REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56
  1. #1
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 126

    R6 racehoj - tänderna gör ont

    Ifall jag låter R6:an trilla ner mot 9000RPM och slår på fullt igen så blir det en sjukt knepig effekt någonstans mellan 10500 och 11500 RPM.

    Upplevelsen är som att öronpropparna åker ur vid just det varvtalsintervallet och det gör tandläkaront i tänderna.
    Det är inget nytt men efter att ha fått ett återfall att köra lite så stör det mig något vansinnigt.

    Jag tror det handlar om någon slags resonans.
    Är jag ensam om detta? Vad tusan beror det på?

    Luftintaget är ett Motoholders i metall och jag har alltid haft samma hjälmmodell, en Shoei x1100 eller vad den nu heter.

    Antar att det kommer komma en massa roliga skämt men frågan är seriöst ställd, det är obehagligt.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  2. #2
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 325
    Pratar vi bara vibrationer, eller låter det också? Vilken årsmodell?

    Spelar det någon roll hur mycket du gasar, eller hur du sitter? Är alla motorfästen dragna som dom ska?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 999
    Verkar som att hjälmen har sin egenresonans vid ca 11000RPM = ca 183 Hz
    Stöder du hjälmen mot tanken vid fullgas ?
    I så fall gummiduk typ friluftsliggunderlag på tanken. Så hjälmen inte har direktkontakt med tanken.
    Eller kanske kolla motorfästena ? Är det någon skruv/mutter som ska dras ?

    Eller är det dags för en kontroll hos tandläkaren ? Jag menar av dina tänder ?
    Infekterad rotfyllning ?

    Eller kolla hjälmen ? Har frigoliten lossnat från hjälmskalet ?
    Senast redigerat av Comeback den 2019-06-04 klockan 10:52.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  4. #4
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 999
    Årsmodell?

    08 framåt har ju de justerbara trattarna, har för mig det är runt de varven de ändrar läge.
    Visst låter dom lite men med orginalfilter eller mwr-db filter så dämpas det mesta bort.
    Har du förresten alla skruven till luftburkslocket kvar? Om inte så skaffa och dra i alla.

    Förresten, där nere ska du inte vara och vela, håll han över 12´!
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  5. #5
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 126
    Det är en 2007 och jag är tämligen säker på att allt sitter fast, det har varit såhär sedan första dagen för några år sedan.
    Resonans är jag helt med på, jag har inte hjälmen i kontakt med något, däremot revbenen eftersom det ofta sammanfaller med ganska djupa svängar.

    Jag är inne på att klä luftintaget med något eller kanske ha någon form av tunn matta på insidan.

    Luftburken har alla skruvar i, däremot sitter det ett K&N-filter monterat.

    Tänderna: som sagt, inget nytt utan det har varit så här sedan jag skaffade den.
    Upplevelsen är typ roooaaaaa följt av ROOOOAAAAAA som när man drar ur öronpropparna. Det är då det gör ont i tänderna, det sammanfaller med upplevelsen av att ljudnivån är hög.

    Efter ~12000RPM blir det dämpat, tyst och fint igen.

    Jag vet att jag inte ska droppa så lågt men jag vill helst inte ta böjar på ettan, jag är lite rädd för det och går jag in i böjen på 12000RPM så går det så himla fort så jag blir rädd.
    Det kommer nog dit till slut men jag har inte så bråttom runt banan till vardags. Dreva ner vore väl en idé men överlag tycker jag det funkar så bra och jag klassar mig inte som en tweakare på min nivå.

    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Pratar vi bara vibrationer, eller låter det också? Vilken årsmodell?

    Spelar det någon roll hur mycket du gasar, eller hur du sitter? Är alla motorfästen dragna som dom ska?
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Verkar som att hjälmen har sin egenresonans vid ca 11000RPM = ca 183 Hz
    Stöder du hjälmen mot tanken vid fullgas ?
    I så fall gummiduk typ friluftsliggunderlag på tanken. Så hjälmen inte har direktkontakt med tanken.
    Eller kanske kolla motorfästena ? Är det någon skruv/mutter som ska dras ?

    Eller är det dags för en kontroll hos tandläkaren ? Jag menar av dina tänder ?
    Infekterad rotfyllning ?

    Eller kolla hjälmen ? Har frigoliten lossnat från hjälmskalet ?
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Årsmodell?

    08 framåt har ju de justerbara trattarna, har för mig det är runt de varven de ändrar läge.
    Visst låter dom lite men med orginalfilter eller mwr-db filter så dämpas det mesta bort.
    Har du förresten alla skruven till luftburkslocket kvar? Om inte så skaffa och dra i alla.

    Förresten, där nere ska du inte vara och vela, håll han över 12´!
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 999
    Har du en racekåpa av glasfiber ?
    Det är väl inte så att racekåpan saknar ljuddämpning på insidan med "skumgummimattor" ?
    skumgummimattor som det är på originalkåpan på GSX1300R.
    Finns det ljud och värmedämpande mattor på undersidan av tanken ?
    ljud och värmedämpande mattor som det är på undersidan av tanken på GSX1300R.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  7. #7
    Medlem Brutales avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Lidköping
    Hoj
    Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Årsmodell?

