Spelar det någon roll hur mycket du gasar, eller hur du sitter? Är alla motorfästen dragna som dom ska?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Verkar som att hjälmen har sin egenresonans vid ca 11000RPM = ca 183 Hz
Stöder du hjälmen mot tanken vid fullgas ?
I så fall gummiduk typ friluftsliggunderlag på tanken. Så hjälmen inte har direktkontakt med tanken.
Eller kanske kolla motorfästena ? Är det någon skruv/mutter som ska dras ?

Eller är det dags för en kontroll hos tandläkaren ? Jag menar av dina tänder ?
Infekterad rotfyllning ?

Eller kolla hjälmen ? Har frigoliten lossnat från hjälmskalet ?
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Årsmodell?

08 framåt har ju de justerbara trattarna, har för mig det är runt de varven de ändrar läge.
Visst låter dom lite men med orginalfilter eller mwr-db filter så dämpas det mesta bort.
Har du förresten alla skruven till luftburkslocket kvar? Om inte så skaffa och dra i alla.

Förresten, där nere ska du inte vara och vela, håll han över 12´! ;)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är en 2007 och jag är tämligen säker på att allt sitter fast, det har varit såhär sedan första dagen för några år sedan.
Resonans är jag helt med på, jag har inte hjälmen i kontakt med något, däremot revbenen eftersom det ofta sammanfaller med ganska djupa svängar.

Jag är inne på att klä luftintaget med något eller kanske ha någon form av tunn matta på insidan.

Luftburken har alla skruvar i, däremot sitter det ett K&N-filter monterat.

Tänderna: som sagt, inget nytt utan det har varit så här sedan jag skaffade den.
Upplevelsen är typ roooaaaaa följt av ROOOOAAAAAA som när man drar ur öronpropparna. Det är då det gör ont i tänderna, det sammanfaller med upplevelsen av att ljudnivån är hög.

Efter ~12000RPM blir det dämpat, tyst och fint igen.

Jag vet att jag inte ska droppa så lågt men jag vill helst inte ta böjar på ettan, jag är lite rädd för det och går jag in i böjen på 12000RPM så går det så himla fort så jag blir rädd.
Det kommer nog dit till slut men jag har inte så bråttom runt banan till vardags. Dreva ner vore väl en idé men överlag tycker jag det funkar så bra och jag klassar mig inte som en tweakare på min nivå.

Pratar vi bara vibrationer, eller låter det också? Vilken årsmodell?

Spelar det någon roll hur mycket du gasar, eller hur du sitter? Är alla motorfästen dragna som dom ska?

Verkar som att hjälmen har sin egenresonans vid ca 11000RPM = ca 183 Hz
Stöder du hjälmen mot tanken vid fullgas ?
I så fall gummiduk typ friluftsliggunderlag på tanken. Så hjälmen inte har direktkontakt med tanken.
Eller kanske kolla motorfästena ? Är det någon skruv/mutter som ska dras ?

Eller är det dags för en kontroll hos tandläkaren ? Jag menar av dina tänder ?
Infekterad rotfyllning ?

Eller kolla hjälmen ? Har frigoliten lossnat från hjälmskalet ?

Årsmodell?

08 framåt har ju de justerbara trattarna, har för mig det är runt de varven de ändrar läge.
Visst låter dom lite men med orginalfilter eller mwr-db filter så dämpas det mesta bort.
Har du förresten alla skruven till luftburkslocket kvar? Om inte så skaffa och dra i alla.

Förresten, där nere ska du inte vara och vela, håll han över 12´! ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du en racekåpa av glasfiber ?
Det är väl inte så att racekåpan saknar ljuddämpning på insidan med "skumgummimattor" ?
skumgummimattor som det är på originalkåpan på GSX1300R.
Finns det ljud och värmedämpande mattor på undersidan av tanken ?
ljud och värmedämpande mattor som det är på undersidan av tanken på GSX1300R.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Årsmodell?

08 framåt har ju de justerbara trattarna, har för mig det är runt de varven de ändrar läge.
Visst låter dom lite men med orginalfilter eller mwr-db filter så dämpas det mesta bort.
Har du förresten alla skruven till luftburkslocket kvar? Om inte så skaffa och dra i alla.

