KTM 450 eller 500 EXC-F som Supermotard?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För att du säger det? Vilka kvalifikationer har du att påstå detta? Ska jag lita på dig, en för mig helt okänd person med okänd kunskap och erfarenhet, eller erkända recensenter som i åratal provkört och recenserat hojar?

Vilken schysst attityd du uppvisar...

Varför i h-vete startar du en tråd om du ändå har bestämt dig...? Och varför fråga någonting överhuvudtaget om du ändå ska argumentera emot varje svar du får...?

Nä, kryp tillbaka till Trollbyn.
 

molna

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2018
Ort
Växjö
Hoj
2015 Honda CB650F , 2015 Husqvarna FE450 SM
den recensionen med 450 vs 500 handlar ju dock om enduro åkande, lär ju skilja en del på gatkörning så tror själv en 500 är bättre val på gatan då du får mer hk/nm, har själv en fe450 2015 med sm hjul, ville helst köpa en 500cc men hittade ingen med få timmar och bra pris, är iallfall nöjd med 450cc :tummenupp jag anser att jag ser mer 500 än 450, är väll mest stuntare som köper 450 före 500 vad jag sett :p tror du blir nöjd oavsett 450 eller 500 men om du vill veta skillnaden så kan du väll provköra? :confused:
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
den recensionen med 450 vs 500 handlar ju dock om enduro åkande, lär ju skilja en del på gatkörning så tror själv en 500 är bättre val på gatan då du får mer hk/nm, har själv en fe450 2015 med sm hjul, ville helst köpa en 500cc men hittade ingen med få timmar och bra pris, är iallfall nöjd med 450cc :tummenupp jag anser att jag ser mer 500 än 450, är väll mest stuntare som köper 450 före 500 vad jag sett :p tror du blir nöjd oavsett 450 eller 500 men om du vill veta skillnaden så kan du väll provköra? :confused:

Schhh... inte störa ett internetproffs med fakta. DÅ kanske han lär sig något.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har vi nu fastslagit att 450 är vassare än 500? Särskilt om det är förgasarhästar?
Kanske även vassare än BMW 330?

Och är det med uppfällda eller nerfällda fotpinnar?
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Tror vi kan sluta att argumentera med TS nu. För att citera Al Dvorin; "Elvis has left the building"
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Om du har möjlighet, skaffa bakhjul med ryckutjämnare. Jag har inte det på min motard, och jag tror det sliter onödigt på växellådan.

Har både en KTM 450 exc endurouppsättning och en KTM 540 exc (ombyggd till motard). Inte rättvist o jämföra dessa hojar rakt av, då de har olika utväxling, drev, hjul etc. Dock, när man drar på gasen med 450 så känns den mer som en 2-takt, än 540:n. Men den toppar ut fort. Skulle nog satsa på 500 om jag var du. Skulle du vilja ha snabbare gasrespons o lägre vrid i botten kan du ju sätta på lättare svänghjul, ändra kam etc.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har vi nu fastslagit att 450 är vassare än 500? Särskilt om det är förgasarhästar? Kanske även vassare än BMW 330?

Det du nämner är kanske ingen dum ide...? En tidigare tråd på detta forum kom väl fram till att en förgasarhäst var ungefär lika stark som 1.3 insprutningshäst...? En förgasar-450 borde alltså köra åttor runt en trött, insprutad 500...?

Allvarligt - jag fattar inte varför någon orkar starta en frågetråd där man sedan argumenterar emot alla svar man får. Vad är vitsen med det, liksom...? Att stärka sin egen tro att man köpte rätt hoj...? Trots att man innerst inne vet att man valde fel...? Eller kort och gott - troll.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Det du nämner är kanske ingen dum ide...? En tidigare tråd på detta forum kom väl fram till att en förgasarhäst var ungefär lika stark som 1.3 insprutningshäst...? En förgasar-450 borde alltså köra åttor runt en trött, insprutad 500...?

Allvarligt - jag fattar inte varför någon orkar starta en frågetråd där man sedan argumenterar emot alla svar man får. Vad är vitsen med det, liksom...? Att stärka sin egen tro att man köpte rätt hoj...? Trots att man innerst inne vet att man valde fel...? Eller kort och gott - troll.

