Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Bästkusten
    Hoj
    Snart
    Inlägg
    6

    KTM 450 eller 500 EXC-F som Supermotard?

    Edit: Tråden kan stängas. Har köpt en 450.

    Tjena,

    Precis tagit mitt A-kort (Yeah!) och i present till mig själv så tänker nu köpa mig en sprillans ny 2020 KTM 450 eller 500 EXC-F som jag ska kitta om till en Supermotard.

    Frågan är vilken man ska köpa?

    Stämmer det att 450 varvar snabbare, har högre varvstopp och har därför lite mer "go" än 500?

    Vilken effekt har hojarna? Kan väl inte skilja så många hästar tycker man?

    Jag är 190 cm lång och väger 95 kg i kallingarna om det spelar någon roll.

    Sedan tänkte jag passa på att fråga vilket Motardkit som rekommenderas? Något speciellt märke som anses hålla bättre kvalitet än andra?

    Mvh
    Ta2d
    Senast redigerat av Ta2d den 2019-05-23 klockan 11:38.

  2. #2
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 559
    Du är medveten om att detta är racehojar med underhåll därefter? Ingen är rolig för annat än lek på landsväg och kolven lär få bytas efter 50-60h. Är du bekväm med detta och inte skall ut i skogen så är nog 500 att föredra, lite mer bottenvrid och lite mindre krav på hårt varvande. Den är byggd för grusvägsbus. När det gäller hjul så funkar nog det mesta men KTM original, Talon och erkända märken har högre blingfaktor. Samma med broms. Snygga Beringer-ok och 320mm-skiva är snyggt men allt som passar lär ge bra resultat, original "crossbroms" funkar men lär inte vara kul på landsvägen.

    Spontant hade jag köpt en Duke eller Husqvarna 701 istället. Nästan lika rolig men fungerar även i civila förhållanden.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Bästkusten
    Hoj
    Snart
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av ething Visa inlägg
    Du är medveten om att detta är racehojar med underhåll därefter? Ingen är rolig för annat än lek på landsväg och kolven lär få bytas efter 50-60h. Är du bekväm med detta och inte skall ut i skogen så är nog 500 att föredra, lite mer bottenvrid och lite mindre krav på hårt varvande. Den är byggd för grusvägsbus. När det gäller hjul så funkar nog det mesta men KTM original, Talon och erkända märken har högre blingfaktor. Samma med broms. Snygga Beringer-ok och 320mm-skiva är snyggt men allt som passar lär ge bra resultat, original "crossbroms" funkar men lär inte vara kul på landsvägen.

    Spontant hade jag köpt en Duke eller Husqvarna 701 istället. Nästan lika rolig men fungerar även i civila förhållanden.
    Är väl medveten om detta med underhållsintervallerna. Dock kommer den inte användas som "Motorsport" då kolv etc byts vid 70 timmar utan byte sker varje 135:e timmar, allt enligt serviceboken, även om jag nog byter redan vid 100 timmar "bara för att". Olja, filterbyte var 15:e timma etc, även om jag här också byter lite oftare, som var 10:e timma.

    Angående 450 kontra 500 så vet jag inte riktigt vad jag ska tro då du säger 500 medan andra säger att 450 är "aggressivare och drar hårdare".

    Har det ekonomiskt bra ställt så jag kommer köpa ny hoj varje 2-3 år så att den kommer gå hårt gör mig inget.

    Vill inte köpa 690/701 och släpa runt på närmare 45 extra kilon. Vill ha en lätt hoj.

    Några specifika KTM- eller Talon-fälgar som rekommenderas?

  4. #4
    1:a REC 2012 #56 Dracos avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Bredared
    Hoj
    CBR 1000 racer och PottWrål 50 till Smågrabbarna
    Inlägg
    1 029
    Även fjädring och bromsar behöver byggas om för seriös muttaåkning. Har haft många motarder o den bästa kompromissen som funkat både för seriöst bus och åka till jobbet med har varit KTM 690SMC, hade även en Husa FS 570 som var fjäderlätt jämfört med 690, men behövde varvas mer, inte lika trevlig att wheeela med och mer än någon mil på landsväg var jäkligt trist. Cubic is King! Köp 500

  5. #5
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna TE300i
    Inlägg
    4 242
    Köp 500:an om du vill åka endurohoj på gatan,det finns absolut ingen fördel effektmässigt med 60cc mindre motor...
    Alpinestars knästöd säljes: https://www.sporthoj.com/annonser/id/8164

  6. #6
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    2 176
    500 alla dar I veckan då..

