Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    Ingen

Vilken mc modell ska en kortis som mig ha?

Hej, jag har ingen som helst koll på mc, har aldrig kört de i hela mitt liv men jag har alltid tänkt att jag ska ta mc kort och nu bestämde jag att det var dax. Jag är en alldeles mega kort tjej på 153 cm så jag behöver ju ha en hoj som inte är allt för stor. Dessutom vill jag ju helst inte köpa en ny hoj de första jag gör och utöver det så har jag ju målbilden att jag glider fram på en sån där custom (tror jag de heter, krom å grejjer?) De borde väl finnas någon mer kortis än jag som kör mc och kan tipsa mig? Mvh/johanna

Medlem Kramers avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Hoj
    CB 1000 RA, ER6
    Jag har för mig att Kawasaki Vulcan är ok för korta personer. Kolla om det är nåt.
    "Jag är väl som folk mest.
    Död på insidan, tom i blicken
    och sitter helst ensam på bussen.
    Närapå radikalt alldaglig."

Medlem JoeBars avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Hoj
    Suzuki SV650s -00 | Kawasaki z1000(1100) -82
    Nu är det väl mer eller mindre så att man sitter på backen på alla customhojjar så jag gissar att du sitter rätt bra på dom flesta, typ något sånt här https://www.blocket.se/haparanda/Suz...tm?ca=1_11&w=1 den är ju så gott som nästgårds dessutom

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    En polares flickvän övningskörde på en Virago 535 för mig, och hon är yttepytteliten med den funkade bra gällande hennes längd iaf.
    Åk runt till lite hojhandlade och provsitt allt du kommer över.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11, Yamaha Super Ténéré -91, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Dragstar 650, Bandit 600 S
    En av de kortaste (1,50) tjejerna jag känner kör Ducati Monster. Hon lämnade in sadeln till en kunnig person som tunnade ur den. Hon ville inte ha en larvig mc.

Fast den är ju inte blänkande med krom och sånt...

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    En mini är i allmännhet inte så stark heller. Då är det inte så kul med ett tungt åbäke.
    Eller gör som tiotusentals hästtjejer som köper så höga hestar att dom inte kommer upp på dom utan pall.
    Men krakarna brukar ju inte trilla omkull lika lätt som en motorcykel.
    Racing is the process of turning money into noise.

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Föräldrarna har en VN800, skulle tippa att majoriteten av världens dvärgar når ner på den.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Hoj
    Ingen
    Tack för all respons hörrni

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Nej nej nej. Ingen customhoj. Den kommer att döda ditt intresse på nolltid.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Åk till en butik och provsitt hojar. Det är inte bara höjden som avgör. Kanske du har långa ben? Eller korta? Vikten avgör också, och styrka, balans osv osv.

Provsitt! Även om du inte ska köpa nytt, så ger det en fingervisning. Har du bestämt dig för kromis så finns det ju även där en massa olika storlekar, även om de allra flesta customhojar är låga. Men som sagt, låg är inte lika med lätthanterlig för en kort person. Enda fördelen är att du når ner.

Flera hojar finns med lägre sadel/sitthöjd, och/eller går att sänka.
    Föredettahojar: ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Cykel ;-(
    Vad kan du tänka dig lägga på en första hoj?

Är det custom, HD eller liknande hon drömmer om ska hon ha det. De har ju rätta ljudet enligt mig och skön gång och man behöver inte åka så fort för att njuta, fast man kan köpa annan hoj som kanske är lättare att köra upp på. Gissar att du har någon att övningsköra med eftersom du vill ha hoj nu, om inte behöver du inte ha bråttom med att köpa. Hör av dig till trafikskolor om de har en övningshoj som passar dig.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-05-20 klockan 20:29.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Om du ska övningsköra och köra upp med hojen så är ju en krompråm ingen höjdare, krypkörning med en sån är ju som att fickparkera med släp, det kanske går, men är onödigt krångligt.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Hoj
    Ducati Scrambler FT -19
    Citat Ursprungligen postat av Knoddas Visa inlägg
    Föräldrarna har en VN800, skulle tippa att majoriteten av världens dvärgar når ner på den.
    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Men för i h-vete... nu rinner skiten t.o.m. ut genom nyckelhålet i det blå skåpet!

Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Hoj
    Många Hyndor
    153 cm? Pja, inte vet jag? men troligen skulle jag nog oroa mig mer för hojvikt än sitthöjd, i vart fall. Ett tips kan väl vara att köpa senaste numret av Bike/Motorrad (nr 7, 2019) där de testar 5 småhojar i A2-segmentet. De flesta under 170 kilo, fulltankade, och med en sitthöjd kring 78 cm. Med sadel av den moderna typen som smalnar av fram, dessutom...

Tokroliga små rackare som väl kör åttor kring allt vad custom heter, om nu det nu är av någon betydelse...?
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 husaberg 450-09 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    en yamaha v-max kanske skapligt med effekt å lite krompråm med

Medlem DesmoHellmans avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
    Min sambo (som inte kör själv utan åker med mig) är 154cm. Hon brukar roa sig med att provsitta hojar när jag släpar med henne på MC-mässor och affärer. Biten man inte får glömma är att även om benen når ner ska armarna också nå fram till styret och fötterna ska nå till fotpinnarna. Kawasaki Vulcan gick inte pga det senare t ex.
    Så du måste verkligen prositta och testa fullt styrutslag och dylikt.

Den enda hojen jag vet att hon uttryckt sin fulla belåtenhet med är Moto Guzzi V7. MÖJLIGEN även att Ducati Scrambler skulle funka också av de modeller hon provat.

"The struggle is real" som hon brukar säga om sin längd.

nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Det finns sänksatser för hojar och köpa - 2cm brukar inte vara ett problem och sänka.

Man måste dock ofta räkna in kostnad på att kapa stödet lite också
    Rattar hyllan

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

CLASSIFIED druids avatar
    Reg.datum
    maj 2005
    Hoj
    Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
    Ok, tänkte inte skriva något först men iom att jag hjälpt sambon med att bygga om hennes hoj så kommer en del saker att tänka på. Som någon redan har påpekat så gäller det även att hitta en hoj där styret är höjt och tillbakadraget eftersom även armarna brukar vara korta. Har man korta ben så behöver man även tänka på hur BRED motorcykeln är eftersom en fet custom hoj ofta gör att benen sticker rakt ut för en kort person. Slutligen så gäller det att hitta en custom hoj som antingen har fotpinnarna rakt ner under sadeln och inte framflyttad till nästa månad.

Så det där med uppkörning och övningskörning. Titta på er6 eller liknande alternativt kör upp på en liten mellanklasshoj för att sedan gå till tungt kort. Krypkörning med en tung customhoj där du inte når att vrida styret riktigt kommer att sluta med en tippning.

Den första hoj som min sambo skaffade sig var Ducati Monster 620 som vi fick hjälp av Ducati att sänka tills den var grymt låg. Fördelen med en sådan hoj är att den är en twin vilket gör den smal, fotpinnarna sitter 'rätt' samt att den har ett chassi med väghållning och faktiskt går att sänka rätt mycket genom att släppa ner gaffelkronan och skruva ner bakfjädringen (detta gör att geometrin bibehålles). Om det inte räcker så brukar många hojar kunna få ännu lägre genom att byta ur det som kallas hundbenet men det gäller fortfarande att hålla koll på att man sänker lika mycket fram som bak.

Så nu tar jag och smiter iväg
    En gång i tiden hade jag vilken hoj jag körde här. Har konstaterat att det inte fungerar längre.

Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    Diverse gammalt Yamaha
    Alltså, tipset om Ducati Monster är genialt. En 620 eller motsvarande är nog bland det bästa man kan hitta. Ok en Honda Shadow 600 är troligen lägre men helvete så mycket mer svårmanövrerad.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    ....och bantar en rörram från 90-talet.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Bubben. Vissa av oss börjar bli till åren å riskerar att förlora i tid. Dessutom är skulder dödsboets problem. Inte mitt.

FettSnok
Vill du annonsera ovan? Klicka här