REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: TPS problem

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki gsxr
    Inlägg
    69

    TPS problem

    Hej.

    Jag har ett envist problem med min TPS. Felkod c14 med strecket högst upp. Den rycker när man vill gasa fullgas. Hojen är en Suzuki gsxr 1000 -02. Har gjort lite av varje för att hitta felet men ej lyckats, bla smort upp den, justerat fram o tillbaka, rengjort kontakter mm. Vet att just detta är ett relativt vanligt problem på denna hoj. Finns det någon som drabbats av samma sak här inne tro? Vad har ni isf gjort? Behöver lite hjälp med att tänka utanför boxen.

    Tacksam för hjälp

    /Conny

  2. #2
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av Conan99 Visa inlägg
    Hej.

    Jag har ett envist problem med min TPS. Felkod c14 med strecket högst upp. Den rycker när man vill gasa fullgas. Hojen är en Suzuki gsxr 1000 -02. Har gjort lite av varje för att hitta felet men ej lyckats, bla smort upp den, justerat fram o tillbaka, rengjort kontakter mm. Vet att just detta är ett relativt vanligt problem på denna hoj. Finns det någon som drabbats av samma sak här inne tro? Vad har ni isf gjort? Behöver lite hjälp med att tänka utanför boxen.

    Tacksam för hjälp

    /Conny
    Förklara hur du justerat "fram och tillbaka"..

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki gsxr
    Inlägg
    69
    Impact: byglat kontakten till "dealer mode" för att få fram felkoder. Startat hojen på tomgång och sedan lossat torxskruven till TPS:en och justerat(vridit) den fram o tillbaka.

    Får nog ohm mäta den imorrn

  4. #4
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    613
    Vet att min tps stod högt (enligt displayen) när jag åkte NA och hade powercommander. Tog man bort den stod den i mitten. Inga felkoder dock...fast de syns väl bara om FI-lampan har lyst...minns ej.

    Ta bort powercommandern och kolla om du har någon. Eller rättare sagt, koppla ur den från sprutet och sätt tillbaka originalkontakterna.
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2019-05-22 klockan 01:30.

  5. #5
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 457
    Har du inte volt eller ohm mätt tps givaren ? Gör det så ser du om de är bortfall någonstans i gasutslaget.
    BOOST III

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki gsxr
    Inlägg
    69
    Boost 3: ska försöka kolla detta, har en multimeter

  7. #7
    Full rulle Bandit-1200s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Bandit 1200, GSX1300BKA B-King
    Inlägg
    638
    För min oljekylda sukkamotor finns i verkstadsmanualen inställningsanvisningar hur den ska stå. För en förgasarmotor spelar det mindre roll då TPS enbart kan reglera tändkurvan. Har den t o m urkopplad för mina RS36'or. Däremot för din insprutare är det sannolikt extra viktigt att det står rätt inställd, då den också styr bränsle/luft-blandningen.

    Försök få tag på en verkstadsmanual och kolla hur inställningen ska ske är mitt tips.


    Edit: Som av en händelse hade jag manualen i mitt bibliotek. Här kan du se hur TPS ställs in.Klicka på bilden för en större version

Namn:	TP sensor GSXR 1000 01-02  sid 1.jpg
Visningar:	44
Storlek:	655,0 KB
Id:	449174Klicka på bilden för en större version

Namn:	TP sensor GSXR 1000 01-02  sid 2.jpg
Visningar:	43
Storlek:	610,1 KB
Id:	449175
    Senast redigerat av Bandit-1200 den 2019-05-22 klockan 17:45.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki gsxr
    Inlägg
    69
    Bandit-1200: Igår fick jag lite hjälp på med lite utskrifter på en verkstad men dina var faktiskt bättre. Har även en Haynes repair manual bok men där står inga värden vad jag kan se? Idag har jag mätt följande.

    *Input Voltage=4,92 V (4,8+-0,2) OK
    *TPS resistance=closed 0,55 k ohm, open 4,3 k ohm (1,1 och 4,3). Första värdet ej OK
    *Output Voltage=closed 0 V, open 0 V (1,1 och 4,3). Ej ok men har nog mätt fel här?
    *Contuinity=0

    Kan du förklara hur man mäter output voltage? Enligt min rep handbok så skulle TPS sitta kvar på hojen men kontakten ur. Ger den verkligen ifrån sej ström då? I dina papper förstår jag inte riktigt hur man ska göra?
    Senast redigerat av Conan99 den 2019-05-22 klockan 19:09.

  9. 2019-05-22, 20:09

  10. #9
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    357
    Pratar rent allmänt om TPS:er nu. De behöver matas med spänning för att kunna ge en "outputvoltage". TPS:en är en potentiometer (tänk volymratt på en stereo). Du matar den med spänning som ändras allt eftersom du reglerar den (output voltage). Den kan inte skapa sin egen spänning. När jag mätt på sånna har jag kört något bakvägen i kontakten typ en smal nål samtidigt som jag haft den ansluten (räcker med tändning på) och mät emellan stiftet som ger output voltage och jord.

