MotoGP 2019 #6: Gran Premio d'Italia Oakley

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så argumenterar en del som vill landa i slutsatsen att Rossis tidigare framstående prestationer ger honom immunitet mot kritik, så att alla omdömen bör vara positiva, oavsett hur han presterar. Man hör samma resonemang om rockband och artister som haft sin storhetstid för 20–30 år sedan och vars nysläpp och framträdanden låter förjävligt.

Är det inte lite jobbigt att fokusera så hårt på någon du uppenbarligen inte gillar?
Tycker det skulle ta en massa positiv energi från dig som skulle
kunna fokuseras och riktas mot något du uppskattade istället..men det kanske bara är jag som tycker så. :)

Känns som du inte analyserar korrekt när du sågar Rossis resultat, i kval är han milsvida ifrån denna helgen placeringsmässigt men, tittar man på tiden så är det jäkligt små marginaler mellan lycka och fiasko.

Detta kan garanterat härledas till hans ålder då viljan att ta en avåkning avtar ju mer man kör, samma som viljan att vara först igenom första böj avtar den med ju mer man förstår att inga race vinns i sandfållan.
Han må ha passerat sin peak och kanske inte skulle fortsätta precis som du säger, möjligen är det så men, trots detta är han nära alltid första yamaha över linjen och som nu när han inte tog sig hela vägen ändå var lika(snabb/långsam, välj själv)som sina märkeskollegor sålänge han var kvar såå, vad säger då detta om de övriga förarna på yamaha när de inte ens lyckas hålla gubben bakom sig eller köra snabbare?

De kanske skulle se sig om efter ett annat jobb då de måste vara totalt sopsämst. ;)

Det var ett fantastiskt kul race att kolla på, Petrux var verkligen sugen att vinna idag, inte ens en riktigt jävla maxande MM kunde hindra det! :)
Dovi såg ut att göra vad han kunde utan att ta risker som skulle kunna hota titelambitionerna, man lär sig av erfarenhet säger dom ju!

Lite besviken på Crutchlow, trodde han skulle vara bättre med, eller sopa av i ett försök, men han kanske oxå börjar bli gammal..
Nakagami kör väl sämre specad Honda än Crutchlow så han tyckte jag gjorde det riktigt bra, kul!

Pol! Det ser bra ut för KTM tycker jag, går åt rätt håll, fortsätter det så kanske det blir ett märke till i toppen senare på säsongen, Zarco får jobba lite då, mest med sig själv kanske..

Vinales körde väl så fort det gick hela vägen, Quar*****o nådde inte hela vägen fram men det kanske kan härledas till den sämre specade hojen då en av skillnaderna tydligen ska vara att slitaget är snällare på den nya yamahan jämfört med förra årets och hans drop lär väl varit trötta däck.
Morbidelli gjorde som Rossi och var villig att riska och det slutade ju i fållan det med, Rossi hade sannolikt inte försökt pressa om han inte gått ihop och tagit "genvägen" innan utan bara rullat framåt precis som vinales och Q och tagit den placering han fått, sannolikt 10-11.

Rins måste börja kvala han med men idag hade det inte räckt till ändå, Honda-Ducati är snabbare än Rins vilja! :D

Och Lorenzo då..tja, kanske kommer som på Ducce, hoppas bara han inte får lämna året det släpper så han får börja om på nytt märke igen då han verkar behöva lite anpassningstid och kontrakten kanske inte blir långa nog, ser lite mörkt ut just nu tycker jag..
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
[...] vill landa i slutsatsen att Rossis tidigare framstående prestationer ger honom immunitet mot kritik, så att alla omdömen bör vara positiva, oavsett hur han presterar.

Han må ha passerat sin peak och kanske inte skulle fortsätta precis som du säger, möjligen är det så men, trots detta är han nära alltid första yamaha över linjen och som nu när han inte tog sig hela vägen ändå var lika(snabb/långsam, välj själv)som sina märkeskollegor sålänge han var kvar såå, vad säger då detta om de övriga förarna på yamaha när de inte ens lyckas hålla gubben bakom sig eller köra snabbare?
Som sagt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Ska han kritiseras för han är snabbast på sitt märke?
Eller menar du han ska kritiseras för att han inte är ännu snabbare trots att ingen annan på samma material är det?

