Kränga på ett styvt däck

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har ni några tips om hur jag skall gå tillväga när det gäller att kränga på ett riktigt (alltså ordentligt) styvt däck?

Skall byta bakdäck på glidaren och har det hemma.
Har tillgång till:
Btema.jpg

Givetvis har bakdäcket slang som jag inte får ha sönder. :ajjabajja
Beställa nytt är dyrt och tar för lång tid. :5sure

Däcket är nytt enligt märkningen och inte gammalt eller hårt. Det är bara lika styvt som ett bildäck och har ingen flex alls. :va
Dimensionen är 150/80-16"

Vore det inte för slangen så hade jag väl våldat för kung och fosterland, men jag är ju expert på att ha sönder slangar hur försiktig jag än är.
Skyller det iofs på de små däckjärnen för att slippa ta ansvar själv för det. :D

Så hur skall jag gå tillväga för att fixa ett styvt däck utan att fucka upp slangen?
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Se till så däcket är hyfsat varmt. Fetta in slangen med något kladdigt så är chansen större att den glider undan från däck/verktyg istället för blir söndernypt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Titta på youtube.
Tack för ett engagerat och uttömmande svar.
Självklart kan jag både Googla och Youtuba mig till allt som jag kan tänka mig undra över. Men hur roligt är det och jag brukar bara fastna i en massa bilrecensioner när jag väl börjar Youtuba. Så det kommer inte lösa mitt problem.
Dessutom så tycker jag det finns ett mervärde i att skriva frågan på ett forum då det kanske kommer någon annan som undrar samma sak.
Samt att SH som forum mår bra över när folk undrar saker på forumet istället för att Youtuba sig fram till allt.
En fråga eller frågeställning genererar aktivitet och trafik till forumet. Sådant är ju bara bra för att forumet skall leva och vara..tja.. aktivt.



Se till så däcket är hyfsat varmt. Fetta in slangen med något kladdigt så är chansen större att den glider undan från däck/verktyg istället för blir söndernypt.
Varmt...kanske hjälper lite. Tror dock inte det räcker hela vägen.

Bör inte slangen typ baddas lätt med talk och inte fettas in med något?

Tror för övrigt jag skall inhandla fler av de större däckjärnen. Klacken som är inne i däcket när man kränger är mindre och därmed inte lika benägna att klämma slangen.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag har aldrig monterat däck med slang, men motsträviga däck klämmer jag ihop kanterna med buntband och sedan sätter jag på däcksvärmare. När däcket är varmt så smörjer jag in både däck och fälgkant.
Det underlättar om man är två.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håll ner däcket nedanför kanten med höger knä sen tar du och viker över med däckjärnet i höger hand med korta förflyttningar samtidigt som du med vänster hand klämmer ner däcket och följer efter med vänster knä och håller däcket nedanför kanten när du kommer en bit.
Så, och välsmord däckkant brukar funka.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du redan studerat youtube så är mina två bidrag att

Innan du bänder med däckjärnet måste du få ner andra sidan av däcket ner i diket i mitten av fälgen så att du får mycket däck över på sidan där du bänder. Tror iofs att det var vad He rik sa med lite andra ord.

Sen använder jag alltid däckjärnen bak och fram, så böjen gör att däckjärnet vill på glida ur när man bänder istället för att ge ett bra grepp runt fälgkanten. Det blir aningen meckigare men poängen är att då sticker man aldrig hål i slangen med järnet eftersom man aldrig bänder så långt att spetsen på järnet når slangen.

Folk brukar alltid anmärka och säga att jag ska vända på järnen när dom ser mig jobba, men så gör jag.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Håll ner däcket nedanför kanten med höger knä sen tar du och viker över med däckjärnet i höger hand med korta förflyttningar samtidigt som du med vänster hand klämmer ner däcket och följer efter med vänster knä och håller däcket nedanför kanten när du kommer en bit.
Så, och välsmord däckkant brukar funka.


Japp, när det är stumma däck är det extra viktigt att bara jobba åt ett håll med däckjärnen.
Jobbar man åt två håll delar man det lilla slack som finns på två håll, och det leder ingenstans.

Kolla så att det du redan krängt går ner i skålen, och förresten - slangen:

Slangen brukar jag stoppa i först i däcket - innan jag närmar mig fälgen.
Lägg på plats, blås upp, släpp ut luft tills slangen inte är spänd längre, men heller inte fått veck.
Ställ in fälgen på plats, säkra ventilen med muttern och kräng!

Däcksjärnen du visar är de bästa man kan jobba med, men kan ha grader som behöver smärglas av innan start.
Lycka till!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fett på slangen endast vid borrning ;)
Talk är underskattat, använd det på slangen, kolla att det är rent i däck och fälg ordentligt, kolla en gång till.
Pumpa upp slangen till halvstyv och kräng på.
Avkräng med slang i, använd dammsugare för att suga bort luften ur slangen.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Däcksjärnen du visar är de bästa man kan jobba med, men kan ha grader som behöver smärglas av innan start.
Lycka till!

