Resa till Nürburgring med bil

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hej,

Efter att ha sett diverse avsnitt av Top Gear och andra motorprogram så har jag alltid tyckt att det verkar häftigt att köra på Nürburgring (Men att det verkar vara en bana man hellre kör med bil än motorcykel).

Nu tänkte jag försöka att faktiskt åka ner och prova!
Jag har skaffat en bil tidigare i år. Inget speciellt. En begagnad Ford Fiesta ST från 2005.
ST150 kallas den ibland eftersom den kom med 150 hästkrafter (2L Ford Duratec motor, NA).

Hoppas på att det kan vara en kul erfarenhet även om man inte har någon dyr häftig bil.


* Jag har nyligen skaffat ett nytt giltigt pass.
* Jag har kollat Nürburgring öppettider - Det står att 29/5 - 4/6 så är det öppet varje dag. (varierande tider)
* Jag har bokat en båtresa med TT-Line från Trelleborg till Travemünde den 29/5.


Har någon några bra tips på boende inom rimligt avstånd från Nürburgring ?
Gärna något som inte är jättedyrt, men som inte är skabbigt heller.
Hotell eller Bed and breakfast eller dyl. Helst högre standard än vandrarhem.



Jag skulle behöva nya däck också.
När jag köpte bilen så var det vinterdäck på 15" fälgar som satt på och så fick jag med sommardäck på 17" fälgar.
Jag har bytt till sommardäcken men 2st är på gränsen till lagliga och de två andra är hyfsat med mönster kvar.

De två som är lite bättre:
Roadstone Radial N3000
205/40 ZR17

Funderar lite på om jag ska byta de två sämsta eller alla fyra.
En idé var att köpa däck hemma. Slänga in dem bak i bilen. Köra ner på de gamla däcken och få någon därnere att byta till de nya däcken.
Eller är det bättre att köpa däck på plats nere i Nürburg ?

Det börjar bli lite ont om tid...
Om jag ska köpa däck innan. Vilka är lämpliga att köpa som jag kan få hem i tid ?
Gatlegala däck som man kan använda både på banan och vanlig väg.

Jag har kollat lite på rsrnurburg.com också.
Att det går att hyra lite häftigare bilar får en kostnad per varv. (verkar vara minimum 4 varv).
Är det någon som har erfarenhet från dem ?
Eller någon annan uthyrare som hyr ut för körning på ringen?



Något annat att tänka på?
Något annat jag bör veta innan ?


Tack på förhand för hjälpsamma svar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej,

Efter att ha sett diverse avsnitt av Top Gear och andra motorprogram så har jag alltid tyckt att det verkar häftigt att köra på Nürburgring (Men att det verkar vara en bana man hellre kör med bil än motorcykel).

Nu tänkte jag försöka att faktiskt åka ner och prova!
Jag har skaffat en bil tidigare i år. Inget speciellt. En begagnad Ford Fiesta ST från 2005.
ST150 kallas den ibland eftersom den kom med 150 hästkrafter (2L Ford Duratec motor, NA).

Hoppas på att det kan vara en kul erfarenhet även om man inte har någon dyr häftig bil.


* Jag har nyligen skaffat ett nytt giltigt pass.
* Jag har kollat Nürburgring öppettider - Det står att 29/5 - 4/6 så är det öppet varje dag. (varierande tider)
* Jag har bokat en båtresa med TT-Line från Trelleborg till Travemünde den 29/5.


Har någon några bra tips på boende inom rimligt avstånd från Nürburgring ?
Gärna något som inte är jättedyrt, men som inte är skabbigt heller.
Hotell eller Bed and breakfast eller dyl. Helst högre standard än vandrarhem.



Jag skulle behöva nya däck också.
När jag köpte bilen så var det vinterdäck på 15" fälgar som satt på och så fick jag med sommardäck på 17" fälgar.
Jag har bytt till sommardäcken men 2st är på gränsen till lagliga och de två andra är hyfsat med mönster kvar.

De två som är lite bättre:
Roadstone Radial N3000
205/40 ZR17

Funderar lite på om jag ska byta de två sämsta eller alla fyra.
En idé var att köpa däck hemma. Slänga in dem bak i bilen. Köra ner på de gamla däcken och få någon därnere att byta till de nya däcken.
Eller är det bättre att köpa däck på plats nere i Nürburg ?

