55mm hylsa i GBG? Till fälg på enkelsving

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Hej

Någon som har en 55mm hylsa i Göteborg som kan fungera till min Ducce? Lånar gärna mot betalning.


41h4jN8eyuL.jpg


Mitt däck är nere på corden (var ingen panik med byte för ca 1 månad sedan men jag har nog sätt fel). När jag såg detta ringde jag direkt till Elit MC (gamla Bike) och Kenneth Mc service. Den förstnämnda hade tid 13 Juni och den senare vägrar balansera enkelsving fälgar från Ducce.

Fick tag i Jojjes däckservice aka Däckteam som beställde hem mitt däck igår och hade även gjort däckbyte på Ducati förut. När jag idag var där så passade inte deras hylsa - har ducce bytt mutter? Hur som, nu ligger mitt däck där och jag fick åka hem på mitt slitna- farliga däck. :ajjabajja
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade samma problem med enkelsvingsfälg till min BMW, så jag svarvade en tvådelad adapter, en del från vardera hållet, och sen hål i mitten för Biltemas balanseringsaxel, sen gick det ypperligt att balansera det också :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bilbutteriks
JUMBO BLOCKNYCKEL 55MM
Art. 11-751

Hylsa var det värre med, kolla Würth eller nån Luna.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Haha JUMBO BLOCKNYCKEL... :yoparty undra om den klarar 230nm (i bästa fall då momentet för att lossa brukar vara högre). 230nm/ 0,6 meter lång / betyder = 40 kilo längs ut i hävarmen. Jo men det borde den klara. Frågan är bara om man slinter av hjulmuttern i processen :va

1
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lossa brukar inte vara något problem, men man vill givetvis ha rätt hylsa när man momentdrar.

Senast jag hade av hjulet back på duccen så handdrog jag fast det och körde lite försiktigt till närmsta ducce-firma som drog det med rätt moment.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Swedol brukar jag tänka när jag vill ha stora dimensioner på grejer. De har ju mycket kunder från åkeri o entreprenad-branschen. Finns väl lite här o var i vårt avlånga rike. Sen är det väl Lantmännen som har kunnat hjälpa nån gång.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Har en jättehylsa hemma i Partille, ska försöka komma ihåg att kolla dimensionen på den efter jobbet men den ligger i de trakterna...
 

Hermie

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2003
Ort
innerstan
Hoj
SportHoj eller Fighter
Köpte en bra 55mm hjulmutter hylsa till min steetfighter på Ducati stockholms shop.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har specialhylsa för nyare Ducati med enkelsving (och vi har ju samma hojmodell) som du gärna får låna men befinner mig i Malmö. Kanske inte till någon hjälp riktigt?

Bytte för övrigt själv däck häromdagen men kunde då inte balansera bakhjulet och balanserade inte heller fram, tog bara vikterna. Märker dock inte av några vibrationer
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Blev jumbo på Biltema. Drar sedan åt den enligt mina beräkningar ca200nm innan jag åker förbi ElitMC som får dra den mot spec :)
20190528_202912.jpg
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Är i samma sits och funderar på samma lösning. Lite intresserad av hur du "beräknar" momentet. "Fingertoppskänsla" på 200+ Nm är lite svårt...

Grundregler:
  • Jag vet att bulten ska dras mellan 190-230nm ~200 (lite olika uppgifter)
  • 200N är ~20kg. 200Nm är 20kg i en hävarm 1 meter ut. (ju längre hävarm man har desto mindre kraft såklart och vise versa)
  • Mitt verktyg från bultens mitt till platsen där jag kan sätta min hand är ca 0,55meter lång.
  • 20/0,55 = 36kg tyngd kan jag lägga på min hand när jag drar åt. Och den precisionen har jag inte men jag kan försöka att lägga lite under 1/2 min kroppsvikt. :hoppa
Tourqe.JPG
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ställ dig med ett ben på verktyget istället för två så blir det lagom!:crash

Grundregler:
  • Jag vet att bulten ska dras mellan 190-230nm ~200 (lite olika uppgifter)
  • 200N är ~20kg. 200Nm är 20kg i en hävarm 1 meter ut. (ju längre hävarm man har desto mindre kraft såklart och vise versa)
  • Mitt verktyg från bultens mitt till platsen där jag kan sätta min hand är ca 0,55meter lång.
  • 20/0,55 = 36kg tyngd kan jag lägga på min hand när jag drar åt. Och den precisionen har jag inte men jag kan försöka att lägga lite under 1/2 min kroppsvikt. :hoppa
View attachment 449243
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har använt en fjädervåg för att dra med när det inte gått komma åt med Momentnyckel.
HiFlos oljefilter ska dras med 12 Nm, dvs 1,2kg vikt på 1 meter hävstång. Med den här, hävarmen är bara 0,25m till filtrets centrum, blir "kraften" 1,2/0,25 = 4,8 = ca 5 kg.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986
Att det i Suzukis manual till GSX1300R står 20Nm att dra oljefiltret med bortser jag från, misstänker tryckfel.
Litar mer på vad HiFlo trycker på vartenda Oljefilter, 12 Nm.

Vad det gäller Jumbon hade jag slipat av den "onödiga" 55mm käften med vinkelslip.
Satt ett rör på skaftet (har själv ett passande dammsugarrör, i varje fall efter några varv tejp runt skaftet) och dragit med fjädervåg / bagagevåg.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ställ dig på en våg och tryck skaftet rakt nedåt i 90 graders vinkel så blir det nog skitbra


Eller ta i tills det smakar skit i munnen och lossa sedan ett kvarts varv. Svartnar det för ögonen har du dragit för hårt.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Grundregler:
  • Jag vet att bulten ska dras mellan 190-230nm ~200 (lite olika uppgifter)
  • 200N är ~20kg. 200Nm är 20kg i en hävarm 1 meter ut. (ju längre hävarm man har desto mindre kraft såklart och vise versa)
  • Mitt verktyg från bultens mitt till platsen där jag kan sätta min hand är ca 0,55meter lång.
  • 20/0,55 = 36kg tyngd kan jag lägga på min hand när jag drar åt. Och den precisionen har jag inte men jag kan försöka att lägga lite under 1/2 min kroppsvikt. :hoppa
View attachment 449243

I stället för att trycka med halva kroppsvikten längst ut kan man ju trycka med hela kroppsvikten halvvägs ut.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top