Det mest idiotiska tillbehöret för mc

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu började ju tråden med ett tillbehör för racing som är lika viktigt för bansanerarna som båten under motorn, eller inte. Men dessa skydd nedan som tydligen togs fram för att inte fartvinden ska trycka in styrgreppen i toppfart känns rätt onödiga på en typ ER-6 eller liknande.

Och jag som trodde den bågen kom till för att Sete inte skulle plantera sitt bromsgrepp i ryggen på den till höger om honom vid en entusiastisk start och att det urfrästa hålet i bromsgreppet var till för att inte fartvinden ska trycka in bromsen i höga farter.

Så tokigt

https://youtu.be/AOwNOT-BlG8
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack för tipset, ska ladda ner och testa appen idag, låter precis som det jag letat efter!

Var ute på en ny sväng med Calimoto idag - fungerade klockrent med ett misstag - det blev en liten grusväg. Men i övrigt körde jag runt på massa vägar som jag nog aldrig kört på trots ett helt liv i Skåne. Den kostar inget heller, det finns en premium-variant för 500 kr/år, då får man lite mer data och ännu kurvigare vägar, plus kartor i hela världen. Inte känt att det behövs än.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Var ute på en ny sväng med Calimoto idag - fungerade klockrent med ett misstag - det blev en liten grusväg. Men i övrigt körde jag runt på massa vägar som jag nog aldrig kört på trots ett helt liv i Skåne. Den kostar inget heller, det finns en premium-variant för 500 kr/år, då får man lite mer data och ännu kurvigare vägar, plus kartor i hela världen. Inte känt att det behövs än.

Fantastico! Kul med nytt som levererar.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Varvräknare. Totalt onödigt både på motorcyklar och bilar. Båda har varvtalsregulatorer och ingen som inte tävlar behöver sitta och kolla ifall man befinner sig i effektregistret.
Vad är poängen med sporthoj om man inte ska använda effekten?

Vissa hojar, exempelvis er6 tappar på att köra till varvstopp på alla växlar. Där kan det vara trevligt att ha varvräknare för att hjälpa att bygga gehör.

Men visst, vill man inte köra sin moderna sporthoj fort är så klart varvräknare meningslöst.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
...vill man inte köra sin moderna sporthoj fort är så klart varvräknare meningslöst.
Hur man kör fort:

1. Dra gasen i botten.
2. Vänta tills motorn ylar/vrålar/dånar/tjuter som fan.
3. Lägg snabbt i nästa växel.
4. Upprepa 2 och 3 tills det inte finns fler växlar att lägga i.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är poängen med sporthoj om man inte ska använda effekten?

Vissa hojar, exempelvis er6 tappar på att köra till varvstopp på alla växlar utom ettan. Där kan det vara trevligt att ha varvräknare för att hjälpa att bygga gehör.

Men visst, vill man inte köra sin moderna sporthoj fort är så klart varvräknare meningslöst.

Fast ärligt talat hur kör du om du behöver hålla din S1000rr med optimala växlingspunkter?

Enda gången man kan utnyttja "rätt" växlingspunkt med en modern sporthoj är ju ändå mellan 1an och 2an. För 3an skall man ju lägga i bortåt 170km/h....
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fast ärligt talat hur kör du om du behöver hålla din S1000rr med optimala växlingspunkter?

Enda gången man kan utnyttja "rätt" växlingspunkt med en modern sporthoj är ju ändå mellan 1an och 2an. För 3an skall man ju lägga i bortåt 170km/h....
Jag trodde alla på sporthoj höll mestadels 200+ hela tiden? :7peta

Anledningen att jag lärde mig växlingspunkter är er6an som jag nämnde (min förstahoj). Där gör det faktiskt skillnad.
Screenshot 2019-05-26 at 07.46.08.png
Men, även här blir det bara två växlingar innan man rör sig utanför lagligt område på gata. Nu såg förvisso er6an bana också, men absolut är det diskutabelt hur viktigt det är på en gathoj. Däremot är det väldigt roligt att kunna öva på sin teknik.

Hondan jag kör är nerdrevad, så där blir det faktiskt lite växlingar, men för BMWn går ettan till 150, så nej, där blir det inte något optimalt växlande. Såvida man inte anser det optimalt att aldrig växla från ettan då.

Något annat jag har varvräknaren till, är att lära mig hur mycket gasen behöver blippas mellan olika växlar. Klart det går att lära sig på känn från ljudet, men jag har lättare för matte än musik.


