De bästa tillbehören för mc

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Här listar vi de bästa tillbehören man köpa till sin MC

Jag börjar med kompressorsignalhorn. Köpte en Stebel Nautilus tuta och har kommit till bra användning varje gång en bil väjer in i min fil eller kör ut för en korsning med väjningsplikt.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
TD04hl 16T är nog helt klart det tillbehör som gjort störst enskild positiv inverkan på mitt mc körande :yoparty:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Värmehandtag var grymt trevligt när vi körde en heldag i regn och temperaturer nedåt +2 grader förra våren.
Annars är Pinlock och Breath Guard sådant man inte visste hur bra det var förrän man testar att köra utan.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Alla mina hojar jag haft har fått någon form av tankgreppa och värmehandtag. Känns som totala nödvändigheter för mig.

Pinlock är inte dumt, skulle inte köpa en hjälm utan idag.

Ett kapell! Det hjälper mycket mot alla barn eller andra idioter som ska provsitta hojen, oavsett om man parkerar ute eller inne i flerbilsgarage. När man väl fått in rutinen tar det typ 30 sekunder att ta på eller av. Ett billigt från Biltema kör jag - grått, trist och fult. Man ska inte ha ett fräsigt rött som det står "DUCATI" på. Plus att om någon snor mitt Biltemakapell är det inte hela världen. Jag brukar lägga det i på min plats flerbilsgaraget med kjEttingen över.

Skivbromslås med larm. Hjälper också mot ovansagda, plus att man inte riskerar glömma att ta bort låset.

Blåtand till hjälmen. Det är trevligt med musik när jag kör. Plus att frugan får peace of mind när jag alltid svarar de få gånger hon ringer när jag är ute och kör. Dessutom najs att kunna snacka med andra i grupp.

En bra ryggsäck om man kör sportis eller annan hoj utan eller med få packmöjligheter. Jag har kört med flera olika, men Kriega är bäst. R15 - den lilla, är klockren för en lång dagstur eller två. Älskar den säcken - det märks inte ens att den är på. Funkar även med skinnställ med puckel. Enda nackdelen med R15 är att den inte är vattentät, bara vattenskyddad. Klarar lättare regn, men inte timmar i ösregn. Har en R30 också - den är lite för stor tycker jag, hade inte köpt den igen. Tycker det blir för mycket på ryggen i vikt. Den är däremot bekväm och sitter bra i övrigt.

Öronproppar. Mina Alpine är trötta nu, efter många år och mil. Blev en ny omgång sådana. Vindbrusdön är klart obra för hörseln.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Stödplatta så man aldrig behöver bry sig om var man stannar.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Det är jag väldigt sugen på att skaffa, vilka kör du med/rekommenderar du? Har du intercom i hjälmen? I så fall, hör du alltjämt den bra?

Jag har testat två olika, bägge två finansierade av mina dåvarande arbetsgivare.
De senaste är ett par från Audiovox som jag tycker funkar väldigt bra och sitter skönt även efter lång tids användning. Jag valde en extra förstärkt dämpning i mina än vad som ingick och det är jag väldigt glad för.
Använder inte intercom men tror de flesta företag som säljer formgjutna öronproppar erbjuder den lösningen oxå!

Mitt tips är att inhandla omedelbums, var rädd om din hörsel!
:tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Airbagväst. (Ja, jag har haft den tveksamma förmånen att testa skarpt. Räknar inte övrig skyddsutrustning som tillbehör utan en självklarhet.)

Stompgrips samt intercom, som tidigare nämnt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Friktionspads på tanken gör enorm skillnad för känslan.
Blåtand i hjälmen hjälper mot tristessen på pendlingen.
Värmehandtag är mysigt på våren/hösten när det regnar, blåser och är allmänt kallt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Depåstöd är det jag uppskattar mest. Använder till tre av fyra hojar. Min Kawa 750-4 har centralstöd. Behöver inte ens kliva av för att dra upp den på stödet. Min TDM har centralstöd men jag är för klen och/eller saknar teknik.
DRen och Kawa 750 twinen har endast sidostöd.

Värmehandtag är skönt att ha.

Ett USB-uttag för att ladda mobil, padda och powerpack är guld på längre resor.

Tankväska, topbox och packväskor är ju rätt bra att ha.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Depåstöd är det jag uppskattar mest. Använder till tre av fyra hojar. Min Kawa 750-4 har centralstöd. Behöver inte ens kliva av för att dra upp den på stödet. Min TDM har centralstöd men jag är för klen och/eller saknar teknik.
DRen och Kawa 750 twinen har endast sidostöd.

Värmehandtag är skönt att ha.

Ett USB-uttag för att ladda mobil, padda och powerpack är guld på längre resor.

Tankväska, topbox och packväskor är ju rätt bra att ha.

USB-uttag har min hoj standard. Det dumma är bara att det sitter under cutsen... Skulle suttit framme vid instrumenten ju. :dummer
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top