Det gick lite lätt åt helvete för mig

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hojen är obesiktad ännu, måste byta kopplingsgreppet som tillsammans med en grund repa på tanken som nog går att polera bort blev skadorna på hojen vid krashen. Kopplingsgreppet ligger på posten skulle jag säga men i dagens samhälle är det ICA. Hoppas på att man i alla fall ska läka ihop så man ska vara i sånt form att jag ska kunna besikta den och lill Hondan i höst. Just nu känns besiktningen inte som nån prio ett grej ;)

Jag har nog om inte annat drag av rött i mig, inte knallrött hår men rödlätt och tål solen dåligt. Morsan har dock varit knallröd i håret i sin ungdom, nu mer är jag lite mer rödgrå ;)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har efarenheten att krossa handleden efter en halkolycka för drygt två år sen, då röreletränade jag som en tok vilket gjorde att jag i pricip hade full rörlighet efter sex veckor då jag fick börja belasta. Resultatet blev att jag efter åtta veckor klarade att spela gitarr och bas 3-4 tim i streck under rep för en spelning vi hade den sommaren vilken jag hade räknat med att inte kunna göra. Är ganska säker på att den stora träningsmängden med de löjliga övningarna gjorde sitt till den snabba rehabilitering.

Min målsättning nu är att få upp rörligheten maximalt i knä och fotled så den finns där då man får börja belasta, nu tränar jag de tre gånger om dagen det är sagt för annars får man ont, förhoppningsvis kommer smärtan att avta så man kan träna mer. Får träna mer men det får inte göra för ont. Fotleden känns betydligt stelare än knäet så den kommer nog att kräva mest träning att få igång.

Det är din mentala smärt spärr som är det största hindret för att komma tillbaka fort, smärta är inte farligt utan bara obekvämt,

Sista haveriet på mej var en avsliten vad muskel, den på utsidan vaden, fick order på att vara obelastad i minst 1 månad o att rehabilitera i 5-6 månader.

Detta sket ju min underbara pittbull i han tyckte att vi skulle ut o gå oavsett, han ville visst skita oavsett om jag hade ont.

En vecka var jag hemma sedan jobbade jag igen o jag är bettong/ armerare/ maskin mekaniker. Efter 3 veckor kände jag ingenting av obehag o har inga men alls av detta ett år senare.

Din smärt tröskel och din mentala envishet bestämmer om det går fort eller tar lång tid.

Jag har gjort likadant med ett sprucket knä en bruten handled nyckelben fotled avsliten ryggmuskel, jag kör cross:tummenupp

Mvh
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt klar är set så att väldigt mycket sitter i huvudet, har en stuggranne som i nio års tid varje höst sagt att det var nog sista sommaren då hon har cancer, men hon har hittils kommit på våren igen. Förra sommaren vid ett läkarbesök sa läkaren att hon var dålig och då blev hon så förbannad att när hon kom hem så hon tog cykeln och cyklade hon ca 12 km in till samhället enkel väg och köpte en mjukglass och hem igen bara för att. Kan nog säga att hon minst sagt är tjurig.

I mitt fall tror jag nog att man ska lyssna på läkarna för själva frakturen måste ju få läka ihop och bli stabil, men när det gäller rehabträningen och rörelseträning så handlar det nog mycket av hur mycket smärta man kan ta. Då det kommer till handleden var det ganska mycket smärta vid träningen men jag var fort tillbaka efter den olyckan.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag har efarenheten att krossa handleden efter en halkolycka för drygt två år sen, då röreletränade jag som en tok vilket gjorde att jag i pricip hade full rörlighet efter sex veckor då jag fick börja belasta. Resultatet blev att jag efter åtta veckor klarade att spela gitarr och bas 3-4 tim i streck under rep för en spelning vi hade den sommaren vilken jag hade räknat med att inte kunna göra. Är ganska säker på att den stora träningsmängden med de löjliga övningarna gjorde sitt till den snabba rehabilitering.

Min målsättning nu är att få upp rörligheten maximalt i knä och fotled så den finns där då man får börja belasta, nu tränar jag de tre gånger om dagen det är sagt för annars får man ont, förhoppningsvis kommer smärtan att avta så man kan träna mer. Får träna mer men det får inte göra för ont. Fotleden känns betydligt stelare än knäet så den kommer nog att kräva mest träning att få igång.

