50cc som lätt mc?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hej! Jag undrar om det är möjligt att ha en 50cc registrerat som en A1 (lätt mc)
Just nu är den reggad som Eu moped (Am)
Tack!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är klart att det går, du behöver göra en registreringsbesiktning. Det finns några race-50cc som är registrerade som lätt motorcykel. Någon gick på Blocket rätt nyligen.



(Kördes bla en ironbutt för något/några år sedan med en 50cc hoj... Hampe kan nog berätta mer om detta.)

Rieju RS 1 50 cc.jpg
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min yamaha DT50LC är en mc toppar ca 90km dessa är dock aldrig sålda i sverige, vanligaste är Spanien och portugal. Tror tillomed att polisen i portugal hade dessa som övnings mc på tidigt 80 tal.

Min är dock från usa o har troligen letat sig hit som flyttgods.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Så jag kan omregistrera min aprilia sx 50 till en lätt mc, sen bara trimma den? Men inte så att den går över 15 hästkrafter så klart.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Så jag kan omregistrera min aprilia sx 50 till en lätt mc, sen bara trimma den? Men inte så att den går över 15 hästkrafter så klart.
Ja, om det är värt det i slutändan eller inte är det bara du själv som kan avgöra.
Du kommer dock inte kunna köra upp för A1 med den, måste vara 120-125cc för att vara godkänt att köra upp med.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Nu är jag inget proffs i ämnet men om du ska regga om en flång ny moppe till a1 TROR jag du behöver intyg från tillverkaren att ram, bromsar klarar av den nya effekten. Sen ska förmodligen avgaseriet klassas in i Euro4/5 oxå.

Är jag för pessimistisk? Har du vunnit på lotto och/eller är kompis med aprilias VD kan det kanske gå.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om modellen inte har sålts reggad som MC i Europa kommer det inte vara genomförbart till en rimlig kostnad.
Och om den har sålts som MC är det bättre att köpa en som redan är rätt reggad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är jag inget proffs i ämnet men om du ska regga om en flång ny moppe till a1 TROR jag du behöver intyg från tillverkaren att ram, bromsar klarar av den nya effekten. Sen ska förmodligen avgaseriet klassas in i Euro4/5 oxå.

Är jag för pessimistisk? Har du vunnit på lotto och/eller är kompis med aprilias VD kan det kanske gå.

Jag tror du är för pessimistisk.
För ingen 2-taktare klarar Euro4/5. Och då skulle vi nte ha några 2-takt Am mopeder.

Jag tror avgaskraven kommer med större motor.
Tror tex ABS är obligatoriskt från 126cc.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror du är för pessimistisk.
För ingen 2-taktare klarar Euro4/5. Och då skulle vi nte ha några 2-takt Am mopeder.

Jag tror avgaskraven kommer med större motor.
Tror tex ABS är obligatoriskt från 126cc.

Bromsarna upp till och med 125cc måste ha CBS.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag tror du är för pessimistisk.
För ingen 2-taktare klarar Euro4/5. Och då skulle vi nte ha några 2-takt Am mopeder.

Jag tror avgaskraven kommer med större motor.
Tror tex ABS är obligatoriskt från 126cc.

Antar att avgaskraven skiljer mellan moped och mc. Har det med kubiken att göra blir det inga problem men negativa jag tvivlar.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det är givetvis inte värt kostnaden eller tiden, du kanske lyckas få upp farten i 90-blås vid maxvarv och en bränsleförbrukning på någon liter per mil men hur kul är det i längden? Köp en 125a istället som är gjord för ändamålet direkt.
Sedan har vi som Ice nämner, när du tänkt sälja fordonet, vilken annan A1-förare vill ha en trimmad moped som lätt mc?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top