  11. #10
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 457
    Voltmätning gör du som daspunner säger trycka in nålar i kablarna och mäta med tändning på.
    Jag brukar först ohmmäta tps de gör du med urdragen kontakt till tps och mät i den kontakten alt tryck in nålar även vid ohmmätning. Man letar i första hand bortfall någonstans i gasregistret från tomg till full gas de spelar ingen roll vad värdet är inledningsvist. Värdet ska öka stabilt från tomg till full gas, gasa sakta uppöver och tillbaka och leta buggar. En bugg kan va att mätvärdet helt upphör just vid ett gasutslag eller flimrar alla tänkbara siffror. I detta fallet låter de som de bör vara skada på tps banan nära full gas eller vid full gas.
    Vid voltmätning söker man samma typ av buggar någonstans i gasutslaget volten ska öka och sänkas i perfekt timing med gasutslagen inge voltborfall får förekomma någonstans i gasregistret ej heller onormalt hög/låg volt som inte harmonerar med volten före /efter de misstänkta gasutslaget , typ samma procidur som vid ohmmätning.
    Efter man kollat att tps banan inte har buggar kan man justera in den och kolla att den visar rätt start och slutvolt.
    BOOST III

  12. #11
    Full rulle Bandit-1200s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Bandit 1200, GSX1300BKA B-King
    Inlägg
    638
    Hittade även detta om inställningen

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmklipp.JPG
Visningar:	30
Storlek:	107,9 KB
Id:	449182

  13. #12
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki gsxr
    Inlägg
    69
    Tack för alla vettiga svar. Idag ska jag fortsätta felsökandet/mätningen. Hör av mej efteråt.

  14. #13
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    357
    Krokodilklämmor är också ett hett tips. Kan vara svårt o åstadkomma allt på en o samma gång annars. Vrida på gasen, hålla mätproberna på plats, läsa av multimeterns display, andas, sitta upprätt osv.

  15. #14
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki gsxr
    Inlägg
    69
    Har nu lyckats att mäta output volt och den ligger på 4,9 V men den rör sej inte upp o ner när jag vrider på gasen. Förvånande nog så försvann felkoden två gånger pch gjorde någon slags reset när jag hade tagit isär de tre kablarna i kontakten och satt in dem en och en i TPS kontakten, fick då _C00 istället en stund. Vet inte alls varför, jag försökte igen och röra på kablarna där jag var men ganska snabbt så var C14 tillbaka.

    Gjorde också ohm mätningar på TPS:en igen för att se om det var samma som igår men det fladdrade enormt och gick inte och få iordning på alls. Blir nog inlämning på verkstad nu.

    Som kuriosa kan sägas att jag har även en KTM 690 som var löjligt enkelt att ställa in TPS på, tog nog max en minut. Suzukin är helt makalös.

    Trots allt så inger det ju en gnutta hopp om att TPS är hel då C14 försvann en stund.
    Senast redigerat av Conan99 den 2019-05-23 klockan 19:14.

  16. #15
    Östgötaskräcken aelms avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kungsh.
    Hoj
    GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
    Inlägg
    2 472
    Citat Ursprungligen postat av Conan99 Visa inlägg
    Har nu lyckats att mäta output volt och den ligger på 4,9 V men den rör sej inte upp o ner när jag vrider på gasen. Förvånande nog så försvann felkoden två gånger pch gjorde någon slags reset när jag hade tagit isär de tre kablarna i kontakten och satt in dem en och en i TPS kontakten, fick då _C00 istället en stund. Vet inte alls varför, jag försökte igen och röra på kablarna där jag var men ganska snabbt så var C14 tillbaka.

    Gjorde också ohm mätningar på TPS:en igen för att se om det var samma som igår men det fladdrade enormt och gick inte och få iordning på alls. Blir nog inlämning på verkstad nu.

    Som kuriosa kan sägas att jag har även en KTM 690 som var löjligt enkelt att ställa in TPS på, tog nog max en minut. Suzukin är helt makalös.

    Trots allt så inger det ju en gnutta hopp om att TPS är hel då C14 försvann en stund.
    Med tanke på att spänningen ut från sensorn inte ändras när du gasar, skulle jag byta sensorn.

    Jag har en extra i garaget som du skulle kunna få prova, men kommer inte åt den förrän om ca två veckor tyvärr.

  17. #16
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    955
    Instämmer med Aelm.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  18. #17
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 457
    Instämmer med Impact
    BOOST III

  19. #18
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki gsxr
    Inlägg
    69
    Aelm: tack jag hör av mej i så fall.

  20. #19
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    357
    Vill bara säga att i bilvärlden där det piratkopieras friskt när det kommer till delar så får man vad man betalar för o jag har lärt mej den hårda (läs dumsnåla) vägen. Antar att det knappast skiljer när det kommer till motorcyklar och skall du handla reservdelar, speciellt till elsystemet så handla originaldelar. Så jäkla mycket roligare när grejerna bara fungerar och värt varenda krona när det inte krånglar.

  21. #20
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki gsxr
    Inlägg
    69
    Har nu lämnat in hojen för mätning av TPS och det visade sej att den är trasig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Har man en gång fastnat så kan inte ens en dödlig sjukdom få bort dig från hojtankarna. Jag vet! Man vill bara ut igen och blåsa på! Känna vinden, vibrationern [...]

cidair
Vill du annonsera ovan? Klicka här