Det mest idiotiska tillbehöret för mc

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns ju vanliga speglar som sticker ut mot änden av styret, är du bredare än hojen?

Och bara för någon här inne tycker en sak är "dumt" som tex styrändspeglar är det ju inget att bry sig om, fungerar det utomordentligt för dig är det bara att gasa på.

Jag brukar oftast bara se mina armbågar i backspeglarna på hojar jag kör, på min shiver har jag monterat styrändspeglar så att speglarna kikar bakåt mellan ben och armar. Funkar bättre än originalen.
På min gsxr har jag originalspeglarna, och ser inte just ett piss bakåt utan att flytta armarna eller markant byta sittställning för att kunna se backspeglarna. Iofs är jag milt tveksam till att jag skulle se så jäkla mycket bakåt på den i alla vinklar man råkar sitta i på den även om där satt styrändspeglar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man kan vrida på huvudet också. I min värld ska man vrida på huvudet, en enkel livräddare! :fakta

Men om 90% av våra trafikanter är lata eller handikappade och det inte finns tekniska hjälpmedel är det kört... :(

VARNING! Nedanstående text innehåller inga tekniska hjälpmedel utan kunskap. Det är gammaldags så ni som är unga varnas för att läsa!

There is only one solution to blindspots - a shoulder check. There is some confusion about what to do when looking over your shoulder. The old-fashioned view is that a "shoulder check" was a glance into the mirror blind spot beside you, whereas a "lifesaver" was a more pronounced look all the way behind you, and many learners were taught to do this at every opportunity, sensible or not. Indeed the Institute of Advanced Motorcyclists manual still shows a picture of a "lifesaver" as a full turn of the head to look behind. I prefer to use the term "lifesaver" to describe WHY a shoulder check is done rather than how!

http://www.survivalskills.co.uk/riding_skills_37.htm
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Man kan vrida på huvudet också. I min värld ska man vrida på huvudet, en enkel livräddare! :fakta

Men om 90% av våra trafikanter är lata eller handikappade och det inte finns tekniska hjälpmedel är det kört... :(

VARNING! Nedanstående text innehåller inga tekniska hjälpmedel utan kunskap. Det är gammaldags så ni som är unga varnas för att läsa!

There is only one solution to blindspots - a shoulder check. There is some confusion about what to do when looking over your shoulder. The old-fashioned view is that a "shoulder check" was a glance into the mirror blind spot beside you, whereas a "lifesaver" was a more pronounced look all the way behind you, and many learners were taught to do this at every opportunity, sensible or not. Indeed the Institute of Advanced Motorcyclists manual still shows a picture of a "lifesaver" as a full turn of the head to look behind. I prefer to use the term "lifesaver" to describe WHY a shoulder check is done rather than how!

http://www.survivalskills.co.uk/riding_skills_37.htm

Så gör jag också, trots att jag är purung (knappt 40... ). Har gått något till överdrift - kommer ibland på mig själv att kolla över axeln när jag är ute och går...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Styrändsspeglel är skitbra att skruva dit när man ska in på SBP, å reflex oxå förståss.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så gör jag också, trots att jag är purung (knappt 40... ). Har gått något till överdrift - kommer ibland på mig själv att kolla över axeln när jag är ute och går...

Inte fel, jag gör det alltid även om jag tror jag är ensam. :tummenupp

Att det är lag på att en cykel ska ha rinklocka betyder inte att 99% använder den. :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mobil är perfekt att ha som kördisplay. Känns som man spelar tv-spel om man brassar järnet å ser på vägen via telefonkameran.

Men om du tittar i telefonkameran när du kör behöver du tekniska hjälpmedel som hjälper dig att titta på vägen så du inte missar hål, lösgrus och annat för att inte behöver utnyttja din *POFF* så ofta! :7peta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte nyligen en hoj som förra ägaren köpte besiktad 2012 och sen kört obesiktat. När jag skulle besikta förra veckan insåg jag att den var registrerad med sidvagn! Utan fysiskt förekomst av en sån. Så jag fick göra en registreringsbesiktning.

Så jag tycker sidovagn är ett jävligt onödigt tillbehör, nu ännu mer
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Mobil är perfekt att ha som kördisplay. Känns som man spelar tv-spel om man brassar järnet å ser på vägen via telefonkameran.

Augmented Reality skulle kunna vara en riktig hit för hojkörare - varning för hål i vägen, grus på banan, oljespill, dold utfart, fartkamera, osv.

En sådan funktion vill jag ha. Fast i hjälmen, projicerad på visiret.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Augmented Reality skulle kunna vara en riktig hit för hojkörare - varning för hål i vägen, grus på banan, oljespill, dold utfart, fartkamera, osv.

En sådan funktion vill jag ha. Fast i hjälmen, projicerad på visiret.