Tråkigt med din skada, om det är någon tid på året som passar mindre bra så är det nu, tycker jag i alla fall.
Sitter själv med vänster handled bruten och i gips och blev nyfiken på det du nämnde om rörelseträning när du själv fick handledsskada. Körde du övningar med gipset fortfarande på eller efter du tagit av det? Jag hoppas ju att MC säsongen för mig ännu inte är slut. Dom övningar jag gör är typ fingrar mot tumme, knyta näven, sträcka ut handen.
Att sitta med armbågen ner i bordet och vrida hand och underarm går ingen vidare då gipset bromsar. Hade du några andra övningar?

Krya på dig.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tråkigt med din skada, om det är någon tid på året som passar mindre bra så är det nu, tycker jag i alla fall.
Sitter själv med vänster handled bruten och i gips och blev nyfiken på det du nämnde om rörelseträning när du själv fick handledsskada. Körde du övningar med gipset fortfarande på eller efter du tagit av det? Jag hoppas ju att MC säsongen för mig ännu inte är slut. Dom övningar jag gör är typ fingrar mot tumme, knyta näven, sträcka ut handen.
Att sitta med armbågen ner i bordet och vrida hand och underarm går ingen vidare då gipset bromsar. Hade du några andra övningar?

Krya på dig.
Jag klämde på en gummi/gelboll hela dagarna när jag hade gipsad bruten handled, muskelbortfallet var inte alls farligt när gipset togs bort. Har kvar den där jäkla bollen tolv år senare och klämmer på ibland bra för stela svetsarhänder
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om det spelar nån större roll när på året man råkar ut för sånt här, fördelen för mig nu är att det inte är halkigt. Värst är att jag har en ettårig ungjämte som ska igång till hösten så jag hoppas verkligen att det ska gå att jaga lite med honom i höst. Sen är det mycket annat som skulle göras men det får bli nästa år.

Då det kommer till handleden så tränade jag med gipset på genom att trycka på en ihopknölad strumpa och röra fingrarna det jag kunde. Fick ta gipset efter två veckor och fick då träna obelastat det övningar och de jag kommet ihåg är.

1. Ta med alla finger topparna till tummens topp.
2. Sära på fingrarna och tumme.
3. Med handflatan åt upp, för handen mot dig och från dig.
4. Med handflatan åt upp, för handen åt höger och vänster.

Alla övningar görs sakta med kontroll och håll gärna kvar en stund "då det tar imot" i ytterlägena och sen släpper man tillbaka sakta och kontrollerat.

Efter sex veckor fick jag börja belasta och då var rörligheten igång så då var det bara att vara igång så mycket man orkade med, tränade aldrig nån styrka utan spelade en hel del gitarr och renoverade hus men fortsatte med rörelseövningarna hela tiden. Det jag märker av två år senare är att om jag jobbar tungt med handen så vill jag på att tappa lite rörlighet så då får man köra övningarna ovan igen så kommer rörligheten tillbaka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag har jag tagit min ut i garaget, var kraftansträngning att gå dit med kryckor. Är helt slut nu då jag kommit in, men det gick:) Hade med mig flickan som backup om nåt skulle hända och behöva nåt. Hämtade en batteriladdare som morsan skulle låna och sen kollade jag lite snabbt på hojen efter skador, kopplingsgreppet är av men nytt finns redan hemma, änden på handtaget lite skrapat och handskyddet såg ut lite skadat, sen några grunda repor på tanken som säkert går att polera bort.

Skönt att komma ut även om det var en kraftansträngning att gå ca 50 m enkel väg till garaget, var tungt att gå tillbaka så flickan fick komma med rullatorn så jag kunde sitta och pausa halvvägs på väg tillbaka. Tyvärr går rullatorn för tungt i gruset så det är kryckor som gäller om man ska ta sig, tänker sätta ut stolar strategiskt placerade utomhus så man kan sitta och vila på lämpliga ställen utomhus.

Kändes verkligen bra att komma ut även km det gick tungt, är nog ganska bra för kroppen i övrigt att få röra sig lite.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
tänker sätta ut stolar strategiskt placerade utomhus så man kan sitta och vila på lämpliga ställen utomhus.

Såg denna gif idag:
gifs_17.gif

https://www.noonee.com/en/

Alltså, jag skulle vilja ha dem själv på jobbet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såg denna gif idag:
gifs_17.gif

https://www.noonee.com/en/

Alltså, jag skulle vilja ha dem själv på jobbet.

