Nybörjarhjälp med val av bromsbelägg för banevent

PeOR

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -02
Efter att ha haft nöjet att köra en del bil på banor (och bränt för mycket pengar på däck och bromsar) så har jag haft en period på fem år av bankörningskarantän. I fjol började en kompis köra Knix med mc och jag kunde inte låta bli att ryckas med. Det var 25 år sedan jag sålde min förra hoj så jag var inte helt laserskarp i vad jag vill ha eller behöver. Det blev en BMW K1300S. Jag trivs väldigt bra med hojen på allmän väg och på Knixevent. Men jag inser att när jag kör med SSEMSE så förstår jag att det finns mer optimala val av cykel och jag gissar att jag får jobba lite mer med bromsandet än för lättare hojar. Men nu har jag gjort detta val och tänker hålla kvar en stund. Och även om materialet kan vara mer bananpassat så är jag den svagaste kedjan i länken både nu och en bra tid framöver. (Sedan kan jag bara konstatera att rackarns vad de kan köra i SSEMSE och sannolikt andra klubbar också).

Nåväl, på bilevent så har jag gjort en god andel misstag avseende bromsar. Bromseffektobalans på grund av fel mix av belägg, för hårda belägg, för dålig kylning, kokande bromsar, spräckta skivor, en hel del negativa erfarenheter. Därför tänkte att jag skulle förekomma denna gången och faktiskt välja vad som erfarenheterna säger är bra. Därför vänder jag mig till er här på forumet.

Det blir 7-10 banevent denna sommaren på Sturup och Knutstorp. Och sedan några kortare rundor på allmän väg med frun på pallen däremellan. Vad är rätt belägg för mig med "lagom" slitage på skivor och aldrig risk för att koka bromsarna? (Japp, bromsoljan är nybytt.) Cykeln är som sagt en BMW K1300S 09 utan modifieringar.

Uppskattar all hjälp! /PeO.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På mina gathojar kör jag med sintrade gatbelägg för att inte behöva värma upp dem ordentligt innan de tar, och de fungerar helt okej på bana om man inte kör skitfort.
På banhojarna kör jag racebelägg, för att det är skitjobbigt när man överhettat beläggen och helt plötsligt inte har bromsverkan in i böj, och med banhoj kör jag avsevärt mycket aggresivare än gathojarna.
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej jag har kört på brembo sc,galfer 1370 och dom bästa är nuvarande galfer 1300 som jag tycker är riktigt nice dom bettar riktigt bra och verkar hålla bra. Körningen är huvudsaklig snabb gata med en zx10 med zx6 bromsok så varför inte kika på något från galfer som bla greven säljer. Jag köpte mina senaste från calsport.co.uk till ett mycket bra pris

Med vänlig hälsning, Hobbe
 
Last edited:

PeOR

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -02
Jag tackade aldrig för hjälpen på denna tråden. Så det gör jag nu. Mycket uppskattat!!

Innan jag hann köpa belägg så blev det en banhoj, en R1 från 2002. Så jag fick en ny uppsättning belägg att slita på. Och när det var dags att byta på denna så valde jag Galfer G1375, lite baserat på Hobbes förslag om Grevens. Jag har bara kört två bandagar med dessa belägg men kan konstatera att de var bättre än vad jag hade innan. Väsentligt bättre retardation och hittills ingen känsla av mattning.

Tack för att ni delat med er med erfarenheter!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ebc blev väll uppköpt av Brembo nu.

Det känner jag inte till så jag kollade deras hemsida...

Corporate
Still privately owned, EBC Brakes is a world leader in the manufacture of brake components. In the early 80’s in Europe, EBC commenced developing the world’s first aftermarket range of products. After a successful launch in Europe, EBC expanded into the USA market in the mid-1980s.
...

EBC produces 100% of its brake pad range in its own factories in the UK and USA, 100% of its own motorcycle brake discs/rotors in its UK facility and a huge proportion of its automotive brake discs are also UK and USA made.



https://ebcbrakes.com/about-ebc/corporate/
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hur ska man tänka med bromsskivor när man kör sintrade belägg? Jag köpte en uppsättning Brembo sintrade till min VFR i år och har inte lyckats klura ut om det är sintrade som är standard om man köper de Honda-brandade. Är de flesta bromsskivorna som används i modern tid gjorda för att köra sintrade belägg eller kommer skivorna ätas upp fortare än en kebabrulle en fredagnatt?

/R
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
SBS är inte ett bra namn på bromsar, i Sverige iaf.

Lite som Microsofts produkt "POS", obra.

:D
/R
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top