TPS problem

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Hej.

Jag har ett envist problem med min TPS. Felkod c14 med strecket högst upp. Den rycker när man vill gasa fullgas. Hojen är en Suzuki gsxr 1000 -02. Har gjort lite av varje för att hitta felet men ej lyckats, bla smort upp den, justerat fram o tillbaka, rengjort kontakter mm. Vet att just detta är ett relativt vanligt problem på denna hoj. Finns det någon som drabbats av samma sak här inne tro? Vad har ni isf gjort? Behöver lite hjälp med att tänka utanför boxen.

Tacksam för hjälp

/Conny
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hej.

Jag har ett envist problem med min TPS. Felkod c14 med strecket högst upp. Den rycker när man vill gasa fullgas. Hojen är en Suzuki gsxr 1000 -02. Har gjort lite av varje för att hitta felet men ej lyckats, bla smort upp den, justerat fram o tillbaka, rengjort kontakter mm. Vet att just detta är ett relativt vanligt problem på denna hoj. Finns det någon som drabbats av samma sak här inne tro? Vad har ni isf gjort? Behöver lite hjälp med att tänka utanför boxen.

Tacksam för hjälp

/Conny
Förklara hur du justerat "fram och tillbaka"..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Impact: byglat kontakten till "dealer mode" för att få fram felkoder. Startat hojen på tomgång och sedan lossat torxskruven till TPS:en och justerat(vridit) den fram o tillbaka.

Får nog ohm mäta den imorrn
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vet att min tps stod högt (enligt displayen) när jag åkte NA och hade powercommander. Tog man bort den stod den i mitten. Inga felkoder dock...fast de syns väl bara om FI-lampan har lyst...minns ej.

Ta bort powercommandern och kolla om du har någon. Eller rättare sagt, koppla ur den från sprutet och sätt tillbaka originalkontakterna.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du inte volt eller ohm mätt tps givaren ? Gör det så ser du om de är bortfall någonstans i gasutslaget.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
För min oljekylda sukkamotor finns i verkstadsmanualen inställningsanvisningar hur den ska stå. För en förgasarmotor spelar det mindre roll då TPS enbart kan reglera tändkurvan. Har den t o m urkopplad för mina RS36'or. Däremot för din insprutare är det sannolikt extra viktigt att det står rätt inställd, då den också styr bränsle/luft-blandningen.

Försök få tag på en verkstadsmanual och kolla hur inställningen ska ske är mitt tips.


Edit: Som av en händelse hade jag manualen i mitt bibliotek. Här kan du se hur TPS ställs in.TP sensor GSXR 1000 01-02  sid 1.jpgTP sensor GSXR 1000 01-02  sid 2.jpg
 
Last edited:

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Bandit-1200: Igår fick jag lite hjälp på med lite utskrifter på en verkstad men dina var faktiskt bättre. Har även en Haynes repair manual bok men där står inga värden vad jag kan se? Idag har jag mätt följande.

*Input Voltage=4,92 V (4,8+-0,2) OK
*TPS resistance=closed 0,55 k ohm, open 4,3 k ohm (1,1 och 4,3). Första värdet ej OK
*Output Voltage=closed 0 V, open 0 V (1,1 och 4,3). Ej ok men har nog mätt fel här?
*Contuinity=0

