MotoGP 2019 #6: Gran Premio d'Italia Oakley

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Vidhåller, trots gula brillor att är det dags att börja inse att det är över, over, done, finnished, typ. Måste vara sista säsongen för geten, visst, racedagar är racedagar men det blir inga fler titlar! Att att starta bakom Abraham måste vara höjden av förnedring som uttalad titeljagare samt en testförare men högst sporadiskt racetempo innanför västen:rodnar

Tror tyvärr du har rätt. Visst geten är grym på att köra upp sig från långt bak i fältet men när det blir så i varje racehelg blir det svårt.

Vet inte om det beror på gulfärgade glasögon men får känslan att PetronasYamhan är en bättre hoj just nu än den Rossi sitter på.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tror tyvärr du har rätt. Visst geten är grym på att köra upp sig från långt bak i fältet men när det blir så i varje racehelg blir det svårt.

Vet inte om det beror på gulfärgade glasögon men får känslan att PetronasYamhan är en bättre hoj just nu än den Rossi sitter på.


Så det är endast hojen det beror på? Rossi sitter väl självfallet på bättre material än petronasmopparna får vi väl hoppas!! Han hänger helt enkelt inte med längre, så är det, inget att hymla om, åldern börjar ta ut sin rätt men någonstans måste han själv börja inse det och jag misstänker att beslutet kommer att växa fram under säsongen och det mest naturliga blir att han kallar till presskonferens efter säsongen och aviserar att det är slut:(
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har otroligt svårt att tro, och mina glasögon är definitivt inte gula, att Quatararo, en rookie, är en bättre förare än Rossi.
Sen tror kanske inte heller jag att han kommer vinna mer mästerskap.

Bara mina 2 cent...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det enda sätt som racing definierar vem som är bättre än vem är siffror. Den här söndagen var Quatararo uppenbarligen en mycket bättre förare än Rossi.

Det är lite svårt att argumentera mot det. :D

Men på samma material över en säsong så ligger mina pengar på Rossi.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det är lite svårt att argumentera mot det. :D

Men på samma material över en säsong så ligger mina pengar på Rossi.

Jag gissar att Quatararo är yngre och hungrigare på att sätta ett snabbt varv även på en sämre hoj medan erfarenheten spelar större roll under ett helt race. När Quatararo har mognat får nog Rossi sälja tröjor till de som anser att allt var bättre förr än att vara toppförare för Yamaha.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Så det är endast hojen det beror på? Rossi sitter väl självfallet på bättre material än petronasmopparna får vi väl hoppas!! Han hänger helt enkelt inte med längre, så är det, inget att hymla om, åldern börjar ta ut sin rätt men någonstans måste han själv börja inse det och jag misstänker att beslutet kommer att växa fram under säsongen och det mest naturliga blir att han kallar till presskonferens efter säsongen och aviserar att det är slut:(

Som sagt: Tror tyvärr du har rätt

Måste ju försöka skylla på nått ju, men petronasmopparna är väl ändå inte kattskit?
De har ju helt andra resurser än tech3 och pumpa in som jag förstått det.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Rossi sitter väl självfallet på bättre material än petronasmopparna får vi väl hoppas!!

Jag skulle nog säga att vad som är bättre och sämre material är högst subjektivt (inom rimliga gränser då förstås). Vi får väl se hur det artar sig framöver för #46, men jag kan hålla med om att det just nu inte ser ljust ut.

Jag är lite nyfiken över exakt hur lång tid efter flaggning som han passerade linjen i Q1. Det kan inte vara många millisekunder.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Som sagt: Tror tyvärr du har rätt

Måste ju försöka skylla på nått ju, men petronasmopparna är väl ändå inte kattskit?
De har ju helt andra resurser än tech3 och pumpa in som jag förstått det.

Absolut inte men jag är för oinsatt i hur det funkar med satellitteamens hojar, Alatalo kanske kan flika in i ”debatten” och förklara för oss noviser hur det funkar mellan fabrik och satellit:tummenupp
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag skulle nog säga att vad som är bättre och sämre material är högst subjektivt (inom rimliga gränser då förstås). Vi får väl se hur det artar sig framöver för #46, men jag kan hålla med om att det just nu inte ser ljust ut.

