Hjälp mig välja nakenhoj!

YeloSmith

Ny medlem
Gick med
19 May 2019
Ort
Lysekil
Hoj
MV Augusta Brutale
Tjenare!

Som rubriken lyder så skall jag köpa mig en ny hoj & skulle vilja ha hjälp med för/nackdelar med dom olika hojarna.
Är mest intresserad av nackdelar med dom.

Dom jag ”väljer” mellan är:

Yamaha MT-10
MV Augusta Brutale 800
Kawasaki Z1000
BMW S1000R
KTM 1290 Superduke
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Gillar kawas Z serie skarpt, men hade valt bort den direkt i ditt fall.
Onödigt tung och förhållandevis låg effekt jämfört med övriga hojar du nämner.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Av de du räknar upp är det Brutale 800 RR jag gillar bäst. Den absolut huliganigaste i samlingen. Största anledningen till att jag inte har en är en underdimensionerad startkoppling. :gnissla
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Är inte Brutale den som har störst värdeminskning i rena pengar också (om det nu spelar ngn roll)?
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
om försäkringen spelar någon roll så faller Tyvärr SD 1290:( (men du kanske få bra pris?) Har haft e SD-16 En helt fantastisk hoj:) Blev lång Europa resa med den Funkade kanon (även på Autobahn:D ) Sålde den då jag satt med 2 hojar och 18,500:- om året Nää (var 50 då).
Men ser att du missat Aprilia Tuono:va En Super hoj (har en) som oxå går!! att försäkra ca 4700:- År.
Ta en provkörning:tummenupp
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
om försäkringen spelar någon roll så faller Tyvärr SD 1290:( (men du kanske få bra pris?) Har haft e SD-16 En helt fantastisk hoj:) Blev lång Europa resa med den Funkade kanon (även på Autobahn:D ) Sålde den då jag satt med 2 hojar och 18,500:- om året Nää (var 50 då).
Men ser att du missat Aprilia Tuono:va En Super hoj (har en) som oxå går!! att försäkra ca 4700:- År.
Ta en provkörning:tummenupp
Verkar som Tuonon endast går att försäkra till den prisnivån om man köper hojen hos en auktoriserad handlare https://www.svedea.se/mc-forsakring/markesforsakringar/aprilia
Helt annat pris om du köper hojen på annat sätt.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Hm ja det Stämmer.
Jag kollade och skulle få betala 6800:- Utan handlare, Och det kommer aldrig SD i närheten av ens vid Handlar köp.

Jag tycker det är grymt pris för en Race:D Hoj...

Och jag bor i tjuvhålan Sthlm,
Men kanske Götet är dyrare?.
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Dom jag ”väljer” mellan är:

Yamaha MT-10
MV Augusta Brutale 800
Kawasaki Z1000
BMW S1000R
KTM 1290 Superduke

Av dessa skulle jag klassa;

Yamaha MT-10
BMW S1000R
KTM 1290 Superduke
[Aprilia Tuono 1100]

i en klass för sig. De här är ~170+-hästars as till gathojar, i princip sporthojar med högre styre, vissa mer eller mindre än andra. De engelskspråkiga kallar klassen "super nakeds".

Brutale 800 är en mellanklasshoj och Z1000 är mycket mer gathoj (tyngre och tamare) än ovanstående, både på gott och ont beroende på vad man är ute efter såklart.

GSX-S 1000 kräver nog ett litet omnämnande också, den ligger lite mellan Z1000 och "super nakeds" ovan. Det står 145 hk i pappren, men i praktiken är det lite över 155 ex.vis...

Har Tuono 1100 själv och om man fluktar på Superduke och S1000R så tycker jag nog att man ska ta sig en titt på den också. S1000R när jag provkörde den är extremt nära Tuonon i det mesta väsentligt och verkligen en kanonhoj. Tuonon är bara en aning mer kompromisslös och närmre en sporthoj med rakt styre, medan S1000R är en aning mer komfortabel för vardagsbruk.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag skulle provkört Speed Triple RS också om jag var TS. Det är en grym maskin i klassen. Funderar man på Brutale 800 kan man ju även prova Street Triple RS. Men det känns som att TS är ute efter mer pulver.
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Jag har haft 1000r och SD1290 av ovan nämnda.

Superduken drar det råa strået, den vill upp på bakhjulet hela tiden, maffigt vrid som du INTE lär hitta i någon av dom andra hojarna!

Den är lågt utväxlad, låg första växel och andra växel osv, mer som en sportbils utväxling så du kan leka i låga hastigheter med.

Så välj mellan v-twin eller rad4 osv osv, gillar du ljudet i V-twin så väljer du 1290 garanterat.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top