Fotpinnar och bromspedal på Kawasaki KLR 650

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har köpt en -99 KLR650 och har lite funderingar om både fotpinnarna och bromspedalen. Som den är nu tycker jag att bromspedalen sitter lite för högt upp nu för att ha en bra vinkel på fotleden och måste lyfta och flytta foten för att komma åt pedalen vilket jag inte gillar. Är det någon tanke med detta på en offroad att man inte oavsiktligt ska komma åt pedalen om man skumpar runt? Har justerat ner pedalen så mycket det går men den är ändå hög och jag skulle gärna sänka den ca 25 mm för att ha åtkomst till den lättare.

Skulle också velat byta fotpinnarna till några med bättre fäste typ dessa https://www.ebay.com/itm/Wide-Front...KLR650&hash=item261a76ce7f:g:UvAAAOSw9EZctZl5 Vågar man köpa billigare fotpinnar?

Då jag googlat så verkar vissa klaga på att vissa billiga fotpinnar är ca en halv tum högre men i mitt fall skulle det kanske vara bra med högre fotpinnar då pedalen sitter för högt för mig, är det nån som alls har nån koll på vilka fotpinnar som kan tänkas vara högre? I annat fall fall krävs ju att man kapar och svetsar om pedalen för att sänka den
och klarar man sig ifrån att kapa och svetsa i bromspedalen vore det ju fint.Nån som har tips på lite högre fotpinnar?

Så är ser det ut för mig då jag håller foten på fotpinnen i en skön position för fotleden och då är det ca 25 mm mätt med tumstock som pedalen ligger högre än undersidan av sulan på skon.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På en offroad är det viktigare att bromspedalen funkar vid stående körning.

Ett enkelt sätt att anpassa fotpinnehöjden är gummimellanlägg som du använder när du kör väg, ryck bort dem vid stående körning. Relativt enkelt att bygga någon centimeter vilket gör stor skillnad...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För mig funkar det inte heller stående, pedalen är för hög även då. Jag vill ha pedalen under foten så jag inte ska behöva joxa på fotpinnen för att bromsa, sittandes funkar det bättre nu då det är lättare att flytta foten då men ståendes känns det inget vidare. Måste som nästan som lyfta på foten ståendes för att komma åt pedalen vilket känns dåligt eller snarare farligt.

Efter att googlat lite verkar finnas gott om sänkningssatset till fotpinnarna för KLR650, börjar fundera på om nåt sånt är monterat för då bli nog bromspedalen hög. Får väl kolla då jag kommer hem.

Vågar man köpa billigare fotpinnar på eBay? Original klädda med gummi känns så där, skulle hellre ha nån modell helt i metall med ordentliga taggar för bra grepp.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För mig funkar det inte heller stående, pedalen är för hög även då. Jag vill ha pedalen under foten så jag inte ska behöva joxa på fotpinnen för att bromsa, sittandes funkar det bättre nu då det är lättare att flytta foten då men ståendes känns det inget vidare. Måste som nästan som lyfta på foten ståendes för att komma åt pedalen vilket känns dåligt eller snarare farligt.

Efter att googlat lite verkar finnas gott om sänkningssatset till fotpinnarna för KLR650, börjar fundera på om nåt sånt är monterat för då bli nog bromspedalen hög. Får väl kolla då jag kommer hem.

Vågar man köpa billigare fotpinnar på eBay? Original klädda med gummi känns så där, skulle hellre ha nån modell helt i metall med ordentliga taggar för bra grepp.

Tror du har fel position på hojen.

När man bromsar står man upp med nästan raka armar och rumpan långt bak strax ovanför sadeln. Då ska pedalen vara rejält högt och har man den inte så högt så flyttar man automatiskt fram rumpan för att nå ner till pedalen och får därmed fel position på hojen med resultatet att framhjulet blir fladdrigt och hela hojen instabil.

Och ja, när man sitter och crusingkör blir man då tvungen att lyfta foten från pedalen för att bromsa.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsätter med funderingarna ön detta, blev ju inte så mycket köra då jag vurpade och det gick som det gick.

Det jag kan göra nu är att fixa grejer för att ha till att fixa hojarna då jag blir i så form att jag kan vara i garaget.. Hur är det med fotpinnarna var hittar man fotpinnar utöver eBay, tycker det verkar svårt att hitta nåt till de äldre KLR 650. Finns Tusk och IMS på ebay men dom blir ganska dyra innan med tull och moms innan dom är hemma och de billigare gjutna vet jag inte om jan vågar köpa man vill ju inte att en fotpinne ska gå av för det kan nog göra minst lika ont som jag har nu om man har otur.

Vad jag fått fram så passar fotpinnarna från Honda XR 50, 70, 80, 100 och CRF 50, 70, 80, 100 även passar till KLR 650, även fotpinnarna från vissa DR650 ska passa men dom får större fästhål så man får borra ur och byta bulten eller göra en bussning.