Vi kanske ska kritisera de som kritiserar utan att analysera före istället?
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Ursprungligen postat av Klosse

Så argumenterar en del som vill landa i slutsatsen att Rossis tidigare framstående prestationer ger honom immunitet mot kritik, så att alla omdömen bör vara positiva, oavsett hur han presterar. Man hör samma resonemang om rockband och artister som haft sin storhetstid för 20–30 år sedan och vars nysläpp och framträdanden låter förjävligt.



Intressant svar på mitt inlägg.
Eftersom du tydligen inte delar min åsikt vore det på plats att peka på vad som är felaktigt i mina påstående.

VR har haft en fantastisk karriär med 9 VM-titlar och fortfarande bland de 7-8 främsta, ligger på en utmärkt femteplats med 72 poäng, inte illa med tanke på hans ålder, han hade kunnat vara pappa till vissa i startfältet.

"Rockband vars storhetstid var över för 20-30 år sedan och låter för djävligt".
Menar du att VR kör för djävligt...Han har 18 förare bakom sig i tabellen, du måste då anse att dom också är för djävligt dåliga.
VR har nog tagit sin sista VM-titel och kanske aldrig mer står överst på pallen i dessa sammanhang men är fortfarande bra.
För att förtydliga så är jag varken fan eller supporter av VR men tydligt är att du går igång så fort du läser hans namn.:7peta
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Ska han kritiseras för han är snabbast på sitt märke?
Eller menar du han ska kritiseras för att han inte är ännu snabbare trots att ingen annan på samma material är det?

Vi kanske ska kritisera de som kritiserar utan att analysera före istället?
Jag menar inte att Rossi ska kritieras. Jag tycker däremot att det är intressant att en så ojämförligt framgångsrik och hyllad förare startar från 18:e plats och kraschar på Mugello. Det går ju att skriva om det på fler sätt än att han är en imponerande snabb 40-åring, menar jag.

Det stämmer för övrigt inte att Rossi var den snabbaste Yamahan under racet. Det var årets Yamaha-rookie Morbidelli.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Menar du att VR kör för djävligt...
Han startade från 18:e plats, körde på en förare och därefter av banan för att slutligen krascha på egen hand ett par varv senare. Det får stå för dig att kalla det ”för djävligt”, men ifall man skulle beskriva Rossis prestation 2010 med några ord som motvarade ett överårigt rockband som låter grymt illa jämfört med hur de lät under sin storhetstid, vilka skulle du själv använda?
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Måttlig Krok har alltid varit posörer medan VR presterat i absolut världsklass så det är en närmast oförskämd liknelse.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Ursprungligen postat av Klosse

Han startade från 18:e plats, körde på en förare och därefter av banan för att slutligen krascha på egen hand ett par varv senare. Det får stå för dig att kalla det ”för djävligt”, men ifall man skulle beskriva Rossis prestation 2010 med några ord som motvarade ett överårigt rockband som låter grymt illa jämfört med hur de lät under sin storhetstid, vilka skulle du själv använda?


Jag skulle inte göra den liknelsen.
2010 hamnade Rossi trea i VM, 2019 ligger han femma för tillfället.
 
Last edited:

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Låt Rossi vara lite nu det är som det är.
Han förtjänar faktiskt inte det här sågandet av honom.
Han är och kommer alltid vara en av dom största inom MotoGP oavsett vad ni tycker.
Jag är verkligen inget Rossi fan men det här börjar bli löjligt.:7peta

Lägg fokus på vilket jävla bra race det var istället.
Jag tippade ju nästan top 3 rätt det var bara en glad rackare på en Ducce som inte ville ge sig.
Men vilket race han gör helt klart en värdig vinnare idag!:rofl
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
2018 var Rossi bäste förare på Yamaha. På plats 3.
2019 är Rossi efter Mugello fortfarande Yamahas bäste förare. På plats 5 i sammandraget.
Så jag tycker Rossi gör sitt jobb. Hos Yamaha.
Man kan lika gärna vända påt.
Dags för Yamaha att lämna MotoGP ? Har varit med i många år. Går bara sämre.

