Vilken motorcykel?

Fredrik90

Ny medlem
Gick med
24 May 2019
Ort
Sverige
Hoj
Letar efter en
Såg att det fanns trådar om nybörjarcyklar men ingen som riktigt passade min fråga så hoppas det är okej att jag ställer den här.

Jag är ute efter en motorcykel som jag ska använda till övningskörning samt uppkörning för A kortet och cyklarna jag undrar lite över är

Ktm Smc (alla modeller) / Honda hornet 600 / Honda cb / kawasaki z750 eller z1000

Eller om ni har någon annan model som ni kan rekommendera


Och priset är mellan 20-40.000 kr

Tacksam för svar
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hornet är löjligt lättkörd, KTM har jag aldrig kört så vet ej, CB750 hade jag på körskolan, tung gris, upplevde den bara som trög, tung och slö. Z1000 har jag ägt, en vanilj-hoj, lättkörd men inte som en Hornet 600. Tyngre, högre och mer pang.

Hornet röstar jag på ur ett rent övningskörningsperspektiv. Tänker du köra vidare på hojen efter du tagit kortet så hade jag funderat lite till.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Äh, det finns så fantastiskt många fina hojar, även för de 20-40 tussar du är beredd att betala. Men eftersom du själv nämner Honda Hornet 600 så kastar jag in Honda Hornet 900. Tillverkades mellan 2002 till 2007. Väger kanske några hekto mer än 600:an, men minst lika lättkörd. Och jäklar vilken bussig hoj det är. Inget ABS. Törstig som få. Onödigt dyr försäkring. Old school fashion...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hade tidigare en SV650 med ABS -08 och skulle vilja säga att det är den perfekta nybörjarhojen. Hyfsat med effekt så att det funkar på motorväg men samtidigt så lättkörd att det räckte att tänka vart man skulle så kom man dit. Billig i drift, väldigt låg bensinförbrukning, mycket lättväxlad låda etc. Samtidigt var den så kul att köra att jag hade glädje av den i flera år trots 15 års erfarenhet av att köra hoj. Jag hade versionen med halvkåpa, nakenhojen lär vara som klippt och skuren för en nybörjare.
 

Fredrik90

Ny medlem
Gick med
24 May 2019
Ort
Sverige
Hoj
Letar efter en
Okej nu har jag inte kollat upp försäkringar och bränsleförbrukning på motorcyklarna jag nämner som jag borde ha gjort men vet ni vilka som dricker mer än dem andra osv? Ska kolla upp hornet 900
 

Fredrik90

Ny medlem
Gick med
24 May 2019
Ort
Sverige
Hoj
Letar efter en
Hade tidigare en SV650 med ABS -08 och skulle vilja säga att det är den perfekta nybörjarhojen. Hyfsat med effekt så att det funkar på motorväg men samtidigt så lättkörd att det räckte att tänka vart man skulle så kom man dit. Billig i drift, väldigt låg bensinförbrukning, mycket lättväxlad låda etc. Samtidigt var den så kul att köra att jag hade glädje av den i flera år trots 15 års erfarenhet av att köra hoj. Jag hade versionen med halvkåpa, nakenhojen lär vara som klippt och skuren för en nybörjare.
Okej ska kolla upp denna motorcykel, tack för infon
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Beror ju på vad du ska göra med hojen också, efter uppkörning alltså, de hojarna du nämner har ju ganska varierande användningsområde.
En smc är ju en hård bushoj för lägre hastigheter och kortare sträckor, så länge du inte har något emot att skruva lite ibland. Är dock inte pursäker på reglerna i Svedala, får man köra upp för tungt på tex en 690? Kolla upp det isf.
Är det touring du vill köra är ju en z1000, eller kanske ännu hellre en stor honda cb att föredra, framför allt om vi pratar mycket motorväg.
Ska du bli rejsputte och åka bana är ingen av de hojarna riktigt vassa, även om hornet väl är den med bästa chassie. Vill man åka sportigt hade jag gärna kört upp även på min gsxr 750 07'a, makalöst lättkörd hoj.

Bra all-round nybörjarhojar,men som inte är något speciellt, är väl nog hornet 6&900, samt som någon nämnde sv 650 & 1000. Hondas driftsäkerhet är väl legendarisk, men även om Suzuki använder skruvar som rostar i första duggregnet och färgskikt tunna nog att klassas som mirakel, så tenderar den väsentliga tekniken att fungera lääääänge på dessa hojar utan konstigheter. Och jag skulle nog klassa suckans twin som roligare i en nakenhoj, även om hondan klipper bättre på topp.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hade en 690 smc som första hoj (räknas som tung) och gillade den men valde att inte köra upp på hojen. Nu är konbanan lättare men 690 har relativt lång svängradie. Det är en hög hoj med lång framdämpare och ganska svår att kontrollera bakbromsen. Svår känsla då jag aldrig kände något motstånd med foten så min plan var att bara lägga upp foten symboliskt på bromsen eller peta lite grand. Sedan tog jag 5 lektioner på körskola med en Honda Hornet 600 varav 5:e var uppkörning och jösses vad lättare den var på allt. Kände att den ökade mina chanser rejält och uppkörningen gick även galant fast den är nog inte lättare än andra liknande hojar.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Honda VTR o VFR är två beprövade och driftsäkra cyklar.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Min fru har en hornet 600 -08 som hon även övningskörde med. Bra balans, fin koppling, lättkörd motor. Perfekt första hoj.
 

