Ni som ligger på semestern

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ha ha nu tänker jag på en gång. När dåvarande o jag åkte enligt till Köpenhamn o vidare längs Skåne. Tills hojen la ner. Hursomhelst upptäckte jag samma dag när sidoväskorna var knökfulla att skiten hängde ner på ljuddämparen. Så gjorde än väldigt provisorisk lösning med metall slangklämmor nån planka o lite tidningspapp, för att skapa en luft spalt o lite värmeislolering, hur som, nånstans nere i Skåne trakten tyckte jag det lukta brandrök :), stanna till i nån vägkant, då hade pappret börja ryka som fan, var inte långt ifrån att brinna,eller om det små brann, minns inte. löstes med lite vatten, lite småkul ändå. Åker man med tjejen får man ju faktiskt ligga mer än på liggunderlag me, det är ju ett plus
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Biltemas självuppblåsande liggunderlag plus ett tunt liggunderlag som är kapat så det täcker höft och axlar. Kapat för att ta mindre plats. Har ibland blåst i lite extra luft i det självuppblåsande. Uppblåsbar kudde från Decathlon. Lågpris javisst. 49 spänn. Funkar men köpte en till i Frankrike. Ett örngott hemifrån är skönt. Biltemas aluminiumfilt för 10 spänn hade jag en natt. Big mistake. Kondens.*
En dunsäck från 80-talet. I Berlin t ex var det neråt 4 grader ett par nätter. Sov i mjukisbrallor och matchande tröja. Sov väldigt gott.
Sov i tält 35 nätter nu i april och maj på min Europatripp. Till nästa resa kommer jag inte att ändra något.

*Aluminiumfilten var till för att skydda från kyla från marken men den behövdes inte.

En fråga till dig Björn som säkert vet.
Hur många vattenpelare bör ett tält ha för att klara regn i några timmar ?
Det har ju hänt att SMHI gör fel prognos ibland:huvet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En fråga till dig Björn som säkert vet.
Hur många vattenpelare bör ett tält ha för att klara regn i några timmar ?
Det har ju hänt att SMHI gör fel prognos ibland:huvet

Regnet är bara ett av problemen. Ett billigt tält blåser sönder eller deformeras om det blir fulväder, varefter allt inuti blir blött... dessutom pajar dragkedjor, ventilationen är usel osv.

Köp ett beggat kvalitetstält istället för att slänga pengarna i sjön. Investeringen är lika säker som att ha pengarna på banken och du bor bra under tiden.

Fjällräven, Bergans, Hilleberg, Norrøna osv är bra tält som du kan köpa begagnade och som vid rätt handhavande håller dig torr och varm i decennier framöver.


Buy quality, cry once.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tunn skumgummimadrass. Man dricker ju öl varje kväll och justerar hårdheten med öl.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En fråga till dig Björn som säkert vet.
Hur många vattenpelare bör ett tält ha för att klara regn i några timmar ?
Det har ju hänt att SMHI gör fel prognos ibland:huvet

Detta tält har jag. Funkade felfritt hela resan. Det regnade en del framförallt på nätter och mornar. En sen kväll satte jag i en av stormlinorna för att det blåste för mycket. Tältet var alltid torrt inne. Det bästa är att det går så snabbt att resa tältet. Lite värrre att få ned det i väskan men det gick bättre efter några gånger.

https://www.handelsboden.com/ovrigt/camping/talt/mc-talt-4bikers-original
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Detta tält har jag. Funkade felfritt hela resan. Det regnade en del framförallt på nätter och mornar. En sen kväll satte jag i en av stormlinorna för att det blåste för mycket. Tältet var alltid torrt inne. Det bästa är att det går så snabbt att resa tältet. Lite värrre att få ned det i väskan men det gick bättre efter några gånger.

https://www.handelsboden.com/ovrigt/camping/talt/mc-talt-4bikers-original

Tack Björn för ett beprövat svar och även till dig BrooklynS.
Ska kika lite på märkestälten och jämföra med 4bikers.
Trevlig helg grabbar.:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack Björn för ett beprövat svar och även till dig BrooklynS.
Ska kika lite på märkestälten och jämföra med 4bikers.
Trevlig helg grabbar.:tummenupp