Jag är lite nyfiken över exakt hur lång tid efter flaggning som han passerade linjen i Q1. Det kan inte vara många millisekunder.


Nej, det var nog hårfint men ett varv till hade nog inte gjort ngn skillnad tror jag!
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Han hänger helt enkelt inte med längre...
”I will start far towards the back and my pace is not fantastic. [...] need to stay concentrated [...] and try to take some points.”

Det har en skadefri Rossi und en säsong med Yamaha eller Honda aldrig någonsin sagt inför ett race på Mugello. Visst ligger han på fjärde plats i mästerskapet, det är inte så illa, men såhär tydligt har det aldrig varit att han är en blek skugga av sitt forna jag.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-06-01 kl. 22.13.17.png
    Skärmavbild 2019-06-01 kl. 22.13.17.png
    670.8 KB · Visningar: 44
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
”I will start far towards the back and my pace is not fantastic. [...] need to stay concentrated [...] and try to take some points.”

Det har en skadefri Rossi und en säsong med Yamaha eller Honda aldrig någonsin sagt inför ett race på Mugello. Visst ligger han på fjärde plats i mästerskapet, det är inte så illa, men såhär tydligt har det aldrig varit att han är en blek skugga av sitt forna jag.

Allting har ett slut, vissa inser det tidigt andra lite senare. Visst, han är värd pengar för yamaha och allt det där men fortsätter han såhär så är risken att det baktänder för både yamaha och honom själv oavsett hur stor han är. Känns som att Stjärnglansen börjar dö ut en smula känns det som. Själv skiter jag faktiskt i hur det går för honom, har gett upp för ett par race sedan. Tror inte att det blir mkt bättre än det han har presterat hittills. Någonting stämmer inte, yamahan är för långsam på rakorna men snabb i kurvorna, är det så han vill ha det, vet ej men yamahan blir oavsett frånåkt hur lätt som helst, kanske dags att göra omvänt och köra på ducatis koncept dvs snabb rakt fram långsam i böjarna!? Men hur som, tror att åldern trots allt börjar ta ut sin rätt, hungern finns inte riktigt där eller så har hans kärring börjat tjata om bebisar, jag vet inte men hur som, det är över även om jag innerligt hoppas att jag har fel!
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
...risken att det baktänder för både yamaha och honom själv...
Så länge han står på pallen i de flesta race och vinner minst vart fjärde race gör han förmodligen de allra flesta nöjda, men så har det ju verkligen inte sett ut under årets första fem race, trots att han kör för Yamahas fabriksteam på en hoj som uppenbarligen är kapabel att stå längst fram i varje racestart.

QATAR (kval/i mål)
14/5

ARGENTINA
4/2

USA
2/2

VALENCIA
13/6

LE MANS
5/5

MUGELLO
14/?

Jag har svårt att se hur han ska kunna göra en snygg sorti nu. Ännu svårare blir det ifall han fullföljer avtalet med Yamaha och kör även nästa års säsong på ett snarlikt sätt; då kommer dessutom flera av de förare som ser vassa ut nu vara seriösa hot mot honom: Quartararo, Rins, Morbidelli och kanske även Lorenzo och Miller.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Så länge han står på pallen i de flesta race och vinner minst vart fjärde race gör han förmodligen de allra flesta nöjda, men så har det ju verkligen inte sett ut under årets första fem race, trots att han kör för Yamahas fabriksteam på en hoj som uppenbarligen är kapabel att stå längst fram i varje racestart.

QATAR (kval/i mål)
14/5

ARGENTINA
4/2

USA
2/2

VALENCIA
13/6

LE MANS
5/5

MUGELLO
14/?

Jag har svårt att se hur han ska kunna göra en snygg sorti nu. Ännu svårare blir det ifall han fullföljer avtalet med Yamaha och kör även nästa års säsong på ett snarlikt sätt; då kommer dessutom flera av de förare som ser vassa ut nu vara seriösa hot mot honom: Quartararo, Rins, Morbidelli och kanske även Lorenzo och Miller.

