Ducati 900 SSie -02 går hackigt efter vintern.

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Hej,

Nån som kan ställa en internetdiagnos på vad som kan vara knas på min hoj (ducati 900 SSie -02).

Förra säsongen gick den fint. Nu efter vintern så går den hackigt och bluddrigt en bit in i körning. Kommer lite grann efter 15-20 min och sen blir det allt värre och till sist hackar det så mkt att man antingen måste höja choke eller gas för att den inte ska dö när man står still.

Stannande till på en mack och körde i lite förgasarrengöring sist men har inte kört med det mer än 10-15 min så det har nog inte hunnit få någon effekt.

Några andra grejer man kan kika på? Tack!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det fortfarande till stor del fjolårets soppa i tanken?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det fortfarande till stor del fjolårets soppa i tanken?

Är det verkligen ett problem som uppstår utanför internetforum? Har sett det nämnas massor av gånger men själv har jag alltid lämnat hojar stående med bensin i tanken och kan inte påstå att jag någon gång upplevt startproblem på våren kopplade till soppakvalitet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det verkligen ett problem som uppstår utanför internetforum? Har sett det nämnas massor av gånger men själv har jag alltid lämnat hojar stående med bensin i tanken och kan inte påstå att jag någon gång upplevt startproblem på våren kopplade till soppakvalitet.

Jag har en snöslunga som går skitilla, eller vägrar gå alls, efter sommaren tills man fyller på med fräsch bensin.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det verkligen ett problem som uppstår utanför internetforum? Har sett det nämnas massor av gånger men själv har jag alltid lämnat hojar stående med bensin i tanken och kan inte påstå att jag någon gång upplevt startproblem på våren kopplade till soppakvalitet.

Ställde av förgasarhojen med full tank i höstas och blev tvungen att starta den på startgas i våras. Den gick att hålla liv i men var helt okörbar. Med ny soppa startade den på första kicken och gick perfekt. Då har den stått ute under kapell över vintern och har ett tanklock som är välventilerat.
Hojen med insprutning och modernt tanklock med backventil går hur bra som helst efter att ha stått 8mån.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova klassikern öppna tanklocket för att utesluta tät avluftning från tank.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag kör med nedanstående sista turen på hösten. Funkar jättebra. Men kör du några mil med tillsatsen du lagt i tanken så ska du se att den bättrar på sig :tummenupp

me_10010-_red_line_si1_bransletillsats_2.jpg
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Är det verkligen ett problem som uppstår utanför internetforum? Har sett det nämnas massor av gånger men själv har jag alltid lämnat hojar stående med bensin i tanken och kan inte påstå att jag någon gång upplevt startproblem på våren kopplade till soppakvalitet.

Ja, absolut. Jag har ett litet företag där jag sedan många år lagar och renoverar saker. Saker som ”vanliga verkstäder inte brukar vara så heta på men vill du ha igång din morfars gamla Volvo PV som stått i garaget i 35 år eller behöver du få en tändspole lindad till din Ockelbo snöskoter så är jag rätt person.

Så här års så är det alltid några som hör av sig om att deras båt, bil, mc eller gräsklippare går dåligt eller inte alls och väldigt ofta är det just bensinen som blivit förstörd. Jag har varit med om ” bensin” som Inte gick att tända med gasolbrännare när jag hällt ut en skvätt.

