MotoGP 2019 #6: Gran Premio d'Italia Oakley

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, ersätt dom med män så kommer ingen gnälla.

Och bara för att jag nu sa det, så kommer väl feministmaffian snart på att det ska kvoteras in kvinnor som mekar och utvecklingsingenjörer i stallen också. Och den dagen nåt stall har 100% kvinnor kommer det stallet anses vara bäst på jämställdhet.

Man kan ju följa den här finurliga definitionen om vad som är jämställt.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/05/20/ta-rygg-pa-jamstallda-aktier.plc.html

Trevligt blogginlägg om detta: http://sparosverige.blogspot.com/2019/05/vad-ar-ett-jamstalld-borsbolag.html
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen


Humana utsett till börsens mest jämställda bolag - igen!

På Humana är det närmare 60 procent kvinnor i koncernstyrelsen

Om några år kanske dom är helt jämställda med 100% kvinnor.
https://www.humana.se/humana/press/nyheter/2018/11/humana-mest-jamstallda-bolag/


Jämställda aktier
Humana , Utveckling 1 år -6% Utveckling 3 år, -22%
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Grid girls är ok om de inte kan anses sexuellt attraktiva för vita CIS-män(?)

Gridgirls handlar väll inte om hur sexiga tjejerna är utan är bara en del av outfitten runt föraren o hojan han kör.
Lite som att en kille från harlem som har pimpat sin rosa Cadillac med diverse 26" fälgar hydrauler o massa blingbling, Är då han då sexist för att en skit snygg mörk brud vill hänga med honom i hans bil?

Fan han ingen av dessa pk personer gått runt på en vanlig komunal badstrand o kollat på alla tjejer som frivilligt ligger o solar i string bikini utan topp o dessutom utan nagon ersättning..

Säkert samma folk som vill förbjuda aborter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bara för att någon(alla?) av dem tycker det är OK gör det inte nödvändigtvis OK.
Gissar att mördare tycker det är OK att mörda osv.

Grid girls som vill vara grid girls ska alltså likställas med mördare som vill mörda...???

:va
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Grid girls som vill vara grid girls ska alltså likställas med mördare som vill mörda...???

:va

Självklart. När inte det argumentet fungerar är det synd om dom istället, uppvuxna och inlåsta i MotoGPs celler. Får bara vara ute när det vankas racehelg.
Stackars töser ????
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
69615f6d9bb5c6b8e7f9e6bee92e6de4.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du kanske ska läsa om det jag skrev?

Jag läste det du skrev flera gånger om innan jag svarade med en massa frågetecken, för jag begriper verkligen inte liknelsen med mördare.

Men skit samma. Jag är av samma åsikt som Amy Dargan i hela denna debatt, det vill säga att jag har svårt att ta den på allvar då "problemet" skapats av någon som är uppenbart sekundär- eller till och med tertiär-kränkt å någon annans vägnar. De som är mitt i smeten och som i de allra flesta fall inte ens blivit tillfrågade ser själva inget problem. Ska deras arbete då misskrediteras och elimineras för att någon annan bestämt att detta är "förtryckande könsnormer från 50-talet"...?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När det kommer till grid-girls så har de iaf. fått rejält med "extra-tyg" i sina outfits idag jämför med bara tio år sen så..

Kom på mig med att reagera på vad lättklädda de var när jag kollade något race sen slutet av 00-talet så något har ju hänt, var det bättre förr?
Tja, jag tycker ju alla ska få göra som dom vill bara det är ok i det sammanhang dom är i så för mig är det inte min sak att avgöra vad för kön det ska vara på paraply och prisutdelarpersonerna eller hur de ska vara klädda, det är en sak mellan deras arbetsgivare och dom själva vilka arbetsvillkor, kläder och lön de ska ha.

Men, åter till det viktiga, är det någon som tror att Petrucci backar av och "hjälper" Dovi om de hamnar i ett läge där de båda slåss om samma topp-placering frampå eller är det full fart framåt som gäller då med?
Och, skulle han få ett nytt kontrakt om han börjar spöa Dovi kontiunerligt?

Spännande framtid! :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag läste det du skrev flera gånger om innan jag svarade med en massa frågetecken, för jag begriper verkligen inte liknelsen med mördare.

Men skit samma. Jag är av samma åsikt som Amy Dargan i hela denna debatt, det vill säga att jag har svårt att ta den på allvar då "problemet" skapats av någon som är uppenbart sekundär- eller till och med tertiär-kränkt å någon annans vägnar. De som är mitt i smeten och som i de allra flesta fall inte ens blivit tillfrågade ser själva inget problem. Ska deras arbete då misskrediteras och elimineras för att någon annan bestämt att detta är "förtryckande könsnormer från 50-talet"...?