    08 framåt har ju de justerbara trattarna, har för mig det är runt de varven de ändrar läge.
    Visst låter dom lite men med orginalfilter eller mwr-db filter så dämpas det mesta bort.
    Har du förresten alla skruven till luftburkslocket kvar? Om inte så skaffa och dra i alla.

    Förresten, där nere ska du inte vara och vela, håll han över 12´!
    Exakt rpm på orginal minns jag inte, men det är nog närmare 12000-12500rpm ...
    Försöker att inte krångla till det mera än så här...

    MEN på http://www.smokingtire.se hittar ni min blogg, bilder och andra dagdrömmar...

  8. #8
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 126
    Citat Ursprungligen postat av Brutale Visa inlägg
    Exakt rpm på orginal minns jag inte, men det är nog närmare 12000-12500rpm ...
    Det kan vara där. Kanske. Men det låter högt.
    På Gopron hörs inget särskilt btw
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  9. #9
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 126
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Har du en racekåpa av glasfiber ?
    Det är väl inte så att racekåpan saknar ljuddämpning på insidan med "skumgummimattor" ?
    skumgummimattor som det är på originalkåpan på GSX1300R.
    Finns det ljud och värmedämpande mattor på undersidan av tanken ?
    ljud och värmedämpande mattor som det är på undersidan av tanken på GSX1300R.
    Inga mattor. Ska det vara det på en r6?
    Och yes, racekåpor. Enbart en värmematta mellan katalysatorn och båten.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  10. #10
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 457
    Har du tänkt på om de låter mer ju mindre soppa du har i tanken ,,jag tänker att tanken kan förstärka ljudet när de är nästan tomma.
    Jag provkörde en Honda Hornet 600 för något år sedan och blev paff över hur den vibrerarde och lät vid ett vist varvtal. Jag trodde en liten radfyra skulle gå fint som en elmotor men ikke sa nicke den vibrerade så mycket att kompisen sålde den av besvikelse pga vibrationerna.
    BOOST III

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Mariestad
    Hoj
    Honda cbr600rr
    Inlägg
    64
    Vet inte om det är samma ljud men jag upplever ett väldigt dovt ljud som gör ont i öronen vid dom varvtalen också, iaf högre varvtal. Kör med öronproppar och då är det inga problem och jag hör knappt de ljudet som annars värker i öronen. För övrigt akrapovic dämpare med DB-killer så den klarar DB-kraven så det är inte allmänt för ”högt” ljud..

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 999
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Inga mattor. Ska det vara det på en r6?
    Och yes, racekåpor. Enbart en värmematta mellan katalysatorn och båten.
    Mattor dämpar ljudet från motorn. Isolerande matta mellan tank och motor håller bensinen kall. Och dämpar ljudet. På GSX1300R är mattorna över motorn och växellåda under tanken dessutom täckta med Aluminiumfolie för att minska värmeöverföringen till tanken.
    Mattor på kåpan kan hindra kåpan från att komma i självsvängning.
    Och mattor på kåpan dämpar givetvis motorljud.

    Jag har klistrat tunt liggunderlag med kontaktlim på insidan av datorlåda för att ta bort plåtresonanser och dämpa fläktljudet.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-06-04 klockan 22:19.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  13. #13
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 999
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Har du en racekåpa av glasfiber ?
    Det är väl inte så att racekåpan saknar ljuddämpning på insidan med "skumgummimattor" ?
    skumgummimattor som det är på originalkåpan på GSX1300R.
    Finns det ljud och värmedämpande mattor på undersidan av tanken ?
    ljud och värmedämpande mattor som det är på undersidan av tanken på GSX1300R.
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Har du tänkt på om de låter mer ju mindre soppa du har i tanken ,,jag tänker att tanken kan förstärka ljudet när de är nästan tomma.
    Jag provkörde en Honda Hornet 600 för något år sedan och blev paff över hur den vibrerarde och lät vid ett vist varvtal. Jag trodde en liten radfyra skulle gå fint som en elmotor men ikke sa nicke den vibrerade så mycket att kompisen sålde den av besvikelse pga vibrationerna.
    Citat Ursprungligen postat av Brutale Visa inlägg
    Exakt rpm på orginal minns jag inte, men det är nog närmare 12000-12500rpm ...
    Över 13´ verkar det som efter lite googlande, skitsamma då det inte gäller Martin då han har en -07.

    Om det kommer från insuget, vilket jag är ganska säker på, så bör det bli tystare och lugnare med mer soppa i tanken.
    Jag hör när det är dags att tanka, när ljudet ändrar karaktär och blir tydligare så är det max ett par varv kvar innan han klipper i vissa böjar(snabbvänstern på åsen bla, snabbt avslag och vänster verkar få han att suga luft..