Kan du förklara hur man mäter output voltage? Enligt min rep handbok så skulle TPS sitta kvar på hojen men kontakten ur. Ger den verkligen ifrån sej ström då? I dina papper förstår jag inte riktigt hur man ska göra?
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Pratar rent allmänt om TPS:er nu. De behöver matas med spänning för att kunna ge en "outputvoltage". TPS:en är en potentiometer (tänk volymratt på en stereo). Du matar den med spänning som ändras allt eftersom du reglerar den (output voltage). Den kan inte skapa sin egen spänning. När jag mätt på sånna har jag kört något bakvägen i kontakten typ en smal nål samtidigt som jag haft den ansluten (räcker med tändning på) och mät emellan stiftet som ger output voltage och jord.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Voltmätning gör du som daspunner säger trycka in nålar i kablarna och mäta med tändning på.
Jag brukar först ohmmäta tps de gör du med urdragen kontakt till tps och mät i den kontakten alt tryck in nålar även vid ohmmätning. Man letar i första hand bortfall någonstans i gasregistret från tomg till full gas de spelar ingen roll vad värdet är inledningsvist. Värdet ska öka stabilt från tomg till full gas, gasa sakta uppöver och tillbaka och leta buggar. En bugg kan va att mätvärdet helt upphör just vid ett gasutslag eller flimrar alla tänkbara siffror. I detta fallet låter de som de bör vara skada på tps banan nära full gas eller vid full gas.
Vid voltmätning söker man samma typ av buggar någonstans i gasutslaget volten ska öka och sänkas i perfekt timing med gasutslagen inge voltborfall får förekomma någonstans i gasregistret ej heller onormalt hög/låg volt som inte harmonerar med volten före /efter de misstänkta gasutslaget , typ samma procidur som vid ohmmätning.
Efter man kollat att tps banan inte har buggar kan man justera in den och kolla att den visar rätt start och slutvolt.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Tack för alla vettiga svar. Idag ska jag fortsätta felsökandet/mätningen. Hör av mej efteråt.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Krokodilklämmor är också ett hett tips. Kan vara svårt o åstadkomma allt på en o samma gång annars. Vrida på gasen, hålla mätproberna på plats, läsa av multimeterns display, andas, sitta upprätt osv. :hihi
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Har nu lyckats att mäta output volt och den ligger på 4,9 V men den rör sej inte upp o ner när jag vrider på gasen. Förvånande nog så försvann felkoden två gånger pch gjorde någon slags reset när jag hade tagit isär de tre kablarna i kontakten och satt in dem en och en i TPS kontakten, fick då _C00 istället en stund. Vet inte alls varför, jag försökte igen och röra på kablarna där jag var men ganska snabbt så var C14 tillbaka.

Gjorde också ohm mätningar på TPS:en igen för att se om det var samma som igår men det fladdrade enormt och gick inte och få iordning på alls. Blir nog inlämning på verkstad nu.

Som kuriosa kan sägas att jag har även en KTM 690 som var löjligt enkelt att ställa in TPS på, tog nog max en minut. Suzukin är helt makalös.

Trots allt så inger det ju en gnutta hopp om att TPS är hel då C14 försvann en stund.
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Har nu lyckats att mäta output volt och den ligger på 4,9 V men den rör sej inte upp o ner när jag vrider på gasen. Förvånande nog så försvann felkoden två gånger pch gjorde någon slags reset när jag hade tagit isär de tre kablarna i kontakten och satt in dem en och en i TPS kontakten, fick då _C00 istället en stund. Vet inte alls varför, jag försökte igen och röra på kablarna där jag var men ganska snabbt så var C14 tillbaka.

Gjorde också ohm mätningar på TPS:en igen för att se om det var samma som igår men det fladdrade enormt och gick inte och få iordning på alls. Blir nog inlämning på verkstad nu.

Som kuriosa kan sägas att jag har även en KTM 690 som var löjligt enkelt att ställa in TPS på, tog nog max en minut. Suzukin är helt makalös.

Trots allt så inger det ju en gnutta hopp om att TPS är hel då C14 försvann en stund.

Med tanke på att spänningen ut från sensorn inte ändras när du gasar, skulle jag byta sensorn.

Jag har en extra i garaget som du skulle kunna få prova, men kommer inte åt den förrän om ca två veckor tyvärr.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Vill bara säga att i bilvärlden där det piratkopieras friskt när det kommer till delar så får man vad man betalar för o jag har lärt mej den hårda (läs dumsnåla) vägen. Antar att det knappast skiljer när det kommer till motorcyklar och skall du handla reservdelar, speciellt till elsystemet så handla originaldelar. Så jäkla mycket roligare när grejerna bara fungerar och värt varenda krona när det inte krånglar.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Har nu lämnat in hojen för mätning av TPS och det visade sej att den är trasig.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top