När man sedan med teknikens hjälp inte behöver vara ute i den riktiga trafiken utan kan torrbryta i garaget kommer det att ses ner på "gammaldags" motorcyklister som är utsatta för väder och vind i den riktiga verkligheten! :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så jag tycker sidovagn är ett jävligt onödigt tillbehör, nu ännu mer

På det glada nittiotalet fanns ett hemligt sällskap i de svenska roadracingdepåerna. Syftet med sällskapet var att få mer körtid till "vanliga" klasser utan sidvagn. Sällskapet hette RFSU, det vill säga Riksförbundet För Sidvagnens Utrotande. Tyvärr nådde sällskapet ingen omedelbar framgång då det motarbetades av RFSL...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På det glada nittiotalet fanns ett hemligt sällskap i de svenska roadracingdepåerna. Syftet med sällskapet var att få mer körtid till "vanliga" klasser utan sidvagn. Sällskapet hette RFSU, det vill säga Riksförbundet För Sidvagnens Utrotande. Tyvärr nådde sällskapet ingen omedelbar framgång då det motarbetades av RFSL...
Var det inte typ alla utom sidvagnsåkarna själva? För det kändes ju obligatorisk med 30min oljesanrring efter mcs för det var alltid någon som blåste hål i sin övertrimmade motor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På tal om avskaffande av klasser så tycker jag att alla 85-kubikarna skulle avskaffas. Dom är helt onödiga, jag har aldrig kört 85 och då behöver ingen annan göra det heller. Och dessutom stör dom träningarna genom att dels ta upp bantid och dels låter dom illa när man sitter i depån och dricker kaffe.

De mindre klasserna är ok, för dom kräver inte tid på stora banorna och dessutom har dom ett behagligare ljud.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När man sedan med teknikens hjälp inte behöver vara ute i den riktiga trafiken utan kan torrbryta i garaget kommer det att ses ner på "gammaldags" motorcyklister som är utsatta för väder och vind i den riktiga verkligheten! :D

Du old badger det där sysslar cyklister med i garaget redan, på med datorn ladda ned girodeItalia koppla datorn till cyckel rullen med magnet broms o sedan i väg med dom stora grabbarna.... burrrr:dummer:gråta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du old badger det där sysslar cyklister med i garaget redan, på med datorn ladda ned girodeItalia koppla datorn till cyckel rullen med magnet broms o sedan i väg med dom stora grabbarna.... burrrr:dummer:gråta

Då måste jag erkänna att ny teknik som tar bort kunskap och verklighet vill jag inte ha! :(

Förutom att det är UNDERBART om idiotcyklisterna cyklar i klunga mitt i garaget istället för på vägen! :tummenupp
All ny teknik är således inte av ondo! :fakta:)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Läste nyligen i en annan tråd på sporthoj, att en del tyckte att dom som monterade blinkers hade det mest onödiga jobbet.
Och dom ständigt återkommande trådarna om att folk inte lyckas få LED-blinkers att funka.
Så LED-blinkers i styrändsbackspeglar borde väl vara det mest onödiga tillbehöret?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Läste nyligen i en annan tråd på sporthoj, att en del tyckte att dom som monterade blinkers hade det mest onödiga jobbet.
Och dom ständigt återkommande trådarna om att folk inte lyckas få LED-blinkers att funka.
Så LED-blinkers i styrändsbackspeglar borde väl vara det mest onödiga tillbehöret?

Hur är det då med LED- blinkers om man besitter kunskapen att koppla in dom så dom fungerar med kontrolkampa och att dom blinkar i rätt hastighet utan motstånd? Är dom fortfarade onödiga då:va

I sånt fall har jag de onödigaste tillbehören på två av tre hojar trots att jag både ser bakåt och det blinkar starkare och synns bättre än än original:D
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Läs på innan du spyr galla. Under förutsättning att man inte har kroppsbyggnad som en hungerstrejkande vegan så finns det hojmodeller där sådana är det enda fungerande alternativet.

Ojojoj här trampade man en känslig själ på fötterna :7peta :sissy
Lugn och fin. Jag hotar inte din plats i flocken utan säger bara vad jag tycker.

Men seriöst..."Läs på..." :va Läs på å läs på? Måste jag läsa på också för att jag tycker Scarlet Johansson är snyggare än Halle Berry? Har du facit på alla livets frågor?
Vi ska inte börja blanda ihop fakta och åsikter här. Det är första steget i att bli mästare i argumentationsfel.

Jag är en bredaxlad 54 och ingen pinne men kan ändå se bakom mig i mina backspeglar. Är du bredare än hojen skulle jag nog säga att du har andra prylar än hojen att modda först :arsele
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Bara ett av mängder med exempel - på min XJR 1300 Racer (åttiotalsstukad hoj med clip-on styren) är det nog hugget som stucket vad som är bredast - mina axlar eller hojen. Om jag använder original backspeglar ser jag inget annat än mina egna axlar, alternativt diket och skogen vid sidan av vägen. Däremot, med styrändsbackspegel endast på vänster sida ser jag allt jag behöver se bakom hojen.

"Vanliga" backspeglar som sticker ut så långt är knappast estetiskt tilltalande.

Grattis :klappar

Ingen regel utan undantag. Men jag tycker att det är ett idiotiskt tillbehör istället för att byta till andra "riktiga" speglar istället för tandläkarspeglar. Inget personligt :kiss
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Man kan vrida på huvudet också. I min värld ska man vrida på huvudet, en enkel livräddare! :fakta

Även om jag alltid tyckt att jag varit noga med att vrida på huvudet så var det nog när jag kört utan vänster backspegel efter att ha förlorat den i en vurpa som jag verkligen fick in rutinen att ALLTID göra det. Det är lätt att glömma bort att fler än en själv gör omkörningar.:hojraket
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top