Nån som har tips på fotpinnar till KLR 650 eller ovanstående Honda XR, CRF modeller eller DR650?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/162456102342

Nagot liknande har jag på min veteran yamaha cross och dom har hållt utan nagra bekymmer. Anledningen att jag testade dessa är att dom gammla 1988 ich crossarnas fotpinnar är både korta o smala och jag ville ha större tryck yta under stöveln när man står o kör.

Har ju sett dom där och dom kostar ju inte mycket men jag är ju lite rädd för kvalitén på dom, dock verkar ju ganska många köra på såna billiga fotpinnar då man läser på nätet. Kan ju säga att jag efter min olycka har blivit lite mer fundersam över sånt som kan påverka säkerheten om det fallerar men det är kanske obefogat i detta fall?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/162456102342

Nagot liknande har jag på min veteran yamaha cross och dom har hållt utan nagra bekymmer. Anledningen att jag testade dessa är att dom gammla 1988 ich crossarnas fotpinnar är både korta o smala och jag ville ha större tryck yta under stöveln när man står o kör.

Har du fotpinnar i stål eller aluminium? Läste att för nån hade en aluminium pinne gått av vid en wheelie en fet 10 timmars användning vilket inte känns så bra, tyvärr verkar de billiga fotpinnarna i stål säljas utan fjädrar och det vill man ju ha och inte bara lita på tyngdlagen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Denna fotpinne ser ju ut lite intressant https://www.ebay.com/itm/Blue-CNC-M...969278&hash=item2f29be13f0:g:SSkAAOSwAopcOWKB ser ju ut betydligt mer välarbetat än de andra billiga gjuten fotpinnarna. Frågan vad detta är, försökte googla 6160-T6 men jag fattar inte så mycket om viken kvall det är. Dom ska ju vara CNC-frästa så dom borde ju vara lite bättre än gjutna, fråga är väl om man kan lita på kineserna att det är det material som uppges och att dom är frästa ur ett stycke?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
T6 är vad jag vet högsta kvalliten siffrorna anger svetsbarhet o dyligt. Personligen har jag köpt massor igenom åren från kina och hittills har allt funkat och hållt, sedan måste man förstå att köper man det absolut billigaste på Ebay då finns risken för botten napp, men håller man sig i mitten skicket i pengar så finns mycket bra grejor för skit pengar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hoppas på att ta mig ut i garaget en sväng i eftermiddag då sambon kommer hem, vågar inte chansa då jag är hemma själv om jag inte orkar hela vägen eller skulle klanta mig på kryckorna.

Ska försöka mäta fästena till fotpinnarna så får man se om dom där lite lyxigare kina pinnarna kan passa på KLR:en.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Har ju sett dom där och dom kostar ju inte mycket men jag är ju lite rädd för kvalitén på dom, dock verkar ju ganska många köra på såna billiga fotpinnar då man läser på nätet. Kan ju säga att jag efter min olycka har blivit lite mer fundersam över sånt som kan påverka säkerheten om det fallerar men det är kanske obefogat i detta fall?

Har själv sådana - både till grisen (XR650) och till Trickern - och de håller hur bra som helst!
De som sitter på grisen har varit med lääänge och verkligen fått bekänna färg, inga som helst problem.
Bara köp!
:tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej kom ni ut i garaget och mätte avståndet i fästet till ca 22 mm, får kolla i eBay och beställa.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Kan rekommendera fejjangrupperna:
KLR650 Owners
KLR650 Farkels & mods

Inget fel på SH, men det var väl ganska länge sen KLR slutade säljas i Sverige och Europa medan dom forfarande säljs i Nord och Sydamerica.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan rekommendera fejjangrupperna:
KLR650 Owners
KLR650 Farkels & mods

Inget fel på SH, men det var väl ganska länge sen KLR slutade säljas i Sverige och Europa medan dom forfarande säljs i Nord och Sydamerica.

Tack för tipset jag ska kolla där, har kollat lite på klr650.net.

Som du säger så verkar det inte säljas mycket grejer till KLR i Europa men i USA och Australien verkar dom vara populära och det finns mycket tillbehör och delar men det tråkiga är att frakten oftast är dyr från staterna och så ska man på med tull moms och postens avgift på det. Tusk och IMS fotpinnar ät måttligt dyra i USA men innan dom är här kostar dom en hel del.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
den där bromspedalen ser o andra sidan inte helt orginal ut,,,,

När det gäller fotpinnarna har jag aldrig lyckats halka av orginalen,,,,
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror det är original bromspedal men jag vet inte

Då jag googlade upptäckte jag att det var Facebookgrupper. Jag har inte Facebook, är det där allt händer nu för tiden?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top