Som bondpojk får det mig att tänka på denna, verkar vara en modernare vidareutveckling av denna https://www.granngarden.se/mjolkpal...MI3OD0_qDp4gIVSs-yCh2bDwxmEAQYAiABEgKtlfD_BwE

Utan att skoja, jag tar gärna tips garagepallar med stort justerområde på höjden. Startade en tråd om det i teknik och mekforumet, kanske bäst att svara där.

Inser att jag kommer att behöva en pall om jag ska kunna skruva under tiden benet är "spjälkat" och inte får belastas? Biltema verkar ha en garagepall men den går bara att justera från 44 cm till 55 cm, skulle gärna ha nån som går att justera både högre och lägre säg 40-60 cm.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Be att de rättar till eventuell hjul/ kobenlook. ;)
Tveksamt! De som bytte knäled på mig tog bort en del hjulben, nu hamnar foten 2-3 cm ut på fotpinnen. Går att flytta in foten men det är ingen naturlig placering så snart är den ute igen. Dessutom gav de den en hel del mer toe-out så fotbromsen skulle behöva böjas ut 4-5 cm för att finnas på plats om den plötsligt skulle behövas.
Man ska inte ändra något som funkar!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tveksamt! De som bytte knäled på mig tog bort en del hjulben, nu hamnar foten 2-3 cm ut på fotpinnen. Går att flytta in foten men det är ingen naturlig placering så snart är den ute igen. Dessutom gav de den en hel del mer toe-out så fotbromsen skulle behöva böjas ut 4-5 cm för att finnas på plats om den plötsligt skulle behövas.
Man ska inte ändra något som funkar!

En fråga om man byter knäet hur går det till? Kapar man av lårben och skenben och stoppar dit ett nytt knä i titan? Byter man ut hela knäet eller byter man bara ut delar i knäet?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En fråga om man byter knäet hur går det till? Kapar man av lårben och skenben och stoppar dit ett nytt knä i titan? Byter man ut hela knäet eller byter man bara ut delar i knäet?
Kapar över och under knäet, fräser och moddar benen till passning med standard över- och underdelar som sedan limmas fast. Allt i titan utom ett glidskikt av typ teflon i själva leden. 'Teflonet' sägs bli utslitet efter 10-15 år men kan bytas utan att mecka med resten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kapar över och under knäet, fräser och moddar benen till passning med standard över- och underdelar som sedan limmas fast. Allt i titan utom ett glidskikt av typ teflon i själva leden. 'Teflonet' sägs bli utslitet efter 10-15 år men kan bytas utan att mecka med resten.

Intressant, om man nu kan säga så är kanske inte riktigt rätt ord. Hur funkar ett sånt där knä är det som ett friskt knä eller blir det begränsningar och värk även med det? Tänker om nån skulle gå galet om man då kan räkna med att byta ut hela skiten?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Hur funkar ett sånt där knä är det som ett friskt knä eller blir det begränsningar och värk även med det?
Funkar mycket bra, inga smärtor. Begränsningar: Böjer inte lika mycket som original, kan visst påverkas genom massor av böj-övningar direkt efter installation. Inte skönt att gå på knä på hårda underlag. Leder värme bra, kyler kringliggande delar av benet vid stark kyla.
Men mycket bättre än trasigt knä.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funkar mycket bra, inga smärtor. Begränsningar: Böjer inte lika mycket som original, kan visst påverkas genom massor av böj-övningar direkt efter installation. Inte skönt att gå på knä på hårda underlag. Leder värme bra, kyler kringliggande delar av benet vid stark kyla.
Men mycket bättre än trasigt knä.

Skönt att höra att det funkar bra för dig, det där med böjövningar efter operationer ska man nog inte slarva med, har i mitt fall tur att smärtan minskar då jag gör övningarna så då smärtan kommer rörelsetränar jag och då minskar i alla fall smärtorna lite.

