Vilken mc modell ska en kortis som mig ha?

Johanna_modig

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Gällivare
Hoj
Ingen
Hej, jag har ingen som helst koll på mc, har aldrig kört de i hela mitt liv men jag har alltid tänkt att jag ska ta mc kort och nu bestämde jag att det var dax. Jag är en alldeles mega kort tjej på 153 cm så jag behöver ju ha en hoj som inte är allt för stor. Dessutom vill jag ju helst inte köpa en ny hoj de första jag gör och utöver det så har jag ju målbilden att jag glider fram på en sån där custom (tror jag de heter, krom å grejjer?) De borde väl finnas någon mer kortis än jag som kör mc och kan tipsa mig? Mvh/johanna
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En polares flickvän övningskörde på en Virago 535 för mig, och hon är yttepytteliten med den funkade bra gällande hennes längd iaf.
Åk runt till lite hojhandlade och provsitt allt du kommer över.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En av de kortaste (1,50) tjejerna jag känner kör Ducati Monster. Hon lämnade in sadeln till en kunnig person som tunnade ur den. Hon ville inte ha en larvig mc.

Fast den är ju inte blänkande med krom och sånt...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
En mini är i allmännhet inte så stark heller. Då är det inte så kul med ett tungt åbäke.
Eller gör som tiotusentals hästtjejer som köper så höga hestar att dom inte kommer upp på dom utan pall.
Men krakarna brukar ju inte trilla omkull lika lätt som en motorcykel.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Föräldrarna har en VN800, skulle tippa att majoriteten av världens dvärgar når ner på den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej nej nej. Ingen customhoj. Den kommer att döda ditt intresse på nolltid.


Buy quality, cry once
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Åk till en butik och provsitt hojar. Det är inte bara höjden som avgör. Kanske du har långa ben? Eller korta? Vikten avgör också, och styrka, balans osv osv.

Provsitt! Även om du inte ska köpa nytt, så ger det en fingervisning. Har du bestämt dig för kromis så finns det ju även där en massa olika storlekar, även om de allra flesta customhojar är låga. Men som sagt, låg är inte lika med lätthanterlig för en kort person. Enda fördelen är att du når ner.

Flera hojar finns med lägre sadel/sitthöjd, och/eller går att sänka.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vad kan du tänka dig lägga på en första hoj?

Är det custom, HD eller liknande hon drömmer om ska hon ha det. De har ju rätta ljudet enligt mig och skön gång och man behöver inte åka så fort för att njuta, fast man kan köpa annan hoj som kanske är lättare att köra upp på. Gissar att du har någon att övningsköra med eftersom du vill ha hoj nu, om inte behöver du inte ha bråttom med att köpa. Hör av dig till trafikskolor om de har en övningshoj som passar dig.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du ska övningsköra och köra upp med hojen så är ju en krompråm ingen höjdare, krypkörning med en sån är ju som att fickparkera med släp, det kanske går, men är onödigt krångligt.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
153 cm? Pja, inte vet jag? men troligen skulle jag nog oroa mig mer för hojvikt än sitthöjd, i vart fall. Ett tips kan väl vara att köpa senaste numret av Bike/Motorrad (nr 7, 2019) där de testar 5 småhojar i A2-segmentet. De flesta under 170 kilo, fulltankade, och med en sitthöjd kring 78 cm. Med sadel av den moderna typen som smalnar av fram, dessutom...

Tokroliga små rackare som väl kör åttor kring allt vad custom heter, om nu det nu är av någon betydelse...?
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
en yamaha v-max kanske skapligt med effekt å lite krompråm med
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Min sambo (som inte kör själv utan åker med mig) är 154cm. Hon brukar roa sig med att provsitta hojar när jag släpar med henne på MC-mässor och affärer. Biten man inte får glömma är att även om benen når ner ska armarna också nå fram till styret och fötterna ska nå till fotpinnarna. Kawasaki Vulcan gick inte pga det senare t ex.
Så du måste verkligen prositta och testa fullt styrutslag och dylikt.

Den enda hojen jag vet att hon uttryckt sin fulla belåtenhet med är Moto Guzzi V7. MÖJLIGEN även att Ducati Scrambler skulle funka också av de modeller hon provat.

"The struggle is real" som hon brukar säga om sin längd. :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det finns sänksatser för hojar och köpa - 2cm brukar inte vara ett problem och sänka.

Man måste dock ofta räkna in kostnad på att kapa stödet lite också
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Ok, tänkte inte skriva något först men iom att jag hjälpt sambon med att bygga om hennes hoj så kommer en del saker att tänka på. Som någon redan har påpekat så gäller det även att hitta en hoj där styret är höjt och tillbakadraget eftersom även armarna brukar vara korta. Har man korta ben så behöver man även tänka på hur BRED motorcykeln är eftersom en fet custom hoj ofta gör att benen sticker rakt ut för en kort person. Slutligen så gäller det att hitta en custom hoj som antingen har fotpinnarna rakt ner under sadeln och inte framflyttad till nästa månad.

Så det där med uppkörning och övningskörning. Titta på er6 eller liknande alternativt kör upp på en liten mellanklasshoj för att sedan gå till tungt kort. Krypkörning med en tung customhoj där du inte når att vrida styret riktigt kommer att sluta med en tippning.

Den första hoj som min sambo skaffade sig var Ducati Monster 620 som vi fick hjälp av Ducati att sänka tills den var grymt låg. Fördelen med en sådan hoj är att den är en twin vilket gör den smal, fotpinnarna sitter 'rätt' samt att den har ett chassi med väghållning och faktiskt går att sänka rätt mycket genom att släppa ner gaffelkronan och skruva ner bakfjädringen (detta gör att geometrin bibehålles). Om det inte räcker så brukar många hojar kunna få ännu lägre genom att byta ur det som kallas hundbenet men det gäller fortfarande att hålla koll på att man sänker lika mycket fram som bak.

Så nu tar jag och smiter iväg :glömdet
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Alltså, tipset om Ducati Monster är genialt. En 620 eller motsvarande är nog bland det bästa man kan hitta. Ok en Honda Shadow 600 är troligen lägre men helvete så mycket mer svårmanövrerad.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det finns sänksatser för hojar och köpa - 2cm brukar inte vara ett problem och sänka.

Man måste dock ofta räkna in kostnad på att kapa stödet lite också

Präsis....:tummenupp
(brukar vara generellt 3-3,5 cm)

På det släppa upp gafflarna ca 1-2 cm
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top