Ktm 690, dör intermittent

Gick med
20 Jul 2009
Ort
åkersberga
Hoj
KTM lc4 prestige
Hej

Har googlat som en galning för att hitta någon logik i mitt problem.

Hojen min (ktm 690 smc -09) dör efter ca 10 minuters körning. Den börjar blöddra och hacka för att dö på helt efter 10 sekunders blödder.
Försöker jag starta direkt efter så är tvärdöd.

MEN om jag väntar några minuter så hoppar den igång igen, väntar jag 1 minut så kommer jag bara några meter. Väntar jag 5 minuter så kommer jag några hundra meter.
Väntar jag tills den är helt kall så går den kanske 5-10 minuter igen.

När den går så funkar den klockrent, inte hittat någon powercommander så enda modifikationen är ett slip on.

Enda jag prövat än så länge är nytt stift plus tändhatt

Hjälp någon
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När varvtalsregulatorn går in och klipper är tanken att man skall växla upp...:banana

Ärligt: det låter precis som just igensatt tankventilation, enligt iceice här ovan.

Annars uppslag: tidiga 690 påstods kunna uppvisa läskigheter i motorstyrning som fortsatt gaspådrag efter avslag. Vad jag minns kunde inget duplicerbart fel påvisas och ingen servicebullentin gick ut.
Är det inte vacuum i tanken så kanske det bor Gremlins i styrboxen...?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som redan nämnts så öppna tanklock när den dör. Men om de inte är det skulle jag kolla gnistan när den är död. Om de inte är gnista skulle jag misstänka statorn.
Och nästa misstänkta bov är bränslepumpen för de är ju ökända för att lägga av på dem.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Framstår ju som klassiska symptom på defekt bränslepump. Funkar igen efter att ha svalnat.
 

Hockeyfrilla

Ny medlem
Gick med
24 May 2019
Ort
Åkersberga
Hoj
690r
Min förra 690 betedde sig likadant. Gick att köra en bit med den men sen började den misstända och fi lampan blinkade felkoder på diverse givare och hojen dog. När den var varm och hade börjat strula så gick den ibland några meter men oftast så ville den inte starta.
Det visade sig att när laddningregulatorn blev varm så skenade spänningen och den gick upp till ca 18v har jag för mig. Hade hojen stått någon timma så laddade den precis som den skall.
Så kolla laddningen när hojen strular.
 
Gick med
20 Jul 2009
Ort
åkersberga
Hoj
KTM lc4 prestige
Uppdatering: Jag plockade loss pumpen och fann 3 saker.
1 litet veck på bränsleslangen,
2 clipset som håller silen på pumpen var defekt och silen hängde löst.
3 filtret var ganska smutsigt.

Åtgärdade alla 3 och montera ihop igen, har provkört 10 mil idag och problemet verkar borta!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Uppdatering: Jag plockade loss pumpen och fann 3 saker.
1 litet veck på bränsleslangen,
2 clipset som håller silen på pumpen var defekt och silen hängde löst.
3 filtret var ganska smutsigt.

Åtgärdade alla 3 och montera ihop igen, har provkört 10 mil idag och problemet verkar borta!
Kudos för att du postade lösningen! :tummenupp
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Dessa hojar har en benägenhet att bara dö emellanåt tyvärr, särskilt när man har kopplingen inne. Det är ett kännt fabriksfel på dessa hojar. En del hävdar att mappning hjälper men det kostar oxå en del.

Jag har oxå läst spaltmeter om detta och det finns nästan lika många lösningar som skribenter. Byt bränslepump så fort du får lite tid över och gärna bensinfiltret oxå. Min klarade inte av värmen förra sommaren och gick helt knas när den stått i solen några timmar, jag har en -08. När jag ändå höll på så rengjorde jag en massa kontakter, rengjorde spridaren, kollade över jordkontakten framför batteri, bytt tändstift, bytt kylvätska mm. Nu funkar den bättre.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top