Förresten, där nere ska du inte vara och vela, håll han över 12´! ;)

Exakt rpm på orginal minns jag inte, men det är nog närmare 12000-12500rpm ...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har du en racekåpa av glasfiber ?
Det är väl inte så att racekåpan saknar ljuddämpning på insidan med "skumgummimattor" ?
skumgummimattor som det är på originalkåpan på GSX1300R.
Finns det ljud och värmedämpande mattor på undersidan av tanken ?
ljud och värmedämpande mattor som det är på undersidan av tanken på GSX1300R.

Inga mattor. Ska det vara det på en r6?
Och yes, racekåpor. Enbart en värmematta mellan katalysatorn och båten.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du tänkt på om de låter mer ju mindre soppa du har i tanken ,,jag tänker att tanken kan förstärka ljudet när de är nästan tomma.
Jag provkörde en Honda Hornet 600 för något år sedan och blev paff över hur den vibrerarde och lät vid ett vist varvtal. Jag trodde en liten radfyra skulle gå fint som en elmotor men ikke sa nicke den vibrerade så mycket att kompisen sålde den av besvikelse pga vibrationerna.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Vet inte om det är samma ljud men jag upplever ett väldigt dovt ljud som gör ont i öronen vid dom varvtalen också, iaf högre varvtal. Kör med öronproppar och då är det inga problem och jag hör knappt de ljudet som annars värker i öronen. För övrigt akrapovic dämpare med DB-killer så den klarar DB-kraven så det är inte allmänt för ”högt” ljud..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inga mattor. Ska det vara det på en r6?
Och yes, racekåpor. Enbart en värmematta mellan katalysatorn och båten.

Mattor dämpar ljudet från motorn. Isolerande matta mellan tank och motor håller bensinen kall. Och dämpar ljudet. På GSX1300R är mattorna över motorn och växellåda under tanken dessutom täckta med Aluminiumfolie för att minska värmeöverföringen till tanken.
Mattor på kåpan kan hindra kåpan från att komma i självsvängning.
Och mattor på kåpan dämpar givetvis motorljud.

Jag har klistrat tunt liggunderlag med kontaktlim på insidan av datorlåda för att ta bort plåtresonanser och dämpa fläktljudet.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du en racekåpa av glasfiber ?
Det är väl inte så att racekåpan saknar ljuddämpning på insidan med "skumgummimattor" ?
skumgummimattor som det är på originalkåpan på GSX1300R.
Finns det ljud och värmedämpande mattor på undersidan av tanken ?
ljud och värmedämpande mattor som det är på undersidan av tanken på GSX1300R.

Har du tänkt på om de låter mer ju mindre soppa du har i tanken ,,jag tänker att tanken kan förstärka ljudet när de är nästan tomma.
Jag provkörde en Honda Hornet 600 för något år sedan och blev paff över hur den vibrerarde och lät vid ett vist varvtal. Jag trodde en liten radfyra skulle gå fint som en elmotor men ikke sa nicke den vibrerade så mycket att kompisen sålde den av besvikelse pga vibrationerna.

Exakt rpm på orginal minns jag inte, men det är nog närmare 12000-12500rpm ...

Över 13´ verkar det som efter lite googlande, skitsamma då det inte gäller Martin då han har en -07. :)

Om det kommer från insuget, vilket jag är ganska säker på, så bör det bli tystare och lugnare med mer soppa i tanken.
Jag hör när det är dags att tanka, när ljudet ändrar karaktär och blir tydligare så är det max ett par varv kvar innan han klipper i vissa böjar(snabbvänstern på åsen bla, snabbt avslag och vänster verkar få han att suga luft..

Kolla om luftburken ligger mot något eller tanken, har han vart i backen kanske något fäste fått sig en tryckare så det blir värre än det ska va, luftburken kan kanske som en "snare drum" ligga och vibrera mot tankens undersida..

