Det gick lite lätt åt helvete för mig

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har ju lite tid att tänka här jag ligger och funderar på om inte typ en lätt 250 cc fyrtakt vore en bra hoj för skogsäventyr? Gör mitt bästa nu för att träna igång mig och sen är det väl bara att hoppas det blir hyfsat bra.

En yamaha yz250wr är ännu lättare och kostar nästan inget. En gammal 250 4T med okända servicar är som en tids inställt bomb med random avfyrning.

2T kostar inget att renovera o är enormt enkla i konstruktionen. Jag testade att köra min wr motard 1100mil på samma kolv och slitaget var 0,01mm i cyl och 0,25mm på vevaxel brickorna.

Så runt 4500mil klarar en wr med några kolvar innan veven är slut.

Mvh
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nå vi får väl se men en lättare hoj är nog inte fel vid skogsåka. Har ju ingen koll på om det blir nåt mer hoj åka denna säsong och jag tänker inte chansa även om man håller sig på landsväg med Trajan det kan ju säkert räcka med att behöva ta mot sig lite hårdare för att hitta på nåt dåligt.

Har koll på rehabträning, jag bröt handleden för två år sen och då tränade jag som en tok vilket gjorde att jag var igång bra efter bara 6-8 veckor. Har redan börjat med rörelse träning och fått träna stegträning för att komma igång.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vissa biter inte morfin/opioider på, och det är det som sjukvården kör på i stort sett oavkortat.
Efter min klotningen i september gick jag på maxdos oxycodone, kändes ungefär som att käka Alvedon. När jag kom tillbaka till Sverige fick jag dubbla sprutor morfin innan de skulle skicka mig till operation. Frågade sjuksyrran efter en kvart när jag skulle märka av effekten. Hon tittade på mig som om jag vore tokig, det skulle bedövat en mindre häst typ.
Det där skräpet funkar inte på mig heller.. men häller jag i mig några snapsar som grädde på moset brukar det funka!
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Vissa biter inte morfin/opioider på, och det är det som sjukvården kör på i stort sett oavkortat.
Efter min klotningen i september gick jag på maxdos oxycodone, kändes ungefär som att käka Alvedon. När jag kom tillbaka till Sverige fick jag dubbla sprutor morfin innan de skulle skicka mig till operation. Frågade sjuksyrran efter en kvart när jag skulle märka av effekten. Hon tittade på mig som om jag vore tokig, det skulle bedövat en mindre häst typ.

https://natgeo.se/vetenskap/manniskor/genetik/rodhariga-upplever-smarta-annorlunda
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är åt det mer gråröda hållet, har bytt lite fär de senaste åren:va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag har jag fått åka hem, blev 12 dagar på sjukan. Det som nu gäller är 9 veckor i rullstol, på kryckor och rullator utan att belasta benet men jag ska stegmarkera vilket innebär att jag ska gå på benet men utan belastning, sen får jag rörelseträna så jag ska få tillbaka rörligheten i knä och fot. Som det känns nu är fotleden betydligt stelare än knäet som går att böja hyfsta men här vet jag att det bara är träning som gäller, efter 9v ska jag få börja belasta och gå som vanligt.

Enligt läkarna ser det bra ut trots att jag har två plattor och 12 skruvar i skenbenet i vad som blir nedre delen av knäleden, ligament korsband, ledband och sånt ska vara oskadda och det ska visst vara bra. Frakturer är visst bättre då dom läker medan de andra grejerna har betydligt svårare att läka ihop. Skämtade lite med läkaren som hade en genomgång idag innan jag skulle hem att då jagar jag älg med hund i September men fick svaret nja tveksamt i september men i Oktober borde det det gå. Får verkligen hoppas att dom har rätt och att inget annat går galet.

Att man sen inte kommer att bli hundra återställd få man väl räkna med men vara det blir så bra att man kan vara igång och inte går allt för mycket värk.

Som det verkar så blir det nog knappast nåt mer hojåka denna säsong då man nog kallt får räkna minst 3 mån innan man kan köra igen om det går bra. Förhoppningsvis kan man kanske vara lite i garaget inom en inte allt för avlägsen tid och fixa på med kompressorbygget och serva upp KLR650:in
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja det som skulle bli en kortare sväng efter lite grusvägar har blivit en jäkla resa hittils och det lär ta lång tid innan denna resa är över och det har och är fortfarande en hel del smärta inblandat. Kommer helt klart att kolla upp skydd och är inne på knäskydd och även nån form av skyddsjacka istället för skydd istoppade i kläderna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det som skulle bli en kortare sväng efter lite grusvägar har blivit en jäkla resa hittils och det lär ta lång tid innan denna resa är över och det har och är fortfarande en hel del smärta inblandat. Kommer helt klart att kolla upp skydd och är inne på knäskydd och även nån form av skyddsjacka istället för skydd istoppade i kläderna.

