Justera styret "vridleds" på versys 2015

Mrkristianstad

Ny medlem
Gick med
21 May 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
2015 Kawasaki Versys
Hej
Köpt hoj i helgen och var ute och körde igår. Upptäckte att styret är lite snett. Tittar jag mot framfjädringen så är själva styret lite svängt åt höger jämfört med framgafflarna. Sitter det bultar under styrets fäste att lossa lite och sen rätta till? Jag stör mig på det massor nu. Framhjulet är alltså rakt fram men styret lite åt höger.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är gaffeln som är vriden, antingen är något krokigt, felaktigt ihopskruvat eller så har hojen varit omkull så att styret har fått sig en törn.

Lossa ena kronan och vrid styret rakt, någon justering för styret finns inte. Ibland kan man behöva lossa hjulet lite också, så att axeln kan röra sig fritt. Det underlättar om ni när två, men det går själv också.

OBS, lossa inte både övre och undre krona om du inte har ett depåstöd som lyfter under nedre kronan! Annars kommer du som i slow motion se din hoj sega ihop och krossa åtminstone framskärmen, kanske kylaren, lite kåpor och sedan graciöst lägga sig på sidan.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag hade låtit köpet gå tillbaka, antingen har en klant varit och skruvat på hojen eller så har den varit omkull, lika illa båda två...
 

Mrkristianstad

Ny medlem
Gick med
21 May 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
2015 Kawasaki Versys
Den är köpt begagnad. Inte ett märke på den. Knappt en flugskit. Det verkar som det skiljer sig mellan så att säga gafflarna och styrets fäste. Tror där.är marginal för skruvarna och det behlvs bara lossas, rättas till lite och spännas igen.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Följ metoden i filmen som daspunner länkade.
Om du bara lossar där uppe och rättar till får du spänningar i gaffeln.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det ett styrfäste som är avfjädrat från vibrationer genom att vara "gummiupphängt" i övre styrkronan?
Alltså - är de båda gaffelbenen parallella, och skevheten finns i att ena styrändan "hänger bak" gentemot övre styrkronan?

Isf är det bara att vålda tills du är nöjd. Ställ framhjulet mot en dörrpost eller liknande fast föremål och bryt i styret tills du är nöjd.
No worries.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top