Han ville väl som vanligt bara ha massa "likes" o bekräftelse. När responsen inte blev samma som hos hans moppepolare blev han KrenGT o lackade ur:D
 

Ta2d

Ny medlem
Gick med
22 May 2019
Ort
Bästkusten
Hoj
Snart
Stock 2015 450.

imageproxyvqjay.jpeg


Stock 2015 500.

imageproxy1rmjia.jpeg


450 varvar upp snabbare, eftersom den har kortare slaglängd. Den varvar också högre samt har mindre gyroeffekt.

Här är det inte kubik som gäller, som många av er verkar tro. 450 är snabbare.

Har provat min 450 mot en annans 500 och det är som jag säger, den känns mer som en traktor och varvar inte alls upp lika snabbt. Körde även dragrace och gissa vad, jag vann.

Kul med alla självutnämnda experter på nätet.

Det finns en anledning till att +90% kör 450.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Stock 2015 450.

imageproxyvqjay.jpeg


Stock 2015 500.

imageproxy1rmjia.jpeg


450 varvar upp snabbare, eftersom den har kortare slaglängd. Den varvar också högre samt har mindre gyroeffekt.

Här är det inte kubik som gäller, som många av er verkar tro. 450 är snabbare.

Har provat min 450 mot en annans 500 och det är som jag säger, den känns mer som en traktor och varvar inte alls upp lika snabbt. Körde även dragrace och gissa vad, jag vann.

Kul med alla självutnämnda experter på nätet.

Det finns en anledning till att +90% kör 450.

Du är medveten om att effekt = kraft över tid och att acceleration styrs av kraft och massa? Du visar just upp en dynokurva som vid samma varvtal ger mer effekt för fordonet du säger är långsammare. Jag skall inte tråka ut dig med formler (något säger mig att den delen av skolgången gick mindre bra) men jag kan sammanfatta det med:

giphy.gif
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Stock 2015 450.

imageproxyvqjay.jpeg


Stock 2015 500.

imageproxy1rmjia.jpeg


450 varvar upp snabbare, eftersom den har kortare slaglängd. Den varvar också högre samt har mindre gyroeffekt.

Här är det inte kubik som gäller, som många av er verkar tro. 450 är snabbare.

Har provat min 450 mot en annans 500 och det är som jag säger, den känns mer som en traktor och varvar inte alls upp lika snabbt. Körde även dragrace och gissa vad, jag vann.

Kul med alla självutnämnda experter på nätet.

Det finns en anledning till att +90% kör 450.

Försöker du förklara att 47hk är mer än 50hk?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men, ijenklijen är ju allt frid och fröjd...?

TS är nöjd och glad att han köpte en 450 och vi alla andra lika glada att vi inte gjorde det.


Homeostasis achieved, typ.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Försöker du förklara att 47hk är mer än 50hk?

Jag tolkar det som att han säger att 450 är bättre för att den når varvstopp snabbare, och därför är den starkare och snabbare.

Med den logiken borde alltså en hoj vara snabbare om man står och torrgasar än om man har en växel i och faktiskt måste slösa en massa energi till att driva fordonet framåt. Eller nåt...:va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Roade mig med att lägga ihop kurvorna och matcha dem mot varandra. Det intressanta är att hojarna matchar varandra nästan exakt upp till 6000 rpm, sen drar 500:an ifrån och ökar i varv snabbare, och har mer effekt...

450 vs 500.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har provat min 450 mot en annans 500 och det är som jag säger, den känns mer som en traktor och varvar inte alls upp lika snabbt. Körde även dragrace och gissa vad, jag vann.

Kul med alla självutnämnda experter på nätet.

Det finns en anledning till att +90% kör 450.

90% av vilka, egentligen?
Vad roligt att ni hade ett dragrace, och vad kul för dig att du vann.
Vilken färg hade du på klänningen?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Roade mig med att lägga ihop kurvorna och matcha dem mot varandra. Det intressanta är att hojarna matchar varandra nästan exakt upp till 6000 rpm, sen drar 500:an ifrån och ökar i varv snabbare, och har mer effekt...

View attachment 456647

Men har du verkligen lagt in korrektionsformel för gyroeffekt???
Och det kan ju finnas fler dolda faktorer, eller traktorer.....så räkna om :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top