Det mest idiotiska tillbehöret för mc

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det mest idiotiska tillbehöret jag kan komma på för gatkörning, är att byta ut sidospeglarna mot plattor. Du har tveklöst sämre uppsikt och går inte genom besiktningen.

51e9xnBXL9L._SX425_.jpg
Här i en extra läcker variant med fejkad kolfiber.

Ett annat fullkomligt meningslöst tillbehör är elektronisk justering som växlar mellan ljuddämpning och raka rör på HD. Någon prestanda finns det inte att tala om, så en väldigt dyr knapp för extra oväsen helt enkelt.

Kan vi återgå till frågeställningen?

- Varvräknarens nödvändighet vid aktiv körning på landsväg.

Du återkommer till att vara exakt och att växla vid precis rätt tidpunkt. Det är som att argumentera för att knäskrapsskydd och femtiotvå graders nedläggningsvinkel är mycket viktigt för den som ska kunna ha någon glädje av att köra mellan Katrineholm och Flen. Eller Delsbo och Järvsö. I själva verket är det extremistens särintresse som du pratar om. Den som beställer ketchup från USA eftersom de som finns på Ica inte går att äta och som syr sina egna strumpor för att få tillräckligt bra passform. Att diskutera vad som är viktigt med den typen av extremister har likheter med att diskutera 9/11 med en foliehatt (no offence!) – de har alltid ”rätt” eftersom de har insikter och kunskap som den dumma pöbeln inte har.

Du blandar ihop att jag förklarar ett missförstånd med vad jag tycker är viktigt. Läs vad jag skriver i mitt tidigare svar till dig:

Sniglom skrev:
Men absolut, tycker man inte det är roligt att kunna det rent tekniskt, så blir det som du säger. Varva massa och växla sen. Bara för att jag tycker det är roligt och det ger effekt, så betyder inte det att det är meningsfullt för någon annan.

Med det sagt, så tycker inte jag en skillnad på 1500rpm mellan två olika växlar är så hyperprecision och petnoga som du försöker få det att låta.

Vad som är meningsfullt handlar helt och fullt om vad man vill få ut av sitt fordon. Personligen så har jag min sporthoj för att ha kul och lära mig körteknik snarare än för att pendla mellan Flen och Katrineholm.

Men jag skulle gärna höra motivationen för varför en sporthoj är meningsfullt vid pendling mellan Flen och Katrineholm. Det är varken bekvämt, bränslesnålt eller billigt. Inte heller är det trafiksäkert jämfört med bil eller lätt att få med sig packning. Man skulle kunna säga att en sporthoj är ett fullkomligt onödigt pendlingstillbehör som endast tilltalar extremister.

Vill du ha ett mer praktiskt användningsområde för varvräknaren, så är det vid övningskörning. Att som handledare kunna peka på varvräknaren och säga "ungefär här vill du ha nålen" förenklar för den som inte kört innan, oavsett om det gäller start i backe eller när man behöver växla ner för att fordonet inte ska börja hoppa fram.

För mig är ett idiotiskt tillbehör en produkt som inte tillför något till användaren eller till och med försämrar. Själv tycker jag dragkrok på motorcykel är helt vansinnigt, men guldvingefantaster verkar tycka det är fantastiskt. Oavsett vad, så utför både varvräknaren och dragkroken en praktisk funktion, något man inte kan säga om skruvar med spikar på eller klistermärken med fejkad kolfiber.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kollar aldrig på varvmätaren, har lärt mig när jag ska växla baserat på hur mycket vibrationer man känner i pungen.
Trodde alla gjorde så?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kollar aldrig på varvmätaren, har lärt mig när jag ska växla baserat på hur mycket vibrationer man känner i pungen.
Trodde alla gjorde så?

Bara för att det vibbar i pungen ska du inte dra i spaken hela tiden :tuttar:brynad
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Men dom som kör hoj med automatlåda.. Behöver dom varvräknare..? :gnissla
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Min fästmö skulle behöva en varvräknare...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Om 20år är motorcykel något man kan beskåda på museum
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Appropå bromsvätskebehållarstrumpa, Det är inte bara så att nån har kommit på att här finns en fri yta för reklam?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skall man binda fast den?

Att användas med Redline Dot Brake fluid. :tummenupp

0000265_rl-600_415.jpeg
 
Last edited:

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Det mest idiotiska tillbehöret jag kan komma på för gatkörning, är att byta ut sidospeglarna mot plattor. Du har tveklöst sämre uppsikt och går inte genom besiktningen.

View attachment 449228
Här i en extra läcker variant med fejkad kolfiber.

Nästan lika dumt är backspeglar för styrändorna:arsele
p87677.jpg
Även om vissa tycker det ser snyggt ut så försämrar man hojen rent praktiskt. Du har tveklöst sämre uppsikt och breddar hojen på den bredaste punkten vilket kraftigt försämrar framkomligheten mellan bilarna. Om de åtminstone gick att köpa i gjutjärn skulle man kunna plocka backspegel för backspegel. man kan börja rista in streck i tanken för varje:yoparty
Kanske har man först bytt till styrändsbackspeglar och lessnat på försäkringsärenden och sura miner eller att helt enkelt sitta lika fast i trafiken som en truckis. Det är då man helt enkelt tar bort skiten helt och hållet. "Never looked back since"
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top