Cool bil?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Måste tyvärr inse det oundvikliga, jag kommer inte att kunna köra i närheten så mycket hoj som jag hade tänkt på ett längre tag, åtminstone denna säsongen går i byttan,under rådande omständigheter. :gråta

Nu har jag bestämt, att eftersom jag kommer att sitta i bil en hel del och hojen får samla spindelväv i garaget så kommer jag att behöva byta ut mitt Fiat skåp mot något både skönare och roligare, och som det går att köra om en traktorjävel med utan 2km sats. Bränsleförbrukningen får lida lite, har ändå inte såna sträckor större delen av tiden som det ser ut nu.

Men, vad ska man slå till på dårå?
Villhöver något praktiskt med komfort och lite mer klipp. Dragkrok är ett absolut krav, automat likaså, manuell är roligare när man tuktar men just nu tillåter inte min rygg bil med koppling, och även om/när jag får grej på det så är det ändå en göra allt fraktmaskin och inte en hobbybil.
Gärna bakhjulsdrift, eller fyra, men framkrafs går fetbort. Bensin gäller, skatten är för hög på diesel och jag är trött på miljödiesel som slammar igen filter i tid och otid. Vill ha ett brukbart baksäte och _helst _ kombi, kan eventuellt panta på det sista om resten är perfekt.
Skruva hör heller inte hemma på en brukis?

Budget? Tja är väl en världslig sak, och banken har pengar, men runt 100 skulle jag vilja klara mig, 150 går väl kanske an det med.

Tittat på bmw 550, e61, eller kanske en billig nyare, nä billigast på blocket är alltid ett rullande bekymmer. Eller ännu hellre en alpina. Dåligt utbud på dessa med rätt grejer, dyra i underhåll?

AMG? E55 finns det fina, till och med någon billig C63, men dragkrok verkar hopplöst?
E500 = gubbvarning?

Magnum / 300c med hemi? Inredningen känns jävligt B, och många billiga ser bra tuktade ut, hur håller de ihop dessa?

Funtat på en avalanche med bensin åtta, eller en crewcab ram med hemi, inte fartmonster direkt, men sköna att gunga runt med och med ok motor och utrustning. Gillar dem av någon anledning. Dock är två liter milen lite avskräckande ifall man vill åka på roadtrip en par gånger i året.

Audi, nää, vag rasar och har tokdyra delar. Dsg är inte heller något att sukta efter. :gnissla Växlar rappt, men riktig automat är så mycket bättre på allt annat.

Inseminera mig med lagom dumma idéer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tipsar om doldisen Opel Insignia. Mycket trevlig att köra, trevlig fyrhjulsdrift och rätt snabb med turbo. Och så finns ju OPC med 325 hk...


Buy quality, cry once.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
V70 III T5. Familjeräser. Inte rolig när det svänger och framhjulsdriven men jag älskar min! 245hk original, 300 drygt med chip (vilket jag inte har).

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Golf r Kombi 2017 med DSG. 0-100kmh 4.5sec
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Subaru Outback med 3.6-liters motorn? :D
Man märker knappt att man drar släp med den. Och snikkör man så drar den runt 0.8. Har man blyfot så drar den... mer... :näsblod

Så jämrans rolig är den kanske iofs inte. Eller snygg. Men den går fort, lastar bra och kan dra tungt skit.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
En kompis köpte en Mercedes C63 AMG, den både lät coolt och såg cool ut.

Tre dagar senare var hjulen borta och den stod på underredet.

Inte coolt.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Kör SAAB 9-5 Aero idag men nästa blir för oss blir nog en Subaru. Båda är väldigt fina bilar. Och har du aldrig provkört en Alfa med V6:a, gör det. Det är en upplevelse.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tipsar om doldisen Opel Insignia. Mycket trevlig att köra, trevlig fyrhjulsdrift och rätt snabb med turbo. Och så finns ju OPC med 325 hk...

Morsan har en, schysst bil men trist och för mycket vajs med elektroniken. Drar också mycket sås för motorn, inte för mycket för mig om det var en V8, men för mycket för att vara rimligt för en fyra.



V70 III T5. Familjeräser. Inte rolig när det svänger och framhjulsdriven men jag älskar min! 245hk original, 300 drygt med chip (vilket jag inte har).

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

En V70 T5/T6 awd kunde vara intressant, för trist och gubbig kanske? :va


Pickis är intressant, måste vara crewcab dock. Gör inget om den drar mycket till vardags, men vid motorvägskörning skulle man ju vilja komma ner närmare en liter än två.

Subaru är rejäla kärror.

Subaru Outback med 3.6-liters motorn? :D
Man märker knappt att man drar släp med den. Och snikkör man så drar den runt 0.8. Har man blyfot så drar den... mer... :näsblod

Så jämrans rolig är den kanske iofs inte. Eller snygg. Men den går fort, lastar bra och kan dra tungt skit.

Är de?
Jag har fått intrycket av att de dricker olja och är meckiga att fixa på. Samt att drivlinorna ogillar otukt. Känns lite mellanmjölk också, osäker på 3.6'an?

En kompis köpte en Mercedes C63 AMG, den både lät coolt och såg cool ut.