Om det nu är att du inte förstår skall jag förklara igen.
En händelse, eller företeelse, är inte nödvändigtvis OK bara för att dem som utför det eller befinner sig i det tycker det är OK.
Därav jämförelsen, inte likställandet, med en mördare.
Så nej, jag likställer inte grid-girls med mördare.
Jag har faktiskt inget klander mot grid-girls som personer alls utan mot företeelsen.
Jag tycker som jag skrev att det känns rätt förlegat.
Jag förstår också att i många delar av världen där racen körs är detta en verklig icke-fråga. Iaf än så länge.
Så ni som gillar att se dessa leende flickor kommer få göra det många år till.

I den här super-proffesiolella världen där varenda verktyg, skruv och temperatur är exakt, funderar jag på om det inte skulle vara bättre för föraren med någon som kan skapa extra värde innan start?
Typ en nära vän, nån i teamet eller en mental coach som kan skapa lite trygghet sas.
Nån man litar på och kan vända sig till om det behövs.
Visst, det finns andra runt ikring men ändå.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Men, åter till det viktiga, är det någon som tror att Petrucci backar av och "hjälper" Dovi om de hamnar i ett läge där de båda slåss om samma topp-placering frampå eller är det full fart framåt som gäller då med?
Och, skulle han få ett nytt kontrakt om han börjar spöa Dovi kontiunerligt...

Efter de senaste intervjuerna skulle det inte förvåna mig.
Lite kluven till det då jag vill att snabbast ska vinna utan team-order, suggested mapping 8 eller för att hjälpa.
Jag kan dock förstå att det kan bli så.
Om Petrux i sista racet släpper förbi Dovi så Dovi därför vinner mästerskapet så förstår jag det även om jag inte gillar det.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om det nu är att du inte förstår skall jag förklara igen.
En händelse, eller företeelse, är inte nödvändigtvis OK bara för att dem som utför det eller befinner sig i det tycker det är OK.

Kan du ge ett bra exempel på när andra skulle ha tolkningsföreträde på vad som är subjektivt okej och inte, än de som det handlar om? Och varför det är en rimlig åsikt att deras kön skall avgöra vad de inte får göra, istället för deras fria vilja.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan du ge ett bra exempel på när andra skulle ha tolkningsföreträde på vad som är subjektivt okej och inte, än de som det handlar om? Och varför det är en rimlig åsikt att deras kön skall avgöra vad de inte får göra, istället för deras fria vilja.


Hårddraget, och väldigt OT (tur det är min tråd), så ta könsstympning.
De som gör det, och tom många som blivit utsatts för det, tycker det är OK.
I flera länder är det lagligt eller iaf inte olagligt.
Den företeelsen är i mina ögon förkastlig.
Har jag tolkningsföreträde?
Kanske inte men jag har en åsikt.
Barnarbete (ej könsrelsterat) är en annan företeelse där ibland barnen säger sig inte vilja sluta då inkomsten försörjer familjen.
Barnarbete som företeelse tycker jag är förkastlig.
Har jag tolkningsföreträde?

Grid-girls som företeelse ser jag "bara" som förlegad.
I inget inlägg har jag hävdat tolkningsföreträde gällande grid-girls.
Min åsikt om företeelsen borde dock vara klar.

Edit:
Eftersom vi haft några "missförstånd".
Jag har inte likställt grid-girls med könsstympare eller barnutnyttjare.
Jag har heller inte skrivit att man är för stympning eller barnarbete bara för att man är för grid-girls.
Så slipper nån bli kränkt.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Med tanke på att de flesta förare ligger rätt lågt på snygg-skalan så jämnar grid girls ut gridden ganska bra tycker jag :näsblod
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hårddraget, och väldigt OT (tur det är min tråd), så ta könsstympning.
De som gör det, och tom många som blivit utsatts för det, tycker det är OK.
I flera länder är det lagligt eller iaf inte olagligt.
Den företeelsen är i mina ögon förkastlig.
Har jag tolkningsföreträde?
Kanske inte men jag har en åsikt.
Barnarbete (ej könsrelsterat) är en annan företeelse där ibland barnen säger sig inte vilja sluta då inkomsten försörjer familjen.
Barnarbete som företeelse tycker jag är förkastlig.
Har jag tolkningsföreträde?

Grid-girls som företeelse ser jag "bara" som förlegad.
I inget inlägg har jag hävdat tolkningsföreträde gällande grid-girls.
Min åsikt om företeelsen borde dock vara klar.