(Jag tycker att både Rossi och Yamaha ska bli kvar i MotoGP. Så ingen missförstår.)
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Verkligen kul att se Petrucci och jävlar va fint han körde! Omkörningen på sista varvet hade jag hjärtat i halsgropen, det hade kunnat gå smått åt helvettt! :D

Synd att Rossi inte fick vara med och brottas på hemmaplan men förra året var det Marquez som fick sand i trosorna.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag menar inte att Rossi ska kritieras. Jag tycker däremot att det är intressant att en så ojämförligt framgångsrik och hyllad förare startar från 18:e plats och kraschar på Mugello. Det går ju att skriva om det på fler sätt än att han är en imponerande snabb 40-åring, menar jag.

Det stämmer för övrigt inte att Rossi var den snabbaste Yamahan under racet. Det var årets Yamaha-rookie Morbidelli.

Precis, med en tiondel men, men så gick han av med, samma som Rossi,, de som inte gick av var långsammare..

Små marginaler idag, dagsform och detaljer styr mer än idogt, långt arbete över enstaka race och med detta kvalförfarande, över en säsong kan man se vem som är bäst/sämst repektive under/överpresterar.
Men jag håller helt klart med om att de som skriver att han är bra trots han är 40 inte kanske tycker han är så bra att han skulle fortsätta egentligen men får vara med trots det för han är en så stor idol/ikon.

Denna helgen var han väl bara en kurva ifrån att sannolikt ta sig direkt till Q2 med då han låg en tiondel från bästatid innan han fick åka lite grustag i fp3 på slutet, som sagt, små marginaler mellan lycka och fiasko numera så vi får nog vänta lite till innan vi pensionerar gubben. :)

Det jag ser är att han är bra, pungt! ( :D )

Han är lika snabb som övriga, han är oftast först av märkets förare över linjen och han leder yamaha-tabellen och satsar hårt nog att gå av när det ändå inte går att ta säkra poäng, vad mer kan man begära av en förare gammal som ung?

Quart****o däremot, det är en som kan komma att bli en ny absolut toppförare, lite tidigt att säga än men det ser onekligen bra ut, väntar dock in mot sista tredjedelen av säsongen innan jag hyllar alltför mycket, alla kan prestera i medgång, det är motgångarna som visar vem man är.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad korta trådarna här kommer bli när Rossi slutar.:glömdet

Inte då, bara det levereras bra racing så kommer det alltid finnas någon att reta sig på, både på banan och på internet, racing är en sådan sport som plockar fram de sämsta sidorna hos många! :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad korta trådarna här kommer bli när Rossi slutar.:glömdet

Nädå, MM är också en såndär publikdelare.
Annars är det väl JL som folk verkar ha väldigt starka åsikter om, men han blir nog kanske snart trött på att byta hoj hela tiden.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Det som pågår nu är en del av hans karriär och det skulle kunna vara möjligt för vuxna människor att diskutera den delen av hans karriär.

Okej, vi har fattat. Men snälla, skapa en egen tråd för dina tankeutveckingar och rättfärdigande av dom. Det är alltid samma tjat efter varje GP. Gäller även alla som hugger tillbaka. Lägg ner. :7peta
Jobbigt med hackiga citat i OT-diskusissioner.

Puss puss. :tuttar
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jobbigt med hackiga citat i OT-diskusissioner.
Vad menar du med ”hackiga citat”? När blir en diskussion om en förares prestation efter ett race OT? Man kan ju tänka sig att någon som har en färlagd hyllning till Rossi som en stående signatur i sina inlägg har en lätt hämmande effekt på vad andra ”får” skriva om dennes idol. Det är inte vad jag menar med vuxna människor som diskuterar och nyfiket är intresserade av ny kunskap. Kanske blir det istället ”hackigt” ifall man inte tillåter att vissa förare (som man tycker mycket om) diskuteras på andra sätt än hyllande?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top