REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 5 av 5
    Medlem Baintha Brakks avatar
    Reg.datum
    mar 2016
    Hoj
    2001 Honda 650 Transalp. Honda 1000cbf 2008

Två stycken verkstadsbesök problemet kvarstår

Köpte en Honda 1000A CBF årsmodell 2008 i höstas. Märkte i början på april att bakbromsen låg på. Lämnade den till en verkstad och påpekade problemet, dom bytte bromsvätska och belägg. Körde hem hojen till garaget en sträcka på på 4km. skivorna fram var iskalla skivan bak glödhet. Lämnade hojen till en annan verkstad som konstaterade att skivan bak inte är skev, dom plockade isär oket och smörjde upp det. Problemet är kvar bakbromsen ligger på. Mekanikern rekommenderade en Honda verkstad som kan koppla upp hojen mot en dator. Vad är det som spökar? ABS? Cylindern? Tur att jag har kvar min gamla Transalp så jag har inte varit hojlös. Känns som denna hoj kommer att ruinera mig.

Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    En gammal vän.
    Bromsslangen har nog svällt och fungerar som en backventil.
    Stoppet för bromspedalen kan ha skruvat ut sig något så bromstrampan inte går tillbaka helt men det borde ha märkts vid bytet sv beläggen.

Koppla upp datorn... den mekanikern har nog inga studieskulder

Det var säkert också behövligt att byta bromsvätska men jag undrar hur de tänkte att det skulle lösa problemet.

Man kan inte utesluta varken huvud eller slavcylinder men även där borde problemet märkts vid beläggbytet.

Reg.datum
    mar 2016
    Hoj
    I början på säsongen så körde jag in på en bussficka, när jag skulle köra ut från fickan så sjönk fotbromsen ner i botten. Detta har bara hänt en gång men misstänker att beror på cylindern. Har kollat upp min hoj och ser att den stått avställd i två år, grunden till problemet? Om det är problem med ABS syns inte det i datorn om man kopplar in den? Jag har beställt tid hos Sulas i Strängnäs.

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    ABS har sannolikt inte ett skit med saken att göra. Vanligaste orsaken är att returen för bomsvätskan är igensatt eller att pedalen är feljusterad med för lite spel så att den blockerar returkanalen.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Reg.datum
    mar 2016
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    ABS har sannolikt inte ett skit med saken att göra. Vanligaste orsaken är att returen för bomsvätskan är igensatt eller att pedalen är feljusterad med för lite spel så att den blockerar returkanalen.
    Jag får tacka för svaret, vi får sen hur länge man får vänta på tid hos Sulas.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

S1000XR har väl radfyra?

L. Mäkinen
Vill du annonsera ovan? Klicka här