Det börjar bli lite ont om tid...
Om jag ska köpa däck innan. Vilka är lämpliga att köpa som jag kan få hem i tid ?
Gatlegala däck som man kan använda både på banan och vanlig väg.

Jag har kollat lite på rsrnurburg.com också.
Att det går att hyra lite häftigare bilar får en kostnad per varv. (verkar vara minimum 4 varv).
Är det någon som har erfarenhet från dem ?
Eller någon annan uthyrare som hyr ut för körning på ringen?



Något annat att tänka på?
Något annat jag bör veta innan ?


Tack på förhand för hjälpsamma svar.

Om du ens funderar på att köra ned genom Tyskland och köra Nürburgring med en nyköpt beg bil så är nya kvalitetsdäck, nya bromsar (nya belägg och är skivorna slitna så byt dem med) och en rejäl service inkl byte av bromsvätska, kylarvätska och olja/filter (oljan även i växellådan) ett måste.

Varför? Du vill inte göra dig eller någon annan olycklig helt enkelt.

Åk till däckhandlaren och köp en uppsättning Michelin i rätt dimension. Då hamnar du åtminstone inte fel. Inget Biltema/MECA/Wish etc vad gäller bromsar. ATE, Girling, Brembo etc. Kör gärna Redline i växellådan och en bra helsyntet i motorn.

Race on! :)

Tänk också på att det kan vara 100 mil regn på autobahn ned - Nankang MAXXIS eller annat billigt skit på fälgarna kan medföra trista konsekvenser i onödan.




Buy quality, cry once.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om du ens funderar på att köra ned genom Tyskland och köra Nürburgring med en nyköpt beg bil så är nya kvalitetsdäck, nya bromsar (nya belägg och är skivorna slitna så byt dem med) och en rejäl service inkl byte av bromsvätska, kylarvätska och olja/filter (oljan även i växellådan) ett måste.

Varför? Du vill inte göra dig eller någon annan olycklig helt enkelt.

Åk till däckhandlaren och köp en uppsättning Michelin i rätt dimension. Då hamnar du åtminstone inte fel. Inget Biltema/MECA/Wish etc vad gäller bromsar. ATE, Girling, Brembo etc. Kör gärna Redline i växellådan och en bra helsyntet i motorn.

Race on! :)

Tänk också på att det kan vara 100 mil regn på autobahn ned - Nankang MAXXIS eller annat billigt skit på fälgarna kan medföra trista konsekvenser i onödan.




Buy quality, cry once.


Jag och far kollade att det var mycket kvar på bromsbeläggen när vi bytte till sommardäcken. Var närmare nya än utslitna.
Motoroljan ska också varit bytt innan och ser fräsh ut, genomskinlig, inte svart och skitig som den brukar bli.

Hur det står till med bromsvätska, kylarvätska och växellådsolja vet jag inte. Så det kan vara värt att kolla på.

Tack för ditt inlägg!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är en rätt bra bit ner, och autobahn kan äta däck ganska friskt när man matar på så är däcken på gräsen är det bara att byta innan du åker.
Och som sagt, ge bilen en service innan och efter resan. Ta med en uppsättning extra bromsbelägg ner med. Det går fort, och bromsas mycket runt det gröna helvetet. Och på rakan efter gantry vill du låta motorn vila och blåsa ur så mycket värme som möjligt innan du svänger av och stänger av motorn annars kan du bli lite ledsen när motorn inte vill vara med och leka mer. Och kör med ACn avstängd för att inte dumpa extra värme i motorrummet.

Och köp bra däck. :) Bra däck är den billigaste investeringen man kan göra på en bils banegenskaper.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag och far kollade att det var mycket kvar på bromsbeläggen när vi bytte till sommardäcken. Var närmare nya än utslitna.
Motoroljan ska också varit bytt innan och ser fräsh ut, genomskinlig, inte svart och skitig som den brukar bli.

Hur det står till med bromsvätska, kylarvätska och växellådsolja vet jag inte. Så det kan vara värt att kolla på.

Tack för ditt inlägg!