Ja, lång konvalescens är en erfarenhet man gärna hade hoppat över att skaffa sig sådär i efterskott. Men det ger sig som sagt förr eller senare, gör något som får tiden att gå under tiden som inte anstränger knät bara.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bara benet slutar svälla då man har foten och ner kan man ju ta sig ut i garaget och mixtra på där även om benet hålls rakt av ställningen, lär ju inte bli några stora skruvprojekt men kanske nåt små pill på kompressorbygget och lite service på de andra två hojarna.

Sen blir det nog en hel del rock n roll lirande och och kanske når musikprojekt för det ska ju gå bra med bara ett ben eftersom att jag inte spelar trummor, om man hamnar i countryträsket får ändra karaktär ifrån pedalsteel där benen behövs till att lär sig spela fiol;) barnen har börjat med fiol så nu har jag gett mig fan på att lära mig det med;)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
stegmarkera vilket innebär att jag ska gå på benet men utan belastning, sen får jag rörelseträna så jag ska få tillbaka rörligheten i knä och fot.

Stegmarkera tror jag är väldigt bra, jag fuskade med det och jag misstänker att min rehab blev onödigt svettig i början när man skulle börja använda benet som folk igen. Bra ifall det rör sig i sina normala gängor s.a.s.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har efarenheten att krossa handleden efter en halkolycka för drygt två år sen, då röreletränade jag som en tok vilket gjorde att jag i pricip hade full rörlighet efter sex veckor då jag fick börja belasta. Resultatet blev att jag efter åtta veckor klarade att spela gitarr och bas 3-4 tim i streck under rep för en spelning vi hade den sommaren vilken jag hade räknat med att inte kunna göra. Är ganska säker på att den stora träningsmängden med de löjliga övningarna gjorde sitt till den snabba rehabilitering.

Min målsättning nu är att få upp rörligheten maximalt i knä och fotled så den finns där då man får börja belasta, nu tränar jag de tre gånger om dagen det är sagt för annars får man ont, förhoppningsvis kommer smärtan att avta så man kan träna mer. Får träna mer men det får inte göra för ont. Fotleden känns betydligt stelare än knäet så den kommer nog att kräva mest träning att få igång.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kom ihåg att hålla koll på vikten (valkarna runt midjan) så att den hålls inom rimliga gränser nu när du är stillasittande. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så.....Gick hojen genom besiktningen då?
:tungan



Mera seriöst så hoppas jag rehaben går bra och smidigt för dig. Håll oss gärna uppdaterade hur det går. Alltid intressant att se hur en sån resa tar sig.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vissa biter inte morfin/opioider på, och det är det som sjukvården kör på i stort sett oavkortat.
Efter min klotningen i september gick jag på maxdos oxycodone, kändes ungefär som att käka Alvedon. När jag kom tillbaka till Sverige fick jag dubbla sprutor morfin innan de skulle skicka mig till operation. Frågade sjuksyrran efter en kvart när jag skulle märka av effekten. Hon tittade på mig som om jag vore tokig, det skulle bedövat en mindre häst typ.

Är du rödhårig? Narkos och smärtstillande biter inte så bra på oss efter vad jag både har läst och själv upplevt.
https://natgeo.se/vetenskap/manniskor/genetik/rodhariga-upplever-smarta-annorlunda

EDIT* Ser att jag var tvåa på bollen om rödhåriga och bedövning...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är du rödhårig? Narkos och smärtstillande biter inte så bra på oss efter vad jag både har läst och själv upplevt.
https://natgeo.se/vetenskap/manniskor/genetik/rodhariga-upplever-smarta-annorlunda

EDIT* Ser att jag var tvåa på bollen om rödhåriga och bedövning...
Yep. Hade faktiskt ingen aning om detta innan nån postade länken med studien. Oxy var som sagt i stort sett som att käka sockerpiller, morfinet märkte jag ingenting av, som om de injicerat saltlösning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top