Jag har använt tält från Tältcentralen i nästan 15 år. :tummenupp
Bra kvalitet kostar kortsiktigt men att köpa nya tält som inte håller blir dyrare i längden förutom att det är dj--igt irriterande när de går sönder.
Irriterande att det tog så många tält att inse det... :rodnar

https://taltcentralen.se/category/talt/fjalltalt/?orderby=price

https://taltcentralen.se/egen-tillverkning/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har använt tält från Tältcentralen i nästan 15 år. :tummenupp
Bra kvalitet kostar kortsiktigt men att köpa nya tält som inte håller blir dyrare i längden förutom att det är dj--igt irriterande när de går sönder.
Irriterande att det tog så många tält att inse det... :rodnar

https://taltcentralen.se/category/talt/fjalltalt/?orderby=price

https://taltcentralen.se/egen-tillverkning/

Ser ut att vara typ Hillebergkopior (känner igen de flesta modeller) och jag har hört gott om dessa tält (i Sthlm med omnejd, rätt okända annorstädes).

Jag har några Hillebergtält som jag anser är oöverträffade för svenska/norska förhållanden men jag har också en Arctic Alpine WBT-2 (sydda i Kina efter högsta spec) och det är i stort sett lika bra som Hilleberg om man undantar några patenterade lösningar...

Problemet med billiga tält är inte att de inte skulle klara av några nätter i fint väder utan att de helt enkelt går sönder om det plötsligt blåser upp ordentligt. 4-bike och liknande självuppsättande tält funkar absolut förutom att de är tunga och svaga - går en av plastkopplingarna sönder så har du inget tält... i mina högst personliga ögon så är det ingen seriös lösning på boproblemet när man är ute och hojar. Hade aldrig vågat slå upp ett sådant på en klippa vid Hammerfest tex. I en trädgård utanför Jönköping, absolut.

Men poängen med att köpa beggat av kvalitet är ju att du har igen pengarna. Dvs det kostar dig inget alls.

Jag köpte i början av 1990-talet ett Hilleberg Keron GT som sedan har huserat mig och sedan familjen i +120 nätter runt hela Europa och i fjällen. Syns inte på tältet. Begagnatpriset ligger idag på mer än vad jag köpte det för. Jag kommer förstås aldrig att sälja det men jag har inte bott dyrt...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo, Tältcentralens tält påminner om Hilleberg men skulle inte kalla dem kopior.
Vi har sovit i storm på Isle of Man utan att det blåste sönder.

Att en pinne gick av vid en uppsättning i storm, och regn, på en ö i Wales var vårat eget fel. Men det var en erfarenhet att köra i storm och sedan slå upp tältet! :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bergans Trollhätta är jämförbara med Hilleberg i kvalite.
Dom hette tidigare Bergans kompakt Light ,notera e akt stavning fattas light är det PU väv ala budget tält.

Använder Trollhätta 2 som vandringstält och mc semester tält om jag vill spara tält.
Ett användes nästan 1000 nätter innan det placerades som fintvädertält på hyllan

Det är kvalite.

Tältmodellen har slutande fotända och man bör vara under 180 för att slippa dutta med tåna mot duken o få blöta kalla tassar vid regn ,enda minuset
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Detta tält har jag. Funkade felfritt hela resan. Det regnade en del framförallt på nätter och mornar. En sen kväll satte jag i en av stormlinorna för att det blåste för mycket. Tältet var alltid torrt inne. Det bästa är att det går så snabbt att resa tältet. Lite värrre att få ned det i väskan men det gick bättre efter några gånger.

https://www.handelsboden.com/ovrigt/camping/talt/mc-talt-4bikers-original

Det tältet ska jag också campa i nu i sommar. låter ju bra att du är nöjd :) Det ska nog palla för ett par veckor söderut.. Verkar smidigt att sätta upp och packa ihop. Jag har beställt bra väder med sol och lagom varmt :tungan
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top