Fredrik90

Ny medlem
Gick med
24 May 2019
Ort
Sverige
Hoj
Letar efter en
Beror ju på vad du ska göra med hojen också, efter uppkörning alltså, de hojarna du nämner har ju ganska varierande användningsområde.
En smc är ju en hård bushoj för lägre hastigheter och kortare sträckor, så länge du inte har något emot att skruva lite ibland. Är dock inte pursäker på reglerna i Svedala, får man köra upp för tungt på tex en 690? Kolla upp det isf.
Är det touring du vill köra är ju en z1000, eller kanske ännu hellre en stor honda cb att föredra, framför allt om vi pratar mycket motorväg.
Ska du bli rejsputte och åka bana är ingen av de hojarna riktigt vassa, även om hornet väl är den med bästa chassie. Vill man åka sportigt hade jag gärna kört upp även på min gsxr 750 07'a, makalöst lättkörd hoj.

Bra all-round nybörjarhojar,men som inte är något speciellt, är väl nog hornet 6&900, samt som någon nämnde sv 650 & 1000. Hondas driftsäkerhet är väl legendarisk, men även om Suzuki använder skruvar som rostar i första duggregnet och färgskikt tunna nog att klassas som mirakel, så tenderar den väsentliga tekniken att fungera lääääänge på dessa hojar utan konstigheter. Och jag skulle nog klassa suckans twin som roligare i en nakenhoj, även om hondan klipper bättre på topp.

Mycket bra info tack, jag tänker mig att en hornet 600 eller z750 vore något för mig då jag har mycket landsväg och motorväg att köra
 

Fredrik90

Ny medlem
Gick med
24 May 2019
Ort
Sverige
Hoj
Letar efter en
Hade en 690 smc som första hoj (räknas som tung) och gillade den men valde att inte köra upp på hojen. Nu är konbanan lättare men 690 har relativt lång svängradie. Det är en hög hoj med lång framdämpare och ganska svår att kontrollera bakbromsen. Svår känsla då jag aldrig kände något motstånd med foten så min plan var att bara lägga upp foten symboliskt på bromsen eller peta lite grand. Sedan tog jag 5 lektioner på körskola med en Honda Hornet 600 varav 5:e var uppkörning och jösses vad lättare den var på allt. Kände att den ökade mina chanser rejält och uppkörningen gick även galant fast den är nog inte lättare än andra liknande hojar.

Tack för mycket bra info inför uppkörningen m.m blir allt mer sugen på en honda hornet 600
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tänk inte så mycket på det. Du kommer tröttna och sukta efter ny hoj innan hösten iaf.

Räkna med en liknande historia nästa år. Och året efter. Det är en del av upplevelsen
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hade ni köpt en Honda hornet 600 - 03 som gått 5500 mil för 25.000 kr

Mvh Fredrik
Om det är vad jag hade behövt, så visst. Men rent privat, aldrig i livet. Men jag har en annan situation och en Hornet är helt ointressant...

Vet inte vad de står i pris iofs, men ser inte att det ska vara några problem med hojen om den bara är någorlunda vårdad.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Hur stor är du?

Om du är någorlunda välväxt så verkar en Hornet 600 lite liten kanske.
Jag tog körkort på en CBF1000 och den passade som handen i handsken.

Ska vara lite att kämpa med i lågfarten :näsblod
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Skulle inte snöa in mig på just en Hornet om det inte dyker upp en klockren. Har alla årsmodeller ABS?
Jag skulle välja en med ABS då de är säkrare vid träning på hård bromsning. Du känner när ABS:en går in och då har du gjort fel och bromsat för hårt. Utan ABS låser du däcken och då måste du vara snabb på att släppa på bromsarna eller så går du omkull.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skulle inte snöa in mig på just en Hornet om det inte dyker upp en klockren. Har alla årsmodeller ABS?
Jag skulle välje en med ABS då de är säkrare vid träning på hård bromsning. Du känner när ABS:en går in och då har du gjort fel och bromsat för hårt. Utan ABS låser du däcken och då måste du vara snabb på att släppa på bromsarna.

Om man börjar träna broms på grus blir det lättare. Hjulen låser tidigare i lägre hastigheter så man behöver inte vara lika snabb som på asfalt.
Börjar man med bakbromsen riskerar man inte att gå omkull lika lätt.

Har man en stor grusplan kan man träna gaskontroll i högerhanden också. Inte bara nyttig träning utan djä..gt kul! ;)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag låste bakbromsen en kort stund medvetet bara för att känna och träna på att släppa upp ifall den låser sig. Fram har jag aldrig låst men man kanske går omkull då på asfalt som min kusin på uppkörningen ;-) Blev mer en lång och låg stoppie då jag bromsade för hårt fram.
Ja, det är nog bara bra att leka och lära känna hojen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top