Det gick lite lätt åt helvete för mig

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute och testkörde KLR 650:in i torsdag då jag ville testköra lite inför besikningen nu i veckan så den går som den ska då den stått ett längre tag och innan jag köpte den och förgasaren ville strula lite efter rengöringen. Har ca 7 mil enkelväg till besiktningen så ville få några mils testkörning så inget strul skulle inträffa på vägen till och från besiktningen.

Puttrade lite skogsvägar och kom in på ett spårigt parti av en väg och vad som egentligen hände exakt vet jag inte men framhjulet kommer ner i ett spår och jag får kast och tappar kontrollen och åker i backen åt vänster sida.

Hastigheten är kanske 15-20 km/h då jag går omkull och jag kravlar mig upp och lyfter upp hojen men då börjar det göra väldigt ont i vänster knä och jag börjar få svårt att stödja på benet, hojen är helt oskadd bortsett från kopplingsgreppet och en grund repa på tanken som mest troligt går att polera bort. Problemet är att jag inte tar mig upp på hojen av smärtan så jag ringer en kompis som kommer med bil och släp och hämtar mig och hojen.

Sen åker jag till akuten inte en skråma eller ett blåmärke bortsett att knäet gör ont och är svullet, sen blir det Kalix och konstateras att det inte det så bra ut på fredag utan det blir transport till Sunderbyn och ska bli operation. Ingen operation på fredag utan det skulle blir lördag men då får jag beskedet att det mest troligt blir till veckan, läkaren här uttryckte det så här "detta är inget för en vanlig bonddoktor att göra om det ska bli bra". Nu är sista budet att det kanske inte blir denna vecka heller, det beror på om dom hittar nån som kan göra operationen.

Hade på mig allvädersställ med skydd, ryggskydd och crosstövlar, dock vet jag inte om byxan rörde sig så knäskydde flyttade sig från knäet vid vurpan eller om smällen bara var väldigt kraftig. Syns inget på stället förutom att det är lite dammigt av marksyningen.

Hoppas bara på att man inte får allt för stora men från detta i framtiden och att man i alla fall är i gång så man kan gå och jaga älg med ung Jämten till hösten. Har lite lätt tråkigt just nu liggandes i en sjuksäng och bara vänta på att det ska bli operation.

Ta det lungt där ute, det behöver inte alltid gå fort för att det ska gå dåligt.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Krya på dig! Mycket tråkigt det som hände. Har haft ett par allvädersställ men det sista jag köpte tog jag en storlek som sitter tajt jämfört med det gamla för att just knäskydden ska sitta på plats vid en potentiell olycka. Hoppas du får operationstid snart och att återhämtningen blir snabb!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad är det i knäet de ska operera?
Jag sitter i stolen och vrider mig av smärta av att läsa ditt inlägg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Krya på dig, och hoppas du blir lika pigg och rask som innan du gick sönder.
Och nej, så värst fort behöver det inte gå för att det ska bli jobbigt. Jag bröt ryggen i 50 km/h, landar man illa räcker det med i princip med tyngdaccelerationen från höjden av stående på en vanlig köksstol för att bli invalid för livet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack all ihop.

Som jag fattar det hela är det två bitar från underbenet som lossnat som utgör själva leden, sen är det inte bara att komma åt att skruva ihop det hela då det går mycket nerver där dom ska skruva. Har en känsla att det är komplicerat då dom inte vill säga så mycket utan är mer diffusa svar.

Kommer att skaffa lösa knäskydd i och förmodligen nån form av skyddsjacka i framtiden att ha under allvädersstället så man inte ska råka ut för nåt likande att skydden flyttar sig vid en vurpa.

Morsan spräckte knäet för en ca månad då hon halkade på väg till min hundgård och satte knäet i en sten. Mycket handlar nog om att ha tur eller ej.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Trist att det ska vara så drygt och få fram en doktor. Hoppas det blir 100 när dom pillat klart.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske ingen tröst och jag vet inte vad du fick för skada, men det där med att knäskydden hamnat fel kan mycket väl hänt efter skadan och kanske ändå inte skulle gjort någon skillnad.

Vanliga knäskydd hjälper ju i princip bara mot slag.

Dyra ledade knäskydd för +5000 kkr och uppåt skyddar även mot div felbrytningar i leden.

Men sen finns inga knässkydd i världen som skyddar mot vridskador på knät, dvs avslitna ledband.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Two Stroke man hann före. Ledade knäskydd som skyddar leden är det enda som hjälper. De har räddat även en långsam som mig på crossbanan ett par gånger. Krya på dig!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Omtänksamt av dig att bestämma att rädda KLR:en genom att dämpa fallet med knäet. Vem vet vilka repor det blivit annars :hihi


Mera seriöst, tur att du ändå klarade dig undan andra skador. Knäet är surt att skada ändock :(
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag snålar inte med stövlar och knäskydd. Kör med pod 700 tror jag dom heter. Var ganska dyra med är engångs summa att köpa. Jag brukar tänka att sparar jag någon dags sjukskrivning så är dom betalda.
Sen kan man givetvis bli skadad ändå men i så fall behöver jag inte gräma mig över att inte gjort vad jag kunde.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja man får väl se det så att det kunde gått värre och framförallt hade jag en väldig tur med en sak, det var mobiltäckning där jag kraschade. Vill inte tänka på hur det hade varit att börja krypa hemåt eller till man fick mobiltäckning.

Nu är planen att det blir operation imorgon men det är inte hundra säkert och blir det inte imorgon blir det inte denna vecka, sen verkar det bli 8 v utan belastning av benet men inget gips och obelastad träning nästan direkt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Trist, hoppas vården lyckas fixa det. Hoppas du inte har alltför mycket värk.
Av egen erfarenhet av ett antal gånger kraschat vänsterknä, tror jag du får inrikta dig på passkytte.:(
Hoppas jag har fel.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Krya på dig :krama Lycka till med operationen, hoppas du får komma under kniven snarast!

Ett tips från en som har tumlat runt i världen, fuska inte med rehaben, det har ju igen mångfalt i slutändan, även om det är jobbigt, smärtsamt och trist just nu :fakta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Be att de rättar till eventuell hjul/ kobenlook. ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top