Min luftburk klädde jag med vibration och ljuddämpande matta som brukar användas i billjudbyggen, rätt tung men när jag gjorde det så låg jag över gränsen på ljudet och det hjälpte, blev rejält tystare i "förarsätet" med, såpass att jag brukar tro något är fel när jag kör tjejens r6 då det låter "för mycket" om den.:)

Men, testa med orginalfilter, dämpar bort en hel del insugsljud och jag kan nästan garantera att du inte kommer märka av något effekttapp, funkar det så är ju problemet löst. :)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Över 13´ verkar det som efter lite googlande, skitsamma då det inte gäller Martin då han har en -07. :)

Om det kommer från insuget, vilket jag är ganska säker på, så bör det bli tystare och lugnare med mer soppa i tanken.
Jag hör när det är dags att tanka, när ljudet ändrar karaktär och blir tydligare så är det max ett par varv kvar innan han klipper i vissa böjar(snabbvänstern på åsen bla, snabbt avslag och vänster verkar få han att suga luft..

Kolla om luftburken ligger mot något eller tanken, har han vart i backen kanske något fäste fått sig en tryckare så det blir värre än det ska va, luftburken kan kanske som en "snare drum" ligga och vibrera mot tankens undersida..

Min luftburk klädde jag med vibration och ljuddämpande matta som brukar användas i billjudbyggen, rätt tung men när jag gjorde det så låg jag över gränsen på ljudet och det hjälpte, blev rejält tystare i "förarsätet" med, såpass att jag brukar tro något är fel när jag kör tjejens r6 då det låter "för mycket" om den.:)

Men, testa med orginalfilter, dämpar bort en hel del insugsljud och jag kan nästan garantera att du inte kommer märka av något effekttapp, funkar det så är ju problemet löst. :)

Den här känns intressant.
- jag kör ”alltid” med minimalt med soppa, tanklampan lyser alltid tre sista varven.
- k&n
- originaltanken ligger i bubbelplast, har en bucklig monterad

Jag har lite klistermatta för värmeisolering kvar, smacka dit den rakt över luftburkslocket menar du? (I mån av plats)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vet inte om det är samma ljud men jag upplever ett väldigt dovt ljud som gör ont i öronen vid dom varvtalen också, iaf högre varvtal. Kör med öronproppar och då är det inga problem och jag hör knappt de ljudet som annars värker i öronen. För övrigt akrapovic dämpare med DB-killer så den klarar DB-kraven så det är inte allmänt för ”högt” ljud..


Det sjuka är att det går igenom öronpropparna, jag tror det kommer via skall/käkben snarare.
Tänk att du har ett par Bilsomkåpor på och lättar på dem vid ett visst varvtal.

Samtidigt gör det ont i tänderna.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Provat olika öronproppar? Med vissa billiga öronproppar räcker det med att man rör käken lite för att dom ska läcka in ljud.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Provat olika öronproppar? Med vissa billiga öronproppar räcker det med att man rör käken lite för att dom ska läcka in ljud.

Instämmer.
Har själv bytt från apoteket Öronproppar gula till apoteket Öronproppar SKYDDAR EXTRA BRA Extra bra dämpning, oranga.

Men är det så att det känns som det kommer in i käkarna så börjar jag tänka på hjälmen.
Hur gammal ?
Har frigoliten släppt från hjälmskalet ?
Skulle det bli bättre med annan hjälm ?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Samtidigt gör det ont i tänderna.

Hmmmm, man skulle kunna tro du kör HD!:3freak Skämt åsido, jag har kört R6 sedan 2004 och aldrig hört/märkt något liknande! Kan du inte låta en kompis köra bredvid med bil och någon annan hänger ut genom rutan och lyssnar var det kommer ifrån?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Förresten, är det bara när du kör? Eller är det samma ljud när du står still och varvar upp hojen?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Förresten, är det bara när du kör? Eller är det samma ljud när du står still och varvar upp hojen?

Bara när jag kör.
Och jag tror inte någon jämte skulle höra något, gopron låter helt normalt och den sitter på tanken.
Som sagt, jag tror det är någon självsvängning i huvudet som fångas in av hjälmens undersida eftersom det plötsligt är "överallt" när jag kör och sedan omedelbart förvinner igen när varvtalet stiger.

Att dämpa luftburk och insug låter väldigt rimligt, om energin blir lägre kanske självsvängningen aldrig tar fart?

Sedan vet jag inte var jag skulle kunna testa med bil heller, det är en räser.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top