Edit:
Eftersom vi haft några "missförstånd".
Jag har inte likställt grid-girls med könsstympare eller barnutnyttjare.
Jag har heller inte skrivit att man är för stympning eller barnarbete bara för att man är för grid-girls.
Så slipper nån bli kränkt.


Jag har aldrig någonsin hört om ett barn som blir könsstympat uppskatta processen under tiden det händer. Könstympning är dessutom ett övergrepp där man brukar våld och skadar en annan fysiskt. Det är ett helt fruktansvärt dåligt exempel du kommer med.

Alltså.. att dra in omyndiga barn känns inte heller som ett vettigt exempel. Men vill du spåna vidare på den så är det bättre med barnarbete än att hela familjen dör ut, eller hur? Alternativet är ju inte direkt att de går på dagis eller i skolan. Är fet förkastligt att de överlever? Är det bättre att alla dör?

Att ha en åsikt om grid girls är en sak. Men att komma med förbud är en helt annan. Jag saknar vettiga argument varför man som utomstående skulle få företräde att besluta om det och mina frågor kvarstår.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Könsstympning och mord har ju alltid ett brottsoffer, dvs den som blir utsatt för våldet. Här utsätter en part en annan part för våld.
Vem är brottsoffer i fallet med gridgirls? Är det någon som blir utsatt för våld.

Jag förstår vad du är inne på Kratoz men subjektivt så har vi ju alla olika (moraliska)åsikter om vad som är ok eller inte. Det finns säkert någon som inte tycker det är ok att borsta tänderna, bör vi ha en diskussion om det ska vara tillåtet eller inte eller ska få folk göra som det vill?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har aldrig någonsin hört om ett barn som blir könsstympat uppskatta processen under tiden det händer. Könstympning är dessutom ett övergrepp där man brukar våld och skadar en annan fysiskt. Det är ett helt fruktansvärt dåligt exempel du kommer med.

Alltså.. att dra in omyndiga barn känns inte heller som ett vettigt exempel. Men vill du spåna vidare på den så är det bättre med barnarbete än att hela familjen dör ut, eller hur? Alternativet är ju inte direkt att de går på dagis eller i skolan. Är fet förkastligt att de överlever? Är det bättre att alla dör?

Att ha en åsikt om grid girls är en sak. Men att komma med förbud är en helt annan. Jag saknar vettiga argument varför man som utomstående skulle få företräde att besluta om det och mina frågor kvarstår.

Att du inte tycker exemplen är bra förvånar mig inte alls.

Faktum kvarstår att många som utsatts för stympning försvarar det.
Att dom skall behöva göra det under själv ingreppet för att det skall "gälla" i din värld är ju bara fånigt.
Poängen jag vill ha framförd är att bara för att man utför/förordar/rättfärdigar en företeelse behöver den inte vara bra.
Om du förstår likheten i exemplen eller inte är egalt.

Återigen förstår man inte skillnad på person och sak.
Det är inte barnen som gör fel det är företeelsen barnarbete jag tycker är förkastlig.
Jag hatar att hårddra saker men om jag hårddrar dina ord så förordar du barnarbete.
(Innan du börjar skriva till moderatorn så tror jag naturligvis inte du gör det.)

Jag har aldrig förordar förbud för grid-girls utan tycker företeelsen är förlegad.

Återigen har jag aldrig hävdat tolkningsföreträde bara min åsikt om dessa företeelser.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Könsstympning och mord har ju alltid ett brottsoffer, dvs den som blir utsatt för våldet. Här utsätter en part en annan part för våld.
Vem är brottsoffer i fallet med gridgirls? Är det någon som blir utsatt för våld.

Jag förstår vad du är inne på Kratoz men subjektivt så har vi ju alla olika (moraliska)åsikter om vad som är ok eller inte. Det finns säkert någon som inte tycker det är ok att borsta tänderna, bör vi ha en diskussion om det ska vara tillåtet eller inte eller ska få folk göra som det vill?

För att vara ett brottsoffer måste handlingen/företeelsen man utsatts för vara ett brott.
Stympning är inte ett brott i delar av världen.
Du tycker det är ett brott, jag tycker det är ett brott.
Och träffar vi någon som inte tycker så kan vi framföra vår åsikt att företeelsen borde vara ett brott.

Jag har, som jag skrivit många gånger nu, aldrig hävdat tolkningsföreträde eller att min moral är rätt moral.

Däremot hävdar jag att exemplen jag givit är liknande.
Att en person, som kanske är beroende av inkomsten, i en företeelse rättfärdigar den gör den inte nödvändigtvis rätt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top