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Bästkusten
    Hoj
    Snart
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Draco Visa inlägg
    Även fjädring och bromsar behöver byggas om för seriös muttaåkning. Har haft många motarder o den bästa kompromissen som funkat både för seriöst bus och åka till jobbet med har varit KTM 690SMC, hade även en Husa FS 570 som var fjäderlätt jämfört med 690, men behövde varvas mer, inte lika trevlig att wheeela med och mer än någon mil på landsväg var jäkligt trist. Cubic is King! Köp 500
    Självklart kommer jag fixa fjädringen och bromsar.

    690/701 är fortfarande inget för mig.

    Angående 450 kontra 500.

    "We swapped over and I immediately felt the difference between the two bikes. One was clearly more aggressive and pulled harder than the other. That’s got to be the 500, right? More cc’s, more power, faster, more aggressive bike, right? It’s actually quite the opposite in my opinion.

    The 450 revs faster because it has less inertia inside the motor due to having a smaller capacity. It sounds different too. Either because you are higher in the rev range or due to it being more aggressive. Either way, it’s definitely the angrier of the two. The 450 was more responsive on the throttle and felt like it was revving a bit harder than the 500.

    What stood out most that it felt like it (450) had more power than the 500."


    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Köp 500:an om du vill åka endurohoj på gatan,det finns absolut ingen fördel effektmässigt med 60cc mindre motor...
    Jämfört med 500 så verkar man få en mer responsiv hoj om man ska tro recensionen jag länkar till/citerar här ovan.

    99% av alla man ser på gatan som kör Supermotard kör 450.

    Citat Ursprungligen postat av JPT Visa inlägg
    500 alla dar I veckan då..
    För att?

  8. #8
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna TE300i
    Inlägg
    4 242
    Citat Ursprungligen postat av Ta2d Visa inlägg
    Självklart kommer jag fixa fjädringen och bromsar.

    690/701 är fortfarande inget för mig.

    Angående 450 kontra 500.

    "We swapped over and I immediately felt the difference between the two bikes. One was clearly more aggressive and pulled harder than the other. That’s got to be the 500, right? More cc’s, more power, faster, more aggressive bike, right? It’s actually quite the opposite in my opinion.

    The 450 revs faster because it has less inertia inside the motor due to having a smaller capacity. It sounds different too. Either because you are higher in the rev range or due to it being more aggressive. Either way, it’s definitely the angrier of the two. The 450 was more responsive on the throttle and felt like it was revving a bit harder than the 500.

    What stood out most that it felt like it (450) had more power than the 500."




    Jämfört med 500 så verkar man få en mer responsiv hoj om man ska tro recensionen jag länkar till/citerar här ovan.

    99% av alla man ser på gatan som kör Supermotard kör 450.



    För att?
    Köp en 450 då om du tror att den går bättre(det gör den inte)…
    Alpinestars knästöd säljes: https://www.sporthoj.com/annonser/id/8164

  9. #9
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 764
    Citat Ursprungligen postat av Ta2d Visa inlägg
    ... Dock kommer den inte användas som "Motorsport" ....
    Du tror att kolven slits mindre på gatan än på endurobana?

    Angående huvudfrågan
    There's no substitute for cubic inches
    Senast redigerat av Two stroke man den 2019-05-22 klockan 21:07.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  10. #10
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna TE300i
    Inlägg
    4 242
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Du tror att kolven slits mindre på gatan än på endurobana?

    Angående huvudfrågan
    Det verkar vara förvånansvärt många som tror att gatkörning skulle vara skonsamt för motorn jämfört med cross/enduro.Är det någonstans man verkligen kan ta död på den här typen av motorer på nolltid så är det just vid gatåka.
    Alpinestars knästöd säljes: https://www.sporthoj.com/annonser/id/8164

  11. #11
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    2 176
    Citat Ursprungligen postat av Ta2d Visa inlägg
    Självklart kommer jag fixa fjädringen och bromsar.

    690/701 är fortfarande inget för mig.

    Angående 450 kontra 500.

    "We swapped over and I immediately felt the difference between the two bikes. One was clearly more aggressive and pulled harder than the other. That’s got to be the 500, right? More cc’s, more power, faster, more aggressive bike, right? It’s actually quite the opposite in my opinion.

    The 450 revs faster because it has less inertia inside the motor due to having a smaller capacity. It sounds different too. Either because you are higher in the rev range or due to it being more aggressive. Either way, it’s definitely the angrier of the two. The 450 was more responsive on the throttle and felt like it was revving a bit harder than the 500.