Hur man kör fort:

1. Dra gasen i botten.
2. Vänta tills motorn ylar/vrålar/dånar/tjuter som fan.
3. Lägg snabbt i nästa växel.
4. Upprepa 2 och 3 tills det inte finns fler växlar att lägga i.
Anledningen till att jag lärde mig växlingspunkter är bilden ovan. Jag körde en lite tröttare hoj där maxvarv inte gav bra växlingspunkter. Så när andra gasade på fick jag göra det bästa av situationen :) Just den hojen skulle inte varvas till varvstopp heller. Är man extra petig så flyttar sig växlingspunkterna för varje växel också.

Men absolut, tycker man inte det är roligt att kunna det rent tekniskt, så blir det som du säger. Varva massa och växla sen. Bara för att jag tycker det är roligt och det ger effekt, så betyder inte det att det är meningsfullt för någon annan.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är man extra petig så flyttar sig växlingspunkterna för varje växel också.

Det är i detta fallet ignitech är kanon. Använder ignitech på rejs moppen. Man lägger in bromsbänkens kurvan o motorns utväxling sedan kopplar man till en solinoid eller trycklufts växling med tändnings klipp. Viola nu har man tappat Ex antal tusenlappar o 0,2 sekunder på 201 meter iomed att ignitech växlar själv.

My billigare är att skita i pizzor o gå ut o gå, men det är ju inte lika fränt:tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och jag som trodde den bågen kom till för att Sete inte skulle plantera sitt bromsgrepp i ryggen på den till höger om honom vid en entusiastisk start och att det urfrästa hålet i bromsgreppet var till för att inte fartvinden ska trycka in bromsen i höga farter.

Schhhh...inte förstöra tråden med korrekta fakta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är poängen med sporthoj om man inte ska använda effekten?

Vissa hojar, exempelvis er6 tappar på att köra till varvstopp på alla växlar utom ettan. Där kan det vara trevligt att ha varvräknare för att hjälpa att bygga gehör.

Men visst, vill man inte köra sin moderna sporthoj fort är så klart varvräknare meningslöst.

De flesta på SportHoj kör inte en SportHoj! :fakta

Många på SportHoj åker hoj, då behövs inte varvräknare. :fakta

Trevligt att ha varvräknare för att hjälpa att bygga gehör?

Många blir väldigt upprörda om man bara tänker ordet motoröra! :7peta :fakta :D

Var går gränsen för modärn SportHoj? Blir den gammal vid 20, 30 , 50 eller 70 års ålder? :va

Det första som blir omodärnt är det som är modärnt! :fakta Men är den gammal eller tidlös? :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är man extra petig så flyttar sig växlingspunkterna för varje växel också.

Det är i detta fallet ignitech är kanon. Använder ignitech på rejs moppen. Man lägger in bromsbänkens kurvan o motorns utväxling sedan kopplar man till en solinoid eller trycklufts växling med tändnings klipp. Viola nu har man tappat Ex antal tusenlappar o 0,2 sekunder på 201 meter iomed att ignitech växlar själv.

My billigare är att skita i pizzor o gå ut o gå, men det är ju inte lika fränt:tummenupp
Jaså finns det färdigt? (klart det gjorde) Jag som hade tänkt bygga egen sån lösning som använde varvtal, hastighet och ett relä till quickshiftern för att göra samma. Tror det går att få ihop till priset av en pizza eller två :yoparty (men ack så mycket mer tid)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta på SportHoj kör inte en SportHoj! :fakta

Många på SportHoj åker hoj, då behövs inte varvräknare. :fakta

Trevligt att ha varvräknare för att hjälpa att bygga gehör?

Många blir väldigt upprörda om man bara tänker ordet motoröra! :7peta :fakta :D

Var går gränsen för modärn SportHoj? Blir den gammal vid 20, 30 , 50 eller 70 års ålder? :va

Det första som blir omodärnt är det som är modärnt! :fakta Men är den gammal eller tidlös? :)

Som vanligt sätter du fingret precis på vad saken gäller. Utan varvräknare går utmärkt när man ÅKER, eller har automatlåda. Men gissa vad man använder för att programmera automatlådan?
 

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Var ute på en ny sväng med Calimoto idag - fungerade klockrent med ett misstag - det blev en liten grusväg. Men i övrigt körde jag runt på massa vägar som jag nog aldrig kört på trots ett helt liv i Skåne. Den kostar inget heller, det finns en premium-variant för 500 kr/år, då får man lite mer data och ännu kurvigare vägar, plus kartor i hela världen. Inte känt att det behövs än.