Helt enig:tummenupp
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Rossi har haft en fantastisk karriär och är fortfarande bland de 7-8 snabbaste i fältet, oerhört imponerande av en fyrtioåring. Borde han sluta? Hade inte racing varit hans liv hade han inte hållit på denna nivå under så lång tid. Detta är självfallet hans beslut och så länge Yamaha är med. Självklart är han fortfarande hungrig på segrar och pallplaceringar i synnerhet på hemmaplan men 1,6 sek. 250 meter efter MM på ett varv är väldigt mycket...

Marquez - en klass för sig de senaste åren men Rossis öde väntar även honom. Tror knappast någon i trettio+klubben rubbar honom från tronen så länge han håller sig på hjulen men nya ungdomar kommer och flyttar fram gränser ytterligare ett snäpp. Imponerad av Quartararo, kom från ingenstans och ser fram mot dagens race..
MM, Quartararo, Petrucci..tufft.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Rossi har haft en fantastisk karriär och är fortfarande bland de 7-8 snabbaste i fältet, oerhört imponerande av en fyrtioåring. Borde han sluta? Hade inte racing varit hans liv hade han inte hållit på denna nivå under så lång tid. Detta är självfallet hans beslut och så länge Yamaha är med. Självklart är han fortfarande hungrig på segrar och pallplaceringar i synnerhet på hemmaplan men 1,6 sek. 250 meter efter MM på ett varv är väldigt mycket...

Marquez - en klass för sig de senaste åren men Rossis öde väntar även honom. Tror knappast någon i trettio+klubben rubbar honom från tronen så länge han håller sig på hjulen men nya ungdomar kommer och flyttar fram gränser ytterligare ett snäpp. Imponerad av Quartararo, kom från ingenstans och ser fram mot dagens race..
MM, Quartararo, Petrucci..tufft.

abraham kvalar snabbar än geten i Q1!! en testförare utan racetempo kvalar före! geten har aldrig varit i Q1 såhär många gånger under en säsong. Det är över nu, han är klar med sin racing och självklart, kollar man på åldern så ja, absolut imponerande men någonstans tar alla äventyr slut hur gula brillor du och jag ån har, det är över, slut, bara att inse faktum att åldern börjar ta ut sin rätt, helt naturligt nämligen och det händer alla stora idrottsmän även om du inte vill ta in det och inse faktumet men så är det! nya fräscha unga men framförallt hungriga förare är på gång och att hålla upp tempot mot dessa är inte helt lätt även om man sitter på en fabrikare! en ganska naturlig del av livet och det verkar som att även de med gula brillor börjar inse faktumet att det är slut!
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
That's why I watch MotoGP! :tummenupp
Herregud vilken puls hela loppet.
Tack Petrux, Dovi, Miller, Rins och Marc för showen.
Nakagami femma och bästa independent.
Pirro sjua!!! Ett wildcard!
Pol nia före Quaten!

Lite synd om Rins som inte hänger med i toppen.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Miller vinner mina sympatier mer och mer och när han gör såhär mot Marquez gillar jag honom mer än någon annan. Men tyvärr typiskt att han kraschar. Att en frisk och oskadad Rossi kvalar på 18:e plats på Mugello, kör av banan i början av racet och sedan kraschar på egen hand gör mig väldigt intresserad av hans egna slutsatser och motivation att fortsätta den här säsongen och även 2020. Hoppas att vi får se mer av den här både aggressiva och snabba Miller!
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-06-02 kl. 20.58.19.png
    Skärmavbild 2019-06-02 kl. 20.58.19.png
    833.8 KB · Visningar: 54

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Rossi [...] oerhört imponerande av en fyrtioåring.
Så argumenterar en del som vill landa i slutsatsen att Rossis tidigare framstående prestationer ger honom immunitet mot kritik, så att alla omdömen bör vara positiva, oavsett hur han presterar. Man hör samma resonemang om rockband och artister som haft sin storhetstid för 20–30 år sedan och vars nysläpp och framträdanden låter förjävligt.
 

Bifogat

  • MotleyCrueAliceCooper060915BoneWebsite02.png
    MotleyCrueAliceCooper060915BoneWebsite02.png
    452.2 KB · Visningar: 45
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top