KTM 450 eller 500 EXC-F som Supermotard?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kul med alla självutnämnda experter på nätet.

Om du själv anser att du vet mer än interneteliten så bör du också veta att det finns lämpligare metoder i bromsbänken om man försöker påvisa det du tjatar om...

Att visa en fullgaskörning med långsamt accelererande varvtal i en sketen Dynojetbänk säger inte ett skvatt om motorns körbarhet eller hur den beter sig vid dellast eller lastväxling. Då blir det precis det Tvåtaktsmannen redan påpekat - ett utskrattat försök att visa att 47 hk är mer än 50 hk.

För övrigt tror jag inte att någon av hojarna från 2015 har vare sig 47 hk eller 50 hk just nu, då de ägs av någon som smiskar gata utan att följa serviceintervallen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har dock för mig att EXC och SX-motorerna har olika svänghjul och förgasare/insprut för att crossmotorn ska ha mera BRAPP i sig än enduromotorn vilket inte känns orimligt med tanke på användningsområdena.

Nu står det iofs ganska tydligt att det är två EXC-maskiner, annars skulle jag kunna acceptera upplevelsen av att en SX-F 450 har mer upplevt klös än en EXC-F 500+

Annars liknar det mest "min moppe drar en hunnratjufemma i axet"
 

Ta2d

Ny medlem
Gick med
22 May 2019
Ort
Bästkusten
Hoj
Snart
Du är medveten om att effekt = kraft över tid och att acceleration styrs av kraft och massa? Du visar just upp en dynokurva som vid samma varvtal ger mer effekt för fordonet du säger är långsammare. Jag skall inte tråka ut dig med formler (något säger mig att den delen av skolgången gick mindre bra) men jag kan sammanfatta det med:

View attachment 456645

Har själv testat en stock 450 och 500 innan jag köpte min 450. Testade 0-100 km/h, 0-400 m etc och 450 vann allt. Testade med VBox, och den ljuger inte.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tänkte bistå lite i "popcorn tråden" så den lever vidare..
Mina kunskaper i ämnet kanske inte är så stora som trådskaparens då..
Har å ägt både 450 å 500 I olika generationer så som RFS som tillverkades fram till 2007.. Även nästa generation som tillverkades mellan 2008 till 2011, även
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Även nästa generation 2012 till 2016.. Samt senaste 2017 till 2019..
Kört både enduro samt motard me dom båda modellerna...
Bara kört å ägt Ktm dom senaste 16 åren, å för tillfället så har jag flera för olika ändamål..

Att en 450 ska dra ifrån en 500 är inte sant direkt om man har likadan utväxling å lika däck samt samma underlag samt förarna är lika duktiga..

Att underlaget sen kan vara avgörande till 450 fördel genom sin lite effekt svagare motor, dvs den spinner inte loss lika lätt..
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Varför vill man ta en skogsmoppe med knappt 50 hk (rena gräsklipparmotorn), kasta bort det som gör den till en bra skogsmoppe, för att hålla på och köra dragrace på asfalt med den?
 

TES

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2024
Hoj
Ktm 350 exc 2016
Till den som läser detta 2024 o funderar på motard! Tyvärr är huvud frågan antagligen ställd på fel forum då sidan literally heter sporthoj o där intresset för motard åkning på gata antagligen är ganska low!

De flesta som köper sig en motard (enduro med gatdäck) kör inte långa mysiga trips till olika cafér runt om i landet, de flesta leker kör bakhjul o tränar upp sin förmåga att hantera en motorcykel på alla möjliga skumma vis!

Till frågan 450 vs 500? allt beror på ända målet! Ska du köra mkt landsväg ja då är nog en 690/701 roligare! Ska du köra cirklar på en parkering ja då är nog till och med en 350 att föredra!

De är nog sant att majoriteten idag kör 450 exc/fe på gatan av flera olika anledningar men de är många som kör 500 också, skillnaden är inte överdrivet jätte stor!

Själv har jag kört 350 nu i två år, 350 varvar mkt mer jämfört med 450/500 och har inte alls samma höga bottenvrid, den är mer "kontrollerad" vilket ger den en fördel för stunting! Han toppar ca 170 km/h och går att bakhjula i högsta växeln om man vill de, inga problem! Med andra ord att en 450 skulle vara en för liten motor är ren bullshit och kommer från folk vars enda talang är att köra fort!

(Summering) kommer du köra mkt parking och utveckla dina stunting skills så är lägre kubik lättare framför allt i början men kör du mkt landsvägar/motorvägar så sikta på högre kubik

Själv är jag sugen på 450 nu då jag ändå kör en del landsväg och aa fika är faktiskt gott! ?

Mvh! ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Till den som läser detta 2024 o funderar på motard! Tyvärr är huvud frågan antagligen ställd på fel forum då sidan literally heter sporthoj o där intresset för motard åkning på gata antagligen är ganska low!

De flesta som köper sig en motard (enduro med gatdäck) kör inte långa mysiga trips till olika cafér runt om i landet, de flesta leker kör bakhjul o tränar upp sin förmåga att hantera en motorcykel på alla möjliga skumma vis!

Till frågan 450 vs 500? allt beror på ända målet! Ska du köra mkt landsväg ja då är nog en 690/701 roligare! Ska du köra cirklar på en parkering ja då är nog till och med en 350 att föredra!

De är nog sant att majoriteten idag kör 450 exc/fe på gatan av flera olika anledningar men de är många som kör 500 också, skillnaden är inte överdrivet jätte stor!