Åldrandet beror nog mest på hur bensinen förvaras. Jag har några gamla bensindunkar i plåt med lock i backelit och i dom verkar bensinen kunna stå hur länge som helst. Åt andra hållet så kom en gång en kompis med en röjsåg som inte startade på grund dålig bensin. Han hade kört flera tankar med den samma dag och rätt som det var så startade den inte när han tankat. Han hade haft en svart dunk stående i solen utan kork en varm sommardag och då blev bensinen förstörd på några timmar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Otroligt vad de skiljer sig mellan upplevda problem med dagens soppa jag har ju skruvat i 40 år på raken med alla tänkbara motorer och har aldrig råkat ut för att motorer gått dåligt på fjolårssoppa. De enda som kan hända är att om man har soppa kvar i flotörhuset så kan den bli svårstartad för de tycks bildas vatten där. Om man bara dränerar ur flotörhuset och låter soppa från tanken fylla upp igen så funkar de alltid för mig ivf.
Värst va när en kompis hitta en bränsledunk med lite soppa kvar i från 1980 talet och detta hände 2010 den testade vi i gräsklipparen. Otroligt nog gick den nästan perfekt den gick så pass bra att jag klippte gräsmattan ivf. Den tappade ca 30% effekt bara men startade lätt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Otroligt vad de skiljer sig mellan upplevda problem med dagens soppa jag har ju skruvat i 40 år på raken med alla tänkbara motorer och har aldrig råkat ut för att motorer gått dåligt på fjolårssoppa. De enda som kan hända är att om man har soppa kvar i flotörhuset så kan den bli svårstartad för de tycks bildas vatten där. Om man bara dränerar ur flotörhuset och låter soppa från tanken fylla upp igen så funkar de alltid för mig ivf.
Värst va när en kompis hitta en bränsledunk med lite soppa kvar i från 1980 talet och detta hände 2010 den testade vi i gräsklipparen. Otroligt nog gick den nästan perfekt den gick så pass bra att jag klippte gräsmattan ivf. Den tappade ca 30% effekt bara men startade lätt.

Gammal soppa var bättre ur lagringssynpunkt än ny.

Min 350 startar inte alls utan att jag tippar i färsk soppa, har den stått några månader är det bara att glömma att kicka igång den och kanske, om man är pigg och fräsch som fan så orkar man springa igång den men då får man vara 2 riktigt jävla pigga, körsugna personer som orkar springa några gånger nerför backen och rulla upp den några gånger och göra om det..

Så, jo, i vissa fordon är det bråkigt med gammal soppa.
Med det sagt, när man får igång den så funkar han fint och startar lätt ända till han kallnat igen.

Motorsågen är det samma med, kan dra fingrarna blodiga utan att den startar men med ny bensin så smäller den igång så fint, gräsklipparn däremot verkar gå på vad som helst och oavsett hur jag behandlar den, honda.. :D

R6:eek:rna startar fint efter vintern då. :)
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Nu bör det vara en mindre del gammal soppa i den. Ska ta en repa till så får vi se :tummenupp
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Började hicka 15 min in men körde vidare och det blev aldrig så illa som innan. Det gav sig och det rullade på bra som helst. :banana Hade kanske 1/4 gammal soppa kvar när jag drog ut. Satte på laddare efter förra turen (visade "3/4" då så det var nog inte det å andra sidan har jag upplevt liknande symtom på lågt batteri/lösa kablar så lika bra).

Ska man fundera på att tömma tanken inför nästa vintern då :va Hur gör ni?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min tank rostar ihop om den står tom så jag kör full tank. Nu funkade ju inte det så nästa år blir det alkylatsoppa eller så tömmer jag tanken till våren och slår soppan i bilen. Eller får jag testa om sta-bil funkar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min tank rostar ihop om den står tom så jag kör full tank. Nu funkade ju inte det så nästa år blir det alkylatsoppa eller så tömmer jag tanken till våren och slår soppan i bilen. Eller får jag testa om sta-bil funkar.

Häll i 2-3% tvåtaktolja i bränslet/tanken inför vinterdvalan så slipper du rost. De gör ingen skada att köra upp en tank tvåtaktsbränsle på våren.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Hade samma symtom på min ssie efter att stått med pump-bensin över 8månader. (startade och gick bra på tomgång men vid belastning så började den spotta och ha sig). Numera så kör jag "miljöbensin" vid långtidsförvaring, det har motverkat sånna bekymmer.

Dagens pump-bensin har rekommenderad lagringstid på 3 månader (och det är väl inte bensinen i sig som blir "dålig" utan mer att tillsatser etc reagerar konstigt, och framförallt skapar beläggningar på både det ena o det andra).
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top