Gå från KTM 1190 AVD till Triumph Tiger 800

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag vet att denna jämförelse är lite ojämn men jag funderar på att byta ner mig till en Triumph Tiger 800 pga ekonomiska skäl, Tigern är ca hälften så dyr i försäkring och 30-40k billigare i inköp men hur är offroadegenskaperna och körupplevelsen i största allmänhet? Att sitta upprätt körandes i 260 kan jag leva utan även om det är rätt häftigt :näsblod
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag gick åt andra hållet sas.
Från 800 roadie till KTM 1290adv.
Jag var väldigt nöjd med Trajjan.
Körde också ett antal mil på polarens XC.
Trajjan var bra på allt men KTM'n är ännu bättre på allt imo.
Framförallt är det effekten som skiljer vad jag kommer ihåg.
Trajjan var på inget sätt långsam men alls inte så hysterisk som KTM'n.

Testa en och se vad du tycker. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Frugan har en Tiger 800 -14 som hon stormtrivs med. Jag har lånat den lite då och då, och jag tycker den här helt ok också, även om det är lite DT50-känsla om man precis har klivit av en K1300S :hihi

Hon är 170, och hade lite problem med turbulens med original kåpglas, det blev bättre med ett förhöjt. Vi tycker båda att det låter mer av vindbruset på den, min K1300S är betydligt tystare i brushänseende. Sen blir den ju som en mindre bil om man kastar på ett par packväskor, dom sticker ut en hel del...

Men i det stora hela så är det en kul och trevlig hoj, ganska snäll och förlåtande i chassit.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Frugan har en Tiger 800 -14 som hon stormtrivs med. Jag har lånat den lite då och då, och jag tycker den här helt ok också, även om det är lite DT50-känsla om man precis har klivit av en K1300S :hihi

Hon är 170, och hade lite problem med turbulens med original kåpglas, det blev bättre med ett förhöjt. Vi tycker båda att det låter mer av vindbruset på den, min K1300S är betydligt tystare i brushänseende. Sen blir den ju som en mindre bil om man kastar på ett par packväskor, dom sticker ut en hel del...

Men i det stora hela så är det en kul och trevlig hoj, ganska snäll och förlåtande i chassit.

Jag är 204 och den finns ingen serietillverkad kåpa som reducerar turbulens för mig, kör med lägsta kåpan för att undvika så mycket turbulens från den som möjligt. :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är 204 och den finns ingen serietillverkad kåpa som reducerar turbulens för mig, kör med lägsta kåpan för att undvika så mycket turbulens från den som möjligt. :D
Jag är 193, och lider inte speciellt mycket av turbulensen, åtminstone skakar inte huvudet omkring på mig :D Men det är helt klart sämre aerodynamik än sportigare hojar. Jag klarar mig hyggligt utan öronproppar på min hoj, men det är inte en sportmössa att köra hennes utan :fakta
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är strax över 1,70.
Jag bytte originalrutan till en Madstad.
Transformerade hojen.
Innan kunde jag prata i headsetet i 70km/h efter i 160+.
Har en Madstad på KTM'n också men den tar inte lika bra som på trajjan.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Körde polarens Triumph Sprint st 1050, herrejävlar va tråkigt register, är tigern likadan så får jag verkligen gå all in och bygga en 790 V-twin.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
O jag som tycker Speed Triple 1050 har ett riktigt bra register...

Sprint ST kanske har lite annat men nog är det en av hojvärldens trevligare motorer... Eftersom mellanregistret är så pass bra tror nog en del från början att den saknar effekt på toppen. Tills de kollar på hastighetsmätaren.

Gillar man ketchupeffekt och tycker att det är definitionen på "roligt" register kan man ju börja köra 80cc cross.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top