    Kolla om luftburken ligger mot något eller tanken, har han vart i backen kanske något fäste fått sig en tryckare så det blir värre än det ska va, luftburken kan kanske som en "snare drum" ligga och vibrera mot tankens undersida..

    Min luftburk klädde jag med vibration och ljuddämpande matta som brukar användas i billjudbyggen, rätt tung men när jag gjorde det så låg jag över gränsen på ljudet och det hjälpte, blev rejält tystare i "förarsätet" med, såpass att jag brukar tro något är fel när jag kör tjejens r6 då det låter "för mycket" om den.

    Men, testa med orginalfilter, dämpar bort en hel del insugsljud och jag kan nästan garantera att du inte kommer märka av något effekttapp, funkar det så är ju problemet löst.
    Senast redigerat av He rik den 2019-06-05 klockan 02:30.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  14. #14
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 126
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Över 13´ verkar det som efter lite googlande, skitsamma då det inte gäller Martin då han har en -07.

    Om det kommer från insuget, vilket jag är ganska säker på, så bör det bli tystare och lugnare med mer soppa i tanken.
    Jag hör när det är dags att tanka, när ljudet ändrar karaktär och blir tydligare så är det max ett par varv kvar innan han klipper i vissa böjar(snabbvänstern på åsen bla, snabbt avslag och vänster verkar få han att suga luft..

    Kolla om luftburken ligger mot något eller tanken, har han vart i backen kanske något fäste fått sig en tryckare så det blir värre än det ska va, luftburken kan kanske som en "snare drum" ligga och vibrera mot tankens undersida..

    Min luftburk klädde jag med vibration och ljuddämpande matta som brukar användas i billjudbyggen, rätt tung men när jag gjorde det så låg jag över gränsen på ljudet och det hjälpte, blev rejält tystare i "förarsätet" med, såpass att jag brukar tro något är fel när jag kör tjejens r6 då det låter "för mycket" om den.

    Men, testa med orginalfilter, dämpar bort en hel del insugsljud och jag kan nästan garantera att du inte kommer märka av något effekttapp, funkar det så är ju problemet löst.
    Den här känns intressant.
    - jag kör ”alltid” med minimalt med soppa, tanklampan lyser alltid tre sista varven.
    - k&n
    - originaltanken ligger i bubbelplast, har en bucklig monterad

    Jag har lite klistermatta för värmeisolering kvar, smacka dit den rakt över luftburkslocket menar du? (I mån av plats)
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  15. #15
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 126
    Citat Ursprungligen postat av stringbikini Visa inlägg
    Vet inte om det är samma ljud men jag upplever ett väldigt dovt ljud som gör ont i öronen vid dom varvtalen också, iaf högre varvtal. Kör med öronproppar och då är det inga problem och jag hör knappt de ljudet som annars värker i öronen. För övrigt akrapovic dämpare med DB-killer så den klarar DB-kraven så det är inte allmänt för ”högt” ljud..

    Det sjuka är att det går igenom öronpropparna, jag tror det kommer via skall/käkben snarare.
    Tänk att du har ett par Bilsomkåpor på och lättar på dem vid ett visst varvtal.

    Samtidigt gör det ont i tänderna.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  16. #16
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Triumph
    Inlägg
    1 303
    Provat olika öronproppar? Med vissa billiga öronproppar räcker det med att man rör käken lite för att dom ska läcka in ljud.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 999
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    Provat olika öronproppar? Med vissa billiga öronproppar räcker det med att man rör käken lite för att dom ska läcka in ljud.
    Instämmer.
    Har själv bytt från apoteket Öronproppar gula till apoteket Öronproppar SKYDDAR EXTRA BRA Extra bra dämpning, oranga.

    Men är det så att det känns som det kommer in i käkarna så börjar jag tänka på hjälmen.
    Hur gammal ?
    Har frigoliten släppt från hjälmskalet ?
    Skulle det bli bättre med annan hjälm ?
    Senast redigerat av Comeback den 2019-06-05 klockan 07:59.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  18. #18
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 013
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Samtidigt gör det ont i tänderna.
    Hmmmm, man skulle kunna tro du kör HD! Skämt åsido, jag har kört R6 sedan 2004 och aldrig hört/märkt något liknande! Kan du inte låta en kompis köra bredvid med bil och någon annan hänger ut genom rutan och lyssnar var det kommer ifrån?

  19. #19

  20. #20
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 126
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Förresten, är det bara när du kör? Eller är det samma ljud när du står still och varvar upp hojen?
    Bara när jag kör.
    Och jag tror inte någon jämte skulle höra något, gopron låter helt normalt och den sitter på tanken.
    Som sagt, jag tror det är någon självsvängning i huvudet som fångas in av hjälmens undersida eftersom det plötsligt är "överallt" när jag kör och sedan omedelbart förvinner igen när varvtalet stiger.

    Att dämpa luftburk och insug låter väldigt rimligt, om energin blir lägre kanske självsvängningen aldrig tar fart?

    Sedan vet jag inte var jag skulle kunna testa med bil heller, det är en räser.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lugn
Vill du annonsera ovan? Klicka här