Ny körkortsbild när man avancerar från a1 till a2?

Elliotandersson

Ny medlem
Gick med
27 May 2019
Ort
Vallentuna
Hoj
1983, Kawasaki, Z400f a1
Tjena, är bara lite nyfiken på hur det går till när jag som har a1-kort nu ska ta a2, kommer jag ta ny bild vid uppkörningstillfället eller får jag bara ett nytt kort fast med samma bild som förut? Känns mer rimligt att ta ny bild...?

Vill bara veta om jag ska fixa håret när jag kör upp;)

EDIT/UPDATE: jag ringde och frågade, de sa att man måste ta en ny bild men det är ingenting man behöver göra innan utan det kan man göra på plats vid uppkörningen. Det lät som om det fanns en fotoautomat vid varje uppkörningsställe! (tjej på transportstyrelsen sa detta)

Dock står det på min tidsbekräftelse för uppkörningen: "OBS - Krav på
digitalt foto innan körprov. Gäller alla behörigheter. Inga
fotomöjligheter finns på Gillinge." :rullandeu

Gillinge svarar inte och trafikverket har stängt:huvet

Nu börjar man ju undra om hon i telefon visste vad hon snackade om... Om jag ska ta ett s.k "digitalt foto" innan vart gör man det?
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjena, är bara lite nyfiken på hur det går till när jag som har a1-kort nu ska ta a2, kommer jag ta ny bild vid uppkörningstillfället eller får jag bara ett nytt kort fast med samma bild som förut? Känns mer rimligt att ta ny bild...?

Vill bara veta om jag ska fixa håret när jag kör upp;)
Till att börja med vill jag säga att jag inte vet, men jag tog bild i samband med teorin när jag fixade a-behörighet. Jag såg inte någon fotogrunka vid uppkörningsstället i Tullinge iaf.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Freddan1337

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2016 Aprilia Tuono RR
Du behöver ta bilden på ett föraraprovskontor innan uppkörningen, brukar finnas möjlighet där de har kunskaprsprov. Jag hade en person när jag körde upp som fick åka hem direkt eftersom han inte tagit någon bild.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tvåa på bollen.

Men måste man ta kortet innan alltså? Var 10år sedan jag tog så kommer inte ihåg hur det var.
 

deegan

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2018
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha MT10 SP 2018
Så här står det att läsa på Trafikverkets hemsida/ angående A2 kort.

"
För att få ett A2-körkort krävs det att:
....
5. Du har gjort ett godkänt körkortsprov (kunskapsprov och körprov). Har du redan tagit ett körkort för A1 behöver du bara göra ett körprov."

Och när jag tog mitt A-kort 2018 så tog jag kort i samband med teoriprovet, jag tog det i samma lokal hos Trafikverket som jag senare skrev provet i. Den bilden användes sedan på mitt nya körkort. Men i ditt fall så har du ju redan gjort teoriprov i samband med A1, och då har du ju ett körkort, och ska vi läsa det fetstilta borde det betyda att du ej behöver ta någon ny bild för ditt körkort då du endast förväntas göra ett körprov för att omvandla behörigheten från A1 till A2.

Tycker det verkar logiskt. Hur ska trafikinspektören på körprovet veta om du har tagit en ny bild eller ej? Dom vet ju bara att du fick boka körprovet för att du har hoppat genom alla föregående brinnande ringar som krävs för att få komma till dagen D när du ska köra på banan.

EDIT: Tänkte bara klargöra att jag _vet_ ju inte 100% att det är så, men jag ser ju ingen information på trafikverkets hemsida där det står att läsa "glöm ej att ta en ny bild innan du åker på körprovet" . Men jag var ju heller inte på plats när personen som föregående talare blev nekad att köra på grund just av att han ej hade tagit en ny bild. Så jag litar på informationen på trafikverkets sida, om du är väldigt osäker ring då till dom och fråga men jag tror inte du måste ta en ny bild.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Här står klart och tydligt att du ska fotografera om dig vid uppgradering av A-behörighet: http://www.letmegooglethat.com/?q=foto+körkort+ny+behörighet&l=1

Jag utökade med två behörigheter inom en månad nyligen och fick då information om att jag var tvungen att fota om mig. Trafikverket tillverkade dock båda körkorten med samma bild innan jag hunnit skicka in en ny så tydligen räcker det att du fotat dig nyligen. Är det mer än ett par månader sedan du tog A1 så kommer du dock garanterat behöva fota dig igen.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Man måste som sagt ta ett nytt foto, min bror hade missat detta och fick i högsta hastighet rejsa iväg till Borås från Vårgårda för att ta sitt foto. Provförrättaren var oerhört vänlig som lät min bror köra upp sist, vill minnas att det var på håret att han hann.
 

Elliotandersson

Ny medlem
Gick med
27 May 2019
Ort
Vallentuna
Hoj
1983, Kawasaki, Z400f a1
"Krav på fotografering innan prov gäller även dig som redan har körkort och /.../, uppgradering av A-behörighet.
OBS! Fotografering kan inte göras på alla provplatser där körprov genomförs. Om du bara ska genomföra ett körprov och inte blivit fotograferad inför ett kunskapsprov måste du kontakta Kundtjänst Förarprov för att få
information om var och när fotografering kan göras. Tänk på att du måste ha fotograferat dig innan du genomför
ditt prov.
När du blivit fotograferad för en behörighet sparas fotot tills ett körkort är utfärdat. Om du håller på att ta körkort
för flera behörigheter måste du ta nytt foto för varje ny behörighet.."

står det på min tidsbekräftelse, skulle kanske ha läst det först... så får väl ta och ringa kundtjänst då, tur att man var ute i god tid!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top