Okej, då tar vi det lite mer utvecklat:

1. Bromsar. Din livförsäkring. Har du skivor med sprickor i så finns risken att en bromsskiva helt enkelt går i bitar. Du får själv gissa dig till när det i så fall kommer att hända - när du BEHÖVER maximal bromskraft eller när du INTE gör det... Murphy skämtar aldrig. :fakta

2. Bromsvätska. Om du inte bytt på några år har vätskan dragit åt sig vatten då den är hygroskopisk. En bil har ett förhållandevis voluminöst bromssystem vilket betyder att det får plats mycket vatten utan att det märks vid vanlig svenssonkörning. Men när bromsarna blir varma - tex vid körning i Alperna, inbromsning till någon raststätte längs autobahn eller på bana - så kokar vattnet, ångbildning sker och du är UTAN bromsar. Det vill du inte skall hända. Tyvärr händer det varje år i Alperna och säkert på banor också.

3. Oljeservice med filter och så även i växellådan. Varför? Så att du VET att allt är bra. Nu skall du plocka effekt ur motorn under längre tid vilket betyder hög oljetemperator, hög belastning på koppling, växellåda osv. Motorn behöver bra andning. Du kanske gillar att veta att det är rätt olja i motorn och det vet du bara om du själv har hällt i den. Oljenivån i växellådan har du garanterat ingen aning om. Häll ut, i med rätt mängd och gärna en olja som lådan mår bra av (tex Redline då).

4. Däck. Ulvhamne understryker det jag skrev i första inlägget. Du vill inte köra bana med billigskit eller halvslitna gamla däck som kanske delaminerar slitbanan i den där långa högerkurvan när du ligger i 180 knyck... Även autobahn är elak mot billiga däck, därför är tyskarna skitnoga med däck rent allmänt. Så även deras Polizei.
Och glöm inte fyrhjulinställningen innan du åker... apropå köregenskaper.

Inte ens med en ny bil skulle jag hoppa över ovan nämnda punkter förutom bromsskivor och bromsvätska. Litar inte ett dugg på "auktoriserade märkesverkstäder" oavsett om det handlar om bilar eller hojar...:hej
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tänk på att standardbelägg slits jävligt fort när de blir varma........... Om du inte har sånt oflyt att de glaseras. då slits de inte så mycket men bromsverkan uteblir totalt.

Ett tips om Nurburgring är att läsa på www.rejsa.nu och ta del av all kunskap där :fakta:tummenupp:hej
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Låt inte hornen växa ut om du inte verkligen känner dig säker på hur det svänger. På några ställen har man kurvor som känns kul efter varandra för att plötsligt inse att man är i Adenauer Forst.
https://youtu.be/RcW0xuO1snM

Boende i Nürburg brukar gå att hitta för vettiga slantar. Vet inte om de finns på de vanliga bokningssiterna.
Bli inte irriterad på motorcyklister som kör sakta framför bilen. De vet inte hur backspeglar fungerar.
Om det kommer en bil som vill om så håll dig på högerkanten. Även om bilen i backspegeln är en Polo från 70-talet så låt den passera.

Öppettiderna ska tas med en container salt. Rätt som det är placerar nån sin GT3 i ett räcke och då stängs trafiken av medan offren forslas bort. Ha därför alltid en reservdag i planeringen.

Strunta i klockan!
Njut!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du låter mer förbered än mig när jag åkte ner '10 (eller var det '11,'12?). Körde de sista 20 milen hem på ståltråden efter ha rusat ner över en långhelg med e36' an. :näsblod
Hur som haver nöjd att jag tog bilen, är onekligen för feg för att åka hoj. För mycket tomtar i dyra snabba bilar som saknar talang och begrepp. Ska jag åka hoj på ringen är det hoj-endast dag som gäller.

Övernattade på ett billigt hotell i Monnheim i närheten av Köln, typ billigast Google kunde summonera, skulle inte rekommendera det.
Var billigt, men en jävla kommers på både kött och kemikalier var det runt entrén. Även vardagskvällar. :glömdet
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om det kommer en bil som vill om så håll dig på högerkanten. Även om bilen i backspegeln är en Polo från 70-talet så låt den passera.

Jag kommer troligtvis vara långsammare än 98-99% av de andra som kör där.
Tänker inte aktivt blockera någon som vill om, oavsett vad de kör.
Det är mera upplevelsen än varvtiderna som spelar roll för mig.
Även om det kan vara kul om man lyckas bli lite bättre förare och åtminstone lyckas förbättra från första varvet.


:tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Låt inte hornen växa ut om du inte verkligen känner dig säker på hur det svänger. På några ställen har man kurvor som känns kul efter varandra för att plötsligt inse att man är i Adenauer Forst.
https://youtu.be/RcW0xuO1snM

Boende i Nürburg brukar gå att hitta för vettiga slantar. Vet inte om de finns på de vanliga bokningssiterna.
Bli inte irriterad på motorcyklister som kör sakta framför bilen. De vet inte hur backspeglar fungerar.
Om det kommer en bil som vill om så håll dig på högerkanten. Även om bilen i backspegeln är en Polo från 70-talet så låt den passera.

Öppettiderna ska tas med en container salt. Rätt som det är placerar nån sin GT3 i ett räcke och då stängs trafiken av medan offren forslas bort. Ha därför alltid en reservdag i planeringen.

Strunta i klockan!
Njut!

Hmmm, är det jag som är knasig, eller skulle det inte gått bättre för rätt många av dom där om de hade testat ae, ja, svänga? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmmm, är det jag som är knasig, eller skulle det inte gått bättre för rätt många av dom där om de hade testat ae, ja, svänga? :va

Adenauer Forst är en skitskum kurva som inte syns hur jävligt den viker innan man har missat både broms och svängpunkt, detta efter en lång rad höghastighetskurvor med skönt flyt så liugger man och pressar på så är det väldigt lätt att bli överraskad av den kröken.
Nürburgrings dragning gjordes dessutom av en hög bergsbönder som gjorde sitt bästa för att göra det krångligt, och nog lyckades de. :gnissla
Men jävligt skoj bana att köra på.
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Vill du ha en riktigt häftig tur runt ringen, så åk en väldigt snabb taxitur med Sabine Schmitz (har många tusentals körningar där) i nån häftig proffs GT3, AMG, M5... hon smiskar lätt de flesta...

Kostar förstås, men då ingår försäkring m.m.

Har åkt me henne för länge sedan, en klar upplevelse...:banana
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nürburgring är den enda banan jag uppskattar att köra. Alla andra jag testat blir bara repetition med alldeles för litet intervall mellan. Höjdskillnaderna är svårt att hitta motstycke till.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Hotel am Tiergarten is the shit, period.
Sabine Schmitz föräldrar driver stället.

Har åkt bil och hoj på banan och så länge man har uppsikt bakåt, signalerar och ökar tempot långsamt så är det ganska lugnt.
Få försäkringar gäller på banan.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hoj på ringen är det bästa jag gjort i på hjul, utan jämförelse.
Jag var där senast 2015, och har lagt 57 varv hittills, och ett par kvällar på GP-slingan.
Och jag måste, MÅSTE, få åka ned så fort det bara tillåts.

Vanligt banåka ger mig inte alls samma rush, inte ens i närheten.

Så ta inte bilen...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Adenauer Forst är en skitskum kurva som inte syns hur jävligt den viker innan man har missat både broms och svängpunkt, detta efter en lång rad höghastighetskurvor med skönt flyt så liugger man och pressar på så är det väldigt lätt att bli överraskad av den kröken.
Nürburgrings dragning gjordes dessutom av en hög bergsbönder som gjorde sitt bästa för att göra det krångligt, och nog lyckades de. :gnissla
Men jävligt skoj bana att köra på.

Där är enda stället jag varit nära att göra bort mig, och polarn' gjorde bort sig första varvet.
Det öppnar upp sig alldeles för sent, och då blir det uppenbart att man svängt för tidigt...

Lömsk rackare det där. xD Som gjord att dema SMC-svängen i.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där är enda stället jag varit nära att göra bort mig, och polarn' gjorde bort sig första varvet.
Det öppnar upp sig alldeles för sent, och då blir det uppenbart att man svängt för tidigt...

Lömsk rackare det där. xD Som gjord att dema SMC-svängen i.

Första varvet för mig så var jag inte på en heeelt optimal väg genom kurvan. Tog det ändå rätt lugnt men den där kröken hamnade man jävligt fel i om man inte visste att den var där. :hihi Höll mig ivf på hjulen, OCH asfalten! :fakta
Det är det inte alla som gör där.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och vad gäller hoj på Ringen håller jag med SGM, det är helt fantastiskt skoj att köra där. Sålänge man kommer upp i hastighet så klåparslena i hyrbil inte hinner med så är det rätt okej faktiskt. De flesta riktigt snabba är vana banåkare och visar tillbörlig respekt för varandras säkerhet. Är iaf min erfarenhet.
Det är de där som kör första gången på någon form av bana i en hyrbil som är läskiga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top