Besiktiga trots växlingsproblem?

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Min Honda CBF600 från -04 har fått paj på mekanismen som hanterar växellådan, inte kul. När jag går upp till högre växlar så är det normalt men vid nedväxling så är det plötsligt stumt, kan inte trycka ned och få i en lägre växel. Ofta men inte alltid funkar det om jag går ned ett steg i taget, men inte från t ex 6an till 3an. Jag försöker låta nedväxlingen gå i steg så att lådan får jobba på varje växel, men det kan ändå plötsligt bli att det inte går längre utan jag får då t ex starta vid rödljus på 4an. När det sen blivit rull på hojen så kan jag växla ned.
Har tittat i manualen och ser att man måste ta bort kopplingskorgen för att komma åt den mekanism som det troligen är fel på, det sitter innanför kopplingen något fjäderbelastat som överför rörelsen till växlelådan. Får nog lämna in den, om nu någon firma har tid (Kollar med Hela Hojen, dom är ju inriktade på Honda) Jag har inget verkstadsutrymme för ett sånt här jobb, och ingen lust heller
Har en besiktningstid på tisdag, men funderar på om det är vettigt att åka dit. Jag själv klarar ju att köra hojen, men vad tycker besiktningskillen?

Någon med erfarenhet av sånt här fel?
Synpunkter på om jag ska åka till bilprovningen, eller strunta i det?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Är det inte rätt normalt att det blir svårväxlat om man tex kommer in till trafikljus på en hög växel och stillastående växla ner till ettan?

Hur funkar lådan om du växlar en växel åt gången och släpper ut kopplingen mellan varje växel?
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Är det inte rätt normalt att det blir svårväxlat om man tex kommer in till trafikljus på en hög växel och stillastående växla ner till ettan?

Hur funkar lådan om du växlar en växel åt gången och släpper ut kopplingen mellan varje växel?

Visst är det svårt normalt att få i ettan om man haft en hög växel och sen plötsligt stannar. Men nu är det helt låst så jag får rulla igång på kanske 5an och sen kan jag växla ned.
Jo, jag försöker ju växla ned ett steg i taget och låta lådan vara engagerad på varje växel; men det hjälper inte - plötsligt vill den inte gå ned ytterligare ett steg - men sen efter 10 sek körning så funkar nedväxlingen.
Har ju även provat med att ge mellangaspådrag vid nedväxling, men det hjälper inte heller
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om du tidigare haft som vardagskörstil att rulla fram till stopp för att där trampa dig ner genom registret stillaståendes så kanske du haft ihjäl något i lådan. Det där är inte normal hantering av en sekventiell låda.

Om det inte funkar att kugga ner steg för steg under inbromsning, med motorbroms på varje växel så är något vaj.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Kolla att växelspaken inte kärvar på ngt sätt. Den skall snabbt och lätt fjädra tillbaka till neutralläget. Om så inte är fallet kan du droppa på lite motorolja och se om det blir bättre.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag matar alltid ner en växel i taget me att släppa upp kopplingen ända ner till ettan om man ska stanna.. Kan inte minnas att jag stannat å stått stilla å mata växlar neråt.....

Även me bil gör jag så...
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Om du står still och har i en hög växel så hjälper det om du släpper ut kopplingen lite mellan varje nedväxling, då hoppar nästa växel i lätt.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
För dom som undrar så har jag väl haft ett drygt dussin olika hojar under ett helt liv... Alla förstås med sekventiell låda. Och självklart så växlar jag ned en växel i taget, dock har det ju faktiskt hänt att jag vaknat till litet sent inför ett annalkande rödljus eller liknande och har en högre växel i, när jag stannat, så jag behöver växla ned trots stillastående. Det har ju aldrig varit problem, men nu händer det ju att det inte går att växla ned när jag kör, från t ex 4an till 3an, utan det tar emot och lägre växeln vill ej gå i.
Så trots Alzheimer light så vet jag hur man kör. Och ska lämna in höjen för att få detta ordnat.
Ingen svarade på vad ev ev besiktningsman kan tänkas tycka. Men jag åker dit, Veddesta, på tisdag så får jag se.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Äsch, har besiktningskillen problem att växla så kan du bara tråka honom lite och säga att han inte förstår sig på sekventiella växellådor.
Lite får en karl tåla.
Eller hur...? :krama
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Besiktningsmannen ska ju kolla att motorcykeln är trafiksäker. Går det inte att växla går den långsammare
vilket gör den extremt säker.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top