Har använt den några gånger, gillar skapa en rundtur från var jag är funktionen :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Fått förklarat att vätskan kan bli varm i racing sammanhang, och att det leder till att den expanderar, vilket gör att det kan tryckas ut lite vätska som sedan flyger som små droppar som kan kladda ner visitera,om man ligger med hjälmen mot tanken, sånt eller ej, vet ej
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Anledningen till att jag lärde mig växlingspunkter är [...] maxvarv inte gav bra växlingspunkter.
Nej, maxvarv och maxeffekt infaller aldrig samtidigt. Det vet nog alla. Ifall det är mycket viktigt för en landsvägsförare att växla i exakt rätt ögonblick är en mätarnål som rör sig snabbt över en mätartavla ett ineffektivt hjälpmedel att förlita sig på. Mer effektivt då att lära sig hur det låter eller låta en ljussignal signalera när varvtalet är det rätta.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nej, maxvarv och maxeffekt infaller aldrig samtidigt. Det vet nog alla.
Fast det var inte vad jag pratade om, det är något annat.

Vill du hitta växelpunkterna så tar du motorns vridmomentskurva och multiplicerar den med hojens utväxling. Då får du bakhjulsvrid på ena axeln och hastighet på andra.

När du gjort det för alla växlar kommer du hitta växelpunkterna som skärningspunkter mellan de olika linjerna.

Här är ett exempel på en sådan bild, detta är från min Honda.
Screenshot 2019-05-26 at 16.04.42.png
Varje växel kommer se ut som en sträckt vridmomentskurva. Som du ser är ettan drevad så pass mycket lägre än tvåan, att även när du passerat effektmax (12500rpm) genereras ändå ett högre vrid på bakhjulet med ettan än med tvåan.

Det hela blir alltså en fråga om växel n eller växel n+1 ger högst bakhjulsvrid för samma hastighet på bakhjulet och vid vilken punkt detta sker. Eftersom växlarna har olika förhållanden till varandra kommer denna punkten att flytta på sig beroende på vilka växlar vi växlar mellan. Som du ser skär växlarna varandra mer och mer ju högre växel man har, eftersom vi jobbar med ett allt tightare powerband på motorn allt eftersom luftmotståndet ökar.

Hade det varit så att man bara brydde sig om var effektmax låg, hade inte växelpunkterna flyttat sig. Effektmax är mer intressant för en variomaticlåda, eftersom man kan välja vid vilket varvtal man ska jobba. För oss med sekventiella växellådor är det en kompromiss mellan växlarna som gäller.

Ifall det är mycket viktigt för en landsvägsförare att växla i exakt rätt ögonblick är en mätarnål som rör sig snabbt över en mätartavla ett ineffektivt hjälpmedel att förlita sig på. Mer effektivt då att lära sig hur det låter eller låta en ljussignal signalera när varvtalet är det rätta.
Vill man vara exakt så brukar inte de flesta shiftlights förflytta sig, utan just gå aktiva för ett specifikt varvtal. Finns säkert mer avancerade modeller om man så vill. Men skulle jag vilja göra det exakt skulle jag inte vilja förlita mig på min reaktionstid.

I så fall skulle jag bygga färdigt min pryl som stänger av QS tills rätt varv är uppnått.
Istället för att tända en lampa så slås QS först på när det är dags att växla. Så kan man lägga tryck med foten och växlingen sker när det är dags. Klart man kan tända en lampa också om man gillar när saker lyser.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vill man vara exakt så brukar inte de flesta shiftlights förflytta sig, utan just gå aktiva för ett specifikt varvtal.
Kan vi återgå till frågeställningen?

- Varvräknarens nödvändighet vid aktiv körning på landsväg.

Du återkommer till att vara exakt och att växla vid precis rätt tidpunkt. Det är som att argumentera för att knäskrapsskydd och femtiotvå graders nedläggningsvinkel är mycket viktigt för den som ska kunna ha någon glädje av att köra mellan Katrineholm och Flen. Eller Delsbo och Järvsö. I själva verket är det extremistens särintresse som du pratar om. Den som beställer ketchup från USA eftersom de som finns på Ica inte går att äta och som syr sina egna strumpor för att få tillräckligt bra passform. Att diskutera vad som är viktigt med den typen av extremister har likheter med att diskutera 9/11 med en foliehatt (no offence!) – de har alltid ”rätt” eftersom de har insikter och kunskap som den dumma pöbeln inte har.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top