Jag skulle önska det fanns däcks"järn" i homogen plast alt överdragen med nåt slitstarkt som inte skadar fälgkanter. Dom mejselliknande järnen är suveränt bra men kan som sagt vara vassa.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du redan studerat youtube så är mina två bidrag att

Innan du bänder med däckjärnet måste du få ner andra sidan av däcket ner i diket i mitten av fälgen så att du får mycket däck över på sidan där du bänder. Tror iofs att det var vad He rik sa med lite andra ord.

Sen använder jag alltid däckjärnen bak och fram, så böjen gör att däckjärnet vill på glida ur när man bänder istället för att ge ett bra grepp runt fälgkanten. Det blir aningen meckigare men poängen är att då sticker man aldrig hål i slangen med järnet eftersom man aldrig bänder så långt att spetsen på järnet når slangen.

Folk brukar alltid anmärka och säga att jag ska vända på järnen när dom ser mig jobba, men så gör jag.

Menade såklart mitten av fälgen, inte bara ner på ytterkanten utan "diket" som du säger. :)

Och, vilket kanske inte blev helt tydligt för jag tänker inte på det då det är naturligt för mig, montera medsols efter min beskrivning, bara för att klargöra., är man vänsterhänt kan man göra tvärtom med händer och knä och köra motsols med samma resultat. :tummenupp
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Har ni några tips..

Jag monterade ett däck från helvetet förra sommaren på min gamla TR1:a. Första däckfirman med maskin och två man klarade knappt att få dit däcket även fast de hade långt däckjärn samtidigt som maskinen gick. Blev inte helt bra så jag åkte till en annan däckfirma för att få kanten (bead på engelska) att sätta sig men det gick inte. Visade sig också att slangen hade gått sönder så jag gjorde om allt själv och det gick endast med mycket YES/såpa samt att däcket fick ligga i solen och bli ordentligt varm och det var helt avgörande. Jag använde 3 eller 4 vanliga däckjärn från Biltema samt skydd mot fälgen som blev helt demolerade. Testade talk eller puder och visst det glider men inte lika bra som såpa. Pastan du har duger säkert. När det gäller slangen vet jag inte riktigt men såg bara till att den inte klämdes mellan däckjärn och fälg, kommer inte ihåg om det var bäst att ha den platt eller något fylld. Har nästan för mig att risken är mindre om den är något fylld.

Buntband såg enkelt ut på Youtube men funkade inte alls på mitt däck. Försökte pressa ihop med tving och allt möjligt för att få det tight.

Nu kommer jag ihåg att jag gjorde detta två ggr och den dagen då det inte var sol stoppade jag däcket i kartongen den kom i, skar ut en lucka och värmde med hårtork. Roterade däcket då och då och såg till att inget blev överhettat.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fett på slangen endast vid borrning ;)
Talk är underskattat, använd det på slangen, kolla att det är rent i däck och fälg ordentligt, kolla en gång till.
Pumpa upp slangen till halvstyv och kräng på.
Avkräng med slang i, använd dammsugare för att suga bort luften ur slangen.

Däremot är det bra att smörja _däcket_ med något annat än fett. Biltemas Deicer-spray är klockrent, däcket glider på hur fint som helst, avdunstar snabbt och är inte skadligt för gummit.

https://www.biltema.se/bilvard/spolarvatskor/siktforbattringsmedel/de-icer-2000040566
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
:va
Men den innehåller ju;
30-60% Etanol
5-10% Isopropylalkohol
1-2,5% Metylisobutylketon

Är inte alla de uttorkande för gummi?
Förvisso är det säkert en högst marginell effekt och slangen är oftast ganska tjock. 2-4 mm, men ändå.

Nej, du ska nog inte marinera däcket i den sprayen men det är ju lättflyktiga ämnen som avdunstar på bara några minuter. Har dock inte testat med slang själv, den är kanske känsligare.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nej, du ska nog inte marinera däcket i den sprayen men det är ju lättflyktiga ämnen som avdunstar på bara några minuter. Har dock inte testat med slang själv, den är kanske känsligare.

Slangen behöver/skall inte smörjas ett dugg, bara talkas för att minska friktionen och därmed nötningen mot däckets insida.
Kom ihåg att det pyser ut luft från däcket när ni pumpar upp slangen, den luft som ligger mellan slang och däck som trycks ut, så kallad monteringsluft.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Slangen behöver/skall inte smörjas ett dugg, bara talkas för att minska friktionen och därmed nötningen mot däckets insida.
Kom ihåg att det pyser ut luft från däcket när ni pumpar upp slangen, den luft som ligger mellan slang och däck som trycks ut, så kallad monteringsluft.

Menade alltså inte att man ska använda smörja till slangen, bara till däcket. Ser dock att min förra inlägg är lite otydligt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top