    What stood out most that it felt like it (450) had more power than the 500."




    Jämfört med 500 så verkar man få en mer responsiv hoj om man ska tro recensionen jag länkar till/citerar här ovan.

    99% av alla man ser på gatan som kör Supermotard kör 450.



    För att?
    Hmmm... Du frågar vilken folk skulle välja, men de låter mer som att du bestämt för 450 enl en gammal resention från 2016... 2020 är två modeller nya än den resentionen å testad som enduro, men du va ju ute efter att ha den motardkitad.

  12. #12
    Ta det lugnt - kör hellre två gånger bezerks avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Södra skåne
    Hoj
    S1000rr, svartpilen 701, Crf 450 HM, Honda MB-5
    Inlägg
    998
    Min Wr450f drar bättre än kotten

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    Senast redigerat av bezerk den 2019-05-23 klockan 08:19.
    SeeYou


    Radical Riders

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Bästkusten
    Hoj
    Snart
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Köp en 450 då om du tror att den går bättre(det gör den inte)…
    För att du säger det? Vilka kvalifikationer har du att påstå detta? Ska jag lita på dig, en för mig helt okänd person med okänd kunskap och erfarenhet, eller erkända recensenter som i åratal provkört och recenserat hojar?

    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Du tror att kolven slits mindre på gatan än på endurobana?
    Har jag någonstans påstått detta? Hur motorn slits beror på hur man kör.

    Hur som helst så spelar det för mig ingen roll om jag skulle behöva byta kolv varje månad då jag har ekonomin för det och för att jag tycker det är rogivande att meka.

    Tråden kan stängas. Har köpt en 450 som jag hämtar på fredag.

  14. #14
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    517
    Berätta gärna hur du gör med hjul/fjädring/bromsar. Vilka prylar som du byter och vilka märken du köper. Även ge uppdateringar på hur du tycker det blev och hur den känns att köra.

    Hoppas att du får en bra och rolig sommar

  15. #15
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 559
    Att vara ny och dryg ger sällan pluspoäng men lycka till.

    Att en motor varvar upp snabbare säger ytterst lite om verklig prestanda såsom acceleration, hastighet och annat som går att mäta. Vill du ha något som varvar snabbt så köp en 125a med pizzadrev. Därav bör du lita på de som faktiskt har kört på riktigt och är villiga att dela med sig.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  16. #16
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 764
    Citat Ursprungligen postat av Ta2d Visa inlägg
    Har jag någonstans påstått detta? Hur motorn slits beror på hur man kör.
    Ja, det är just precis vad du sagt. Du har sagt att du ska byta kolven mer sällan eftersom du inte ska använda hojen för "motorsport". Därmed har du implicit sagt att din kolv kommer slitas mindre än om hojen skulle användas till vad den är byggd för dvs enduro/motorsport.

    Du har inte nämnt hur du ska använda hojen, men du ska motardkitta samt inte använda den för "motorsport" och då är ju motardbanan struken som alternativ, och då kvarstår alltså gatåkning.

    Möjligen finns stuntträning som alternativ, jag vet inte om det räknas som "motorsport".
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  17. #17
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 764
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	7aba9d10c31172ef38f96d61ef802289.jpg
Visningar:	40
Storlek:	100,6 KB
Id:	449189  
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  18. #18
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
    Inlägg
    4 714
    Citat Ursprungligen postat av Ta2d Visa inlägg
    För att du säger det? Vilka kvalifikationer har du att påstå detta? Ska jag lita på dig, en för mig helt okänd person med okänd kunskap och erfarenhet, eller erkända recensenter som i åratal provkört och recenserat hojar?
    Du ställer alltså en fråga på ett forum, till ett gäng personer som du inte känner och inte litar på och dessutom inte kommer att lyssna på, om en sak som du redan har bestämt dig för...?

    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  19. #19
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    2 658
    Så det blev en 450 i slutändan?

  20. #20
    Tutlurad Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    KTM 790 Adv
    Inlägg
    2 461
    Underhållande tråd minst sagt
    När man har ett problem ska man skjuta det framför sig
    och är man riktigt duktig så hinner man aldrig ikapp det.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

magnus moss skriver: Kolla vid 1.22 i denna videon, när helikopterns skugga sveper över Rins. Borde inte sådant vara SJUKT irriterande, på gränsen till rent läsk [...]

Comeback
Vill du annonsera ovan? Klicka här