Tre dagar senare var hjulen borta och den stod på underredet.

Inte coolt.

Meh, inte orolig, där jag bor vågar sig inte buset. Försäkring är inte heller en grej. Dragkrok dock? Inte typade? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kör SAAB 9-5 Aero idag men nästa blir för oss blir nog en Subaru. Båda är väldigt fina bilar. Och har du aldrig provkört en Alfa med V6:a, gör det. Det är en upplevelse.

Hahah Saab, du gjorde en rolig, gör det igen! :rofl

Har drömt om en 159 Q4 3.2, men är de för gamla och billiga idag? Slutkörda hela gänget? Skruva är skoj när man plockar på en önödigt stor turbo på något, att behöva felsöka ett lik som havererat vill jag helst slippa. Giulia för dyr. :/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är de?
Jag har fått intrycket av att de dricker olja och är meckiga att fixa på. Samt att drivlinorna ogillar otukt. Känns lite mellanmjölk också, osäker på 3.6'an?

Min har bara tankat i sig olja när jag varit ute och mongokört innan motorn kommit upp ordentligt i arbetstemperatur, dock måste man vara noga med att hålla oljan påfylld för subarus boxermotorer gillar inte alls att gå med låg oljenivå.
Och jag är begåvad med blyfot, och har varit ute och sladdat runt på grusvägar och annat och använde den till att dra släp och drivlinan har aldrig strulat. Jag har iofs aldrig gjort broms-starter med den, för det känns onödigt.

På 5 år och 7000 mil är det enda som strulat med min bromsarna en gång så jag har inte behövt testa att meka.
Och allt utom hyper/supersegmentet känns mellanmjölk när man kört sporthoj till vardags. :fakta Men, snygg är den ju som sagt rakt ut inte. Och elektroniken är lite gnällig och styr upp bilen när man kör med för breda ställ (enligt elektroniken) oavsett om den är avstängd eller inte.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Audi, nää, vag rasar och har tokdyra delar. Dsg är inte heller något att sukta efter. :gnissla Växlar rappt, men riktig automat är så mycket bättre på allt annat.
En eventuellt fyrhjulsdriven kombi med klipp i och dragkrok*. Fast inte en Audi? :va

I stort sett alla bilarna som stämmer in på dina kriterier har ganska dyra delar. Och de riskerar också vara ganska hårt körda. Så satsa på det märke där du kommer bäst överens med den lokala verkstaden. :tummenupp



*) Jag uteslöt "cool". För per definition brukar någon handfull coolhetspoäng alltid gå förlorade om det ska vara en kombi med dragkrok.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En eventuellt fyrhjulsdriven kombi med klipp i och dragkrok*. Fast inte en Audi? :va

I stort sett alla bilarna som stämmer in på dina kriterier har ganska dyra delar. Och de riskerar också vara ganska hårt körda. Så satsa på det märke där du kommer bäst överens med den lokala verkstaden. :tummenupp



*) Jag uteslöt "cool". För per definition brukar någon handfull coolhetspoäng alltid gå förlorade om det ska vara en kombi med dragkrok.

Nja, dels är dsg ryckigt där det behöver vara mjukt, typ runt stillastående, och mjukt där det inte spelar någon roll, typ med fart på, kontra riktig automat. Och allt för mycket skräckhistorier har man hört med vags motorer.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Audi A6 ALLROAD 3.0 TDI V6 Q 233HK BOSE
Cool, nja.
Men ganska mycket bil för pengarna.
Tickar många av dina krav.
https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/audi_a6_allroad_3_0_tdi_v6_q_233hk_bose/84273943

Volkswagen Passat R32 3.6 V6 GT 4M DSG 300hk
Cool, nja.
Lite dyrare, lite nyare.
Kompis hade en trimmad som gick som ett skollat troll.
https://mobil.blocket.se/annons/goteborg/volkswagen_passat_r32_3_6_v6_gt_4m_dsg_300hk/81881566
Pruta till dig drag.

Flåt SJP, såg inte ang Audi å VAG. :rodnar
Det var sent och jag hade kanske :fyllisar lite...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Subaru alla dagar i veckan om du vill ha fyrhjulsdrift.
Min Impreza dricker inte massa olja, och det gjorde inte min mors Legacy eller XV heller.
Legacyn rasade automatlådan på efter några tusen mil dock, men det var tydligen ett ganska vanligt problem med den lådan..
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Leta reda på en fin Alfa 159 Q4 med sexan. Tidlös bil som går att köpa billigt men utmaningen är som sagt att hitta en fin.

Är du lite mer vågad så gå på en 156 GTA - du får dock leva med framhjulsdriften.... Sjukt svårt att hitta fina ex...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Subaru alla dagar i veckan om du vill ha fyrhjulsdrift.
Min Impreza dricker inte massa olja, och det gjorde inte min mors Legacy eller XV heller.
Legacyn rasade automatlådan på efter några tusen mil dock, men det var tydligen ett ganska vanligt problem med den lådan..

Nåja, vill ha bakhjulsdrift, ett bra fyrhjulsdriftsystem kan duga eftersom utbudet annars blir jävulens smalt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top