Själv har jag kört 350 nu i två år, 350 varvar mkt mer jämfört med 450/500 och har inte alls samma höga bottenvrid, den är mer "kontrollerad" vilket ger den en fördel för stunting! Han toppar ca 170 km/h och går att bakhjula i högsta växeln om man vill de, inga problem! Med andra ord att en 450 skulle vara en för liten motor är ren bullshit och kommer från folk vars enda talang är att köra fort!

(Summering) kommer du köra mkt parking och utveckla dina stunting skills så är lägre kubik lättare framför allt i början men kör du mkt landsvägar/motorvägar så sikta på högre kubik

Själv är jag sugen på 450 nu då jag ändå kör en del landsväg och aa fika är faktiskt gott! ?

Mvh! ?
Du behöver inte vara orolig, vi är många här som både kört och rejsat motard i många år, även på SM nivå (inte jag dock :) ) och en hel del VÄLDIGT kompetenta motormänniskor, så vi kan som forum i allmänhet svara på vilka frågor som helst, det är jag helt övertygad om :)

Vad det gäller 350/450/500/690 frågan så har jag ägt och kört alla dessa varianter, både med och utan motardhjul, och jag skulle säga att det är en smaksak. Allihop är ganska trötta på gata (och storbana) jämfört med effektstarka landsvägshojar och alla är väldigt roliga på knixiga banor och vägar. Det skiljer inte jättemånga hästar och vissa motorer är varvvilligare än andra och upplevs då också starkare, även ljudet påverkar mycket hur upplevelsen är. Resten är upp till föraren och en snabb förare kör skiten ur en långsam förare, oavsett hoj, så länge det svänger... :)

För egen del gick jag från en Husa 650 till en Honda CRF 450 och upplevde Hondan som sååå mycket vassare, den varvade satan och var blixtsnabb från rödljuset. I verkligheten så var det ganska dött lopp. Hondan drogs längre på växlarna men accelerationen försvann i ett frenetiskt växlande... men kul var det :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jäklar så spännande det var här. Skönt med lite motor-action så här i vintermörkrets nedtryckande sörja. Hur som helst SKÅL på er mina vänner, och glad fortsättning på det nya året. Det känns som flera månader sen jag körde hoj, jag har glömt nästan allting, så välkomna mig som en nybörjare med lagom stor potential.

.. just det, jag har visst A-kort redan, kollade precis.

Så till frågan om att supermotardera en endurohoj, fast en KTM 350 EXC-F. Jag har en 2022 sådan och funderar på hur det vore om man förutom dreven och hjulen även gav sig på växellådan. Jag förstår att dessa endurohojar har en aningens 'tätare' utväxling än gatuhojar, dvs att ettans växel ligger närmare sexans, vilket tyvärr i min mening gör växellådan till en i verkligheten 3-växlars låda. Tänker jag rätt där, eller har jag druckit för mycket glögg?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jäklar så spännande det var här. Skönt med lite motor-action så här i vintermörkrets nedtryckande sörja. Hur som helst SKÅL på er mina vänner, och glad fortsättning på det nya året. Det känns som flera månader sen jag körde hoj, jag har glömt nästan allting, så välkomna mig som en nybörjare med lagom stor potential.

.. just det, jag har visst A-kort redan, kollade precis.

Så till frågan om att supermotardera en endurohoj, fast en KTM 350 EXC-F. Jag har en 2022 sådan och funderar på hur det vore om man förutom dreven och hjulen även gav sig på växellådan. Jag förstår att dessa endurohojar har en aningens 'tätare' utväxling än gatuhojar, dvs att ettans växel ligger närmare sexans, vilket tyvärr i min mening gör växellådan till en i verkligheten 3-växlars låda. Tänker jag rätt där, eller har jag druckit för mycket glögg?

Det stämmer nog.
Jag har för mig att jag har läst (förmodligen skrivet av Boris) att KTM's växellådor går att blanda hur man vill i princip, att dom nästan har hällt alla dreven i en cementblandare och snurrat tills det trillat ut en växellåda.
Han hade laborerat med det där.

Men jag har ingen KTM, har aldrig haft så några egna erfarenheter utöver det har jag inte.

Men jag såg nog alla avsnitt av "FEM myror är fler än FYRA elefanter" och gissar därmed att 500cc är mer än 450cc...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ska det bli bra motard så är det fjädringen som måste fixas till att börja med
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Varför köper man inte tex en KTM660/625 retard direkt?
Nja, då måste jag sälja min 350, och en 660 kan jag inte lyfta och slänga i diket om jag av någon anledning skulle bli arg på den.

Grejen är att jag väl inte direkt vill göra en äkta motard av den, bara 'roada' den lite mer. Helst då med dess interna utväxling. Däck och hjul är inte lika kritiska för mig då jag mest skulle vilja avse hojen just all-round.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nja, då måste jag sälja min 350, och en 660 kan jag inte lyfta och slänga i diket om jag av någon anledning skulle bli arg på den.

Grejen är att jag väl inte direkt vill göra en äkta motard av den, bara 'roada' den lite mer. Helst då med dess interna utväxling. Däck och hjul är inte lika kritiska för mig då jag mest skulle vilja avse hojen just all-round.

Kolla med Boris om han har något färdigt recept.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De funkar kanon å ändra fram å bak drev på en Ktm exc för att få en bra motard körning... Man behöver inte gå in i växellådan för vanlig gat körning, annat när man ska tävla..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top