Jag är ju ganska begränsad då det kommer till att röra på mig, var ju en större ansträngning igår att komma fram och tillbaka till garaget. Är det nån som har tips på hur man kan träna sittande liggande bara för att hålla igång? Är egentligen ingen träningsmänniska men gillar att vara aktiv som att åka skoter, åka hoj, åka slalom, fiska, jaga älg med hund och en massa annat där man rör på sig men nu känner jag att jag skulle behöva lite tips på vad man kan göra för övningar utan att belasta benet? Försöker i alla fall att hålla igen ned maten för att inte öka på i vikt. Några tips?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En liten uppdatering det går sakta framåt. Idag orkade jag mig ut i garaget i ca en halvtimme utan att få allt för mycket värk och lyckades sittandes på en hög stol lossa handskyddet och kopplingshandtaget på KLR:en som var trasigt efter vurpa. Visade sig att chokereglaget också gått sönder vid vurpan men de är de enda skadorna på hojen vad jag kunde se.

Får se om jag orkar ut i garaget i morgon och få dit de nya greppet, vi får se hur formen är då.
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Krya på dig! Haft hela vänsterbenet gipsat efter en kollision med en personbil som plötsligt körde ut framför mig. Benet luktar inte hallontårta efter denna tid då gipset tas av kan jag upplysa om. :D
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Du har väl fått en hel del rehabövningar. Det är många viktiga muskler kring höft och säte som kommer försvagas och dem kan du hålla igång med övningar liggandes och sittandes. Köp gummibandsloop och träna, brukar finnas i set om 3 på Rusta tex. Dessa övningar är inte töntiga och utförs även av styrkelyftare och UFC fighters men sätt bandet ovanför knät och koncentrera dig på den excentriska delen dvs, släpp ut sakta och kontrollerat.

Här är en länk bara för att du ska se vad jag menar men du får leta upp övningar som passar: https://iamready.se/malin-nylen/201...-lar-med-gummiband-blir-det-enkelt-att-trana/
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har turen att slippa gips går en grunka som heter ortos eller nåt åt det hållet som håller benet stilla, dock så sitter det en led vid knäet och är normalt sätt spärrad men jag får frikopplat den vid rörelse träning. Jag får ta av mig ställningen då jag duschar och inte rör mig vilket är skönt, var nog hemskt att vara gipsad i fem dagar vilket jag blev i väntan på operation, vill inte tänka på hur det hade varit i värmen.

Var på sjukgympa igår och är bra bekant med hon som är sjukgymnast, precis som du säger är det mycket dom försvinner men i detta läge får jag bara träna obelastatliggandes på rygg, får böja ihop och räta ut knäet, böja fotleden till dess ytterlägen, ha en rulle under knäet och räta ut benet och sen trycka ner knäet mot underlaget och räta benet. Vad som tydligen är allra viktigast är att få rätt ut benet rakt med hjälp av låret för försvinner den rörelsen är det sen väldigt lätt att knäet viker sig, detta är ju logiskt som ett gångjärn som är helt rakt viker ju sig inte så lätt men minsta lilla vinkling gör ju att det viker sig på en gång.

Blev lite förmycket i går med besöket på sjukstugan då jag var igång 2,5 timme i ett så det har varit mer värk idag me hoppas det ger sig till imorgon. Hoppas på att komma mig ut i garaget och städa upp lite, morsan köpte en mekpall med hjul på Biltema då hon var till Luleå tänker åt en sån kan vara bra att rulla runt på, tyvärr var arbetsbord på hjul slut hade varit fint med att sånt att lägga grejerna på då man skruvar.

En bild på mitt ben
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag har jag testkört lite bil men bara ut ur garaget och in igen, tur att man har ett handikappanpassat fordon i sin ägo:) Funkar riktigt fint att köra 60:a Cadillac och det är säkert 10 cm till innan foten närmar sig torpedväggen så det funkar hur bra som helst. Var tvungen att flytta Calillacen för att komma åt en klyvsåg åt snickaren som håller på med garaget. Känns lite kul att man snart kanske kan ge sig ut på nån fika träff eller liknande med jänkaren och att man kan färdas själv med bil utan problem.

Dock tror jag att jag ska hålla mig från att köra på vägar än då det verkar oklart hur de Oxycontin tabletter på 10 mg jag tar morgon mot smärtan påverkar körförmågan, känner inte av nåt men det är nog svårt att bedöma själv om dom påverkar reaktionsförmågan och sånt eller ej och det verkar väldigt luddigt då man läser om medicinen så jag tänker inte chansa.

Handikappbilen av 1960 års modell, ser att jag måste fixa fast golvmattan efter att fixat vajrarna till friskluftsspjällen.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top